REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany rozporządzenia VAT w sprawie wystawiania faktur od 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Po nowelizacjach ustawy o VAT na 2011 rok przyszła pora na zmiany w kluczowych rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Ministerstwo Finansów przygotowało właśnie projekt z 9 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 oraz z 2009 r. Nr 222, poz. 1760).

REKLAMA

Autopromocja

Prezentujemy najważniejsze z tych zmian

Projekt ten związany jest on przede wszystkim z potrzebą dostosowania przepisów zmienianego rozporządzenia do ostatnich nowelizacji ustawy o VAT:
- ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476),
- ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej oraz
- ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym.

Pierwsza zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 1 § 3 zmienianego rozporządzenia, tak aby treść przepisu była niezależna od zmian stawek podatku w ustawie. Proponowany zapis powoduje, że zmiana stawki podatku w ustawie nie pociągnie za sobą konieczności zmiany przedmiotowego przepisu. Ponadto zapisy należało dostosować do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodawany ust. 2a i zmieniany ust. 3 § 3).

Odstąpiono od warunku stemplowania i dziurkowania zwracanych faktur „papierowych”, gdyż sporadyczny charakter tych transakcji powinien umożliwić dostateczną kontrolę nad tym, aby podatnik tylko raz wystąpił o zwrot podatku z danej faktury.

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 2 lit. a projektu polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011 r. ulegną zmianie stawki podatku od towarów i usług stosowane dla celów tego podatku, które zostaną wprowadzone art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (5 %, 8 %, 23 %).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, w ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia, wprowadza się jeden limit wartości sprzedaży, do którego nie ma obowiązku wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze. Limit ten w wysokości 7,38 zł odpowiadałby kwocie brutto od dotychczasowej kwoty netto 6 zł, przy zastosowaniu stawki 23 %.

Projektowany w § 1 pkt 2 lit. b przepis ust. 15 § 5 zmienianego rozporządzenia wprowadza bardziej elastyczną i ogólną treść przepisu, wskazującą jasno na sposób dokumentowania każdego przypadku, gdy podatnikiem przy dostawie towaru lub świadczeniu usługi jest nabywca (rozliczenie według metody reverse charge).
Ogólna formuła uchroni od konieczności dokonywania zmian w sytuacji dodania w przepisach ustawy innych przypadków stosowania metody reverse charge.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ponadto w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych nakładanych na podatników, w ślad za dyrektywą 2010/45/UE, proponuje się zamieszczanie w takich fakturach jednego z trzech możliwych do wyboru zapisów:
- adnotacji, że podatek rozlicza nabywca, lub też
- informacji o właściwym przepisie ustawy lub dyrektywy, wskazującym, że podatek rozlicza nabywca, bądź też
- informacji o zastosowanym mechanizmie „odwrotnego obciążenia”.

Zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., będzie wykorzystana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) – czyli PKWiU 2008.

W wyniku przełożenia towarów i usług w załączniku nr 3 do ustawy ze „starej PKWiU” na „nową PKWiU” uległy przesunięciu pozycje dla usług wymienionych w ust. 2 w § 7 oraz w ust. 3 w § 11 rozporządzenia, co spowodowało konieczność ich aktualizacji w tych przepisach zmienianego rozporządzenia.

Projektowane w § 1 pkt 5 projektu przepisy dotyczące § 13 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. wprowadzają możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących.

Przewiduje się zliberalizowanie zasad wystawiania faktur zbiorczych (w przypadku udzielania rabatów „okresowych”), przewidzianych w art. 223 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z projektowanym ust. 2a § 13 w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej numer kolejny oraz datę jej wystawienia, dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 zmienianego rozporządzenia, okres, do którego odnosi się udzielany rabat, kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast z projektowanego ust. 2b § 13 wynika, że jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Projektowane w § 1 pkt 6 i 7 lit. a przepisy polegają na dostosowaniu § 22 ust. 7 i § 25 ust. 1 zmienianego rozporządzenia do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodanie odpowiedniego zastosowania § 21a).

Zmiany te umożliwią organom egzekucyjnym i dłużnikom oraz podatnikom wystawiającym faktury na zasadach określonych w § 25 rozporządzenia zmienianego przechowywanie faktur w formie elektronicznej poza terytorium kraju nie pozbawiając jednak organów podatkowych lub organów kontroli skarbowych łatwego i szybkiego dostępu do tych faktur.

Ponadto projektowane przepisy (§ 1 pkt 7 lit. b) wprowadzają nowe brzmienie ust. 4 § 25 zmienianego rozporządzenia, które podobnie jak zmiany przewidziane w § 1 pkt 2 lit. b projektu, mają na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Zgodnie z proponowaną zmianą ust. 4 w § 25 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie.”

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 8 projektu nadaje nowe brzmienie załącznikowi do rozporządzenia zmienianego. Zmiana ta ma charakter techniczny i jest związana z koniecznością przełożenia towarów w nim wymienionych na metodologię wynikającą z PKWiU 2008.

Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. i raczej nie będzie się różnić od omówionego projektu.

Projekt rozporządzenia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA