REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania

Jolanta Kowalczyk
Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania
Faktura VAT – techniczne aspekty wystawiania

REKLAMA

REKLAMA

Projekt faktury VAT przestaje być projektem z chwilą, gdy trafia do kontrahenta, zatem istotny jest moment wprowadzenia jej do obrotu prawnego. Anulowanie faktury musi nastąpić przed wprowadzeniem jej do obrotu prawnego. Faktury VAT mogą być wystawiane w formie innej niż papierowa. Faktura mogła być przesłana mailem również przed 1 stycznia 2011 r.

Powyższe twierdzenia wynikają z ustnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 15 września 2011 r., III SA/Wa 397/11.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, będącej międzynarodową firmą doradczą, działającą na rynku nieruchomości. W 2008 r. przeprowadzono u niej kontrolę podatkową, w wyniku której Naczelnik Urzędu Skarbowego określił kwotę podatku za poszczególne miesiące 2006 r.

Spółka wniosła odwołanie od decyzji, podnosząc m.in. zarzut, iż organ podatkowy uznał za fakturę VAT dokument, będący w zamyśle spółki jedynie jej projektem. Nie spełniał wymagań określonych przepisami tzw. rozporządzenia fakturowego.

Spółka argumentowała, że faktura nie dokumentowała rzeczywiście dokonanych czynności, zaś sam dokument stanowił omyłkowo wydrukowany projekt faktury przesłanej w pliku Word. Organ nie podzielił tej argumentacji, utrzymując w mocy decyzję.

Faktura mogła być przesłana mailem również przed 1 stycznia 2011 r.

Spółka wniosła skargę do WSA. Podkreśliła w niej, że stan faktyczny jest niewątpliwy, gdyż faktura była przesłana w formie elektronicznej (mailem), ale nie posiadała bezpiecznego podpisu elektronicznego, a więc nie spełniała wymogów ówczesnego rozporządzenia wykonawczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto faktura ta nie była fakturą papierową. Dyrektor IS twierdził natomiast, że dokument ten jest fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, co wynika z prowspólnotowej wykładni przepisów (mimo że przepisy porządku krajowego nie wprowadzały wówczas możliwości wystawiania faktur w formie elektronicznej bez kwalifikowanego, bezpiecznego).

Sąd oddalił skargę.

W ustnym uzasadnieniu WSA podzielił stanowisko zaprezentowane w klasycznym już wyroku NSA z 20 maja 2010 r. (sygn. I FSK 1444/09) zgodnie z którym przepisy ustawy o VAT (art. 106) nie stoją na przeszkodzie, aby faktury VAT były wystawiane w innej formie niż papierowa. Rozporządzenie fakturowe z 2005 r. (Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur z dnia 14 lipca 2005 r. – przyp. Red.) nie dotyczy problematyki faktur, które są przesyłane w formie elektronicznej, a następnie drukowane i przechowywane w formie papierowej.

Istotna jest natomiast kwestia wprowadzenia dokumentu do obrotu prawnego.

Sąd wyjaśnił również, że jeśli podatnik zamierza anulować fakturę, musi tego dokonać przed wprowadzeniem jej do obrotu. Projekt faktury przestaje być bowiem projektem w chwili, gdy trafia do kontrahenta.

Tymczasem sporna faktura została wprowadzona do obrotu, więc organ zasadnie uznał ten fakt za skuteczny i uwzględnił w ustalaniu zobowiązania podatkowego.

Zmiana podejścia organów podatkowych

Mimo że orzeczenie (w tej konkretnej sprawie) jest niekorzystne dla spółki, można na jego przykładzie zaobserwować zmianę tendencji organów podatkowych w zakresie sankcjonowania praktyki przesyłania kontrahentom faktur z pomocą środków komunikacji elektronicznej (w praktyce – za pośrednictwem e-maili), również przed wejściem w życie przepisów, które wprost przewidują taką możliwość.

Polecamy: serwis VAT

REKLAMA

W połowie 2010 r. problem ten stał się przedmiotem licznych sporów podatników z organami skarbowymi. Z dniem 1 stycznia 2011 r. nastąpiła zmiana przepisów, które od tej pory przewidują wprost dowolność wyboru dla podatników sposobu przechowywania kopii wystawianych dokumentów.

Przedmiotowa zmiana stanowiła odpowiedź ustawodawcy na zmianę Dyrektywy 2006/112/UE w kierunku, który ma na celu uproszczenie obrotu fakturami elektronicznymi tak, aby mogły stać się realną alternatywą dla faktur papierowych.

Od początku 2011 r. zauważalna stała się tendencja korzystna dla podatników. Należy mieć nadzieję, że tendencja ta zostanie utrzymana w przyszłości.

Polecamy: VAT 2011

Jolanta Kowalczyk jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Choroba lub wypadek przy pracy zleceniobiorcy – jakie świadczenia przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

REKLAMA