REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy trzeba składać deklaracje VAT w czasie zawieszenie działalności gospodarczej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
deklaracje VAT w czasie zawieszenia działalności gospodarczej
deklaracje VAT w czasie zawieszenia działalności gospodarczej

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie muszą składać deklaracji podatkowych VAT-7 (czy VAT-7K). Niemniej, jeśli w czasie zawieszenia działalności ponoszą stałe wydatki związane z tą działalnością i chcą odliczać VAT naliczony w tych wydatkach – deklaracje składać powinni. Obowiązek złożenia deklaracji wystąpi również wtedy, gdy podatnik zobowiązany będzie do skorygowania odliczonego uprzednio podatku naliczonego.

Przedsiębiorcy mogą w razie potrzeby skorzystać z zawieszenia działalności gospodarczej.  Stan zawieszenia działalności pozwala przez określony czas odpocząć od obciążeń podatkowych. To również sposób na przejściowe problemy w firmie, lub elastyczny model przedsiębiorstwa, gdy występuje w nim tzw. sezonowość.

REKLAMA

Autopromocja

Przykładowa sytuacja:

REKLAMA

Jan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą polegająca na obsłudze dwóch nadmorskich sklepów spożywczych. Jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się na zasadach ogólnych (składa VAT-7). Uwzględniając, że działalność ta prosperuje jedynie w sezonie letnim, tj. od maja do września, w pozostałych okresach ulega zawieszeniu. Czy w takim razie Pan Kowalski może również nie składać deklaracji podatkowych na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

Zasadniczo, składanie deklaracji podatkowych VAT jest, co do zasady, obowiązkiem każdego podatnika. Powyższe wynika z treści art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, w którym czytamy, że podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe.

VAT-7 na 2013 rok i inne nowe wzory deklaracji VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nazwa nabywcy oraz sprzedawcy na fakturze od 2013 roku

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Zwolnieni z obowiązku składania deklaracji są jednakże ci podatnicy, którzy zawiesili działalność gospodarczą zgodnie z przepisami o swobodzie działalności gospodarczej. Zwolnienie to dotyczy przedsiębiorców, którzy składają deklaracje za okresy miesięczne (VAT-7) lub kwartalne (VAT-7K) w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie rozliczeniowym.

Należy jednak zaznaczyć, iż powyższe zwolnienie nie zawsze i nie do wszystkich podatników będzie miało zastosowanie. Ze zwolnienia nie będą mogli skorzystać podatnicy:

  1. dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT),
  2. dokonujący importu usług lub nabywający towary, w zakresie których są podatnikiem.

Zwolnienie to nie będzie miało również zastosowania do:

  1. okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego oraz
  2. okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego (ostatni przypadek dotyczy podmiotów rozliczających się wg proporcji i zobowiązanych do korekty odliczonego podatku naliczonego. Korekty tej dokonuje się w deklaracji za pierwszy okres rozliczeniowy następnego roku podatkowego (tut. styczeń lub pierwszy kwartał). Zatem złożenie deklaracji podatkowej w tym przypadku musi nastąpić, bez względu na to czy podatnik zawiesił działalność gospodarczą czy też nie).

Jednak zawieszenie działalności gospodarczej nie oznacza, że podatnik nie może składać deklaracji podatkowej. W przypadku bowiem, gdy zamierza korzystać przez okres zawieszenia z prawa do odliczenia podatku naliczonego (np. w celu zachowania ciągłości bytu prowadzonego przedsiębiorstwa, zakupuje usługi związane z najmem, media, etc.) zobowiązany będzie złożyć deklarację podatkową, aby ów podatek odliczyć.

Innymi słowy, Jan Kowalski w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie musi składać deklaracji podatkowych VAT-7 (VAT-7K).

Niemniej, jeśli ponosi stałe wydatki związane z prowadzoną działalnością i chce ów podatek odliczać, powinien w okresie zawieszenia składać owe deklaracje. Obowiązek ten wystąpi również wtedy, gdy zobowiązany będzie do skorygowania odliczonego uprzednio podatku naliczonego.

Paweł Barnik, Kierownik zespołu ds. podatku VAT w ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA