REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany rozporządzenia VAT w sprawie wystawiania faktur od 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Po nowelizacjach ustawy o VAT na 2011 rok przyszła pora na zmiany w kluczowych rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Ministerstwo Finansów przygotowało właśnie projekt z 9 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 oraz z 2009 r. Nr 222, poz. 1760).

REKLAMA

Autopromocja

Prezentujemy najważniejsze z tych zmian

REKLAMA

Projekt ten związany jest on przede wszystkim z potrzebą dostosowania przepisów zmienianego rozporządzenia do ostatnich nowelizacji ustawy o VAT:
- ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476),
- ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej oraz
- ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym.

Pierwsza zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 1 § 3 zmienianego rozporządzenia, tak aby treść przepisu była niezależna od zmian stawek podatku w ustawie. Proponowany zapis powoduje, że zmiana stawki podatku w ustawie nie pociągnie za sobą konieczności zmiany przedmiotowego przepisu. Ponadto zapisy należało dostosować do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodawany ust. 2a i zmieniany ust. 3 § 3).

Odstąpiono od warunku stemplowania i dziurkowania zwracanych faktur „papierowych”, gdyż sporadyczny charakter tych transakcji powinien umożliwić dostateczną kontrolę nad tym, aby podatnik tylko raz wystąpił o zwrot podatku z danej faktury.

REKLAMA

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 2 lit. a projektu polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011 r. ulegną zmianie stawki podatku od towarów i usług stosowane dla celów tego podatku, które zostaną wprowadzone art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (5 %, 8 %, 23 %).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, w ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia, wprowadza się jeden limit wartości sprzedaży, do którego nie ma obowiązku wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze. Limit ten w wysokości 7,38 zł odpowiadałby kwocie brutto od dotychczasowej kwoty netto 6 zł, przy zastosowaniu stawki 23 %.

Projektowany w § 1 pkt 2 lit. b przepis ust. 15 § 5 zmienianego rozporządzenia wprowadza bardziej elastyczną i ogólną treść przepisu, wskazującą jasno na sposób dokumentowania każdego przypadku, gdy podatnikiem przy dostawie towaru lub świadczeniu usługi jest nabywca (rozliczenie według metody reverse charge).
Ogólna formuła uchroni od konieczności dokonywania zmian w sytuacji dodania w przepisach ustawy innych przypadków stosowania metody reverse charge.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ponadto w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych nakładanych na podatników, w ślad za dyrektywą 2010/45/UE, proponuje się zamieszczanie w takich fakturach jednego z trzech możliwych do wyboru zapisów:
- adnotacji, że podatek rozlicza nabywca, lub też
- informacji o właściwym przepisie ustawy lub dyrektywy, wskazującym, że podatek rozlicza nabywca, bądź też
- informacji o zastosowanym mechanizmie „odwrotnego obciążenia”.

Zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., będzie wykorzystana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) – czyli PKWiU 2008.

W wyniku przełożenia towarów i usług w załączniku nr 3 do ustawy ze „starej PKWiU” na „nową PKWiU” uległy przesunięciu pozycje dla usług wymienionych w ust. 2 w § 7 oraz w ust. 3 w § 11 rozporządzenia, co spowodowało konieczność ich aktualizacji w tych przepisach zmienianego rozporządzenia.

Projektowane w § 1 pkt 5 projektu przepisy dotyczące § 13 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. wprowadzają możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących.

Przewiduje się zliberalizowanie zasad wystawiania faktur zbiorczych (w przypadku udzielania rabatów „okresowych”), przewidzianych w art. 223 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z projektowanym ust. 2a § 13 w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej numer kolejny oraz datę jej wystawienia, dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 zmienianego rozporządzenia, okres, do którego odnosi się udzielany rabat, kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast z projektowanego ust. 2b § 13 wynika, że jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Projektowane w § 1 pkt 6 i 7 lit. a przepisy polegają na dostosowaniu § 22 ust. 7 i § 25 ust. 1 zmienianego rozporządzenia do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodanie odpowiedniego zastosowania § 21a).

Zmiany te umożliwią organom egzekucyjnym i dłużnikom oraz podatnikom wystawiającym faktury na zasadach określonych w § 25 rozporządzenia zmienianego przechowywanie faktur w formie elektronicznej poza terytorium kraju nie pozbawiając jednak organów podatkowych lub organów kontroli skarbowych łatwego i szybkiego dostępu do tych faktur.

Ponadto projektowane przepisy (§ 1 pkt 7 lit. b) wprowadzają nowe brzmienie ust. 4 § 25 zmienianego rozporządzenia, które podobnie jak zmiany przewidziane w § 1 pkt 2 lit. b projektu, mają na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Zgodnie z proponowaną zmianą ust. 4 w § 25 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie.”

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 8 projektu nadaje nowe brzmienie załącznikowi do rozporządzenia zmienianego. Zmiana ta ma charakter techniczny i jest związana z koniecznością przełożenia towarów w nim wymienionych na metodologię wynikającą z PKWiU 2008.

Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. i raczej nie będzie się różnić od omówionego projektu.

Projekt rozporządzenia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA