REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie podatku naliczonego od faktur korygujących "in plus"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartosz Nowodworski
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktury korygujące
Faktury korygujące "in plus" - odliczenie podatku naliczonego

REKLAMA

REKLAMA

Od początku obowiązywania obecnej ustawy o VAT wiele kontrowersji wśród podatników budziło rozliczenie faktur korygujących "in plus". O ile po stronie wystawcy takiej faktury korygującej wypracowano w orzecznictwie pewne stanowisko, to nadal rozliczenie otrzymanej faktury korygującej "in plus" może budzić wątpliwości.

Ogólna reguła obwiązująca w obrocie krajowym stanowi, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę bądź też w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT).

REKLAMA

REKLAMA

Regulacja ta wydaje się nie budzić wątpliwości co do jej stosowania. W tym miejscu należy jednak zauważyć, iż ustawodawca w art. 86 ust. 10a tej ustawy przewidział również, że w przypadku, gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał.

A co z fakturami korygującymi „in plus” po stronie nabywcy towaru lub usługi?

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają odrębnego uregulowania co do sposobu ujmowania przez nabywcę faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego.

REKLAMA

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy można wystawiać zbiorcze faktury korygujące?

W związku z powyższym zasadnym wydaje się przyjęcie analogicznego klucza rozliczeń omawianych faktur korygujących, jaki powszechnie przyjmowany jest dla wystawianych przez sprzedawcę faktur korygujących in plus podatek należny.

Warto zatem przybliżyć przyjęte przez doktrynę zasady rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę, w sytuacji gdy podstawa opodatkowania ulega podwyższeniu w stosunku do faktury pierwotnej.

Otóż faktura korygująca podwyższająca podatek należny w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona:

1. w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (np. niewłaściwa stawka podatkowa, błąd rachunkowy, błędnie oszacowana ilość ostatecznie wydanych towarów), lub

2. z powodu innych przyczyn, np.: potransakcyjne podwyższenie ceny sprzedaży.

W pierwszym przypadku, poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej sprzedawca winien ująć tę fakturę w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc.

Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, że pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży.

Polecamy: Czy jedna faktura korygująca może korygować kilka faktur?

Polecamy: Korekta faktury wewnętrznej

Natomiast w drugim przypadku, gdy podwyższenie ceny sprzedaży następuje już po wystawieniu faktury pierwotnej, która wystawiona została prawidłowo, a wystawienie faktury korygującej podatek należny jest efektem zdarzenia, które wystąpiło po upływie danego okresu rozliczeniowego, np. w miesiącu następnym, dokonana korekta powinna zostać uwzględniona w rozliczeniu, w którym to zdarzenie nastąpiło.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż - na zasadzie analogii - nabywca otrzymujący fakturę korygującą in plus podatek naliczony powinien ocenić przyczynę jej wystawienia przez sprzedawcę.

Jeżeli powodem wystawianie faktury korygującej był błąd pierwotny, który istniał już w momencie wystawiania faktury pierwotnej, wówczas w naszej opinii Podatnik będzie uprawniony do skorygowania podatku naliczonego wstecz tj. odliczenia wykazanego na fakturze korygującej podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury pierwotnej od sprzedawcy.

Jeżeli natomiast przyczyną wystawiania faktury korygującej było zdarzenie następcze (np. potransakcyjne podwyższenie ceny) wówczas Podatnik powinien ująć taką fakturę korygującą na bieżąco, w miesiącu jej otrzymania.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że z uwagi na brak wyraźnych regulacji prawnych w tym zakresie, skorygowanie podatku naliczonego wstecz tj. odliczenie wykazanego na fakturze korygującej podatku naliczonego w miesiącu otrzymania faktury pierwotnej, jakkolwiek w pełni możliwe do obrony, może być narażone na ryzyko sporu z organami podatkowymi.

Najbezpieczniejszym i sugerowanym przez autora rozwiązaniem jest ujmowanie faktur korygujących in plus VAT naliczony każdorazowo w miesiącu ich otrzymania od sprzedawcy.

Co więcej, w myśl jednej z naczelnych zasad prawa podatkowego wyrażonej w łacińskiej sentencji  „in dubio pro tributario” wątpliwości należy rozstrzygać na korzyść podatnika, a zatem wobec braku wyraźnego zakazu wykazywania faktury korygującej "in plus" w miesiącu jej otrzymania przyjąć należy dopuszczalność takiego rozwiązania.

Za poprawnością tej tezy przemawia gospodarcza wykładnia przepisów, bowiem przyjęcie odmiennego stanowiska skutkowałoby nieuzasadnioną rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych koniecznością korygowania deklaracji VAT-7 za poprzednie okresy rozliczeniowe. Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2011 r. (sygn. IPPP1-443-285/11-4/EK).

Reasumując, w każdym przypadku, gdy podatnik (przedsiębiorca) otrzymuje od kontrahenta korektę faktury zwiększającą kwotę podatku naliczonego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w miesiącu otrzymania korekty faktury lub w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA