REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nazwa nabywcy oraz sprzedawcy na fakturze od 2013 roku

Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
faktura VAT 2013, obowiązek podania nazwy stron
faktura VAT 2013, obowiązek podania nazwy stron

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. na fakturach sprzedaży sprzedawca ma obowiązek podawać nazwę (swoją oraz kontrahenta), którą posługuje się (sprzedawca oraz kontrahent) oficjalnie w różnego typu drukach rejestracyjnych (KRS, NIP-1/NIP-2). Jednocześnie dopuszczalne jest stosowanie oznaczenia sp. z o.o./S.A. (oraz pozostałych oznaczeń związanych z np. spółką jawną, partnerską itp.).

Zgodnie ze znowelizowanym z 1 stycznia 2013 r. § 5 rozporządzenia z 28 marca 20111 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (zwanego dalej rozporządzeniem) faktura powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy (ust. 1 pkt 3 § 5 rozporządzenia).

REKLAMA

Autopromocja

Do końca 2012 r. zapis w tym względzie brzmiał, że faktura powinna zawierać m.in.: „imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy” (ust. 1 pkt 1 § 5 rozporządzenia).

Faktury VAT – zmiany i nowości od 2013 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o VAT 2013 – tekst ujednolicony

Ordynacja podatkowa 2013 – tekst ujednolicony

Na tle tej zmiany wielu przedsiębiorców zastanawia się czy od 1 stycznia 2013 r. winni bezwzględnie na każdej wystawionej fakturze używać pełnej nazwy (swojej oraz kontrahenta) włącznie z oznaczeniem np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a nie sp. z o.o. czy też spółka akcyjna a nie S.A..

Odpowiadając na tą wątpliwość, w pierwszej kolejności należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT) oraz rozporządzeń wykonawczych do niej wydanych nie wskazują co należy rozumieć pod pojęciem „nazwy”.

Należy w tej materii zatem odnieść się do innych gałęzi prawa (tutaj cywilnego). Zarówno kodeks cywilny jak i kodeks spółek handlowych celem oznaczenia przedsiębiorcy posługuje się pojęciem „firma”.

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami

W przypadku np. spółek kapitałowych (spółki z o.o. oraz sp. akcyjnej) kwestię tą reguluje art. 160 oraz art. 305 ksh. Zgodnie z art. 160 § 1 i §  2 ksh, firma spółki może być obrana dowolnie; powinna jednak zawierać dodatkowe oznaczenie „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”.

Dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu „spółka z o.o.” lub „sp. z o.o.”. Natomiast w myśl art. 305 § 1 i §  2 ksh, firma spółki może być obrana dowolnie; powinna zawierać dodatkowe oznaczenie „spółka akcyjna”. Dopuszczalne jest używanie w obrocie skrótu „S.A.”

Czy spółka z o.o. może stosować skróconą nazwę na fakturze VAT

Określenie przykładowo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (jak również spółka partnerska, jawna itd.) jest więc jedynie dodatkowym oznaczeniem identyfikującym spółkę kapitałową. Jednocześnie wprost w przepisach podano, że dopuszczalne jest używanie tegoż oznaczenia w formach: spółka z ograniczoną odpowiedzialnością/spółka z o.o./sp. z o.o. lub spółka akcyjna/S.A.

Na marginesie wskazać należy, że znowelizowany § 5 rozporządzenia w ust. 1 pkt 3 (odnoszącym się do nazwy) nie wskazuje, że faktura powinna zawierać jedynie pełne nazwy podatnika i nabywcy (przepis ten podaje, że faktura powinna zawierać nazwy, a więc firmy, których „powstawanie” jest określone w prawie cywilnym a następnie wykazywane są przez sprzedawcę/nabywcę w odpowiednich drukach rejestracyjnych – KRS, NIP-1/NIP-2).

Czy można odliczyć VAT z faktury bez pełnej nazwy firmy nabywcy będącego osobą fizyczną

Reasumując, od 1 stycznia 2013 r. na fakturach sprzedaży sprzedawca ma obowiązek podawać nazwę (swoją oraz kontrahenta), którą posługuje się (sprzedawca oraz kontrahent) oficjalnie w różnego typu drukach rejestracyjnych (KRS, NIP-1/NIP-2). Jednocześnie dopuszczalne jest stosowanie oznaczenia sp. z o.o./S.A. (oraz pozostałych oznaczeń związanych z np. spółką jawną, partnerską itp.).

Karolina Gierszewska, ECDDP Sp. z o.o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA