REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Bartosz Nowodworski
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu przedsiębiorcy z pewnością nieraz zdarzyło się otrzymać od kontrahenta fakturę VAT zawierającą błędy. Warto pamiętać, że nie zawsze w takich przypadkach trzeba zwracać się z żądaniem wystawienia faktury korygującej. Obowiązujące przepisy stwarzają bowiem nabywcy, co prawda nie we wszystkich sytuacjach, możliwość wystawienia noty korygującej do otrzymanej faktury.

Kwestię wystawiania not korygujących normuje obecnie § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360).

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Ściągi księgowego – PDF

Zgodnie z ust. 1 ww. artykułu, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12 ww. rozporządzenia, może wystawić fakturę zwaną notą korygującą.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W konsekwencji, nabywca może w drodze noty korygującej zmienić wszystkie dane ujęte w otrzymanej od wystawcy faktury VAT, za wyjątkiem następujących danych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) miary i ilości sprzedanych towarów lub zakresu wykonanych usług;

b) ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto);

c) wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

d) stawki podatku VAT;

e) sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających           opodatkowaniu;

f) kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

g) kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Co istotne, poza przypadkiem tzw. sukcesji podatkowej (vide: art. 93 i nast. Ordynacji podatkowej) w orzecznictwie organów podatkowych wyklucza się możliwość całkowitej zmiany nabywcy poprzez wystawienie noty korygującej (np. zmiana nabywcy z podmiotu A na podmiot B) (vide m.in.: interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 30.09.2009 r. (ILPP`/443-798/09-2/BP).

Polecamy: Faktura VAT od A do Z


Przechodząc do informacji, jakie powinny być zawarte w treści noty korygującej, należy wskazać, że tego rodzaju dokument powinna zawierać:

- numer kolejny i datę jej wystawienia;

- imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury (bądź faktury korygującej) oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

- numer kolejny faktury, do której nota się odnosi;

- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży;

- wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Poza powyższymi wymogami przepisy rozporządzenia nakazują, aby dokument ten był opatrzony sformułowaniem: "NOTA KORYGUJĄCA” (vide: § 15 ust. 3 i 5 ww. rozporządzenia).

REKLAMA

Notę korygującą, wraz z jej kopią, nabywca obowiązany jest przesłać do podmiotu, który wystawił fakturę zawierającą błędne dane, przy czym akceptacja treści ww. noty powinna zostać udokumentowana poprzez złożenie (ze strony wystawcy faktury) podpisu przez osobę uprawnioną do wystawienia faktur (vide: § 15 ust. 2 i 4 ww. rozporządzenia).

Na zakończenie wypada wspomnieć, że otrzymanie faktury VAT z oczywistym błędem (np. sp. aukcyjna zamiast sp. akcyjna), który nie stwarza żadnych istotnych wątpliwości co do stron transakcji (sprzedawcy, nabywcy), jej rodzaju i przedmiotu, oraz kwot z nią związanych, nie skutkuje po stronie nabywcy obowiązkiem wystawienia noty korygującej.

Nabywca, który otrzymał taką fakturę, zachowując prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w niej określonego, ma prawo do wystawienia noty korygującej, co oznacza, iż decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do niego.

Na tego rodzaju przypadki zwraca uwagę w swym orzecznictwie Minister Finansów. Tytułem przykładu, jak wskazano interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2009 r. (IBPP2/443-726/09/WN): “(...)Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu  faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli faktycznie faktury, o których mowa we wniosku są prawidłowe pod względem materialnoprawnym (a zatem  nabywcą jest bezsprzecznie Wnioskodawca), wówczas stwierdzając, że zawierają one nieaktualny adres nabywcy, Wnioskodawca zgodnie z § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów ma prawo, a nie obowiązek do skorygowania danych zawierających pomyłki dotyczące adresu nabywcy (...)”.

Bartosz Nowodworski, ECDDP Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA