REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży antyków?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
/
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują szczególną procedurę opodatkowania dostawy antyków, pod warunkiem, że ich nabycie nastąpiło bez VAT naliczonego. Zgodnie z przepisami powołanymi w tym zakresie opodatkowaniu podlega jedynie marża.

Stanowi to więc odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania obrotu.

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce mogą jednak wystąpić sytuacje, gdy podatnik będzie dokonywał dostawy tego rodzaju towarów, jednakże będzie zwolniony z podatku VAT, a zastosowania nie będą miały zarówno ogólne regulacje dotyczące opodatkowania, jak również szczególne procedury opodatkowania marży.

Determinujące co do zakresu opodatkowania bądź zwolnienia z podatku VAT będą okoliczności nie tylko dokonywanej przez podatnika dostawy, ale również uprzedniego nabycia przedmiotowego antyku.

Hasło dotyczące dostawy antyków w dość prosty sposób prowadzi do działu ustawy o podatku od towarów i usług regulującego szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Zgodnie z zawartym tam przepisem między innymi w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Kontrola podatkowa

Co ważne, warunkiem stosowania szczególnych zasad opodatkowania między innymi przy dostawie antyków, jest nabycie ich od określonego przepisami kręgu podmiotów. Mianowicie, by zastosowano procedurę opodatkowania marży, nabycie antyków powinno nastąpić od:

1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana w systemie marży;

4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających opodatkowaniu marży, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 ustawy o VAT).

Konkludując można zauważyć, iż warunkiem stosowania opisanej wyżej procedury jest zakup bez podatku naliczonego.

W świetle powyższego, gdy podatnik dokona zakupu antyku od osoby fizycznej, a następnie dokona dalszej jego odsprzedaży – ma prawo opodatkowania jedynie marży.

Sytuacje można jednak skomplikować. Jak bowiem należy postąpić w sytuacji dostawy antyków nabytych przez podatnika w okresie poprzedzającym jakiekolwiek regulacje w polskim systemie podatkowym dotyczące podatku od towarów i usług?

REKLAMA

Podatnik odziedziczył XIX wieczną fabrykę. Wśród wyposażenia znajduje się komplet mebli będących na wyposażeniu pomieszczeń służących osobom zarządzającym fabryką. Jak podatnik ustalił meble pochodzą z XIX wieku i najprawdopodobniej w tym okresie zostały nabyte. Przedmiotowe meble zostaną sprzedane. W świetle powyższych okoliczności czy do sprzedaży tej będą miały zastosowanie przywołane przepisy regulujące szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków czy też inne przepisy ustawy o VAT?

W przedstawionym przykładzie mamy do czynienia z dostawą antyków przy nabyciu których nie wystąpił podatek naliczony. Nie oznacza to jednak, że do przedmiotowej transakcji będą miały zastosowanie przywołane wyżej przepisy dotyczące szczególnych procedur opodatkowania marży.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określają w pierwszej kolejności zakres opodatkowania podatkiem VAT.

Kluczowy w tym względzie jest przepis art. 5 ust. 1, w którym określono opodatkowanie:

1.      odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

2.      eksportu towarów,

3.      importu towarów,

4.      wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.      wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Bez wątpienia realizowana przez podatnika sprzedaż opisanych w przykładzie mebli wchodzić by mogła w zakres czynności podlegających opodatkowaniu i podlegałaby opodatkowaniu, gdyby nie regulacje zawarte w ustawie o VAT przewidujące zwolnienie z podatku.

Przepisy w tym zakresie mają charakter podmiotowo-przedmiotowy i stanowią oczywisty wyłom w systemie opodatkowania VAT. W art. 43 ust. 1 pkt 2 stwierdzono, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Istotne jest przy tym to, że wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do osoby, która dokona następnie ich zbycia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przykładu stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotów zabytkowych, w wyniku których nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że przedmioty te służyły prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres co najmniej pół roku. Za spełniony bowiem należy uznać warunek braku podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych mebli zabytkowych.

Jak natomiast należy potraktować sytuację, gdy przedstawione w przykładzie zabytkowe meble nie były wykorzystywane do prowadzonej działalności przez pół roku, a na przykład przez 5 miesięcy?

Jeśli po takim okresie ich użytkowania podatnik dokona ich sprzedaży oczywistym jest, że nie skorzysta ze zwolnienia w podatku VAT.

Wydaje się również wątpliwe by mógł skorzystać z prawa opodatkowania jedynie marży.

Wprawdzie zabytkowe meble z XIX wieku należy uznać za antyki, a przy ich nabyciu nie odliczono podatku naliczonego – to z racji faktu, iż towary te nie zostały nabyte celem prowadzonej działalności nie będzie można opodatkować jedynie marży.

Podatnik, w przedstawionym przykładzie, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu antykami, a zabytkowe meble będące przedmiotem dostawy nie zostały nabyte lub importowane dla celów prowadzonej działalności ani z zamiarem dalszej odsprzedaży.

Okoliczności i cel nabycia przedmiotowych mebli oraz zamiar ich wykorzystania, pozbawia Podatnika możliwości opodatkowania takiej dostawy według szczególnej procedury opodatkowania w systemie marży. W takiej sytuacji będą więc miały przepisy ogólne i opodatkowanie VAT na zasadach ogólnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA