REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Bartosz Nowodworski
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu przedsiębiorcy z pewnością nieraz zdarzyło się otrzymać od kontrahenta fakturę VAT zawierającą błędy. Warto pamiętać, że nie zawsze w takich przypadkach trzeba zwracać się z żądaniem wystawienia faktury korygującej. Obowiązujące przepisy stwarzają bowiem nabywcy, co prawda nie we wszystkich sytuacjach, możliwość wystawienia noty korygującej do otrzymanej faktury.

Kwestię wystawiania not korygujących normuje obecnie § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy produkt: Ściągi księgowego – PDF

Zgodnie z ust. 1 ww. artykułu, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12 ww. rozporządzenia, może wystawić fakturę zwaną notą korygującą.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

REKLAMA

W konsekwencji, nabywca może w drodze noty korygującej zmienić wszystkie dane ujęte w otrzymanej od wystawcy faktury VAT, za wyjątkiem następujących danych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) miary i ilości sprzedanych towarów lub zakresu wykonanych usług;

b) ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto);

c) wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

d) stawki podatku VAT;

e) sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających           opodatkowaniu;

f) kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

g) kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Co istotne, poza przypadkiem tzw. sukcesji podatkowej (vide: art. 93 i nast. Ordynacji podatkowej) w orzecznictwie organów podatkowych wyklucza się możliwość całkowitej zmiany nabywcy poprzez wystawienie noty korygującej (np. zmiana nabywcy z podmiotu A na podmiot B) (vide m.in.: interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 30.09.2009 r. (ILPP`/443-798/09-2/BP).

Polecamy: Faktura VAT od A do Z


Przechodząc do informacji, jakie powinny być zawarte w treści noty korygującej, należy wskazać, że tego rodzaju dokument powinna zawierać:

- numer kolejny i datę jej wystawienia;

- imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury (bądź faktury korygującej) oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

- numer kolejny faktury, do której nota się odnosi;

- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży;

- wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Poza powyższymi wymogami przepisy rozporządzenia nakazują, aby dokument ten był opatrzony sformułowaniem: "NOTA KORYGUJĄCA” (vide: § 15 ust. 3 i 5 ww. rozporządzenia).

Notę korygującą, wraz z jej kopią, nabywca obowiązany jest przesłać do podmiotu, który wystawił fakturę zawierającą błędne dane, przy czym akceptacja treści ww. noty powinna zostać udokumentowana poprzez złożenie (ze strony wystawcy faktury) podpisu przez osobę uprawnioną do wystawienia faktur (vide: § 15 ust. 2 i 4 ww. rozporządzenia).

Na zakończenie wypada wspomnieć, że otrzymanie faktury VAT z oczywistym błędem (np. sp. aukcyjna zamiast sp. akcyjna), który nie stwarza żadnych istotnych wątpliwości co do stron transakcji (sprzedawcy, nabywcy), jej rodzaju i przedmiotu, oraz kwot z nią związanych, nie skutkuje po stronie nabywcy obowiązkiem wystawienia noty korygującej.

Nabywca, który otrzymał taką fakturę, zachowując prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w niej określonego, ma prawo do wystawienia noty korygującej, co oznacza, iż decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do niego.

Na tego rodzaju przypadki zwraca uwagę w swym orzecznictwie Minister Finansów. Tytułem przykładu, jak wskazano interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2009 r. (IBPP2/443-726/09/WN): “(...)Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu  faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli faktycznie faktury, o których mowa we wniosku są prawidłowe pod względem materialnoprawnym (a zatem  nabywcą jest bezsprzecznie Wnioskodawca), wówczas stwierdzając, że zawierają one nieaktualny adres nabywcy, Wnioskodawca zgodnie z § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów ma prawo, a nie obowiązek do skorygowania danych zawierających pomyłki dotyczące adresu nabywcy (...)”.

Bartosz Nowodworski, ECDDP Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA