Faktury VAT przesyłane drogą elektroniczną
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249 poz. 1661) zliberalizowało dotychczasowe wymagania w zakresie przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych.
REKLAMA
Pomimo niedoskonałości regulacji, wywołującej liczne wątpliwości interpretacyjne, korzystne dla podatników interpretacje organów podatkowych sprzyjają stopniowemu wzrostowi popularności e-faktur. Są one postrzegane jako sposób na optymalizację kosztów, ochronę środowiska, oszczędność czasu a także jako nieunikniony rezultat postępu technologicznego.
Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów
Warunki przesyłania e-faktur
Zgodnie z §4 ww. rozporządzenia faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej, jeżeli zachowana jest autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.
Autentyczność pochodzenia faktury oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna ona zawierać.
Zapewnienie powyższych warunków gwarantuje w szczególności użycie bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub użycie elektronicznej wymiany danych (EDI).
Powyższe metody mają jedynie charakter przykładowy, co oznacza, że rozporządzenie umożliwia przesyłania faktur za pomocą wszelkich dostępnych środków elektronicznych zapewniających ich autentyczność i integralność, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę.
Puste faktury, a korekta deklaracji VAT – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania
Wprowadzona dowolność wzbudzała wątpliwości, czy wybrana przez przedsiębiorcę metoda przesyłania e-faktur zostanie uznana przez organy podatkowe za zapewniającą autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury.
REKLAMA
Z wydawanych w tym zakresie interpretacji wynika, iż organy podatkowe stawiają przedsiębiorcom jedynie wymóg stosowania odpowiednich środków zaradczych dla zachowania autentyczności i integralności pochodzenia faktur, na przykład poprzez zapisane w umowie procedury czy zastosowanie trudnego w edytowaniu formatu pliku.
Obecnie możliwe jest zatem wystawianie i przesyłanie e-faktur w dowolnym formacie elektronicznym (tj. PDF, doc. i innym formacie udostępnianym na serwerze wystawcy), w tym przesyłanie faktur e-mailem. Nie ma przeciwwskazań, aby podatnicy przesyłali w formie elektronicznej faktury, które zostały wystawione w formie papierowej.
Akceptacja przesyłania e-faktury
Warunkiem koniecznym przesyłania i udostępniania faktur elektronicznych jest również uzyskanie uprzedniej zgody odbiorcy faktury na jej przesyłanie drogą elektroniczną.
W przypadku cofnięcia akceptacji wystawca traci prawo do przesyłania odbiorcy e-faktur od dnia następującego po dniu, w którym otrzymał powiadomienie o cofnięciu akceptacji. Strony mogą również uzgodnić inny termin utraty przez wystawcę prawa do przesyłania faktur w formie elektronicznej, nie dłuższy jednak niż 30 dni.
W myśl obowiązujących przepisów zarówno akceptacja jak i jej cofnięcie mogą być dokonane w formie pisemnej lub elektronicznej, lecz sposoby ich wyrażania nie zostały bliżej określone.
Przechowywanie e-faktur
Faktury przesłane drogą elektroniczną mogą być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób, który ma zapewnić:
- autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
- łatwe ich odszukanie,
- bezzwłoczny dostęp do faktur organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Dopuszczalne jest przechowywanie w formie papierowej faktur otrzymanych od kontrahentów w formacie elektronicznym, bez konieczności przechowywania ich w postaci elektronicznej w formacie PDF lub jako pliki graficzne (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6.09.2011r. nr IBPP2/443-863/11/WN).
Odliczenie podatku naliczonego od faktur korygujących "in plus"
Moment rozliczenia faktury VAT korygującej przychody
Faktury korygujące
Wystawianie faktur korygujących oraz duplikatów faktur nie zostało uregulowane w ww. rozporządzeniu z 17 grudnia 2010 r. przez co wywołało największe trudności interpretacyjne.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2012 r. (nr IPPP1/443-164/12-4/Igo) wyjaśnił, iż podatnicy mają prawo do wystawiania papierowych faktur korygujących oraz not korygujących do elektronicznych faktur VAT.
Organy podatkowe zezwalają zatem na wystawianie faktur korygujących oraz duplikatów e-faktur zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej, niezależnie od tego w jakiej formie została wystawiona faktura pierwotna.
Proponowane zmiany od 2013 roku
W celu dostosowania polskich przepisów do zmian wprowadzonych przez dyrektywę Rady 2010/45/UE z dnia 13.07.2010r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L nr 189/1) przewiduje się nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług.
Projekt zmian z 10.08.2012 r. zakłada dodatkowe uproszczenie procedur oraz zrównanie od 1.01.2013r. faktur elektronicznych z papierowymi. Zmiany mają zachęcić podatników do szerszego wykorzystywania faktur elektronicznych oraz przyczynić się do niezbędnego ujednolicenia system e-fakturowania na poziomie całej Unii Europejskiej.
Wystawianie faktur VAT od 2013 roku – zapoznaj się z nowymi zasadami
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat