REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Bartosz Nowodworski
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?
Kiedy nabywca może wystawić notę korygującą do faktury?

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu przedsiębiorcy z pewnością nieraz zdarzyło się otrzymać od kontrahenta fakturę VAT zawierającą błędy. Warto pamiętać, że nie zawsze w takich przypadkach trzeba zwracać się z żądaniem wystawienia faktury korygującej. Obowiązujące przepisy stwarzają bowiem nabywcy, co prawda nie we wszystkich sytuacjach, możliwość wystawienia noty korygującej do otrzymanej faktury.

Kwestię wystawiania not korygujących normuje obecnie § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360).

REKLAMA

Polecamy produkt: Ściągi księgowego – PDF

Zgodnie z ust. 1 ww. artykułu, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12 ww. rozporządzenia, może wystawić fakturę zwaną notą korygującą.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na newsletter!

W konsekwencji, nabywca może w drodze noty korygującej zmienić wszystkie dane ujęte w otrzymanej od wystawcy faktury VAT, za wyjątkiem następujących danych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) miary i ilości sprzedanych towarów lub zakresu wykonanych usług;

b) ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto);

c) wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

d) stawki podatku VAT;

e) sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających           opodatkowaniu;

f) kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

g) kwoty należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Co istotne, poza przypadkiem tzw. sukcesji podatkowej (vide: art. 93 i nast. Ordynacji podatkowej) w orzecznictwie organów podatkowych wyklucza się możliwość całkowitej zmiany nabywcy poprzez wystawienie noty korygującej (np. zmiana nabywcy z podmiotu A na podmiot B) (vide m.in.: interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 30.09.2009 r. (ILPP`/443-798/09-2/BP).

Polecamy: Faktura VAT od A do Z


Przechodząc do informacji, jakie powinny być zawarte w treści noty korygującej, należy wskazać, że tego rodzaju dokument powinna zawierać:

- numer kolejny i datę jej wystawienia;

- imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury (bądź faktury korygującej) oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

- numer kolejny faktury, do której nota się odnosi;

- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży;

- wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Poza powyższymi wymogami przepisy rozporządzenia nakazują, aby dokument ten był opatrzony sformułowaniem: "NOTA KORYGUJĄCA” (vide: § 15 ust. 3 i 5 ww. rozporządzenia).

REKLAMA

Notę korygującą, wraz z jej kopią, nabywca obowiązany jest przesłać do podmiotu, który wystawił fakturę zawierającą błędne dane, przy czym akceptacja treści ww. noty powinna zostać udokumentowana poprzez złożenie (ze strony wystawcy faktury) podpisu przez osobę uprawnioną do wystawienia faktur (vide: § 15 ust. 2 i 4 ww. rozporządzenia).

Na zakończenie wypada wspomnieć, że otrzymanie faktury VAT z oczywistym błędem (np. sp. aukcyjna zamiast sp. akcyjna), który nie stwarza żadnych istotnych wątpliwości co do stron transakcji (sprzedawcy, nabywcy), jej rodzaju i przedmiotu, oraz kwot z nią związanych, nie skutkuje po stronie nabywcy obowiązkiem wystawienia noty korygującej.

Nabywca, który otrzymał taką fakturę, zachowując prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w niej określonego, ma prawo do wystawienia noty korygującej, co oznacza, iż decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do niego.

Na tego rodzaju przypadki zwraca uwagę w swym orzecznictwie Minister Finansów. Tytułem przykładu, jak wskazano interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2009 r. (IBPP2/443-726/09/WN): “(...)Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu  faktycznego należy stwierdzić, że jeżeli faktycznie faktury, o których mowa we wniosku są prawidłowe pod względem materialnoprawnym (a zatem  nabywcą jest bezsprzecznie Wnioskodawca), wówczas stwierdzając, że zawierają one nieaktualny adres nabywcy, Wnioskodawca zgodnie z § 15 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów ma prawo, a nie obowiązek do skorygowania danych zawierających pomyłki dotyczące adresu nabywcy (...)”.

Bartosz Nowodworski, ECDDP Sp. z o.o.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA