REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można wystawiać zbiorcze faktury korygujące

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy możemy wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla około 20 faktur wystawionych w 2010 r. na rzecz jednego kontrahenta? W każdej z tych faktur zastosowaliśmy zamiast 22% stawkę 7%.

Tak.

REKLAMA

Autopromocja

Organy podatkowe akceptują możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Jedna taka faktura może korygować np. kilkadziesiąt faktur wystawionych w przeszłości.

Taka faktura musi zawierać wszystkie dane charakteryzujące klasyczną fakturę korygującą. Musi m.in. wskazywać numery korygowanych faktur.

Co ważne, organy podatkowe akceptują, aby opis korygowanych faktur stanowił załącznik do zbiorczej faktury korygującej. Pozwala to objąć jedną zbiorczą fakturą korygującą dużą ilość faktur.

Potwierdzeniem tej możliwości jest interpretacja indywidualna z 25 sierpnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPP1/443-584/10/AW).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Organ podatkowy stoi na stanowisku, że w przedmiotowej sprawie przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej. Jednocześnie brak jest w przepisach przeciwwskazań do takiego postępowania o ile taka zbiorcza faktura korygująca dokumentuje prawidłowo zaklasyfikowaną przez Wnioskodawcę czynność i zawiera wszystkie wymagane przepisami elementy. 

Zbiorcze faktury korygujące rabatowe 2013

Zbiorcza faktura korygująca rabatowa - dotycząca wszystkich czynności w określonym czasie - powinna zawierać:
1. oznaczenie "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".
2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia
3. dane z faktury pierwotnej (korygowanej):
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem określonych transakcji wewnątrzwspólnotowych, gdzie podawać należy numer z kodem PL;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem określonych transakcji wewnątrzwspólnotowych, gdzie podawać trzeba numer VAT-UE kontrahenta;
4. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
5. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego (nie trzeba podawać rodzaju rabatu).
Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Podstawa prawna: rozporządzenie "fakturowe" Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. - obowiązuje do końca 2013 roku - w 2014 r. przepisy dot. faktur i faktur korygujących znajdziemy w ustawie o VAT.

Faktura VAT 2014 – zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Dlatego Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla kilku czy kilkunastu wystawionych faktur pierwotnych. Na takiej zbiorczej fakturze powinny być podane wszelkie informacje dotyczące pierwotnych faktur, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić, których faktur, pozycji i kwot przedmiotowa zbiorcza faktura korygująca dotyczy.

Dopuszczalne jest również, jak twierdzi Wnioskodawca, wskazanie korygowanych faktur pierwotnych w załączniku stanowiącym integralną część faktury korygującej. 


Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

REKLAMA

Jedna zbiorcza faktura korygująca może zatem dotyczyć różnych wcześniej wystawionych dla danego kontrahenta faktur VAT, obrót dla każdej z tych faktur może być w wyniku korekty zmniejszony, jednakże musi to wyraźnie wynikać z treści faktury korygującej, czyli jaka faktura jest korygowana i w jakim dokładnie zakresie, tj. jakiego towaru dokładnie dotyczy i w jakiej kwocie.

Nie ma także przeszkód, by dodatkowo na ww. fakturach korygujących przedstawiać kwoty rabatu dla poszczególnych rodzajów towarów w łącznej wartości, o jaką w okresie roku obniżono obrót danym towarem.

Zbiorcza faktura korygująca musi jednak odpowiadać wymogom wynikającym z rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.” 

Interpretacja została wydana dla podatnika, który na koniec przyjętego rocznego okresu rozrachunkowego udziela rabatu swoim kontrahentom.

Spółka rozważała stosowanie zbiorczych faktur korygujących. Rabat udzielany danemu nabywcy po zakończeniu roku, odnoszący się do wszystkich dostaw zrealizowanych na rzecz tego nabywcy w danym roku dokumentowany będzie jedną zbiorczą fakturą korygującą.

Fiskus zaakceptował ten pomysł.

W interpretacji tej podatnik zebrał interpretacje potwierdzających słuszność jego stanowiska:
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 lutego 2010r. nr ITPP1/443-1179a/09/BS,
• interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2010 r. nr IPPP1/443-1158/09-2/AW,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 stycznia 2010 r. nr IPPP1-443-1049/09-4/MP,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 grudnia 2009 r. nr IPPP1-443-920/09-4/JB,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-75/09-3/GZ,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 stycznia 2009 r. nr IBPP1/443-1612/08/AS,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 listopada 2008 r. nr ITPP1/443-725/08/KM,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 października 2008 r. nr IBPP2/443-953/08/BW,
• interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 czerwca 2008 r. nr ILPP2/443-274/08-2/MN,
• interpretacje Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 3 września 2007 r. nr 1471/VTR2/443-43/07/MŻ oraz z dnia 19 kwietnia 2007 r. nr 1471/VUR2/443-6/07/JPC.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA