REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT przy usługach budowlanych?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z ogólną zasadą moment powstania obowiązku podatkowego w VAT wyznacza chwila wydania towaru bądź wykonania usługi. Od reguły tej wprowadzono szereg odstępstw. Jedno z nich dotyczy robót budowlanych i budowlano-montażowych. W przypadku bowiem tego rodzaju usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zapłaty, nie później niż 30 dnia od dnia wykonania usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „wykonania usług budowlanych i budowlano-montażowych”. Kwestie natomiast są regulowane przez prawo budowlane, gdzie jako jeden z elementów dokumentacji budowy występuje protokół odbioru częściowego i końcowego prac budowlanych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie budzącą wątpliwości będzie sytuacja, gdy po zakończonych pracach protokół taki będzie sporządzony i zaakceptowany przez obie strony. Jak natomiast należy określić moment powstania obowiązku podatkowego, gdy kontrahent zlecający wykonanie prac nie zapłaci za usługę i odmawia potwierdzenia jej odbioru? Czy w takiej sytuacji bieg 30-dniowego terminu może być liczony od sporządzenia oświadczenia wykonawcy, że prace zostały zakończone?

Jak już wyżej wskazano, regulacje dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego przy usługach budowlanych lub budowlano-montażowych zostały określone w sposób odmienny niż generalna zasada zawarta w art. 19 ust. 1 ustawy o VAT. Kluczowy bowiem w powstaniu obowiązku podatkowego jest tu termin zapłaty, ale tylko wówczas gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30 dnia obowiązek podatkowy powstaje pomimo niedokonania zapłaty.

Określenie momentu wykonania usługi powinno, przynajmniej w założeniu, nastąpić przez obydwie strony, tj. zlecającego i wykonującego prace budowlane bądź budowlano-montażowe.

REKLAMA

Najprostszą metodą będzie po wykonaniu prac sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego. Na dokumencie takim należałoby wskazać kto, gdzie, kiedy i jakie prace wykonał oraz wpisanie dnia, w którym zostały one potwierdzone i zaakceptowane przez zlecającego. Dodać przy tym można, iż sama nazwa takiego dokumentu ma tu znaczenie drugorzędne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem się natomiast pojawi, gdy w ocenie dokonującego usług prace zostały wykonane, a ich odbiorca nie dokonuje za nie płatności oraz uchyla się od sporządzenia i podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego.

Próbą wyjścia z kłopotu może być wystawienie faktury przez podatnika dokonującego robót oraz uzyskanie na niej adnotacji od zlecającego usługi co do przyjęcia robót. Jeśli taka adnotacja znajdzie się na fakturze problem określenia wykonania usługi, a w konsekwencji powstania obowiązku podatkowego, przestanie istnieć. Przedstawione rozwiązanie jest praktyczne, jednakże pod warunkiem, że zlecający usługę zamieści taką adnotację. Jest bowiem tak, że zgodnie z przepisami określającymi obowiązek udokumentowania fakturą robót budowlanych lub budowlano-montażowych obowiązek jej sporządzenia powstaje nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy czym nie mogą one być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Jak już wcześniej wskazano - powstanie obowiązku podatkowego wyznacza chwila wykonania usługi (fakt zaś ten powinien być potwierdzony przez obie strony). Problem więc się pojawia na nowo, w konsekwencji czy należy wystawić fakturę przy braku akceptacji wykonanych prac przez zlecającego, gdyż tylko ta czynność zgodnie z przepisami wywołuje skutki podatkowe.

W świetle powyższego za niewystarczające należy też uznać sporządzenie oświadczenia przez samego wykonawcę, w którym to określiłby on zakres i termin zakończonych prac. Przy braku potwierdzenia na takim dokumencie przez zlecającego wydaje się, że tego rodzaju oświadczenia nie ma mocy pozwalającej na przyjęcie daty momentu powstania obowiązku podatkowego.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - limity zwrotu

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik

Zarówno z przepisów prawa budowlanego, jak i regulacji zawartych w Kodeksie cywilnym wynika, iż zamawiający prace budowlane ma obowiązek ich odbioru i zapłaty. Tym samym przy braku płatności oraz potwierdzenia wykonanych prac podatnik będzie zmuszony do odchodzenia swych praw na gruncie tych przepisów.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA