REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć w CIT odpłatne wydanie bonu towarowego?

Katarzyna Broniszewska
Jak rozliczyć w CIT odpłatne wydanie bonu towarowego?
Jak rozliczyć w CIT odpłatne wydanie bonu towarowego?

REKLAMA

REKLAMA

Czy obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych powstaje w chwili odpłatnego wydania bonu? Czy może w chwili dokonania sprzedaży towaru, za który zapłata nastąpi przy użyciu bonu?

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem sieci sklepów. Zamierza dokonywać sprzedaży bonów towarowych.

Autopromocja

Nabywcy kart będą mieli możliwość nabycia Bonów poprzez zapłatę ich ceny nominalnej. Spółka, sprzedając klientom towary, za które zapłata następuje Bonami, rejestruje sprzedaż na kasie fiskalnej.

Bon towarowy jest dokumentem na okaziciela o określonej wartości nominalnej.

Cechy Bonu, który ma zostać wydany przez Spółkę:

- uprawnia do bezgotówkowego zakupu towarów w sklepach Spółki,
- nabywcami kart będą głównie osoby fizyczne (mogą nimi być osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej),
- klient ma możliwość zadecydowania, czy zrealizuje Bon w sklepie Spółki czy przekaże go innej osobie,
- nie podlega realizacji po upływie terminu ważności,
- nie podlegała wymianie na gotówkę,
- nie uprawnia do zwrotu różnicy w przypadku, gdy łączna wartość brutto zakupionych towarów jest niższa niż wartość nominalna Bonu,
- nakłada obowiązek na klienta uiszczenia dopłaty, jeżeli wartość zakupów będzie przewyższała wartość Bonu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka wystąpiła o udzielenie odpowiedzi na wątpliwość dotyczącą momentu powstania po stronie spółki obowiązku podatkowego - czy będzie nim chwila dokonania sprzedaży towarów, za które zapłacono przy użyciu Bonu, czy chwila odpłatnego wydania Bonu?

Pytanie to było przedmiotem indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28.02.2011 roku o sygnaturze IPPB5/423-77/11-2/RS.

Charakter prawny bonu towarowego

Bon nie jest ani rzeczą, ani usługą ani prawem majątkowym. Bon jest traktowany jako znak legitymacyjny, zaliczka na poczet przyszłego wydania rzeczy.
(Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia26.06.2009 r., sygn. ILPP1/443-420/09-4/BP)

Stanowisko to zostało zakwestionowane przez wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, który uznał, że przekazanie bonów towarowych przez spółkę, która nabyła je ca cenę obejmującą VAT, swym pracownikom w zamian za rezygnację przez nich z części wynagrodzenia w gotówce, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu unijnych przepisów w sprawie VAT.

Regulacja prawna znaków legitymacyjnych zawarta jest w przepisie art. 92115 ustawy z dnia 23 kwietnia 1963 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Są to niepieniężne środki (dowody cywilnoprawne) emitowane przez podmioty będące jednocześnie akceptantami (osobami, które dokonują ich przyjęcia), bądź na zlecenie tzw. płatnika (podmiotu zamawiającego znaki). Uprawniają użytkowników tych znaków do otrzymania określonego świadczenia (dobra lub usługi).
Przykłady: talony, różnego rodzaju bilety (do kina, do teatru), karnety, kwity bagażowe, itp.

Znak legitymacyjny nie inkorporuje (zawiera) stwierdzonego w nim prawa. Stanowi jedynie środek dowodowy, poświadczenie, że jego posiadaczowi przysługuje określone uprawnienie (najczęściej jest to prawo do uzyskania pewnego świadczenia). Nie jest instrumentem, który by to uprawnienie nadawał (jak ma to miejsce w przypadku akcji, czeków, obligacji itp.)

Zapłata za bon towarowy nie jest przychodem

Na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz.U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami) momentem uzyskania przychodu jest z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Zastrzeżenie poczynione w art. 12 ust. 3c) ustawy o CIT wskazuje, że jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Przepis art. 12 ust. 3c) ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, że strony postanowią o okresowym rozliczeniu usług i faktycznie ma to miejsce (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2010 roku, sygnatura III SA/Wa 57/10) .

Zapłata za bon towarowy (znak legitymacyjny), nie będzie uznawana za przychód. Stanowi ona zaliczkę na poczet późniejszego wydania towarów (realizacji usług).

Tego rodzaju przysporzenia są wyłączone z przychodów na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, w myśl którego do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Zatem odpłatne wydanie bonu nie będzie stanowiło jeszcze przychodu. Przychód powstanie z chwilą dokonania sprzedaży towarów/usług, za które zapłata nastąpi przy użyciu bonów. I to ta chwila będzie powodowała powstanie obowiązku podatkowego.

Zapłata za otrzymanie bonu towarowego stanowi zaliczkę na poczet przyszłej realizacji zobowiązania. Nie jest uważana za przychód. Przychodem będzie dopiero
a) wykorzystanie bonu poprzez nabycie określonego towaru lub usługi przez posiadacza bonu
b) w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje uprawnień wynikających z bonu towarowego.

W przypadku a) momentem powstania obowiązku podatkowego będzie - zgodnie z art. 12 ust. 3 a) ustawy o CIT - chwila wydania towaru lub realizacji usługi.

W przypadku b) Spółka ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 12 ust. 3c ww ustawy.

Podstawę zaliczenia tej kwoty do przychodów stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe).

Bony towarowe w VAT

Zgodnie z linią orzeczniczą sadów oraz stanowiska organów podatkowych, bonów towarowych nie traktuje się jako świadczenia usług ani jako dostawy towarów, o których mowa odpowiednio w art.8 ust.1 i art.7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U.04.54.535 z późniejszymi zm.). Oznacza to, że nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, określonym w art.5 ust. 1 ww ustawy. Bony są rozumiane

- jako znaki legitymacyjne, które dają podstawę, prawo do zakupu/odebrania towaru, usługi w oznaczonym terminie oraz
- jako kwity, za pomocą których można nabyć towar lub usługę i które zastępują pieniądz.

Bony nie stanowią autonomicznego świadczenia, ponieważ same w sobie nie zaspokajają potrzeb.

Stanowisko to zostało wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Podatkowej w Warszawie z dnia 3.01.2011 roku, o sygnaturze IPPP3-443-1210/10-2/JF.

Dopiero realizacja bonu (fizyczne wydanie towaru na rzecz klienta, regulującego zapłatę za towar poprzez jego wręczenie), będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Polecamy: Czy od przekazania pracownikowi bonów towarowych trzeba zapłacić VAT?

l Bony towarowe nie będą także stanowiły kosztów uzyskania przychodu. Stanowią one jedynie uprawnienie do nabycia usługi, towaru w przyszłości. Ponadto brak związku przyczynowo- skutkowego z osiągniętym przychodem.

Polecamy: Czy wydatki na zakup bonów towarowych można zaliczyć do kosztów?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

REKLAMA