REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od usług budowlanych - na rozliczenie masz nie więcej niż 30 dni

VAT od usług budowlanych; moment powstania obowiązku podatkowego
VAT od usług budowlanych; moment powstania obowiązku podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku podatników VAT świadczących usługi budowlane dla powstania obowiązku podatkowego w VAT istotne są dwa momenty – dzień zapłaty i 30. dzień od wykonania usługi. Ten drugi to moment graniczny.

Według zasad ogólnych regulujących kwestię podatku VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

REKLAMA

Autopromocja

Są jednak wyjątki, a jednym z nich to usługi budowlane, dla których ustawodawca ustanowił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, a tym samym jest inny czas na rozliczenie podatku.

Dla celów ustalenia obowiązku zapłaty podatku VAT po stronie wykonawcy usługi budowlanej nie ma znaczenia, w którym momencie zostanie wystawiona faktura VAT.

Data otrzymania zapłaty lub 30 dni od wykonania usługi

Jeżeli świadczysz usługi budowlane lub budowlano-montażowe obowiązek podatkowy z tytułu ich wykonania powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Jednak jest ograniczenie – nawet, gdy pieniądze do Ciebie nie wpłyną obowiązek podatkowy i tak powstanie 30. dnia od daty  wykonania usługi. 

Jeżeli usługa została wykonana 5 kwietnia, a zapłata nastąpi po 60 dniach od wykonania usługi budowlanej, obowiązek podatkowy powstaje 30. dnia od daty jej realizacji, czyli 4 maja. W takim przypadku można zatem stwierdzić, że termin, w którym zostanie uregulowane zobowiązanie pieniężne, nie odgrywa tu istotnej roli. Ciążący na usługodawcy obowiązek zapłaty podatku powstanie i tak przed dokonaniem faktycznej płatności przez zamawiającego. Jeżeli jednak odbiorca zapłaciłby już 16 kwietnia, to byłby to jednocześnie dzień powstania obowiązku podatkowego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Częściowe otrzymanie zapłaty, to częściowy obowiązek

Co w sytuacji, gdy nabywca usługi w terminie 30 dni zapłaci tylko część należności? Wtedy obowiązek podatkowy powstaje w dniu płatności do tej części, a do pozostałej 30. dnia o wykonania usługi, chyba że zostanie zapłacona również przed tym dniem. 

Pan Adam wykonał usługę budowlaną 9 marca i wystawił fakturę na kwotę 20 000 zł. 26 marca otrzymał część wynagrodzenia w wysokości 7 000 zł. Na pozostałe pieniądze musiał czekać do 20 kwietnia. Oznacza, to że obowiązek podatkowy do 7 000 zł powstanie już 26 marca, a do części w kwocie 13 000 zł 7 kwietnia.

Protokół zdawczo-odbiorczy początkiem biegu terminu

Pewnym uzupełnieniem powyższej regulacji prawnej, o którym warto pamiętać, jest zapis określający, iż analogicznie obowiązek podatkowy powstaje dla robót  przyjmowanych częściowo,  to znaczy takich, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych. 

W tym przypadku, data  podpisania protokołu stanowi dla wykonawcy początek biegu 30-dniowego terminu, w ciągu którego ewentualna zapłata rodzić będzie obowiązek podatkowy. 

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Podstawa prawna: art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d, ust. 14, ust. 15  ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054).

Elżbieta Węcławik,

Dominik Mędrzycki

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA