REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można wystawiać zbiorcze faktury korygujące

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy możemy wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla około 20 faktur wystawionych w 2010 r. na rzecz jednego kontrahenta? W każdej z tych faktur zastosowaliśmy zamiast 22% stawkę 7%.

Tak.

REKLAMA

Autopromocja

Organy podatkowe akceptują możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Jedna taka faktura może korygować np. kilkadziesiąt faktur wystawionych w przeszłości.

Taka faktura musi zawierać wszystkie dane charakteryzujące klasyczną fakturę korygującą. Musi m.in. wskazywać numery korygowanych faktur.

Co ważne, organy podatkowe akceptują, aby opis korygowanych faktur stanowił załącznik do zbiorczej faktury korygującej. Pozwala to objąć jedną zbiorczą fakturą korygującą dużą ilość faktur.

Potwierdzeniem tej możliwości jest interpretacja indywidualna z 25 sierpnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPP1/443-584/10/AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Organ podatkowy stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej. Jednocześnie brak jest w przepisach przeciwwskazań do takiego postępowania o ile taka zbiorcza faktura korygująca dokumentuje prawidłowo zaklasyfikowaną przez Wnioskodawcę czynność i zawiera wszystkie wymagane przepisami elementy. 

Zbiorcze faktury korygujące rabatowe 2013

Zbiorcza faktura korygująca rabatowa - dotycząca wszystkich czynności w określonym czasie - powinna zawierać:
1. oznaczenie "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".
2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia
3. dane z faktury pierwotnej (korygowanej):
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem określonych transakcji wewnątrzwspólnotowych, gdzie podawać należy numer z kodem PL;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem określonych transakcji wewnątrzwspólnotowych, gdzie podawać trzeba numer VAT-UE kontrahenta;
4. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
5. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego (nie trzeba podawać rodzaju rabatu).
Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Podstawa prawna: rozporządzenie "fakturowe" Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. - obowiązuje do końca 2013 roku - w 2014 r. przepisy dot. faktur i faktur korygujących znajdziemy w ustawie o VAT.

Faktura VAT 2014 – zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Dlatego Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla kilku czy kilkunastu wystawionych faktur pierwotnych. Na takiej zbiorczej fakturze powinny być podane wszelkie informacje dotyczące pierwotnych faktur, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić, których faktur, pozycji i kwot przedmiotowa zbiorcza faktura korygująca dotyczy.

Dopuszczalne jest również, jak twierdzi Wnioskodawca, wskazanie korygowanych faktur pierwotnych w załączniku stanowiącym integralną część faktury korygującej. 


Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

REKLAMA

Jedna zbiorcza faktura korygująca może zatem dotyczyć różnych wcześniej wystawionych dla danego kontrahenta faktur VAT, obrót dla każdej z tych faktur może być w wyniku korekty zmniejszony, jednakże musi to wyraźnie wynikać z treści faktury korygującej, czyli jaka faktura jest korygowana i w jakim dokładnie zakresie, tj. jakiego towaru dokładnie dotyczy i w jakiej kwocie.

Nie ma także przeszkód, by dodatkowo na ww. fakturach korygujących przedstawiać kwoty rabatu dla poszczególnych rodzajów towarów w łącznej wartości, o jaką w okresie roku obniżono obrót danym towarem.

Zbiorcza faktura korygująca musi jednak odpowiadać wymogom wynikającym z rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.” 

Interpretacja została wydana dla podatnika, który na koniec przyjętego rocznego okresu rozrachunkowego udziela rabatu swoim kontrahentom.

Spółka rozważała stosowanie zbiorczych faktur korygujących. Rabat udzielany danemu nabywcy po zakończeniu roku, odnoszący się do wszystkich dostaw zrealizowanych na rzecz tego nabywcy w danym roku dokumentowany będzie jedną zbiorczą fakturą korygującą.

Fiskus zaakceptował ten pomysł.

W interpretacji tej podatnik zebrał interpretacje potwierdzających słuszność jego stanowiska:
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 lutego 2010r. nr ITPP1/443-1179a/09/BS,
• interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2010 r. nr IPPP1/443-1158/09-2/AW,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 stycznia 2010 r. nr IPPP1-443-1049/09-4/MP,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 grudnia 2009 r. nr IPPP1-443-920/09-4/JB,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-75/09-3/GZ,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 stycznia 2009 r. nr IBPP1/443-1612/08/AS,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 listopada 2008 r. nr ITPP1/443-725/08/KM,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 października 2008 r. nr IBPP2/443-953/08/BW,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 czerwca 2008 r. nr ILPP2/443-274/08-2/MN,
• interpretacje Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 września 2007 r. nr 1471/VTR2/443-43/07/MŻ oraz z dnia 19 kwietnia 2007 r. nr 1471/VUR2/443-6/07/JPC.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA