REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży rzeczy zastawionych?

Katarzyna Broniszewska
Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży rzeczy zastawionych?
Jak rozliczyć VAT przy sprzedaży rzeczy zastawionych?

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku niespłacenia pożyczki udzielonej pod zastaw, przedmiot zastawu może zostać sprzedany w celu odzyskania całości lub części pożyczonej kwoty. Niekiedy jednak zastawione przedmioty są używane, co powoduje, że ich wartość jest niższa. Jak w związku z tym prawidłowo obliczyć marże przy sprzedaży?

Marża to inaczej zysk osiągnięty ze sprzedaży, stosunek pomiędzy zyskiem ze sprzedaży a ceną ze sprzedaży.

REKLAMA

REKLAMA

W celu odzyskania pożyczonej kwoty, usługodawca może sprzedać jedną używaną rzecz spośród zastawionych przedmiotów. W takiej sytuacja marża może w ogóle nie powstać.

Dzieje się tak, ponieważ wartość cząstkowego przedmiotu może nie przewyższać wysokości udzielonej pożyczki.

Aby jednak i w takim przypadku mógł powstać zysk, pożyczkodawca może sprzedać dwie lub więcej rzeczy określone w umowie. Pojawia się pytanie, czy można nie odprowadzić podatku VAT, jeśli nie powstanie marża?

REKLAMA

Obowiązek zapłaty podatku VAT  powstaje przy odpłatnej dostawie towarów (rozumianej jako przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel) oraz odpłatnym świadczeniem usług (czyli każdym świadczeniem na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów) na terytorium kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Towarem używanym jest ruchome dobro materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie. Nie należą do nich metale szlachetne lub kamienie szlachetne oraz przedmioty wskazane w art. 120 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z późniejszymi zmianami), dalej ustawa o VAT, czyli dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki.

Zgodnie z treścią wyroku z dnia 9 listopada 2010 roku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie Przez towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 4 u.p.t.u. pojęcie używane należy rozumieć w dosłownym tego słowa znaczeniu, a więc wyłącznie z ich posiadaniem. Nieistotne jest kto ich używał ani przez jaki okres.

Towar używany jest wyróżniony z powodu cechy, która może być właściwa wszystkim rodzajom towarów, nie ze względu na jego cechy indywidualne. Towarami używanymi nie mogą być nieruchomości

Szczególne zasady odprowadzenia podatku VAT

Przepis Art. 120 ustawy o VAT, przewiduje szczególne zasady opodatkowania sprzedaży.

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 29 października 2010 roku stwierdził, że:

1. Przepis art. 120 u.p.t.u. nie ogranicza podmiotowo możliwości stosowania przewidzianych w nim odstępstw od ogólnych zasad opodatkowania. Każdy podatnik sprzedający np. towary używane może skorzystać ze specjalnych zasad opodatkowania.

2. Szacowanie podstawy opodatkowania nie jest procesem polegającym na pominięciu rzeczywistej wartości transakcji dokonanych przez podatnika, lecz jest to działanie mające na celu jedynie odtworzenie tej wartości.

W przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku (art. 120 ust. 4 ustawy o VAT).

Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym (art. 120 ust. 5 ustawy o VAT).

Wprowadzenie szczególnych zasad opodatkowania (opodatkowanie marży) przeciwdziała podwójnemu opodatkowaniu takiej dostawy. Mogą one dotyczyć tylko dostaw towarów nabytych po dniu 30 kwietnia 2004 r. (art. 174 ustawy o VAT).

Należy zauważyć, że użyte przez polskiego ustawodawcę pojęcia "kwota, którą ma zapłacić nabywca towaru" oraz "kwota nabycia" odpowiadają zdefiniowanym w prawie wspólnotowym pojęciom "cena sprzedaży" oraz "cena zakupu" (tak w art. 26a część B ust. 3 VI dyrektywy oraz odpowiednio w art. 312 dyrektywy VAT z 2006 r.). Zgodnie z przepisami unijnymi cenę sprzedaży stanowi wszystko to, co składa się na wynagrodzenie, które pośrednik otrzymał lub ma otrzymać od nabywcy lub osoby trzeciej (w tym subwencje bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, opłaty oraz podobne należności, a także wszystkie inne koszty, takie jak prowizje oraz koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia towarów, którymi pośrednik handlowy obciążył nabywcę). Z kolei przez cenę zakupu ustawodawca unijny rozumie wszystko to, co stanowi wynagrodzenie, które dostawca (podmiot, od którego pośrednik handlowy nabył towar) otrzymał lub ma otrzymać od pośrednika handlowego. Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard Komentarz do art. 120 ustawy o VAT.

Regulacja ta dopuszcza możliwość określenia marży powstającej przy obrocie więcej niż jedną rzeczą. Punkt 4 wskazuje jako podstawę opodatkowania marżę powstającą przy sprzedaży, rozumianą jako różnicę pomiędzy sumą uzyskaną od zbywcy a sumą zapłaconą przy wcześniejszym zakupie danej rzeczy (po odliczeniu podatku).  

Punkt 5 przewiduje możliwość potraktowania marży jako różnicy pomiędzy sumą kwot uzyskanym ze sprzedaży używanych rzeczy a sumą kwot zapłaconych przy ich nabyciu.

Aby móc zastosować powyższą procedurę musi być spełniony jeszcze jeden warunek. Podatnik rzeczy używane musi nabyć od określonych podmiotów:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, nie będącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)  podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Czy istniej możliwość zastosowania art. 120 ustawy o VAT do sprzedaży rzeczy zastawionych w opisanej sytuacji?

Aby móc stosować daną regulację, towar musi odpowiadać definicji towaru używanego. W opisywanym przypadku podstawą opodatkowania jest marża pomniejszona o kwotę wcześniej odprowadzonego podatku. Pożyczkodawca ma obowiązek opodatkować każdą pojedynczą dostawę towarów. Natomiast wyjątek przewidziany w ustępie 5 nie ma zastosowania.

Oznacza to, że nawet jeśli nie powstanie marża w przypadku sprzedaży jednego przedmiotu i nie zostanie przekroczona wartość udzielonej pożyczki, to i tak podatnik będzie miał obowiązek rozliczyć sprzedaż każdego przedmiotu osobno. Opodatkowanie nastąpi zgodnie z art. 120 ust 4 ustawy o VAT.

Warunek jaki musi nastąpić w tej sytuacji, to powstanie marży - różnicy pomiędzy kwotą całkowitą uzyskaną od nabywcy przedmiotu a kwotą, po jakiej został on nabyty przed podatnika- proporcjonalnie do udzielonej pożyczki.  

Tekst powstał na podstawie indywidualnej interpretacji podatkowej, wydanej 12 lipca 2011 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygnatura ILPP2/443-665/11-3/MN).

Podstawa prawna:

- art. 5, art. 7, art. 8, art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z późniejszymi zmianami)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA