REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony podarunkowe jako prezent dla pracowników – jak rozliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
bony podarunkowe; rozliczenia VAT
bony podarunkowe; rozliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie pracownikom bonów towarowych czy kart podarunkowych to niewątpliwie jedno z najpopularniejszych świadczeń wykonywanych przez pracodawcę w związku ze zbliżającymi się świętami, uroczystościami rocznicowymi czy branżowymi, jak również w celu zmotywowania pracownika do wykonywania jeszcze efektywniejszej pracy. Co więcej podarunek ten pozwala nagrodzić podatnika oraz zaspokoić jego potrzeby zarówno zawodowe, jak i osobiste.

Powstaje jednak pytanie o kwalifikację czynności przekazania bonów podarunkowych oraz o skutki podatkowe ww. transakcji na gruncie podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja

Z uwagi na zbliżającą się imprezę firmową, Spółka XYZ planuje przekazać nieodpłatnie bony towarowe swoim pracownikom o wartości 100 zł, które będą mogły zostać zrealizowane w dowolnej sieci hipermarketów na terenie całego kraju. Spółka XYZ nie przewiduje możliwości wymiany bonów na gotówkę (jeśli wartość nominalna bonu przekracza kwotę, którą pracownik zobowiązany będzie zapłacić, różnica między wartością nominalną bonu a kwotą należną od pracownika, nie będzie zwracana). Spółka XYZ powzięła wątpliwość czy powinna rozliczyć przedmiotowe wydania na gruncie podatku VAT oraz udokumentować ww. transakcję fakturami VAT.

VAT na bony towarowe i usługowe w UE

Bon jako znak legitymacyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu przeanalizowania skutków podatkowych związanych z planowanych nieodpłatnym przekazaniem bonów podarunkowych, na wstępie warto zwrócić uwagę, że ww. pojęcie nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W tej sytuacji konieczne jest odwołanie się do definicji słownikowej.

Zgodnie z literalną wykładnią wskazanego pojęcia – bonem jest „dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług” (Słownik Języka Polskiego PWN 1996 r.). Tym samym bon nie jest towarem, a jedynie znakiem legitymacyjnym uprawniającym jego posiadacza do jego wymiany na określone towary lub usługi.

Czy od przekazania pracownikowi bonów towarowych trzeba zapłacić VAT

Bon a podatek VAT?

W tym miejscu warto zatem rozważyć czy nieodpłatne przekazanie bonów stanowić będzie dostawę towarów (rozumianą jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Analiza art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT prowadzi do przekonania, iż co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów, która charakteryzuje się odpłatnością. Niemniej jednak, ustawodawca z odpłatną dostawą towarów zrównał pewne czynności mające charakter nieodpłatny.

Wydanie bonów towarowych nie jest opodatkowane VAT

I tak powołując się na brzmienie art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności :

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...),
  2. wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów .

Zdaniem Autora nieodpłatne przekazanie bonów podarunkowych przez Spółkę nie będzie mogło zostać utożsamione z dostawą towarów o której mowa w art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Jako uzasadnienie powyższego wskazać należy, iż przedmiotem planowanego przez Spółkę XYZ przekazania ma być bon podarunkowy stanowiący dokument uprawniający pracowników do nabycia świadczenia/towaru, który nie wypełnia definicji towaru określonej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Kiedy powstaje przychód z tytułu płatności za towary kartą podarunkową?

Zgodnie bowiem z ww. przepisem prawa podatkowego, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii. Natomiast (jak zauważono powyżej) bon stanowi znak legitymacyjny, pewien rodzaj środka pieniężnego upoważniającego do odbioru świadczenia  i dlatego nie mieści się w definicji towaru ujętej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Co więcej, w opinii Autora, przekazanie bonów podarunkowych nie wypełni również definicji usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, opodatkowaniu VAT podlega każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej nie będące dostawą towarów w rozumieniu ustawy. Zauważyć bowiem należy, że w przypadku przekazania bonów - nie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, ale z fizycznym przekazaniem dokumentu, z którym związane jest określone uprawnienie.

Powyższe wyłącza możliwość zastosowania w analizowanej sytuacji przepisu art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, na podstawie którego – po spełnieniu przesłanek zawartych w tym przepisie - nieodpłatne świadczenie usług należy traktować jak czynność odpłatną, a więc w konsekwencji opodatkowaną podatkiem VAT.

Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

W rezultacie, odpowiadając na wątpliwość Spółki XYZ należy uznać, że nieodpłatne przekazanie bonów pracownikom Spółki jako dokumentów będących niejako „nośnikami” określonych uprawnień, nie będzie podlegało podatkowi od towarów i usług, ponieważ nie spełni warunków do zakwalifikowania go jako dostawy towarów ani świadczenia usług.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 09.09.2011 r. (sygn. IPPP2/443-738/11-4/KG)

Agnieszka Pabiańska, Młodszy Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. za zeszły rok. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA