REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury VAT – zmiany i nowości od 2013 roku

VAT 2013, faktury VAT 2013, ustawa o VAT 2013, rozporządzenie MF w sprawie faktur VAT
VAT 2013, faktury VAT 2013, ustawa o VAT 2013, rozporządzenie MF w sprawie faktur VAT

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów podpisał już rozporządzenie „fakturowe”, które wprowadza od 2013 roku wiele nowości w zakresie wystawiania faktur VAT. Podatnikom VAT zostały tylko dwa tygodnie na poznanie nowych przepisów i dostosowanie do nich używanych programów finansowo-księgowych.

Ostatnie dwa tygodnie będę dla przedsiębiorców gorącym okresem i to nie tylko z uwagi na okres przedświąteczny, który w wielu branżach oznacza kumulację sprzedaży, czy też ostatnie dni na ewentualną optymalizację rozliczenia podatku dochodowego za mijający rok.

REKLAMA

Autopromocja

Jest to czas na przygotowanie firmy do wszystkich nowych zmian w prawie podatkowym. Poza już przyjętymi nowelizacjami (np. w tzw. III ustawie deregulacyjnej) czas na kolejne. Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług została skierowana do podpisu Prezydenta. 

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Kasy fiskalne 2013 – zakres zwolnień w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co prawda w trakcie prac w Sejmie przesunięty został termin wejścia w życie niektórych zmian, w tym dotyczących zasad fakturowania na 2014 r., ale te ostatnie w praktyce i tak będą obowiązywać od stycznia, gdyż zostają wdrożone najpierw w drodze rozporządzenia.

Zmiany w tym zakresie muszą wejść w życie z początkiem nowego roku, gdyż taki jest termin na wdrożenie regulacji dyrektywy 2010/45/UE. Szkoda jednak, że prace legislacyjne mogły trwać około 7 miesięcy (projekt ustawy zmieniającej, w którym pierwotnie zmiany także w tym zakresie miały wejść od stycznia, został skierowany do uzgodnień zewnętrznych pod koniec maja br.), podczas gdy przedsiębiorcy mają tylko kilkanaście dni na ich wdrożenie w swoich firmach.

Celem zmian jest co prawda uproszczenie wystawiania faktur, a tym samym redukcja obowiązków administracyjnych, jednak i tak wymaga to czasu na przygotowanie się do wystawiania podstawowego dokumentu w VAT, jakim jest faktura, na nowych zasadach.

Na szczęście większość zmian nie jest obowiązkowa. Poniżej przedstawiamy wybrane nowości z informacją, które z nich mają charakter fakultatywny, a które muszą być wdrożone. Jednak dokonując aktualizacji programu warto sprawę przemyśleć kompleksowo, by w niedługim czasie nie wydawać kolejnych kwot na ponowne dostosowanie programów w firmie.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz. U. z 18 grudnia 2012 r., poz. 1428.

Inne dane na fakturach VAT od 2013 roku

REKLAMA

Istotne są zmiany dotyczące danych, jakie trzeba będzie zamieszczać na fakturach. Część zmian jest fakultatywna i dotyczy przede wszystkim tych elementów, które już nie muszą być umieszczane, jak np. numer rejestracyjny pojazdu w przypadku sprzedaży paliwa. Nie oznacza to jednak, że od 1 stycznia takich danych już nie można zamieszczać. Trzeba bowiem pamiętać, że przepisy określają zakres minimalnych danych. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie by przedsiębiorca umieszczał na tym dokumencie dodatkowe informacje, które dla niego lub jego kontrahentów są istotne. W tym zakresie zmiany są więc fakultatywne.

Jednak zmianami objęty został także zakres danych obowiązkowych, a to oznacza, że trzeba odpowiednio zmodyfikować oprogramowanie by z początkiem roku na wystawianych fakturach były już nowe pozycje. I tak np. mali podatnicy nie będą już wystawiać faktur „VAT MP” lecz umieszczą informację: „metoda kasowa”.

Natomiast faktury wystawiane przez biura podróży dla których podstawą opodatkowania jest marża będę zawierały wyrazy: „procedura marży dla biur podróży”. Na podobne zmiany muszą się przygotować przedsiębiorcy sprzedający towary używane – zamieszczą na fakturze „procedura marży – towary używane”, dzieła sztuki – ich faktura będzie musiała zawierać wyrazy: „procedura marży – dzieła sztuki” lub „procedura marży – przedmioty kolekcjonerskie i antyki”.

Te elementy są do obowiązkowego wprowadzenia od 1 stycznia 2013 r..

Nowelizacja ustawy o VAT 2013 / 2014

Faktury uproszczone do 450 zł

Wprowadzona została m.in. możliwość wystawienia faktur uproszczonych (do kwoty 450 zł). Można więc będzie zrezygnować z umieszczania na fakturze imienia, nazwiska, nazwy firmy i adresu zarówno sprzedającego jak i nabywcy.

Nie trzeba będzie również podawać np. danych o ilości dostarczonych towarów czy wykonanych usług, jak również ich wartości netto, stawki podatku, czy kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Jednak chcąc wystawiać faktury uproszczone trzeba będzie umieścić na nich dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek kwotę podatku.

Zmiana fakultatywna.

Autentyczność pochodzenia, integralność i czytelność faktury VAT

Przedsiębiorca od nowego roku musi określić sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności i czytelności faktury. Autentyczność taką „można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.” Obowiązek ten dotyczy tylko otrzymanych faktur. Trudno jednak stwierdzić na czym powinno to polegać w praktyce. W dużych firmach są procedury, które mogą ułatwić realizację tego obowiązku. Mali przedsiębiorcy muszą natomiast w tempie ekspresowym podjąć działania, które pozwolą na zapewnienie takiej autentyczności.

Rozwiązania obowiązkowe, choć z możliwością dowolnego wyboru sposobu realizacji. 

Realizację tych obowiązków ułatwić mają definicje autentyczności pochodzenia faktury oraz integralności jej treści zawarte w słowniczku rozporządzenia. Przez autentyczność należy więc rozumieć pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usług albo wystawcy faktury. Natomiast przez integralność treści rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna ona zawierać.

Z fakturą zbiorczą za miesiąc

Obecnie przedsiębiorcy mają możliwość wystawienia faktury zbiorczej obejmującej transakcje dokonane tylko w ciągu 7 dni. Przyjęte regulacje pozwolą wystawić jedną fakturę, która obejmie transakcje wykonane w ciągu miesiąca kalendarzowego. W takim przypadku fakturę trzeba będzie wystawić ostatniego dnia miesiąca. Pozwoli to na odciążenie przedsiębiorców, którzy w ciągu miesiąca dokonują powtarzających transakcji na rzecz jednego kontrahenta.

Skorzystanie ze zmiany fakultatywne.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Podatek VAT - zmiany 2013 / 2014


Krótsza korekta

Zmienione rozporządzenie ogranicza zakres danych, jakie należy umieści na fakturze korygującej. Od przyszłego roku można zrezygnować z umieszczania na korekcie obok prawidłowej treści poprawianych pozycji dodatkowo pozycji i kwot błędnie wskazanych na fakturze korygowanej. Dotyczy to korekt zarówno faktur wystawionych w 2013 r. jak i wcześniejszych.

Zmiana fakultatywna.

Zwolniony z prawem do wystawienia faktury

Kolejną zmianą jest wprowadzenie możliwości wystawienia faktury przez przedsiębiorcę korzystającego ze zwolnienia podmiotowego (gdy wartość jego sprzedaży w poprzednim roku nie przekroczyła 150 tys. zł). Do końca tego roku faktury mogą wystawiać tylko przedsiębiorcy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Od nowego roku ograniczenie to zostanie zniesione, co oznacza, że przedsiębiorca będzie miał wybór czy chce dokumentować dokonaną czynność wystawiając rachunek czy fakturę.

Zmiana fakultatywna.

Żródło: Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz. U. z 18 grudnia 2012 r., poz. 1428.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA