REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży antyków?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują szczególną procedurę opodatkowania dostawy antyków, pod warunkiem, że ich nabycie nastąpiło bez VAT naliczonego. Zgodnie z przepisami powołanymi w tym zakresie opodatkowaniu podlega jedynie marża.

Stanowi to więc odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania obrotu.

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce mogą jednak wystąpić sytuacje, gdy podatnik będzie dokonywał dostawy tego rodzaju towarów, jednakże będzie zwolniony z podatku VAT, a zastosowania nie będą miały zarówno ogólne regulacje dotyczące opodatkowania, jak również szczególne procedury opodatkowania marży.

Determinujące co do zakresu opodatkowania bądź zwolnienia z podatku VAT będą okoliczności nie tylko dokonywanej przez podatnika dostawy, ale również uprzedniego nabycia przedmiotowego antyku.

Hasło dotyczące dostawy antyków w dość prosty sposób prowadzi do działu ustawy o podatku od towarów i usług regulującego szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Zgodnie z zawartym tam przepisem między innymi w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Kontrola podatkowa

REKLAMA

Co ważne, warunkiem stosowania szczególnych zasad opodatkowania między innymi przy dostawie antyków, jest nabycie ich od określonego przepisami kręgu podmiotów. Mianowicie, by zastosowano procedurę opodatkowania marży, nabycie antyków powinno nastąpić od:

1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana w systemie marży;

4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających opodatkowaniu marży, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 ustawy o VAT).

Konkludując można zauważyć, iż warunkiem stosowania opisanej wyżej procedury jest zakup bez podatku naliczonego.

W świetle powyższego, gdy podatnik dokona zakupu antyku od osoby fizycznej, a następnie dokona dalszej jego odsprzedaży – ma prawo opodatkowania jedynie marży.

Sytuacje można jednak skomplikować. Jak bowiem należy postąpić w sytuacji dostawy antyków nabytych przez podatnika w okresie poprzedzającym jakiekolwiek regulacje w polskim systemie podatkowym dotyczące podatku od towarów i usług?

REKLAMA

Podatnik odziedziczył XIX wieczną fabrykę. Wśród wyposażenia znajduje się komplet mebli będących na wyposażeniu pomieszczeń służących osobom zarządzającym fabryką. Jak podatnik ustalił meble pochodzą z XIX wieku i najprawdopodobniej w tym okresie zostały nabyte. Przedmiotowe meble zostaną sprzedane. W świetle powyższych okoliczności czy do sprzedaży tej będą miały zastosowanie przywołane przepisy regulujące szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków czy też inne przepisy ustawy o VAT?

W przedstawionym przykładzie mamy do czynienia z dostawą antyków przy nabyciu których nie wystąpił podatek naliczony. Nie oznacza to jednak, że do przedmiotowej transakcji będą miały zastosowanie przywołane wyżej przepisy dotyczące szczególnych procedur opodatkowania marży.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określają w pierwszej kolejności zakres opodatkowania podatkiem VAT.

Kluczowy w tym względzie jest przepis art. 5 ust. 1, w którym określono opodatkowanie:

1.      odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

2.      eksportu towarów,

3.      importu towarów,

4.      wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.      wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Bez wątpienia realizowana przez podatnika sprzedaż opisanych w przykładzie mebli wchodzić by mogła w zakres czynności podlegających opodatkowaniu i podlegałaby opodatkowaniu, gdyby nie regulacje zawarte w ustawie o VAT przewidujące zwolnienie z podatku.

Przepisy w tym zakresie mają charakter podmiotowo-przedmiotowy i stanowią oczywisty wyłom w systemie opodatkowania VAT. W art. 43 ust. 1 pkt 2 stwierdzono, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Istotne jest przy tym to, że wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do osoby, która dokona następnie ich zbycia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przykładu stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotów zabytkowych, w wyniku których nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że przedmioty te służyły prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres co najmniej pół roku. Za spełniony bowiem należy uznać warunek braku podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych mebli zabytkowych.

Jak natomiast należy potraktować sytuację, gdy przedstawione w przykładzie zabytkowe meble nie były wykorzystywane do prowadzonej działalności przez pół roku, a na przykład przez 5 miesięcy?

Jeśli po takim okresie ich użytkowania podatnik dokona ich sprzedaży oczywistym jest, że nie skorzysta ze zwolnienia w podatku VAT.

Wydaje się również wątpliwe by mógł skorzystać z prawa opodatkowania jedynie marży.

Wprawdzie zabytkowe meble z XIX wieku należy uznać za antyki, a przy ich nabyciu nie odliczono podatku naliczonego – to z racji faktu, iż towary te nie zostały nabyte celem prowadzonej działalności nie będzie można opodatkować jedynie marży.

Podatnik, w przedstawionym przykładzie, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu antykami, a zabytkowe meble będące przedmiotem dostawy nie zostały nabyte lub importowane dla celów prowadzonej działalności ani z zamiarem dalszej odsprzedaży.

Okoliczności i cel nabycia przedmiotowych mebli oraz zamiar ich wykorzystania, pozbawia Podatnika możliwości opodatkowania takiej dostawy według szczególnej procedury opodatkowania w systemie marży. W takiej sytuacji będą więc miały przepisy ogólne i opodatkowanie VAT na zasadach ogólnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA