REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony podarunkowe jako prezent dla pracowników – jak rozliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
bony podarunkowe; rozliczenia VAT
bony podarunkowe; rozliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie pracownikom bonów towarowych czy kart podarunkowych to niewątpliwie jedno z najpopularniejszych świadczeń wykonywanych przez pracodawcę w związku ze zbliżającymi się świętami, uroczystościami rocznicowymi czy branżowymi, jak również w celu zmotywowania pracownika do wykonywania jeszcze efektywniejszej pracy. Co więcej podarunek ten pozwala nagrodzić podatnika oraz zaspokoić jego potrzeby zarówno zawodowe, jak i osobiste.

Powstaje jednak pytanie o kwalifikację czynności przekazania bonów podarunkowych oraz o skutki podatkowe ww. transakcji na gruncie podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Z uwagi na zbliżającą się imprezę firmową, Spółka XYZ planuje przekazać nieodpłatnie bony towarowe swoim pracownikom o wartości 100 zł, które będą mogły zostać zrealizowane w dowolnej sieci hipermarketów na terenie całego kraju. Spółka XYZ nie przewiduje możliwości wymiany bonów na gotówkę (jeśli wartość nominalna bonu przekracza kwotę, którą pracownik zobowiązany będzie zapłacić, różnica między wartością nominalną bonu a kwotą należną od pracownika, nie będzie zwracana). Spółka XYZ powzięła wątpliwość czy powinna rozliczyć przedmiotowe wydania na gruncie podatku VAT oraz udokumentować ww. transakcję fakturami VAT.

VAT na bony towarowe i usługowe w UE

Bon jako znak legitymacyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W celu przeanalizowania skutków podatkowych związanych z planowanych nieodpłatnym przekazaniem bonów podarunkowych, na wstępie warto zwrócić uwagę, że ww. pojęcie nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W tej sytuacji konieczne jest odwołanie się do definicji słownikowej.

Zgodnie z literalną wykładnią wskazanego pojęcia – bonem jest „dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług” (Słownik Języka Polskiego PWN 1996 r.). Tym samym bon nie jest towarem, a jedynie znakiem legitymacyjnym uprawniającym jego posiadacza do jego wymiany na określone towary lub usługi.

Czy od przekazania pracownikowi bonów towarowych trzeba zapłacić VAT

Bon a podatek VAT?

W tym miejscu warto zatem rozważyć czy nieodpłatne przekazanie bonów stanowić będzie dostawę towarów (rozumianą jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Analiza art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT prowadzi do przekonania, iż co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów, która charakteryzuje się odpłatnością. Niemniej jednak, ustawodawca z odpłatną dostawą towarów zrównał pewne czynności mające charakter nieodpłatny.

Wydanie bonów towarowych nie jest opodatkowane VAT

I tak powołując się na brzmienie art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności :

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...),
  2. wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów .

Zdaniem Autora nieodpłatne przekazanie bonów podarunkowych przez Spółkę nie będzie mogło zostać utożsamione z dostawą towarów o której mowa w art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Jako uzasadnienie powyższego wskazać należy, iż przedmiotem planowanego przez Spółkę XYZ przekazania ma być bon podarunkowy stanowiący dokument uprawniający pracowników do nabycia świadczenia/towaru, który nie wypełnia definicji towaru określonej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Kiedy powstaje przychód z tytułu płatności za towary kartą podarunkową?

REKLAMA

Zgodnie bowiem z ww. przepisem prawa podatkowego, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii. Natomiast (jak zauważono powyżej) bon stanowi znak legitymacyjny, pewien rodzaj środka pieniężnego upoważniającego do odbioru świadczenia  i dlatego nie mieści się w definicji towaru ujętej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Co więcej, w opinii Autora, przekazanie bonów podarunkowych nie wypełni również definicji usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, opodatkowaniu VAT podlega każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej nie będące dostawą towarów w rozumieniu ustawy. Zauważyć bowiem należy, że w przypadku przekazania bonów - nie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, ale z fizycznym przekazaniem dokumentu, z którym związane jest określone uprawnienie.

Powyższe wyłącza możliwość zastosowania w analizowanej sytuacji przepisu art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, na podstawie którego – po spełnieniu przesłanek zawartych w tym przepisie - nieodpłatne świadczenie usług należy traktować jak czynność odpłatną, a więc w konsekwencji opodatkowaną podatkiem VAT.

Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

W rezultacie, odpowiadając na wątpliwość Spółki XYZ należy uznać, że nieodpłatne przekazanie bonów pracownikom Spółki jako dokumentów będących niejako „nośnikami” określonych uprawnień, nie będzie podlegało podatkowi od towarów i usług, ponieważ nie spełni warunków do zakwalifikowania go jako dostawy towarów ani świadczenia usług.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 09.09.2011 r. (sygn. IPPP2/443-738/11-4/KG)

Agnieszka Pabiańska, Młodszy Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA