REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT na bony towarowe i usługowe w UE

bony towarowe i usługowe w UE
bony towarowe i usługowe w UE

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska zaproponowała 10 maja 2012 r. nowelizację unijnych przepisów w zakresie podatku VAT, aby ujednolicić zasady opodatkowania tym podatkiem bonów na towary i usługi we wszystkich państwach członkowskich UE. Nowe przepisy mają wejść w życie dopiero 1 stycznia 2015 r.

Z danych KE wynika, że bony na towary lub usługi stanowią na terytorium Unii Europejskiej rynek o wartości ponad 52 mld euro rocznie. Prawie 70 proc. rynku bonów to usługi telekomunikacyjne typu pre-paid, a w dalszej kolejności bony upominkowe i bony zniżkowe.

REKLAMA

Autopromocja

Czy karty przepłacone (pre-paid) dla pracowników są zwolnione z PIT

Różnice w krajowych przepisach dotyczących podatku VAT w odniesieniu do bonów na towary lub usługi prowadzą jednak do poważnej niewydolności rynku.

Zamiast czerpać rzeczywiste korzyści z rynku wewnętrznego przedsiębiorstwa napotykają problemy związane z podwójnym opodatkowaniem, jak również trudności w rozszerzaniu działalności ponad granicami. Nowe zasady opodatkowania mają na celu poprawę obecnej sytuacji.

Na czym polega podwójne opodatkowanie przedsiębiorców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Algirdas Šemeta, komisarz ds. podatków, unii celnej, audytu oraz zwalczania nadużyć finansowych, stwierdził: „Bony na towary lub usługi, kupowane i sprzedawane w milionach każdego tygodnia, to dynamicznie rozwijający się rynek w Europie. Nie ma żadnego usprawiedliwienia, by ten stale rosnący obszar rynku doznawał spowolnienia w wyniku niepewności i komplikacji związanych z przepisami podatkowymi. Dzięki zaproponowanym dzisiaj nowym zasadom dotyczącym podatku VAT jesteśmy w stanie stworzyć prawdziwie jednolity rynek dla bonów na towary lub usługi, z korzyścią dla przedsiębiorców, obywateli oraz organów podatkowych”.

W ramach proponowanych nowych zasad zostaną jasno zdefiniowane poszczególne kategorie bonów, zostaną również wskazane sposoby ich opodatkowania.

Umożliwi to jednolite w całej Europie opodatkowanie transakcji dokonywanych przy wykorzystaniu bonów.

Wniosek nowelizacyjny KE zawiera przepisy definiujące do celów podatku VAT bony na towary i usługi, jak również określające moment ich opodatkowania (tj. w chwili sprzedaży lub w chwili realizacji).

Propozycje KE dotyczą również zasad opodatkowania bonów występujących w łańcuchach dystrybucji oraz w odniesieniu do ogólnych środków płatniczych.

Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2015 r.

Brak jednolitych zasad opodatkowania VAT-em bonów

W chwili obecnej nie ma żadnych unijnych przepisów z zakresu podatku VAT regulujących sposób opodatkowania transakcji dokonywanych przy udziale bonów na towary lub usługi.

W braku wspólnych przepisów państwa członkowskie opracowały swoje własne zasady postępowania. Zasady te są nieskoordynowane i często powodują problemy, przed którymi stoją przedsiębiorcy i organy skarbowe.

W przypadku gdy bon na towar lub usługę został wydany w jednym państwie członkowskim, zaś zrealizowany w drugim, nie zawsze jest oczywiste, w jakim momencie winna zostać opodatkowana transakcja powiązana z bonem. Dotyczy to na przykład międzynarodowych sieci hoteli promujących swoje usługi przy wykorzystaniu bonów ważnych w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Celem przedłożonego przez KE wniosku nowelizacyjnego jest wyjaśnienie i zharmonizowanie unijnych przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem VAT bonów na towary lub usługi.

Nowa klasyfikacja towarów i usług dla potrzeb VAT od 2011 roku

Zdaniem KE przyniesie to korzyści przedsiębiorcom poprzez wyeliminowanie sytuacji grożących podwójnym opodatkowaniem oraz niepewności w zakresie wypełniania obowiązków podatkowych.

Pomoże to również usunąć luki, które sprzyjają unikaniu opodatkowania przez niektóre przedsiębiorstwa wykorzystujące rozbieżności występujące pomiędzy państwami członkowskimi.

Nowe zasady są ponadto zgodne z szerszą strategią Europejskiej agendy cyfrowej, zwłaszcza z przyświecającym jej celem utworzenia jednolitego rynku cyfrowego.

1. Po pierwsze, w celu zapobieżenia rozbieżnościom skutkującym podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania Komisja proponuje ujednolicenie do celów podatku VAT definicji bonów na towary lub usługi oraz momentu opodatkowania transakcji dokonywanych przy wykorzystaniu takich bonów.

Moment opodatkowania będzie uzależniony od charakteru bonu, wskazującego tym samym, czy podatek winien zostać nałożony w chwili sprzedaży bonu, czy też w chwili jego realizacji, kiedy służy on jako zapłata za towary lub usługi.

2. Po drugie, nowe zasady wyznaczą jasną granicę pomiędzy bonami na towary lub usługi a innymi środkami płatniczymi.

Rosnąca liczba przenośnych urządzeń telekomunikacyjnych czyni koniecznym rozróżnienie pomiędzy przedpłaconymi środkami na usługi telekomunikacyjne (będącymi bonami) oraz usługami płatniczymi z wykorzystaniem urządzeń przenośnych (podlegającymi innym zasadom opodatkowania).

Zmiany w technologiach płatniczych, zwłaszcza rosnące wykorzystanie usług płatniczych z wykorzystaniem urządzeń przenośnych, wymagają usunięcia wszelkich niejasności.

3. Po trzecie, zmiany dyrektywy wprowadzają wspólne zasady dla dystrybucji bonów w łańcuchu pośredników, szczególnie jeżeli sytuacja taka obejmuje dwa lub więcej państw członkowskich.

Przykładowo, karta telefoniczna może w łańcuchu dystrybucji – zanim dotrze do konsumenta – wielokrotnie przechodzić z rąk do rąk, w związku z czym poszczególni zainteresowani przedsiębiorcy potrzebują pewności co do nakładanych na nich obowiązków podatkowych.

Wniosek nowelizacyjny Komisji zawiera ponadto szereg technicznych regulacji dotyczących prawa do odliczenia, procedur realizacji i zwrotu, podmiotu odpowiedzialnego za zapłatę podatku, a także pozostałych obowiązków spoczywających na przedsiębiorcach.

Źródło: Komisja Europejska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA