REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ogólną zasadą moment powstania obowiązku podatkowego w VAT wyznacza chwila wydania towaru bądź wykonania usługi. Od reguły tej wprowadzono szereg odstępstw. Jedno z nich dotyczy robót budowlanych i budowlano-montażowych. W przypadku bowiem tego rodzaju usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „wykonania usług budowlanych i budowlano-montażowych”. Kwestie natomiast są regulowane przez prawo budowlane, gdzie jako jeden z elementów dokumentacji budowy występuje protokół odbioru częściowego i końcowego prac budowlanych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nie budzącą wątpliwości będzie sytuacja, gdy po zakończonych pracach protokół taki będzie sporządzony i zaakceptowany przez obie strony. Jak natomiast należy określić moment powstania obowiązku podatkowego, gdy kontrahent zlecający wykonanie prac nie zapłaci za usługę i odmawia potwierdzenia jej odbioru? Czy w takiej sytuacji bieg 30-dniowego terminu może być liczony od sporządzenia oświadczenia wykonawcy, że prace zostały zakończone?

Jak już wyżej wskazano, regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego przy usługach budowlanych lub budowlano-montażowych zostały określone w sposób odmienny niż generalna zasada zawarta w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT. Kluczowy bowiem w powstaniu obowiązku podatkowego jest tu termin zapłaty, ale tylko wówczas gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30 dnia obowiązek podatkowy powstaje pomimo niedokonania zapłaty.

Określenie momentu wykonania usługi powinno, przynajmniej w założeniu, nastąpić przez obydwie strony, tj. zlecającego i wykonującego prace budowlane bądź budowlano-montażowe.

Najprostszą metodą będzie po wykonaniu prac sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego. Na dokumencie takim należałoby wskazać kto, gdzie, kiedy i jakie prace wykonał oraz wpisanie dnia, w którym zostały one potwierdzone i zaakceptowane przez zlecającego. Dodać przy tym można, iż sama nazwa takiego dokumentu ma tu znaczenie drugorzędne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem się natomiast pojawi, gdy w ocenie dokonującego usług prace zostały wykonane, a ich odbiorca nie dokonuje za nie płatności oraz uchyla się od sporządzenia i podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.

Próbą wyjścia z kłopotu może być wystawienie faktury przez podatnika dokonującego robót oraz uzyskanie na niej adnotacji od zlecającego usługi co do przyjęcia robót. Jeśli taka adnotacja znajdzie się na fakturze problem określenia wykonania usługi, a w konsekwencji powstania obowiązku podatkowego, przestanie istnieć. Przedstawione rozwiązanie jest praktyczne, jednakże pod warunkiem, że zlecający usługę zamieści taką adnotację. Jest bowiem tak, że zgodnie z przepisami określającymi obowiązek udokumentowania fakturą robót budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek jej sporządzenia powstaje nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy czym nie mogą one być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Jak już wcześniej wskazano - powstanie obowiązku podatkowego wyznacza chwila wykonania usługi (fakt zaś ten powinien być potwierdzony przez obie strony). Problem więc się pojawia na nowo, w konsekwencji czy należy wystawić fakturę przy braku akceptacji wykonanych prac przez zlecającego, gdyż tylko ta czynność zgodnie z przepisami wywołuje skutki podatkowe.

W świetle powyższego za niewystarczające należy też uznać sporządzenie oświadczenia przez samego wykonawcę, w którym to określiłby on zakres i termin zakończonych prac. Przy braku potwierdzenia na takim dokumencie przez zlecającego wydaje się, że tego rodzaju oświadczenia nie ma mocy pozwalającej na przyjęcie daty momentu powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zarówno z przepisów prawa budowlanego, jak i regulacji zawartych w Kodeksie cywilnym wynika, iż zamawiający prace budowlane ma obowiązek ich odbioru i zapłaty. Tym samym przy braku płatności oraz potwierdzenia wykonanych prac podatnik będzie zmuszony do odchodzenia swych praw na gruncie tych przepisów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA