REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany rozporządzenia VAT w sprawie wystawiania faktur od 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Po nowelizacjach ustawy o VAT na 2011 rok przyszła pora na zmiany w kluczowych rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Ministerstwo Finansów przygotowało właśnie projekt z 9 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 oraz z 2009 r. Nr 222, poz. 1760).

REKLAMA

Autopromocja

Prezentujemy najważniejsze z tych zmian

REKLAMA

Projekt ten związany jest on przede wszystkim z potrzebą dostosowania przepisów zmienianego rozporządzenia do ostatnich nowelizacji ustawy o VAT:
- ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476),
- ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej oraz
- ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym.

Pierwsza zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 1 § 3 zmienianego rozporządzenia, tak aby treść przepisu była niezależna od zmian stawek podatku w ustawie. Proponowany zapis powoduje, że zmiana stawki podatku w ustawie nie pociągnie za sobą konieczności zmiany przedmiotowego przepisu. Ponadto zapisy należało dostosować do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodawany ust. 2a i zmieniany ust. 3 § 3).

Odstąpiono od warunku stemplowania i dziurkowania zwracanych faktur „papierowych”, gdyż sporadyczny charakter tych transakcji powinien umożliwić dostateczną kontrolę nad tym, aby podatnik tylko raz wystąpił o zwrot podatku z danej faktury.

REKLAMA

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 2 lit. a projektu polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011 r. ulegną zmianie stawki podatku od towarów i usług stosowane dla celów tego podatku, które zostaną wprowadzone art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (5 %, 8 %, 23 %).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, w ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia, wprowadza się jeden limit wartości sprzedaży, do którego nie ma obowiązku wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze. Limit ten w wysokości 7,38 zł odpowiadałby kwocie brutto od dotychczasowej kwoty netto 6 zł, przy zastosowaniu stawki 23 %.

Projektowany w § 1 pkt 2 lit. b przepis ust. 15 § 5 zmienianego rozporządzenia wprowadza bardziej elastyczną i ogólną treść przepisu, wskazującą jasno na sposób dokumentowania każdego przypadku, gdy podatnikiem przy dostawie towaru lub świadczeniu usługi jest nabywca (rozliczenie według metody reverse charge).
Ogólna formuła uchroni od konieczności dokonywania zmian w sytuacji dodania w przepisach ustawy innych przypadków stosowania metody reverse charge.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ponadto w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych nakładanych na podatników, w ślad za dyrektywą 2010/45/UE, proponuje się zamieszczanie w takich fakturach jednego z trzech możliwych do wyboru zapisów:
- adnotacji, że podatek rozlicza nabywca, lub też
- informacji o właściwym przepisie ustawy lub dyrektywy, wskazującym, że podatek rozlicza nabywca, bądź też
- informacji o zastosowanym mechanizmie „odwrotnego obciążenia”.

Zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., będzie wykorzystana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) – czyli PKWiU 2008.

W wyniku przełożenia towarów i usług w załączniku nr 3 do ustawy ze „starej PKWiU” na „nową PKWiU” uległy przesunięciu pozycje dla usług wymienionych w ust. 2 w § 7 oraz w ust. 3 w § 11 rozporządzenia, co spowodowało konieczność ich aktualizacji w tych przepisach zmienianego rozporządzenia.

Projektowane w § 1 pkt 5 projektu przepisy dotyczące § 13 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. wprowadzają możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących.

Przewiduje się zliberalizowanie zasad wystawiania faktur zbiorczych (w przypadku udzielania rabatów „okresowych”), przewidzianych w art. 223 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z projektowanym ust. 2a § 13 w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej numer kolejny oraz datę jej wystawienia, dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 zmienianego rozporządzenia, okres, do którego odnosi się udzielany rabat, kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast z projektowanego ust. 2b § 13 wynika, że jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Projektowane w § 1 pkt 6 i 7 lit. a przepisy polegają na dostosowaniu § 22 ust. 7 i § 25 ust. 1 zmienianego rozporządzenia do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodanie odpowiedniego zastosowania § 21a).

Zmiany te umożliwią organom egzekucyjnym i dłużnikom oraz podatnikom wystawiającym faktury na zasadach określonych w § 25 rozporządzenia zmienianego przechowywanie faktur w formie elektronicznej poza terytorium kraju nie pozbawiając jednak organów podatkowych lub organów kontroli skarbowych łatwego i szybkiego dostępu do tych faktur.

Ponadto projektowane przepisy (§ 1 pkt 7 lit. b) wprowadzają nowe brzmienie ust. 4 § 25 zmienianego rozporządzenia, które podobnie jak zmiany przewidziane w § 1 pkt 2 lit. b projektu, mają na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Zgodnie z proponowaną zmianą ust. 4 w § 25 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie.”

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 8 projektu nadaje nowe brzmienie załącznikowi do rozporządzenia zmienianego. Zmiana ta ma charakter techniczny i jest związana z koniecznością przełożenia towarów w nim wymienionych na metodologię wynikającą z PKWiU 2008.

Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. i raczej nie będzie się różnić od omówionego projektu.

Projekt rozporządzenia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA