REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży lokalu

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Obowiązek podatkowy VAT - sprzedaż lokalu
Obowiązek podatkowy VAT - sprzedaż lokalu

REKLAMA

REKLAMA

Na gruncie prawa cywilnego do sprzedaży nieruchomości dojdzie, gdy spełnione zostaną pewne warunki. Wśród nich wskazać można na formę zawarcia umowy – sprzedaż nieruchomości musi być dokumentowana aktem notarialnym. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dokonując opodatkowania sprzedaży odchodzą jednak od ujęcia cywilistycznego jako kluczowego przy definiowaniu dokonanej dostawy. Może więc zdarzyć się i tak, że jeszcze przed zawarciem aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości powstanie obowiązek w podatku od towarów i usług.

Odpłatna dostawa lokalu jest opodatkowana VAT stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy wykonując czynności polegające na dostawie lokalu powinni je opodatkować w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Przepisy art. 19 ustawy o VAT określają zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. I tak:

Podstawowa zasada określona w art.19 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

REKLAMA

VAT przy sprzedaży nieruchomości

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W myśl art.19 ust. 4 ustawy o VAT - jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje na zasadzie szczególnej określonej w art. 19 ust.10 ustawy - z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wydania.

W przypadku zatem podmiotów wykonujących czynności dostawy lokali otrzymanie zapłaty w całości lub części powoduje konieczność zadeklarowania podatku. W przypadku zaś braku zapłaty (w całości lub części) podatek należy rozliczyć nie później niż 30 dnia od dnia wydania lokalu.

Ustawodawca nie definiuje pojęcia „ dzień wydania” co powoduje, że podatnicy mają trudności z prawidłowym określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego.

Deweloper buduje i sprzedaje domy, lokale mieszkalne. Z nabywcami nieruchomości podpisuje umowy przedwstępne na podstawie których klienci opłacają zaliczki. Deweloper opodatkowuje zaliczki w momencie ich otrzymania. Następnie po wybudowaniu budynków przekazuje lokale nabywcom po podpisaniu protokołu technicznego wraz z kluczami. Po zapłaceniu przez klientów całej kwoty należności kwoty podpisuje akt notarialny. Zdarza się, jednak tak, że na dzień podpisania aktu notarialnego nie wpłynęła kwota całej należności. Jaką zatem w tej sytuacji deweloper powinien przyjąć datę do wykazania obowiązku podatkowego od niezapłaconej części? Czy datę podpisania aktu notarialnego, czy też datę podpisania protokołu technicznego?

Przepis art. 7 ust. 1 stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W zakresie opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług istotne jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nie zaś samo przeniesienie własności. A zatem możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Zawarte w w/w przepisie określenie „jak właściciel” oznacza, że moment powstania obowiązku podatkowego jest uzależniony od możliwości ekonomicznego dysponowania rzeczą przez nabywcę nie zaś przeniesienia prawa własności rzeczy.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, moment wydania rzeczy jest zatem oderwany od przeniesienia jej własności. Może więc nastąpić w momencie innym niż sporządzenie aktu notarialnego.

W przedstawionym przykładzie przekazanie władzy ekonomicznej nad lokalem w sposób umożliwiający nabywcy rozporządzanie nim jak właściciel nastąpiło w dacie podpisania protokołu technicznego i wydania kluczy. Tę datę należy traktować jako datę wydania towaru. Deweloper zatem stosownie do postanowień art. 19 ust.10 ustawy powinien wykazać obowiązek podatkowy VAT od niezapłaconej kwoty nie później niż 30. dnia od podpisania protokołu technicznego.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów z 23 sierpnia 2011 r. (nr IPPP3/443-763/11-4/JF)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA