REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury VAT przesyłane drogą elektroniczną

Anna Snochowska
Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi
Ceret Grzywaczewska – Kancelaria Radców Prawnych Spółka Komandytowa
e-faktury, faktury VAT przesyłane elektronicznie
e-faktury, faktury VAT przesyłane elektronicznie

REKLAMA

REKLAMA

Funkcjonowania e-faktur z pewnością ułatwia przedsiębiorcom życie. Jednak trzeba dokładnie znać i stosować zasady przesyłania i przechowywania takich faktur, by nie mieć problemów podczas kontroli podatkowej lub skarbowej.

Obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249 poz. 1661) zliberalizowało dotychczasowe wymagania w zakresie przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych.

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo niedoskonałości regulacji, wywołującej liczne wątpliwości interpretacyjne, korzystne dla podatników interpretacje organów podatkowych sprzyjają stopniowemu wzrostowi popularności e-faktur. Są one postrzegane jako sposób na optymalizację kosztów, ochronę środowiska, oszczędność czasu a także jako nieunikniony rezultat postępu technologicznego.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

Warunki przesyłania e-faktur

Zgodnie z §4 ww. rozporządzenia faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, jeżeli zachowana jest autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autentyczność pochodzenia faktury oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna ona zawierać.

Zapewnienie powyższych warunków gwarantuje w szczególności użycie bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub użycie elektronicznej wymiany danych (EDI).

Powyższe metody mają jedynie charakter przykładowy, co oznacza, że rozporządzenie umożliwia przesyłania faktur za pomocą wszelkich dostępnych środków elektronicznych zapewniających ich autentyczność i integralność, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę.

Puste faktury, a korekta deklaracji VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania

Wprowadzona dowolność wzbudzała wątpliwości, czy wybrana przez przedsiębiorcę metoda przesyłania e-faktur zostanie uznana przez organy podatkowe za zapewniającą autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.

REKLAMA

Z wydawanych w tym zakresie interpretacji wynika, iż organy podatkowe stawiają przedsiębiorcom jedynie wymóg stosowania odpowiednich środków zaradczych dla zachowania autentyczności i integralności pochodzenia faktur, na przykład poprzez zapisane w umowie procedury czy zastosowanie trudnego w edytowaniu formatu pliku.

Obecnie możliwe jest zatem wystawianie i przesyłanie e-faktur w dowolnym formacie elektronicznym (tj. PDF, doc. i innym formacie udostępnianym na serwerze wystawcy), w tym przesyłanie faktur e-mailem. Nie ma przeciwwskazań,  aby podatnicy przesyłali w formie elektronicznej faktury, które zostały wystawione w formie papierowej.

Akceptacja przesyłania e-faktury

Warunkiem koniecznym przesyłania i udostępniania faktur elektronicznych jest również uzyskanie uprzedniej zgody odbiorcy faktury na jej przesyłanie drogą elektroniczną.

W przypadku cofnięcia akceptacji wystawca traci prawo do przesyłania odbiorcy e-faktur od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie o cofnięciu akceptacji. Strony mogą również uzgodnić inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie dłuższy jednak niż 30 dni.

W myśl obowiązujących przepisów zarówno akceptacja jak i jej cofnięcie mogą być dokonane w formie pisemnej lub elektronicznej, lecz sposoby ich wyrażania nie zostały bliżej określone.

Przechowywanie e-faktur

Faktury przesłane drogą elektroniczną mogą być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób, który ma zapewnić:

- autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

- łatwe ich odszukanie,

- bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dopuszczalne jest przechowywanie w formie papierowej faktur otrzymanych od kontrahentów w formacie elektronicznym, bez konieczności przechowywania ich w postaci elektronicznej w formacie PDF lub jako pliki graficzne (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6.09.2011r. nr IBPP2/443-863/11/WN).

Odliczenie podatku naliczonego od faktur korygujących "in plus"

Moment rozliczenia faktury VAT korygującej przychody


Faktury korygujące

Wystawianie faktur korygujących oraz duplikatów faktur nie zostało uregulowane w ww. rozporządzeniu z 17 grudnia 2010 r. przez co wywołało największe trudności interpretacyjne.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2012 r. (nr IPPP1/443-164/12-4/Igo) wyjaśnił, iż podatnicy mają prawo do wystawiania papierowych faktur korygujących oraz not korygujących do elektronicznych faktur VAT.

Organy podatkowe zezwalają zatem na wystawianie faktur korygujących oraz duplikatów e-faktur zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej, niezależnie od tego w jakiej formie została wystawiona faktura pierwotna.

Proponowane zmiany od 2013 roku

W celu dostosowania polskich przepisów do zmian wprowadzonych przez dyrektywę Rady 2010/45/UE z dnia 13.07.2010r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L nr 189/1)  przewiduje się nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług.

Projekt zmian z 10.08.2012 r. zakłada dodatkowe uproszczenie procedur oraz zrównanie od 1.01.2013r. faktur elektronicznych z papierowymi. Zmiany mają zachęcić podatników do szerszego wykorzystywania faktur elektronicznych oraz przyczynić się do niezbędnego ujednolicenia system e-fakturowania na poziomie całej Unii Europejskiej.

Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA