REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć w CIT odpłatne wydanie bonu towarowego?

Katarzyna Broniszewska
Jak rozliczyć w CIT odpłatne wydanie bonu towarowego?
Jak rozliczyć w CIT odpłatne wydanie bonu towarowego?

REKLAMA

REKLAMA

Czy obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych powstaje w chwili odpłatnego wydania bonu? Czy może w chwili dokonania sprzedaży towaru, za który zapłata nastąpi przy użyciu bonu?

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem sieci sklepów. Zamierza dokonywać sprzedaży bonów towarowych.

REKLAMA

Autopromocja

Nabywcy kart będą mieli możliwość nabycia Bonów poprzez zapłatę ich ceny nominalnej. Spółka, sprzedając klientom towary, za które zapłata następuje Bonami, rejestruje sprzedaż na kasie fiskalnej.

Bon towarowy jest dokumentem na okaziciela o określonej wartości nominalnej.

Cechy Bonu, który ma zostać wydany przez Spółkę:

- uprawnia do bezgotówkowego zakupu towarów w sklepach Spółki,
- nabywcami kart będą głównie osoby fizyczne (mogą nimi być osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej),
- klient ma możliwość zadecydowania, czy zrealizuje Bon w sklepie Spółki czy przekaże go innej osobie,
- nie podlega realizacji po upływie terminu ważności,
- nie podlegała wymianie na gotówkę,
- nie uprawnia do zwrotu różnicy w przypadku, gdy łączna wartość brutto zakupionych towarów jest niższa niż wartość nominalna Bonu,
- nakłada obowiązek na klienta uiszczenia dopłaty, jeżeli wartość zakupów będzie przewyższała wartość Bonu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka wystąpiła o udzielenie odpowiedzi na wątpliwość dotyczącą momentu powstania po stronie spółki obowiązku podatkowego - czy będzie nim chwila dokonania sprzedaży towarów, za które zapłacono przy użyciu Bonu, czy chwila odpłatnego wydania Bonu?

Pytanie to było przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28.02.2011 roku o sygnaturze IPPB5/423-77/11-2/RS.

Charakter prawny bonu towarowego

Bon nie jest ani rzeczą, ani usługą ani prawem majątkowym. Bon jest traktowany jako znak legitymacyjny, zaliczka na poczet przyszłego wydania rzeczy.
(Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia26.06.2009 r., sygn. ILPP1/443-420/09-4/BP)

Stanowisko to zostało zakwestionowane przez wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, który uznał, że przekazanie bonów towarowych przez spółkę, która nabyła je ca cenę obejmującą VAT, swym pracownikom w zamian za rezygnację przez nich z części wynagrodzenia w gotówce, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu unijnych przepisów w sprawie VAT.

Regulacja prawna znaków legitymacyjnych zawarta jest w przepisie art. 92115 ustawy z dnia 23 kwietnia 1963 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

REKLAMA

Są to niepieniężne środki (dowody cywilnoprawne) emitowane przez podmioty będące jednocześnie akceptantami (osobami, które dokonują ich przyjęcia), bądź na zlecenie tzw. płatnika (podmiotu zamawiającego znaki). Uprawniają użytkowników tych znaków do otrzymania określonego świadczenia (dobra lub usługi).
Przykłady: talony, różnego rodzaju bilety (do kina, do teatru), karnety, kwity bagażowe, itp.

Znak legitymacyjny nie inkorporuje (zawiera) stwierdzonego w nim prawa. Stanowi jedynie środek dowodowy, poświadczenie, że jego posiadaczowi przysługuje określone uprawnienie (najczęściej jest to prawo do uzyskania pewnego świadczenia). Nie jest instrumentem, który by to uprawnienie nadawał (jak ma to miejsce w przypadku akcji, czeków, obligacji itp.)

Zapłata za bon towarowy nie jest przychodem

Na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami) momentem uzyskania przychodu jest z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Zastrzeżenie poczynione w art. 12 ust. 3c) ustawy o CIT wskazuje, że jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Przepis art. 12 ust. 3c) ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, że strony postanowią o okresowym rozliczeniu usług i faktycznie ma to miejsce (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2010 roku, sygnatura III SA/Wa 57/10) .

Zapłata za bon towarowy (znak legitymacyjny), nie będzie uznawana za przychód. Stanowi ona zaliczkę na poczet późniejszego wydania towarów (realizacji usług).

Tego rodzaju przysporzenia są wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, w myśl którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Zatem odpłatne wydanie bonu nie będzie stanowiło jeszcze przychodu. Przychód powstanie z chwilą dokonania sprzedaży towarów/usług, za które zapłata nastąpi przy użyciu bonów. I to ta chwila będzie powodowała powstanie obowiązku podatkowego.

Zapłata za otrzymanie bonu towarowego stanowi zaliczkę na poczet przyszłej realizacji zobowiązania. Nie jest uważana za przychód. Przychodem będzie dopiero
a) wykorzystanie bonu poprzez nabycie określonego towaru lub usługi przez posiadacza bonu
b) w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje uprawnień wynikających z bonu towarowego.

W przypadku a) momentem powstania obowiązku podatkowego będzie - zgodnie z art. 12 ust. 3 a) ustawy o CIT - chwila wydania towaru lub realizacji usługi.

W przypadku b) Spółka ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 12 ust. 3c ww ustawy.

Podstawę zaliczenia tej kwoty do przychodów stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe).

Bony towarowe w VAT

Zgodnie z linią orzeczniczą sadów oraz stanowiska organów podatkowych, bonów towarowych nie traktuje się jako świadczenia usług ani jako dostawy towarów, o których mowa odpowiednio w art.8 ust.1 i art.7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z późniejszymi zm.). Oznacza to, że nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określonym w art.5 ust. 1 ww ustawy. Bony są rozumiane

- jako znaki legitymacyjne, które dają podstawę, prawo do zakupu/odebrania towaru, usługi w oznaczonym terminie oraz
- jako kwity, za pomocą których można nabyć towar lub usługę i które zastępują pieniądz.

Bony nie stanowią autonomicznego świadczenia, ponieważ same w sobie nie zaspokajają potrzeb.

Stanowisko to zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Podatkowej w Warszawie z dnia 3.01.2011 roku, o sygnaturze IPPP3-443-1210/10-2/JF.

Dopiero realizacja bonu (fizyczne wydanie towaru na rzecz klienta, regulującego zapłatę za towar poprzez jego wręczenie), będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Polecamy: Czy od przekazania pracownikowi bonów towarowych trzeba zapłacić VAT?

l Bony towarowe nie będą także stanowiły kosztów uzyskania przychodu. Stanowią one jedynie uprawnienie do nabycia usługi, towaru w przyszłości. Ponadto brak związku przyczynowo- skutkowego z osiągniętym przychodem.

Polecamy: Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

REKLAMA

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Nowa składka zdrowotna komplikuje system. Przedsiębiorcy chcą inaczej

Składak zdrowotna ma być rozliczana inaczej już od początku 2025 roku. Niestety, z pozytywnym odbiorem przedsiębiorców nie spotkały się rządowe zapowiedzi dotyczące osób prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną stawką liniową i ryczałtem. W obu tych przypadkach planowane rozwiązania podnoszą wysokość składki zdrowotnej i komplikują system.

Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Definicje budynku i budowli, ujednolicenie opodatkowania garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych

W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 11 czerwca 2024 r. założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. W zakresie podatku od nieruchomości ten projekt zakłada wprowadzenie definicji budynku i budowli a także ujednolicenie zasad opodatkowania garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych.

Dotacje dla biznesu 2024. Ścieżka SMART: kolejne rundy naborów wniosków dla MŚP oraz dużych przedsiębiorstw

Ścieżka SMART jest jednym z czterech priorytetów w ramach Programu FENG na lata 2021-2027. Wydaje się ona być jedną z najpopularniejszych dotacji oferowanych przez Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki dla MŚP oraz dużych przedsiębiorstw chcących zwiększyć swoją zdolność badawczą oraz innowacyjność. Trzecia runda konkursu zgodnie z aktualnym harmonogramem naborów FENG rozpocznie się 27 czerwca i potrwa do 24 października. 

REKLAMA

Podatek od psa i kota w Polsce – kto musi płacić, a kto jest zwolniony?

W Polsce właściciele psów mogą być zobowiązani do opłacenia podatku od posiadania zwierząt, co jest regulowane przepisami lokalnymi gmin. Opłata ta wynika z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i jest stosowana w celu pokrycia kosztów związanych z utrzymaniem czystości i porządku w miejscach publicznych oraz finansowaniem opieki nad bezdomnymi zwierzętami. Inaczej jest w przypadku kotów.

MF: dwa etapy wdrożenia obowiązkowego KSeF. Będzie kolejna zmiana ustawy o VAT

W dniu 5 czerwca 2024 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę przesuwającą termin wdrożenia obowiązkowego KSeF na dzień 1 lutego 2026 r. Ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw 10 czerwca br. i wejdzie w życie 1 lipca br. W drugim etapie procesu legislacyjnego Ministerstwo Finansów zaproponuje rozwiązania w zakresie uproszczenia stosowania obligatoryjnego KSeF i etapowego wdrażania tego systemu. Ministerstwo Finansów udostępniło wersję produkcyjną Aplikacji Mobilnej KSeF.

REKLAMA