REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Towary używane w VAT - jedno pojęcie dwie definicje

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Towary używane w VAT
Towary używane w VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie o VAT znajdziemy dwie różne definicje towarów używanych. Wyjaśniamy dlaczego tak jest i kiedy się stosuje poszczególne definicje.

Niejednokrotnie przy stosowaniu prawa pojawia się kłopot z interpretacją określonego pojęcia, terminu. Rozwiązaniem problemu są zamieszczane w poszczególnych ustawach słowniczki pojęć. Zdarza się również zdefiniowanie pojęcia w treści ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Właściwie jest tak, że zdefiniowanie określonego pojęcia, terminu w treści określonego aktu prawnego wiąże je znaczeniowo i ma zastosowanie do wszystkich przepisów, które posługują się danym pojęciem.

Za dość rzadkie należy natomiast uznać zjawisko, kiedy to samo pojęcie jest kilkukrotnie definiowane w tym samym akcie prawnym – w dodatku za każdym razem odmiennie.

Przykładem takiej regulacji są przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, które dwukrotnie definiują pojęcie „towarów używanych”. Podatnik stykając się więc z tym terminem na gruncie przepisów VAT w pierwszej kolejności powinien ustalić w jakim znaczeniu został on użyty.

REKLAMA

Zwolnienie z VAT towarów używanych – definicja nr 1

Po pierwsze termin „towary używane” pojawia się w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu zwalnia się z podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez towary używane rozumie się tu ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Podatnik zwolniony jest więc z podatku, gdy dokona dostawy rzeczy ruchomych, które były przez niego używane przez pół roku, a przy ich nabyciu nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wracając do pojęcia „towary używane” w przywołanym powyżej znaczeniu, wskazać należy, iż kryterium decydującym o ich wyróżnieniu spośród innych towarów jest okres ich używania przez podatnika.

Co istotne okres ten – półroczny – liczony jest dopiero od momentu nabycia towaru przez podatnika. Jeśli więc podatnik używał dany towar na przykład jako najemca, czy użytkownik to pozostaje to obojętne z punktu zakwalifikowania towaru do używanych, a w konsekwencji do nabycia prawa do zwolnienia z podatku VAT.

Dodatkowo należy też wskazać, iż za towary używane rozumie się jedynie rzeczy ruchome - nieruchomości z kręgu przywołanej definicji zostały więc wykluczone.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Szczególna procedura opodatkowania dostawy towarów używanych – definicja nr 2

Jak już wyżej wspomniano, pojęcie „towarów używanych” zostało użyte w ustawie o podatku od towarów i usług również w nieco innym znaczeniu. Kolejna definicja została zawarta w dziale ustawy o VAT regulującym procedury szczególne.

Tu między innymi wprowadzono szczególną procedurę opodatkowania dostawy towarów używanych. W świetle art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

Istotą zastosowania przywołanej procedury jest opodatkowanie marży przy dostawie między innymi towarów używanych, które zostały nabyte bez podatku naliczonego.

Tego rodzaju sytuacja będzie miała miejsce, gdy podatnik nabył towar od podmiotu niebędącego podatnikiem (np. osoby fizycznej), lub podmiotu zwolnionego z podatku, bądź dostawa była zwolniona z podatku, albo nabycie opodatkowane było marżą. Co ważne, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Dokonując analizy przywołanej definicji „towarów używanych” zwrócić należy uwagę na kilka jej elementów. Pod tym pojęciem rozumie się wyłącznie rzeczy ruchome – wyłączono z zakresu tego pojęcia nieruchomości.

Trzeba też zauważyć, iż towar musi nadawać się do dalszego użytku. Jeśli więc mamy do czynienia z przedmiotem, który podlega zużyciu po jednorazowym zastosowaniu – nie będzie uznany za towar używany.

Jak przedstawione powyżej definicje mają się do siebie?

W pierwszym z omawianych przypadków kluczowe znaczenie ma fakt używania towarów przez podatnika i to w określonych ramach czasowych (nie mniej niż 6 miesięcy).

Druga z definicji „towarów używanych” wykorzystywana przy procedurze opodatkowania marży obejmuje towary używane w powszechnym tych słów znaczeniu. Konsekwencją powyższego jest to, że towary definiowane w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT zazwyczaj mieszczą się definicji art. 120 ust. 1 pkt 4.

Natomiast „towary używane” zdefiniowane na potrzeby sprzedaży w systemie marży zwyczajowo nie są używane przez podatnika – służą raczej dalszej odsprzedaży, w konsekwencji towary te niekoniecznie muszą być towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.

Podsumowując należy zauważyć, iż podniesiona kwestia podwójnego definiowania pojęcia „towarów używanych” z pewnością nie służy czytelności prawa i wymaga każdorazowego precyzowania, której z powołanych wyżej definicji określona sytuacja dotyczy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA