REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony podarunkowe jako prezent dla pracowników – jak rozliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
bony podarunkowe; rozliczenia VAT
bony podarunkowe; rozliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie pracownikom bonów towarowych czy kart podarunkowych to niewątpliwie jedno z najpopularniejszych świadczeń wykonywanych przez pracodawcę w związku ze zbliżającymi się świętami, uroczystościami rocznicowymi czy branżowymi, jak również w celu zmotywowania pracownika do wykonywania jeszcze efektywniejszej pracy. Co więcej podarunek ten pozwala nagrodzić podatnika oraz zaspokoić jego potrzeby zarówno zawodowe, jak i osobiste.

Powstaje jednak pytanie o kwalifikację czynności przekazania bonów podarunkowych oraz o skutki podatkowe ww. transakcji na gruncie podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na zbliżającą się imprezę firmową, Spółka XYZ planuje przekazać nieodpłatnie bony towarowe swoim pracownikom o wartości 100 zł, które będą mogły zostać zrealizowane w dowolnej sieci hipermarketów na terenie całego kraju. Spółka XYZ nie przewiduje możliwości wymiany bonów na gotówkę (jeśli wartość nominalna bonu przekracza kwotę, którą pracownik zobowiązany będzie zapłacić, różnica między wartością nominalną bonu a kwotą należną od pracownika, nie będzie zwracana). Spółka XYZ powzięła wątpliwość czy powinna rozliczyć przedmiotowe wydania na gruncie podatku VAT oraz udokumentować ww. transakcję fakturami VAT.

VAT na bony towarowe i usługowe w UE

REKLAMA

Bon jako znak legitymacyjny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu przeanalizowania skutków podatkowych związanych z planowanych nieodpłatnym przekazaniem bonów podarunkowych, na wstępie warto zwrócić uwagę, że ww. pojęcie nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. W tej sytuacji konieczne jest odwołanie się do definicji słownikowej.

Zgodnie z literalną wykładnią wskazanego pojęcia – bonem jest „dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniędzy lub korzystania z usług” (Słownik Języka Polskiego PWN 1996 r.). Tym samym bon nie jest towarem, a jedynie znakiem legitymacyjnym uprawniającym jego posiadacza do jego wymiany na określone towary lub usługi.

Czy od przekazania pracownikowi bonów towarowych trzeba zapłacić VAT

Bon a podatek VAT?

W tym miejscu warto zatem rozważyć czy nieodpłatne przekazanie bonów stanowić będzie dostawę towarów (rozumianą jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Analiza art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT prowadzi do przekonania, iż co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlega dostawa towarów, która charakteryzuje się odpłatnością. Niemniej jednak, ustawodawca z odpłatną dostawą towarów zrównał pewne czynności mające charakter nieodpłatny.

Wydanie bonów towarowych nie jest opodatkowane VAT

I tak powołując się na brzmienie art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności :

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...),
  2. wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów .

Zdaniem Autora nieodpłatne przekazanie bonów podarunkowych przez Spółkę nie będzie mogło zostać utożsamione z dostawą towarów o której mowa w art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Jako uzasadnienie powyższego wskazać należy, iż przedmiotem planowanego przez Spółkę XYZ przekazania ma być bon podarunkowy stanowiący dokument uprawniający pracowników do nabycia świadczenia/towaru, który nie wypełnia definicji towaru określonej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Kiedy powstaje przychód z tytułu płatności za towary kartą podarunkową?

Zgodnie bowiem z ww. przepisem prawa podatkowego, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii. Natomiast (jak zauważono powyżej) bon stanowi znak legitymacyjny, pewien rodzaj środka pieniężnego upoważniającego do odbioru świadczenia  i dlatego nie mieści się w definicji towaru ujętej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Co więcej, w opinii Autora, przekazanie bonów podarunkowych nie wypełni również definicji usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym, opodatkowaniu VAT podlega każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej nie będące dostawą towarów w rozumieniu ustawy. Zauważyć bowiem należy, że w przypadku przekazania bonów - nie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, ale z fizycznym przekazaniem dokumentu, z którym związane jest określone uprawnienie.

Powyższe wyłącza możliwość zastosowania w analizowanej sytuacji przepisu art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, na podstawie którego – po spełnieniu przesłanek zawartych w tym przepisie - nieodpłatne świadczenie usług należy traktować jak czynność odpłatną, a więc w konsekwencji opodatkowaną podatkiem VAT.

Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

W rezultacie, odpowiadając na wątpliwość Spółki XYZ należy uznać, że nieodpłatne przekazanie bonów pracownikom Spółki jako dokumentów będących niejako „nośnikami” określonych uprawnień, nie będzie podlegało podatkowi od towarów i usług, ponieważ nie spełni warunków do zakwalifikowania go jako dostawy towarów ani świadczenia usług.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 09.09.2011 r. (sygn. IPPP2/443-738/11-4/KG)

Agnieszka Pabiańska, Młodszy Konsultant Podatkowy, ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA