REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży antyków?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
Antyki - jak rozliczyć VAT przy ich sprzedaży?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują szczególną procedurę opodatkowania dostawy antyków, pod warunkiem, że ich nabycie nastąpiło bez VAT naliczonego. Zgodnie z przepisami powołanymi w tym zakresie opodatkowaniu podlega jedynie marża.

Stanowi to więc odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania obrotu.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce mogą jednak wystąpić sytuacje, gdy podatnik będzie dokonywał dostawy tego rodzaju towarów, jednakże będzie zwolniony z podatku VAT, a zastosowania nie będą miały zarówno ogólne regulacje dotyczące opodatkowania, jak również szczególne procedury opodatkowania marży.

Determinujące co do zakresu opodatkowania bądź zwolnienia z podatku VAT będą okoliczności nie tylko dokonywanej przez podatnika dostawy, ale również uprzedniego nabycia przedmiotowego antyku.

Hasło dotyczące dostawy antyków w dość prosty sposób prowadzi do działu ustawy o podatku od towarów i usług regulującego szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

REKLAMA

Zgodnie z zawartym tam przepisem między innymi w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: VAT 2011

Polecamy: Kontrola podatkowa

Co ważne, warunkiem stosowania szczególnych zasad opodatkowania między innymi przy dostawie antyków, jest nabycie ich od określonego przepisami kręgu podmiotów. Mianowicie, by zastosowano procedurę opodatkowania marży, nabycie antyków powinno nastąpić od:

1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana w systemie marży;

4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających opodatkowaniu marży, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 ustawy o VAT).

Konkludując można zauważyć, iż warunkiem stosowania opisanej wyżej procedury jest zakup bez podatku naliczonego.

W świetle powyższego, gdy podatnik dokona zakupu antyku od osoby fizycznej, a następnie dokona dalszej jego odsprzedaży – ma prawo opodatkowania jedynie marży.

Sytuacje można jednak skomplikować. Jak bowiem należy postąpić w sytuacji dostawy antyków nabytych przez podatnika w okresie poprzedzającym jakiekolwiek regulacje w polskim systemie podatkowym dotyczące podatku od towarów i usług?

Podatnik odziedziczył XIX wieczną fabrykę. Wśród wyposażenia znajduje się komplet mebli będących na wyposażeniu pomieszczeń służących osobom zarządzającym fabryką. Jak podatnik ustalił meble pochodzą z XIX wieku i najprawdopodobniej w tym okresie zostały nabyte. Przedmiotowe meble zostaną sprzedane. W świetle powyższych okoliczności czy do sprzedaży tej będą miały zastosowanie przywołane przepisy regulujące szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków czy też inne przepisy ustawy o VAT?

W przedstawionym przykładzie mamy do czynienia z dostawą antyków przy nabyciu których nie wystąpił podatek naliczony. Nie oznacza to jednak, że do przedmiotowej transakcji będą miały zastosowanie przywołane wyżej przepisy dotyczące szczególnych procedur opodatkowania marży.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług określają w pierwszej kolejności zakres opodatkowania podatkiem VAT.

Kluczowy w tym względzie jest przepis art. 5 ust. 1, w którym określono opodatkowanie:

1.      odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,

2.      eksportu towarów,

3.      importu towarów,

4.      wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.      wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Bez wątpienia realizowana przez podatnika sprzedaż opisanych w przykładzie mebli wchodzić by mogła w zakres czynności podlegających opodatkowaniu i podlegałaby opodatkowaniu, gdyby nie regulacje zawarte w ustawie o VAT przewidujące zwolnienie z podatku.

Przepisy w tym zakresie mają charakter podmiotowo-przedmiotowy i stanowią oczywisty wyłom w systemie opodatkowania VAT. W art. 43 ust. 1 pkt 2 stwierdzono, iż zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Istotne jest przy tym to, że wymóg używania ruchomości odnosi się bezpośrednio do osoby, która dokona następnie ich zbycia.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przykładu stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotów zabytkowych, w wyniku których nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że przedmioty te służyły prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres co najmniej pół roku. Za spełniony bowiem należy uznać warunek braku podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych mebli zabytkowych.

Jak natomiast należy potraktować sytuację, gdy przedstawione w przykładzie zabytkowe meble nie były wykorzystywane do prowadzonej działalności przez pół roku, a na przykład przez 5 miesięcy?

Jeśli po takim okresie ich użytkowania podatnik dokona ich sprzedaży oczywistym jest, że nie skorzysta ze zwolnienia w podatku VAT.

Wydaje się również wątpliwe by mógł skorzystać z prawa opodatkowania jedynie marży.

Wprawdzie zabytkowe meble z XIX wieku należy uznać za antyki, a przy ich nabyciu nie odliczono podatku naliczonego – to z racji faktu, iż towary te nie zostały nabyte celem prowadzonej działalności nie będzie można opodatkować jedynie marży.

Podatnik, w przedstawionym przykładzie, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu antykami, a zabytkowe meble będące przedmiotem dostawy nie zostały nabyte lub importowane dla celów prowadzonej działalności ani z zamiarem dalszej odsprzedaży.

Okoliczności i cel nabycia przedmiotowych mebli oraz zamiar ich wykorzystania, pozbawia Podatnika możliwości opodatkowania takiej dostawy według szczególnej procedury opodatkowania w systemie marży. W takiej sytuacji będą więc miały przepisy ogólne i opodatkowanie VAT na zasadach ogólnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zmiany w JPK VAT 2026: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI. MFiG podpisał nowelizację rozporządzenia

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Sankcje na Rosję i Białoruś: polskie firmy narażone na postępowania karne nawet, gdy nie handlują z tymi państwami. Ryzyko dotyczy całego łańcucha dostaw

Liczba postępowań karnych związanych z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi rośnie lawinowo w całej Europie – w Niemczech trwa już 6 tysięcy spraw, podobne tendencje widać w Polsce. Ryzyko dotyczy już nie tylko dużych eksporterów, ale praktycznie każdego uczestnika łańcucha dostaw – ostrzega Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Plan rządu: co roku faktyczna podwyżka podatku dla najlepiej zarabiających do 2028 r. Taki jest skutek braku waloryzacji progów podatkowych w ustawie o PIT

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz wg prognozy o 8% w tym roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy.

KSeF 2026: cztery nowe rozporządzenia. Wyłączenia z e-faktur, zmiany w fakturach uproszczonych i JPK_VAT

Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery kluczowe rozporządzenia wykonawcze do Krajowego Systemu e-Faktur. Przepisy precyzują m.in. przypadki, w których nie trzeba wystawiać faktur ustrukturyzowanych, nowe zasady faktur uproszczonych, szczegółowe reguły korzystania z KSeF (w tym ZAW-FA) oraz zmiany w JPK_VAT z deklaracją obowiązujące od 1 lutego 2026 r.

Czy KSeF utopi politycznie koalicję rządową? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać przepisów UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA