REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT na bony towarowe i usługowe w UE

Subskrybuj nas na Youtube
bony towarowe i usługowe w UE
bony towarowe i usługowe w UE

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska zaproponowała 10 maja 2012 r. nowelizację unijnych przepisów w zakresie podatku VAT, aby ujednolicić zasady opodatkowania tym podatkiem bonów na towary i usługi we wszystkich państwach członkowskich UE. Nowe przepisy mają wejść w życie dopiero 1 stycznia 2015 r.

Z danych KE wynika, że bony na towary lub usługi stanowią na terytorium Unii Europejskiej rynek o wartości ponad 52 mld euro rocznie. Prawie 70 proc. rynku bonów to usługi telekomunikacyjne typu pre-paid, a w dalszej kolejności bony upominkowe i bony zniżkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy karty przepłacone (pre-paid) dla pracowników są zwolnione z PIT

Różnice w krajowych przepisach dotyczących podatku VAT w odniesieniu do bonów na towary lub usługi prowadzą jednak do poważnej niewydolności rynku.

Zamiast czerpać rzeczywiste korzyści z rynku wewnętrznego przedsiębiorstwa napotykają problemy związane z podwójnym opodatkowaniem, jak również trudności w rozszerzaniu działalności ponad granicami. Nowe zasady opodatkowania mają na celu poprawę obecnej sytuacji.

REKLAMA

Na czym polega podwójne opodatkowanie przedsiębiorców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Algirdas Šemeta, komisarz ds. podatków, unii celnej, audytu oraz zwalczania nadużyć finansowych, stwierdził: „Bony na towary lub usługi, kupowane i sprzedawane w milionach każdego tygodnia, to dynamicznie rozwijający się rynek w Europie. Nie ma żadnego usprawiedliwienia, by ten stale rosnący obszar rynku doznawał spowolnienia w wyniku niepewności i komplikacji związanych z przepisami podatkowymi. Dzięki zaproponowanym dzisiaj nowym zasadom dotyczącym podatku VAT jesteśmy w stanie stworzyć prawdziwie jednolity rynek dla bonów na towary lub usługi, z korzyścią dla przedsiębiorców, obywateli oraz organów podatkowych”.

W ramach proponowanych nowych zasad zostaną jasno zdefiniowane poszczególne kategorie bonów, zostaną również wskazane sposoby ich opodatkowania.

Umożliwi to jednolite w całej Europie opodatkowanie transakcji dokonywanych przy wykorzystaniu bonów.

Wniosek nowelizacyjny KE zawiera przepisy definiujące do celów podatku VAT bony na towary i usługi, jak również określające moment ich opodatkowania (tj. w chwili sprzedaży lub w chwili realizacji).

Propozycje KE dotyczą również zasad opodatkowania bonów występujących w łańcuchach dystrybucji oraz w odniesieniu do ogólnych środków płatniczych.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2015 r.

Brak jednolitych zasad opodatkowania VAT-em bonów

W chwili obecnej nie ma żadnych unijnych przepisów z zakresu podatku VAT regulujących sposób opodatkowania transakcji dokonywanych przy udziale bonów na towary lub usługi.

W braku wspólnych przepisów państwa członkowskie opracowały swoje własne zasady postępowania. Zasady te są nieskoordynowane i często powodują problemy, przed którymi stoją przedsiębiorcy i organy skarbowe.

W przypadku gdy bon na towar lub usługę został wydany w jednym państwie członkowskim, zaś zrealizowany w drugim, nie zawsze jest oczywiste, w jakim momencie winna zostać opodatkowana transakcja powiązana z bonem. Dotyczy to na przykład międzynarodowych sieci hoteli promujących swoje usługi przy wykorzystaniu bonów ważnych w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Celem przedłożonego przez KE wniosku nowelizacyjnego jest wyjaśnienie i zharmonizowanie unijnych przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem VAT bonów na towary lub usługi.

Nowa klasyfikacja towarów i usług dla potrzeb VAT od 2011 roku

Zdaniem KE przyniesie to korzyści przedsiębiorcom poprzez wyeliminowanie sytuacji grożących podwójnym opodatkowaniem oraz niepewności w zakresie wypełniania obowiązków podatkowych.

Pomoże to również usunąć luki, które sprzyjają unikaniu opodatkowania przez niektóre przedsiębiorstwa wykorzystujące rozbieżności występujące pomiędzy państwami członkowskimi.

Nowe zasady są ponadto zgodne z szerszą strategią Europejskiej agendy cyfrowej, zwłaszcza z przyświecającym jej celem utworzenia jednolitego rynku cyfrowego.

1. Po pierwsze, w celu zapobieżenia rozbieżnościom skutkującym podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania Komisja proponuje ujednolicenie do celów podatku VAT definicji bonów na towary lub usługi oraz momentu opodatkowania transakcji dokonywanych przy wykorzystaniu takich bonów.

Moment opodatkowania będzie uzależniony od charakteru bonu, wskazującego tym samym, czy podatek winien zostać nałożony w chwili sprzedaży bonu, czy też w chwili jego realizacji, kiedy służy on jako zapłata za towary lub usługi.

2. Po drugie, nowe zasady wyznaczą jasną granicę pomiędzy bonami na towary lub usługi a innymi środkami płatniczymi.

Rosnąca liczba przenośnych urządzeń telekomunikacyjnych czyni koniecznym rozróżnienie pomiędzy przedpłaconymi środkami na usługi telekomunikacyjne (będącymi bonami) oraz usługami płatniczymi z wykorzystaniem urządzeń przenośnych (podlegającymi innym zasadom opodatkowania).

Zmiany w technologiach płatniczych, zwłaszcza rosnące wykorzystanie usług płatniczych z wykorzystaniem urządzeń przenośnych, wymagają usunięcia wszelkich niejasności.

3. Po trzecie, zmiany dyrektywy wprowadzają wspólne zasady dla dystrybucji bonów w łańcuchu pośredników, szczególnie jeżeli sytuacja taka obejmuje dwa lub więcej państw członkowskich.

Przykładowo, karta telefoniczna może w łańcuchu dystrybucji – zanim dotrze do konsumenta – wielokrotnie przechodzić z rąk do rąk, w związku z czym poszczególni zainteresowani przedsiębiorcy potrzebują pewności co do nakładanych na nich obowiązków podatkowych.

Wniosek nowelizacyjny Komisji zawiera ponadto szereg technicznych regulacji dotyczących prawa do odliczenia, procedur realizacji i zwrotu, podmiotu odpowiedzialnego za zapłatę podatku, a także pozostałych obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach.

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA