REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment rozliczenia faktury VAT korygującej przychody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kornelia Kazior
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Rozliczenie faktury VAT korygującej przychody
Rozliczenie faktury VAT korygującej przychody

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie, organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko, zgodnie z którym faktury korygujące przychody, bez względu na przyczynę uzasadniającą korektę przychodów, powinny być rozliczane w okresie rozpoznania przychodu należnego. Poprzednio, w pewnych przypadkach organy zgadzały się na rozliczanie faktur korygujących w dacie ich wystawienia. Czy obecnie prezentowane stanowisko jest prawidłowe?

Przychodami są, oprócz otrzymanych pieniędzy czy wartości pieniężnych  również przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

REKLAMA

REKLAMA

Datę powstania przychodu należnego wyznacza jedno spośród trzech zdarzeń, które nastąpiło najwcześniej, tj. wydanie towaru, wystawienie faktury bądź uregulowanie należności. Ustawa o CIT nie wyznacza natomiast żadnych reguł dotyczących momentu pomniejszenia lub zwiększenia przychodów o wartość wykazaną na fakturze korygującej.

W związku z tym, pojawiają się wątpliwości czy faktura korygująca powinna być rozliczana "na bieżąco" w dacie jej wystawienia czy też "wstecz" w dacie rozpoznania przychodu należnego.

Wedle obecnego stanowiska organów podatkowych, bez względu na przyczynę, która była powodem korekty przychodów, faktura korygująca powinna być rozliczana w dacie rozpoznanie przychodu pierwotnego. 

REKLAMA

Faktura korygująca nie zmienia daty powstania pierwotnego przychodu. Służy jedynie określeniu tego przychodu w prawidłowej wysokości. Faktura ta nie stanowi odrębnego zdarzenia gospodarczego, ale ściśle odnosi się do zdarzenia, które miało już miejsce w przeszłości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Obniżenie podatku a otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Polecamy: Czy premia pieniężna musi być udokumentowana fakturą korygującą?

Tytułem przykładu, poniżej zostały wymienione interpretacje podatkowe, w których organy uznały, że faktura korygująca powinna być rozliczona "wstecz". Interpretacje te podzielono ze względu na przyczynę korekty wskazaną w stanie faktycznym:

1. błędne określenie ceny: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 stycznia 2011r., sygn. IPPB5/423-778/10-3/DG;

2. zmniejszenie ceny towaru lub usługi: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 października 2011r., sygn. IBPBI/2/423-1224/11/MS;

3. reklamacja: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 stycznia 2011r., sygn. IPPB5/423-778/10-3/DG;

4. udzielenie rabatu: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2011r., sygn. ILPB3/423-854/10-4/KS, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 lipca 2011r., sygn. IBPBI/2/423-437/11/AP;

5. zwrot towarów: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 października 2011, sygn. ILPB3/423-306/11-2/MM, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 sieprnia 2011r., sygn. IPPB3/423-464/11-2/MC.

Ze stanowiskiem organów podatkowych trudno sie jednak zgodzić. Za odmienną interpretacją przemawia to, że w niektórych przypadkach, przychód należny jest rozpoznany w prawidłowej wysokości. Podatnik nie ma możliwości przewidzenia, że sprzedany towar zostanie zareklamowany przez nabywcę albo wskutek osiągnięcia przez kontrahenta określonej wysokości obrotów zostanie udzielony mu rabat.

Polecamy: Wystawienie faktury korygującej do faktury wewnętrznej a uprawnienie do obniżenia VAT należnego

Polecamy: Do kiedy można dokonać korekty faktury VAT?

Z tego względu, przyczyny powodujące dokonanie korekty przychodów można podzielić na dwie grupy:

1. Korekta wynika z błędu istniejącego już w dacie rozpoznania przychodu pierwotnego (np. omyłkowo wpisana błędna cena bądź wartość towaru lub usługi).

2. Korekta wynika ze zdarzenia, które nastąpiło w późniejszym terminie (np. reklamacja, rabat, zwrot towarów, zmniejszenie ceny towaru lub usługi na skutek zaistnienia zdarzeń opisanych w umowie między kontrahentami).

W przypadku drugiej grupy, wydaje się zasadne aby faktury korygujące były rozliczane "na bieżąco". Zgodził się z tym również WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 2 czerwca 2010r., sygn. akt I SA/Bd 395/10:

"Skoro zdarzenia uprawniające do korekty, w tym przypadku wystawienie faktury korygującej wystąpiły w roku 2009, to nie można na tej podstawie skorygować przychodów uzyskanych przez Spółkę w 2008r. Słusznie wskazała Skarżąca w skardze, iż Spółka nie mogła w okresie przed dniem 20 marca 2009r. domagać się innej kwoty należnej od kontrahenta, niż wynikająca z zawartej w listopadzie 2008r umowy i wystawionych przez nią faktur. Faktura korygująca będąca skutkiem okoliczności, które miały miejsce w innym roku podatkowym niż sprzedażi uzyskanie przychodu, powinna zostać rozliczona z przychodami tego roku, w którym została wystawiona."

Na uwagę zasługuje stanowisko WSA w Krakowie, który w wyroku z dnia 10 maja 2010r., sygn akt I SA/Kr 359/10 potwierdził, że w przypadku zwrotu towarów, udzielenia rabatu, faktura korygująca może być rozliczna  w dacie jej wystawienia:

"Jeżeli zatem ustawodawcy zależałoby na powiązaniu zwrotu towarów, bonifikat i skont z określoną transakcją to wyraźnie by to zapisał. Brak określenia czasowego odnoszącego się do transakcji, co do których nastąpił zwrot towaru bądź udzielono bonifikaty albo skonta skutkuje tym, że w przypadku tych zdarzeń, bierze się pod uwagę datę faktycznego wystąpienia zwrotu towarów lub udzielenia bonifikaty bez względu na datę pierwotnej transakcji będącej podstawą do dokonania w późniejszym terminie zwrotu towaru czy udzielenia bonifikaty. Zatem faktura korygująca wystawiona w związku ze zwrotem towarów, udzielonym rabatem (bonifikata, skonto) może być rozliczna na bieżąco, tj. w dacie wystąpienia tych zdarzeń gospodarczych.

W odniesieniu do pierwszej grupy, nie ulega wątpliwości, że faktury korygujące powinny być rozliczane "wstecz". Korekta przychodów służy w takim przypadku usunięciu błędu i określeniu przychodu w prawidłowej wysokości (por. wyrok WSA w Gliwicach  z dnia 2 marca 2011r., sygn. akt I SA/Gl 1201/10).

Zmiana stanowiska organów podatkowych stawia podatników przed wątpliwościami w zakresie rozliczania faktur korygujących. Wobec zmian w interpretacji przepisów, pozbawia się podatnika pewności co do prawa. Zgodnie z zasadą dogodności opodatkowania podatki powinny być pobierane w najbardziej dogodnej, nieskomplikowanej formie by podatnik był w stanie ustalić oraz wpłacić podatek w odpowiedniej wysokości.

Jak się wydaje, zasada ta nie jest przestrzegana w obecnym porządku prawnym. Problemy z prawidłowym rozliczeniem faktur korygujących mogą skutkować ustaleniem wysokości podatku za dany rok podatkowy w błędnej wysokości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA