REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Towary używane w VAT - jedno pojęcie dwie definicje

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Towary używane w VAT
Towary używane w VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie o VAT znajdziemy dwie różne definicje towarów używanych. Wyjaśniamy dlaczego tak jest i kiedy się stosuje poszczególne definicje.

Niejednokrotnie przy stosowaniu prawa pojawia się kłopot z interpretacją określonego pojęcia, terminu. Rozwiązaniem problemu są zamieszczane w poszczególnych ustawach słowniczki pojęć. Zdarza się również zdefiniowanie pojęcia w treści ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwie jest tak, że zdefiniowanie określonego pojęcia, terminu w treści określonego aktu prawnego wiąże je znaczeniowo i ma zastosowanie do wszystkich przepisów, które posługują się danym pojęciem.

Za dość rzadkie należy natomiast uznać zjawisko, kiedy to samo pojęcie jest kilkukrotnie definiowane w tym samym akcie prawnym – w dodatku za każdym razem odmiennie.

Przykładem takiej regulacji są przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, które dwukrotnie definiują pojęcie „towarów używanych”. Podatnik stykając się więc z tym terminem na gruncie przepisów VAT w pierwszej kolejności powinien ustalić w jakim znaczeniu został on użyty.

REKLAMA

Zwolnienie z VAT towarów używanych – definicja nr 1

Po pierwsze termin „towary używane” pojawia się w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu zwalnia się z podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez towary używane rozumie się tu ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Podatnik zwolniony jest więc z podatku, gdy dokona dostawy rzeczy ruchomych, które były przez niego używane przez pół roku, a przy ich nabyciu nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wracając do pojęcia „towary używane” w przywołanym powyżej znaczeniu, wskazać należy, iż kryterium decydującym o ich wyróżnieniu spośród innych towarów jest okres ich używania przez podatnika.

Co istotne okres ten – półroczny – liczony jest dopiero od momentu nabycia towaru przez podatnika. Jeśli więc podatnik używał dany towar na przykład jako najemca, czy użytkownik to pozostaje to obojętne z punktu zakwalifikowania towaru do używanych, a w konsekwencji do nabycia prawa do zwolnienia z podatku VAT.

Dodatkowo należy też wskazać, iż za towary używane rozumie się jedynie rzeczy ruchome - nieruchomości z kręgu przywołanej definicji zostały więc wykluczone.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Szczególna procedura opodatkowania dostawy towarów używanych – definicja nr 2

Jak już wyżej wspomniano, pojęcie „towarów używanych” zostało użyte w ustawie o podatku od towarów i usług również w nieco innym znaczeniu. Kolejna definicja została zawarta w dziale ustawy o VAT regulującym procedury szczególne.

Tu między innymi wprowadzono szczególną procedurę opodatkowania dostawy towarów używanych. W świetle art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

Istotą zastosowania przywołanej procedury jest opodatkowanie marży przy dostawie między innymi towarów używanych, które zostały nabyte bez podatku naliczonego.

Tego rodzaju sytuacja będzie miała miejsce, gdy podatnik nabył towar od podmiotu niebędącego podatnikiem (np. osoby fizycznej), lub podmiotu zwolnionego z podatku, bądź dostawa była zwolniona z podatku, albo nabycie opodatkowane było marżą. Co ważne, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Dokonując analizy przywołanej definicji „towarów używanych” zwrócić należy uwagę na kilka jej elementów. Pod tym pojęciem rozumie się wyłącznie rzeczy ruchome – wyłączono z zakresu tego pojęcia nieruchomości.

Trzeba też zauważyć, iż towar musi nadawać się do dalszego użytku. Jeśli więc mamy do czynienia z przedmiotem, który podlega zużyciu po jednorazowym zastosowaniu – nie będzie uznany za towar używany.

Jak przedstawione powyżej definicje mają się do siebie?

W pierwszym z omawianych przypadków kluczowe znaczenie ma fakt używania towarów przez podatnika i to w określonych ramach czasowych (nie mniej niż 6 miesięcy).

Druga z definicji „towarów używanych” wykorzystywana przy procedurze opodatkowania marży obejmuje towary używane w powszechnym tych słów znaczeniu. Konsekwencją powyższego jest to, że towary definiowane w art. 43 ust. 2 ustawy o VAT zazwyczaj mieszczą się definicji art. 120 ust. 1 pkt 4.

Natomiast „towary używane” zdefiniowane na potrzeby sprzedaży w systemie marży zwyczajowo nie są używane przez podatnika – służą raczej dalszej odsprzedaży, w konsekwencji towary te niekoniecznie muszą być towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.

Podsumowując należy zauważyć, iż podniesiona kwestia podwójnego definiowania pojęcia „towarów używanych” z pewnością nie służy czytelności prawa i wymaga każdorazowego precyzowania, której z powołanych wyżej definicji określona sytuacja dotyczy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA