REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Bartosz Nowodworski
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu przedsiębiorcy z pewnością nieraz zdarzyło się otrzymać od kontrahenta fakturę VAT zawierającą błędy. Warto pamiętać, że nie zawsze w takich przypadkach trzeba zwracać się z żądaniem wystawienia faktury korygującej. Obowiązujące przepisy stwarzają bowiem nabywcy, co prawda nie we wszystkich sytuacjach, możliwość wystawienia noty korygującej do otrzymanej faktury.

Kwestię wystawiania not korygujących normuje obecnie § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360).

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Ściągi księgowego – PDF

Zgodnie z ust. 1 ww. artykułu, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12 ww. rozporządzenia, może wystawić fakturę zwaną notą korygującą.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W konsekwencji, nabywca może w drodze noty korygującej zmienić wszystkie dane ujęte w otrzymanej od wystawcy faktury VAT, za wyjątkiem następujących danych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) miary i ilości sprzedanych towarów lub zakresu wykonanych usług;

b) ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto);

c) wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

d) stawki podatku VAT;

e) sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających           opodatkowaniu;

f) kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

g) kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Co istotne, poza przypadkiem tzw. sukcesji podatkowej (vide: art. 93 i nast. Ordynacji podatkowej) w orzecznictwie organów podatkowych wyklucza się możliwość całkowitej zmiany nabywcy poprzez wystawienie noty korygującej (np. zmiana nabywcy z podmiotu A na podmiot B) (vide m.in.: interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 30.09.2009 r. (ILPP`/443-798/09-2/BP).

Polecamy: Faktura VAT od A do Z


Przechodząc do informacji, jakie powinny być zawarte w treści noty korygującej, należy wskazać, że tego rodzaju dokument powinna zawierać:

- numer kolejny i datę jej wystawienia;

- imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury (bądź faktury korygującej) oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

- numer kolejny faktury, do której nota się odnosi;

- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży;

- wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Poza powyższymi wymogami przepisy rozporządzenia nakazują, aby dokument ten był opatrzony sformułowaniem: "NOTA KORYGUJĄCA” (vide: § 15 ust. 3 i 5 ww. rozporządzenia).

Notę korygującą, wraz z jej kopią, nabywca obowiązany jest przesłać do podmiotu, który wystawił fakturę zawierającą błędne dane, przy czym akceptacja treści ww. noty powinna zostać udokumentowana poprzez złożenie (ze strony wystawcy faktury) podpisu przez osobę uprawnioną do wystawienia faktur (vide: § 15 ust. 2 i 4 ww. rozporządzenia).

Na zakończenie wypada wspomnieć, że otrzymanie faktury VAT z oczywistym błędem (np. sp. aukcyjna zamiast sp. akcyjna), który nie stwarza żadnych istotnych wątpliwości co do stron transakcji (sprzedawcy, nabywcy), jej rodzaju i przedmiotu, oraz kwot z nią związanych, nie skutkuje po stronie nabywcy obowiązkiem wystawienia noty korygującej.

Nabywca, który otrzymał taką fakturę, zachowując prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w niej określonego, ma prawo do wystawienia noty korygującej, co oznacza, iż decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do niego.

Na tego rodzaju przypadki zwraca uwagę w swym orzecznictwie Minister Finansów. Tytułem przykładu, jak wskazano interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2009 r. (IBPP2/443-726/09/WN): “(...)Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu  faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli faktycznie faktury, o których mowa we wniosku są prawidłowe pod względem materialnoprawnym (a zatem  nabywcą jest bezsprzecznie Wnioskodawca), wówczas stwierdzając, że zawierają one nieaktualny adres nabywcy, Wnioskodawca zgodnie z § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów ma prawo, a nie obowiązek do skorygowania danych zawierających pomyłki dotyczące adresu nabywcy (...)”.

Bartosz Nowodworski, ECDDP Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA