REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany rozporządzenia VAT w sprawie wystawiania faktur od 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Po nowelizacjach ustawy o VAT na 2011 rok przyszła pora na zmiany w kluczowych rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Ministerstwo Finansów przygotowało właśnie projekt z 9 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 oraz z 2009 r. Nr 222, poz. 1760).

REKLAMA

Prezentujemy najważniejsze z tych zmian

REKLAMA

Projekt ten związany jest on przede wszystkim z potrzebą dostosowania przepisów zmienianego rozporządzenia do ostatnich nowelizacji ustawy o VAT:
- ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476),
- ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej oraz
- ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym.

Pierwsza zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 1 § 3 zmienianego rozporządzenia, tak aby treść przepisu była niezależna od zmian stawek podatku w ustawie. Proponowany zapis powoduje, że zmiana stawki podatku w ustawie nie pociągnie za sobą konieczności zmiany przedmiotowego przepisu. Ponadto zapisy należało dostosować do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodawany ust. 2a i zmieniany ust. 3 § 3).

Odstąpiono od warunku stemplowania i dziurkowania zwracanych faktur „papierowych”, gdyż sporadyczny charakter tych transakcji powinien umożliwić dostateczną kontrolę nad tym, aby podatnik tylko raz wystąpił o zwrot podatku z danej faktury.

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 2 lit. a projektu polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011 r. ulegną zmianie stawki podatku od towarów i usług stosowane dla celów tego podatku, które zostaną wprowadzone art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (5 %, 8 %, 23 %).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W związku z tym, w ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia, wprowadza się jeden limit wartości sprzedaży, do którego nie ma obowiązku wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze. Limit ten w wysokości 7,38 zł odpowiadałby kwocie brutto od dotychczasowej kwoty netto 6 zł, przy zastosowaniu stawki 23 %.

Projektowany w § 1 pkt 2 lit. b przepis ust. 15 § 5 zmienianego rozporządzenia wprowadza bardziej elastyczną i ogólną treść przepisu, wskazującą jasno na sposób dokumentowania każdego przypadku, gdy podatnikiem przy dostawie towaru lub świadczeniu usługi jest nabywca (rozliczenie według metody reverse charge).
Ogólna formuła uchroni od konieczności dokonywania zmian w sytuacji dodania w przepisach ustawy innych przypadków stosowania metody reverse charge.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ponadto w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych nakładanych na podatników, w ślad za dyrektywą 2010/45/UE, proponuje się zamieszczanie w takich fakturach jednego z trzech możliwych do wyboru zapisów:
- adnotacji, że podatek rozlicza nabywca, lub też
- informacji o właściwym przepisie ustawy lub dyrektywy, wskazującym, że podatek rozlicza nabywca, bądź też
- informacji o zastosowanym mechanizmie „odwrotnego obciążenia”.

Zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., będzie wykorzystana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) – czyli PKWiU 2008.

W wyniku przełożenia towarów i usług w załączniku nr 3 do ustawy ze „starej PKWiU” na „nową PKWiU” uległy przesunięciu pozycje dla usług wymienionych w ust. 2 w § 7 oraz w ust. 3 w § 11 rozporządzenia, co spowodowało konieczność ich aktualizacji w tych przepisach zmienianego rozporządzenia.

Projektowane w § 1 pkt 5 projektu przepisy dotyczące § 13 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. wprowadzają możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących.

Przewiduje się zliberalizowanie zasad wystawiania faktur zbiorczych (w przypadku udzielania rabatów „okresowych”), przewidzianych w art. 223 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z projektowanym ust. 2a § 13 w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej numer kolejny oraz datę jej wystawienia, dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 zmienianego rozporządzenia, okres, do którego odnosi się udzielany rabat, kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast z projektowanego ust. 2b § 13 wynika, że jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Projektowane w § 1 pkt 6 i 7 lit. a przepisy polegają na dostosowaniu § 22 ust. 7 i § 25 ust. 1 zmienianego rozporządzenia do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodanie odpowiedniego zastosowania § 21a).

Zmiany te umożliwią organom egzekucyjnym i dłużnikom oraz podatnikom wystawiającym faktury na zasadach określonych w § 25 rozporządzenia zmienianego przechowywanie faktur w formie elektronicznej poza terytorium kraju nie pozbawiając jednak organów podatkowych lub organów kontroli skarbowych łatwego i szybkiego dostępu do tych faktur.

Ponadto projektowane przepisy (§ 1 pkt 7 lit. b) wprowadzają nowe brzmienie ust. 4 § 25 zmienianego rozporządzenia, które podobnie jak zmiany przewidziane w § 1 pkt 2 lit. b projektu, mają na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Zgodnie z proponowaną zmianą ust. 4 w § 25 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie.”

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 8 projektu nadaje nowe brzmienie załącznikowi do rozporządzenia zmienianego. Zmiana ta ma charakter techniczny i jest związana z koniecznością przełożenia towarów w nim wymienionych na metodologię wynikającą z PKWiU 2008.

Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. i raczej nie będzie się różnić od omówionego projektu.

Projekt rozporządzenia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA