REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży lokalu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Obowiązek podatkowy VAT - sprzedaż lokalu
Obowiązek podatkowy VAT - sprzedaż lokalu

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie prawa cywilnego do sprzedaży nieruchomości dojdzie, gdy spełnione zostaną pewne warunki. Wśród nich wskazać można na formę zawarcia umowy – sprzedaż nieruchomości musi być dokumentowana aktem notarialnym. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dokonując opodatkowania sprzedaży odchodzą jednak od ujęcia cywilistycznego jako kluczowego przy definiowaniu dokonanej dostawy. Może więc zdarzyć się i tak, że jeszcze przed zawarciem aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości powstanie obowiązek w podatku od towarów i usług.

Odpłatna dostawa lokalu jest opodatkowana VAT stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy wykonując czynności polegające na dostawie lokalu powinni je opodatkować w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Przepisy art. 19 ustawy o VAT określają zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. I tak:

Podstawowa zasada określona w art.19 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

REKLAMA

VAT przy sprzedaży nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W myśl art.19 ust. 4 ustawy o VAT - jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje na zasadzie szczególnej określonej w art. 19 ust.10 ustawy - z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wydania.

W przypadku zatem podmiotów wykonujących czynności dostawy lokali otrzymanie zapłaty w całości lub części powoduje konieczność zadeklarowania podatku. W przypadku zaś braku zapłaty (w całości lub części) podatek należy rozliczyć nie później niż 30 dnia od dnia wydania lokalu.

Ustawodawca nie definiuje pojęcia „ dzień wydania” co powoduje, że podatnicy mają trudności z prawidłowym określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego.

Deweloper buduje i sprzedaje domy, lokale mieszkalne. Z nabywcami nieruchomości podpisuje umowy przedwstępne na podstawie których klienci opłacają zaliczki. Deweloper opodatkowuje zaliczki w momencie ich otrzymania. Następnie po wybudowaniu budynków przekazuje lokale nabywcom po podpisaniu protokołu technicznego wraz z kluczami. Po zapłaceniu przez klientów całej kwoty należności kwoty podpisuje akt notarialny. Zdarza się, jednak tak, że na dzień podpisania aktu notarialnego nie wpłynęła kwota całej należności. Jaką zatem w tej sytuacji deweloper powinien przyjąć datę do wykazania obowiązku podatkowego od niezapłaconej części? Czy datę podpisania aktu notarialnego, czy też datę podpisania protokołu technicznego?

Przepis art. 7 ust. 1 stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W zakresie opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług istotne jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nie zaś samo przeniesienie własności. A zatem możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Zawarte w w/w przepisie określenie „jak właściciel” oznacza, że moment powstania obowiązku podatkowego jest uzależniony od możliwości ekonomicznego dysponowania rzeczą przez nabywcę nie zaś przeniesienia prawa własności rzeczy.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, moment wydania rzeczy jest zatem oderwany od przeniesienia jej własności. Może więc nastąpić w momencie innym niż sporządzenie aktu notarialnego.

W przedstawionym przykładzie przekazanie władzy ekonomicznej nad lokalem w sposób umożliwiający nabywcy rozporządzanie nim jak właściciel nastąpiło w dacie podpisania protokołu technicznego i wydania kluczy. Tę datę należy traktować jako datę wydania towaru. Deweloper zatem stosownie do postanowień art. 19 ust.10 ustawy powinien wykazać obowiązek podatkowy VAT od niezapłaconej kwoty nie później niż 30. dnia od podpisania protokołu technicznego.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów z 23 sierpnia 2011 r. (nr IPPP3/443-763/11-4/JF)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA