REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ogólną zasadą moment powstania obowiązku podatkowego w VAT wyznacza chwila wydania towaru bądź wykonania usługi. Od reguły tej wprowadzono szereg odstępstw. Jedno z nich dotyczy robót budowlanych i budowlano-montażowych. W przypadku bowiem tego rodzaju usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „wykonania usług budowlanych i budowlano-montażowych”. Kwestie natomiast są regulowane przez prawo budowlane, gdzie jako jeden z elementów dokumentacji budowy występuje protokół odbioru częściowego i końcowego prac budowlanych.

REKLAMA

REKLAMA

Nie budzącą wątpliwości będzie sytuacja, gdy po zakończonych pracach protokół taki będzie sporządzony i zaakceptowany przez obie strony. Jak natomiast należy określić moment powstania obowiązku podatkowego, gdy kontrahent zlecający wykonanie prac nie zapłaci za usługę i odmawia potwierdzenia jej odbioru? Czy w takiej sytuacji bieg 30-dniowego terminu może być liczony od sporządzenia oświadczenia wykonawcy, że prace zostały zakończone?

Jak już wyżej wskazano, regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego przy usługach budowlanych lub budowlano-montażowych zostały określone w sposób odmienny niż generalna zasada zawarta w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT. Kluczowy bowiem w powstaniu obowiązku podatkowego jest tu termin zapłaty, ale tylko wówczas gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30 dnia obowiązek podatkowy powstaje pomimo niedokonania zapłaty.

Określenie momentu wykonania usługi powinno, przynajmniej w założeniu, nastąpić przez obydwie strony, tj. zlecającego i wykonującego prace budowlane bądź budowlano-montażowe.

REKLAMA

Najprostszą metodą będzie po wykonaniu prac sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego. Na dokumencie takim należałoby wskazać kto, gdzie, kiedy i jakie prace wykonał oraz wpisanie dnia, w którym zostały one potwierdzone i zaakceptowane przez zlecającego. Dodać przy tym można, iż sama nazwa takiego dokumentu ma tu znaczenie drugorzędne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem się natomiast pojawi, gdy w ocenie dokonującego usług prace zostały wykonane, a ich odbiorca nie dokonuje za nie płatności oraz uchyla się od sporządzenia i podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.

Próbą wyjścia z kłopotu może być wystawienie faktury przez podatnika dokonującego robót oraz uzyskanie na niej adnotacji od zlecającego usługi co do przyjęcia robót. Jeśli taka adnotacja znajdzie się na fakturze problem określenia wykonania usługi, a w konsekwencji powstania obowiązku podatkowego, przestanie istnieć. Przedstawione rozwiązanie jest praktyczne, jednakże pod warunkiem, że zlecający usługę zamieści taką adnotację. Jest bowiem tak, że zgodnie z przepisami określającymi obowiązek udokumentowania fakturą robót budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek jej sporządzenia powstaje nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy czym nie mogą one być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Jak już wcześniej wskazano - powstanie obowiązku podatkowego wyznacza chwila wykonania usługi (fakt zaś ten powinien być potwierdzony przez obie strony). Problem więc się pojawia na nowo, w konsekwencji czy należy wystawić fakturę przy braku akceptacji wykonanych prac przez zlecającego, gdyż tylko ta czynność zgodnie z przepisami wywołuje skutki podatkowe.

W świetle powyższego za niewystarczające należy też uznać sporządzenie oświadczenia przez samego wykonawcę, w którym to określiłby on zakres i termin zakończonych prac. Przy braku potwierdzenia na takim dokumencie przez zlecającego wydaje się, że tego rodzaju oświadczenia nie ma mocy pozwalającej na przyjęcie daty momentu powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zarówno z przepisów prawa budowlanego, jak i regulacji zawartych w Kodeksie cywilnym wynika, iż zamawiający prace budowlane ma obowiązek ich odbioru i zapłaty. Tym samym przy braku płatności oraz potwierdzenia wykonanych prac podatnik będzie zmuszony do odchodzenia swych praw na gruncie tych przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA