REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany rozporządzenia VAT w sprawie wystawiania faktur od 2011 roku

Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.
Zmiany rozporządzenia VAT - wystawianie faktur 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Po nowelizacjach ustawy o VAT na 2011 rok przyszła pora na zmiany w kluczowych rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy.

Ministerstwo Finansów przygotowało właśnie projekt z 9 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 oraz z 2009 r. Nr 222, poz. 1760).

REKLAMA

Autopromocja

Prezentujemy najważniejsze z tych zmian

Projekt ten związany jest on przede wszystkim z potrzebą dostosowania przepisów zmienianego rozporządzenia do ostatnich nowelizacji ustawy o VAT:
- ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476),
- ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej oraz
- ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o transporcie drogowym.

Pierwsza zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 1 § 3 zmienianego rozporządzenia, tak aby treść przepisu była niezależna od zmian stawek podatku w ustawie. Proponowany zapis powoduje, że zmiana stawki podatku w ustawie nie pociągnie za sobą konieczności zmiany przedmiotowego przepisu. Ponadto zapisy należało dostosować do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodawany ust. 2a i zmieniany ust. 3 § 3).

Odstąpiono od warunku stemplowania i dziurkowania zwracanych faktur „papierowych”, gdyż sporadyczny charakter tych transakcji powinien umożliwić dostateczną kontrolę nad tym, aby podatnik tylko raz wystąpił o zwrot podatku z danej faktury.

REKLAMA

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 2 lit. a projektu polega na nadaniu nowego brzmienia ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011 r. ulegną zmianie stawki podatku od towarów i usług stosowane dla celów tego podatku, które zostaną wprowadzone art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (5 %, 8 %, 23 %).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym, w ust. 4 § 5 zmienianego rozporządzenia, wprowadza się jeden limit wartości sprzedaży, do którego nie ma obowiązku wyszczególnienia kwoty podatku na fakturze. Limit ten w wysokości 7,38 zł odpowiadałby kwocie brutto od dotychczasowej kwoty netto 6 zł, przy zastosowaniu stawki 23 %.

Projektowany w § 1 pkt 2 lit. b przepis ust. 15 § 5 zmienianego rozporządzenia wprowadza bardziej elastyczną i ogólną treść przepisu, wskazującą jasno na sposób dokumentowania każdego przypadku, gdy podatnikiem przy dostawie towaru lub świadczeniu usługi jest nabywca (rozliczenie według metody reverse charge).
Ogólna formuła uchroni od konieczności dokonywania zmian w sytuacji dodania w przepisach ustawy innych przypadków stosowania metody reverse charge.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ponadto w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych nakładanych na podatników, w ślad za dyrektywą 2010/45/UE, proponuje się zamieszczanie w takich fakturach jednego z trzech możliwych do wyboru zapisów:
- adnotacji, że podatek rozlicza nabywca, lub też
- informacji o właściwym przepisie ustawy lub dyrektywy, wskazującym, że podatek rozlicza nabywca, bądź też
- informacji o zastosowanym mechanizmie „odwrotnego obciążenia”.

Zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., będzie wykorzystana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) – czyli PKWiU 2008.

W wyniku przełożenia towarów i usług w załączniku nr 3 do ustawy ze „starej PKWiU” na „nową PKWiU” uległy przesunięciu pozycje dla usług wymienionych w ust. 2 w § 7 oraz w ust. 3 w § 11 rozporządzenia, co spowodowało konieczność ich aktualizacji w tych przepisach zmienianego rozporządzenia.

Projektowane w § 1 pkt 5 projektu przepisy dotyczące § 13 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. wprowadzają możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących.

Przewiduje się zliberalizowanie zasad wystawiania faktur zbiorczych (w przypadku udzielania rabatów „okresowych”), przewidzianych w art. 223 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.).

Zgodnie z projektowanym ust. 2a § 13 w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej numer kolejny oraz datę jej wystawienia, dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 zmienianego rozporządzenia, okres, do którego odnosi się udzielany rabat, kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast z projektowanego ust. 2b § 13 wynika, że jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 2a, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Projektowane w § 1 pkt 6 i 7 lit. a przepisy polegają na dostosowaniu § 22 ust. 7 i § 25 ust. 1 zmienianego rozporządzenia do liberalizowanych przepisów w zakresie fakturowania elektronicznego (dodanie odpowiedniego zastosowania § 21a).

Zmiany te umożliwią organom egzekucyjnym i dłużnikom oraz podatnikom wystawiającym faktury na zasadach określonych w § 25 rozporządzenia zmienianego przechowywanie faktur w formie elektronicznej poza terytorium kraju nie pozbawiając jednak organów podatkowych lub organów kontroli skarbowych łatwego i szybkiego dostępu do tych faktur.

Ponadto projektowane przepisy (§ 1 pkt 7 lit. b) wprowadzają nowe brzmienie ust. 4 § 25 zmienianego rozporządzenia, które podobnie jak zmiany przewidziane w § 1 pkt 2 lit. b projektu, mają na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Zgodnie z proponowaną zmianą ust. 4 w § 25 w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub oznaczenie „odwrotne obciążenie.”

Zmiana zaproponowana w § 1 pkt 8 projektu nadaje nowe brzmienie załącznikowi do rozporządzenia zmienianego. Zmiana ta ma charakter techniczny i jest związana z koniecznością przełożenia towarów w nim wymienionych na metodologię wynikającą z PKWiU 2008.

Projektowane rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. i raczej nie będzie się różnić od omówionego projektu.

Projekt rozporządzenia

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA