REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie podatku naliczonego od faktur korygujących "in plus"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Nowodworski
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktury korygujące
Faktury korygujące "in plus" - odliczenie podatku naliczonego

REKLAMA

REKLAMA

Od początku obowiązywania obecnej ustawy o VAT wiele kontrowersji wśród podatników budziło rozliczenie faktur korygujących "in plus". O ile po stronie wystawcy takiej faktury korygującej wypracowano w orzecznictwie pewne stanowisko, to nadal rozliczenie otrzymanej faktury korygującej "in plus" może budzić wątpliwości.

Ogólna reguła obwiązująca w obrocie krajowym stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę bądź też w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Regulacja ta wydaje się nie budzić wątpliwości co do jej stosowania. W tym miejscu należy jednak zauważyć, iż ustawodawca w art. 86 ust. 10a tej ustawy przewidział również, że w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

A co z fakturami korygującymi „in plus” po stronie nabywcy towaru lub usługi?

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają odrębnego uregulowania co do sposobu ujmowania przez nabywcę faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego.

REKLAMA

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy można wystawiać zbiorcze faktury korygujące?

W związku z powyższym zasadnym wydaje się przyjęcie analogicznego klucza rozliczeń omawianych faktur korygujących, jaki powszechnie przyjmowany jest dla wystawianych przez sprzedawcę faktur korygujących in plus podatek należny.

Warto zatem przybliżyć przyjęte przez doktrynę zasady rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę, w sytuacji gdy podstawa opodatkowania ulega podwyższeniu w stosunku do faktury pierwotnej.

Otóż faktura korygująca podwyższająca podatek należny w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona:

1. w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (np. niewłaściwa stawka podatkowa, błąd rachunkowy, błędnie oszacowana ilość ostatecznie wydanych towarów), lub

2. z powodu innych przyczyn, np.: potransakcyjne podwyższenie ceny sprzedaży.

W pierwszym przypadku, poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej sprzedawca winien ująć tę fakturę w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc.

Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, że pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży.

Polecamy: Czy jedna faktura korygująca może korygować kilka faktur?

Polecamy: Korekta faktury wewnętrznej

Natomiast w drugim przypadku, gdy podwyższenie ceny sprzedaży następuje już po wystawieniu faktury pierwotnej, która wystawiona została prawidłowo, a wystawienie faktury korygującej podatek należny jest efektem zdarzenia, które wystąpiło po upływie danego okresu rozliczeniowego, np. w miesiącu następnym, dokonana korekta powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu, w którym to zdarzenie nastąpiło.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż - na zasadzie analogii - nabywca otrzymujący fakturę korygującą in plus podatek naliczony powinien ocenić przyczynę jej wystawienia przez sprzedawcę.

Jeżeli powodem wystawianie faktury korygującej był błąd pierwotny, który istniał już w momencie wystawiania faktury pierwotnej, wówczas w naszej opinii Podatnik będzie uprawniony do skorygowania podatku naliczonego wstecz tj. odliczenia wykazanego na fakturze korygującej podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury pierwotnej od sprzedawcy.

Jeżeli natomiast przyczyną wystawiania faktury korygującej było zdarzenie następcze (np. potransakcyjne podwyższenie ceny) wówczas Podatnik powinien ująć taką fakturę korygującą na bieżąco, w miesiącu jej otrzymania.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że z uwagi na brak wyraźnych regulacji prawnych w tym zakresie, skorygowanie podatku naliczonego wstecz tj. odliczenie wykazanego na fakturze korygującej podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury pierwotnej, jakkolwiek w pełni możliwe do obrony, może być narażone na ryzyko sporu z organami podatkowymi.

Najbezpieczniejszym i sugerowanym przez autora rozwiązaniem jest ujmowanie faktur korygujących in plus VAT naliczony każdorazowo w miesiącu ich otrzymania od sprzedawcy.

Co więcej, w myśl jednej z naczelnych zasad prawa podatkowego wyrażonej w łacińskiej sentencji  „in dubio pro tributario” wątpliwości należy rozstrzygać na korzyść podatnika, a zatem wobec braku wyraźnego zakazu wykazywania faktury korygującej "in plus" w miesiącu jej otrzymania przyjąć należy dopuszczalność takiego rozwiązania.

Za poprawnością tej tezy przemawia gospodarcza wykładnia przepisów, bowiem przyjęcie odmiennego stanowiska skutkowałoby nieuzasadnioną rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych koniecznością korygowania deklaracji VAT-7 za poprzednie okresy rozliczeniowe. Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2011 r. (sygn. IPPP1-443-285/11-4/EK).

Reasumując, w każdym przypadku, gdy podatnik (przedsiębiorca) otrzymuje od kontrahenta korektę faktury zwiększającą kwotę podatku naliczonego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w miesiącu otrzymania korekty faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA