REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury VAT przesyłane drogą elektroniczną

Anna Snochowska
Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi
Ceret Grzywaczewska – Kancelaria Radców Prawnych Spółka Komandytowa
e-faktury, faktury VAT przesyłane elektronicznie
e-faktury, faktury VAT przesyłane elektronicznie

REKLAMA

Funkcjonowania e-faktur z pewnością ułatwia przedsiębiorcom życie. Jednak trzeba dokładnie znać i stosować zasady przesyłania i przechowywania takich faktur, by nie mieć problemów podczas kontroli podatkowej lub skarbowej.

Obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249 poz. 1661) zliberalizowało dotychczasowe wymagania w zakresie przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych.

Autopromocja

Pomimo niedoskonałości regulacji, wywołującej liczne wątpliwości interpretacyjne, korzystne dla podatników interpretacje organów podatkowych sprzyjają stopniowemu wzrostowi popularności e-faktur. Są one postrzegane jako sposób na optymalizację kosztów, ochronę środowiska, oszczędność czasu a także jako nieunikniony rezultat postępu technologicznego.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Warunki przesyłania e-faktur

Zgodnie z §4 ww. rozporządzenia faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, jeżeli zachowana jest autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autentyczność pochodzenia faktury oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna ona zawierać.

Zapewnienie powyższych warunków gwarantuje w szczególności użycie bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub użycie elektronicznej wymiany danych (EDI).

Powyższe metody mają jedynie charakter przykładowy, co oznacza, że rozporządzenie umożliwia przesyłania faktur za pomocą wszelkich dostępnych środków elektronicznych zapewniających ich autentyczność i integralność, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę.

Puste faktury, a korekta deklaracji VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Autopromocja

Instrukcje VAT. 15 praktycznych procedur dla podatników

Publikacja przedstawia wytyczne dotyczące rozliczania VAT i akcyzy od sprowadzanych samochodów. Omawia także kwestie związane z płatnościami faktur na rachunek bankowy, stosowaniem split payment oraz wyborem kwartalnego rozliczenia na rok 2024.
Sprawdź

Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania

Wprowadzona dowolność wzbudzała wątpliwości, czy wybrana przez przedsiębiorcę metoda przesyłania e-faktur zostanie uznana przez organy podatkowe za zapewniającą autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.

Z wydawanych w tym zakresie interpretacji wynika, iż organy podatkowe stawiają przedsiębiorcom jedynie wymóg stosowania odpowiednich środków zaradczych dla zachowania autentyczności i integralności pochodzenia faktur, na przykład poprzez zapisane w umowie procedury czy zastosowanie trudnego w edytowaniu formatu pliku.

Obecnie możliwe jest zatem wystawianie i przesyłanie e-faktur w dowolnym formacie elektronicznym (tj. PDF, doc. i innym formacie udostępnianym na serwerze wystawcy), w tym przesyłanie faktur e-mailem. Nie ma przeciwwskazań,  aby podatnicy przesyłali w formie elektronicznej faktury, które zostały wystawione w formie papierowej.

Akceptacja przesyłania e-faktury

Warunkiem koniecznym przesyłania i udostępniania faktur elektronicznych jest również uzyskanie uprzedniej zgody odbiorcy faktury na jej przesyłanie drogą elektroniczną.

W przypadku cofnięcia akceptacji wystawca traci prawo do przesyłania odbiorcy e-faktur od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie o cofnięciu akceptacji. Strony mogą również uzgodnić inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie dłuższy jednak niż 30 dni.

Autopromocja

W myśl obowiązujących przepisów zarówno akceptacja jak i jej cofnięcie mogą być dokonane w formie pisemnej lub elektronicznej, lecz sposoby ich wyrażania nie zostały bliżej określone.

Przechowywanie e-faktur

Faktury przesłane drogą elektroniczną mogą być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób, który ma zapewnić:

- autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

Autopromocja

- łatwe ich odszukanie,

- bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dopuszczalne jest przechowywanie w formie papierowej faktur otrzymanych od kontrahentów w formacie elektronicznym, bez konieczności przechowywania ich w postaci elektronicznej w formacie PDF lub jako pliki graficzne (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6.09.2011r. nr IBPP2/443-863/11/WN).

Odliczenie podatku naliczonego od faktur korygujących "in plus"

Moment rozliczenia faktury VAT korygującej przychody


Faktury korygujące

Wystawianie faktur korygujących oraz duplikatów faktur nie zostało uregulowane w ww. rozporządzeniu z 17 grudnia 2010 r. przez co wywołało największe trudności interpretacyjne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2012 r. (nr IPPP1/443-164/12-4/Igo) wyjaśnił, iż podatnicy mają prawo do wystawiania papierowych faktur korygujących oraz not korygujących do elektronicznych faktur VAT.

Organy podatkowe zezwalają zatem na wystawianie faktur korygujących oraz duplikatów e-faktur zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej, niezależnie od tego w jakiej formie została wystawiona faktura pierwotna.

Proponowane zmiany od 2013 roku

W celu dostosowania polskich przepisów do zmian wprowadzonych przez dyrektywę Rady 2010/45/UE z dnia 13.07.2010r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L nr 189/1)  przewiduje się nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług.

Projekt zmian z 10.08.2012 r. zakłada dodatkowe uproszczenie procedur oraz zrównanie od 1.01.2013r. faktur elektronicznych z papierowymi. Zmiany mają zachęcić podatników do szerszego wykorzystywania faktur elektronicznych oraz przyczynić się do niezbędnego ujednolicenia system e-fakturowania na poziomie całej Unii Europejskiej.

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    Tabela kursów średnich NBP nr 230/A/NBP/2023 z 28 listopada 2023 r. Kurs euro 4,3542 zł

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 28 listopada 2023 r. NBP nr 230/A/NBP/2023. Średni kurs euro 4,3542 zł.

    ZUS: Brak korekty ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA do końca 2023 r. bez kar dla przedsiębiorcy

    ZUS informuje, że korekta dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. jest możliwa tylko do końca 2023 roku. Przy czym jeżeli ktoś nie zdąży z korektą w tym terminie, ZUS nie będzie stosował sankcji. Warto też wiedzieć, że błędy w dokumentach rozliczeniowych z ZUS za okres od stycznia 2022 r. - można korygować w ciągu kolejnych 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. 

    Przedłużenie 0 proc. VAT na żywność w 2024 r. "Marszałek Hołownia nie poddaje projektu pod obrady Sejmu"

    Zamrażarka w gabinecie marszałka Sejmu jest aktywna - mówi szef klubu PiS Mariusz Błaszczak, zarzucając Szymonowi Hołowni, że nie poddaje pod obrady trzech projektów ustaw, dot. przedłużenia 0 proc. VAT na żywność, przedłużenia wakacji kredytowych i zamrożenia cen energii. Zaapelował też do Hołowni, by zachowywał więcej powagi kierując obradami Izby.

    Aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat

    "W związku ze zmianami demograficznymi, aktywna siła robocza w UE może zmniejszyć się o 50 mln osób w ciągu najbliższych 30 lat. Pandemia covid-19 zaostrzyła niedobory umiejętności, z którymi boryka się już wiele sektorów." Jakie wyzwania czekają rynek pracy w UE? Rozmawiali o tym przedsiębiorcy podczas Europejskiego Parlamentu Przedsiębiorstw.

    PIT za 2023 rok: chcesz zapłacić niższy podatek, skorzystaj z ulg i odliczeń, jest na to jeszcze miesiąc. Ale czy potrafisz

    Znajomość prawa podatkowego nigdy nie była mocną stroną Polaków, także i dlatego, że ulg i odliczeń było dużo a same przepisy mało zrozumiałe. Dlatego składanie rocznych PIT-ów zawsze wywoływało tak wielkie poruszenie. Teraz większości Polaków spełnienie rocznego obowiązku podatkowego ułatwia sam fiskus, wypełniając PIT-y roczne i oddając je do cyfrowej akceptacji. Jednak tak przygotowane deklaracje podatkowe najczęściej nie uwzględniają wszystkich możliwych odliczeń i ulg podatkowych.

    Dostosowanie zasad wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSEF – projekt rozporządzenia

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur. Zaproponowane zmiany mają dostosować  wystawiania faktur uproszczonych do obowiązkowego KSeF. Zmiany mają wejść w życie 1 lipca 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną VAT, które będą obowiązywały od 2025 r.

    Nowe zasady korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku. Jest już projekt rozporządzenia. Co się zmieni?

    Ministerstwo Finansów opublikowało 27 listopada 2023 r. projekt rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. To nowe rozporządzenie ma od 1 lipca 2024 r. zastąpić rozporządzenie z 2021 r. o tej samej nazwie. W większości nowe rozporządzenie powieli dotychczasowe rozwiązania, ale wprowadza również nowe regulacje. ZAW-FA będzie można składać elektronicznie. Umożliwione zostanie samofakturowanie przez podmioty zagraniczne bez polskiego NIP. Wprowadzone zostanie większe zabezpieczenie dla wygenerowanych tokenów. Określono również zasady nadawania uprawnień i dostępu do faktur VAT RR przez rolników ryczałtowych oraz oznaczania faktur kodem QR.

    REKLAMA