REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla kontrahentów spoza UE - rozliczenie VAT

Prezenty dla kontrahentów spoza UE - rozliczenie VAT
Prezenty dla kontrahentów spoza UE - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy działalność gospodarczą w zakresie produkcji i montażu systemów alarmowych, antywłamaniowych. Nasza działalność jest opodatkowana VAT. Ponieważ współpracujemy w ramach działalności z producentami podzespołów z Chin i Japonii, zakupiliśmy prezenty, które zamierzamy przekazać naszym kontrahentom spoza UE. Czy takie przekazanie należy opodatkować VAT? Czy mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu prezentów?

Ważne!
Przekazane nieodpłatnie kontrahentom spoza UE prezenty nie podlegają VAT, gdy są to prezenty o małej wartości. W przeciwnym razie to przekazanie można rozliczyć jako eksport towarów opodatkowany stawką 0%, gdy będą Państwo posiadać wymagane dokumenty. Od zakupu prezentów można odliczyć VAT na zasadach ogólnych jak od pozostałych prezentów. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne przekazanie towarów a VAT

Za odpłatną dostawę podlegającą VAT uznawane są również czynności nieodpłatnego przekazania towarów, które należą do przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie tych towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków stanowiących osób prawnych, stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazania, pod warunkiem że istniało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów, a także części składowych.

Przekazanie towarów nie podlega VAT, gdy przekazujemy prezenty o małej wartości lub próbki na cele związane z prowadzoną działalnością.

Prezent o małej wartości, próbka - definicje

DEFINICJA

Prezent o małej wartości - to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł (art. 7 ust. 4 ustawy o VAT).

Próbka to identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielka ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  • ma na celu promocję tego towaru oraz

  • nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Przekazywanie prezentów zagranicznym kontrahentom

Zasady opodatkowania darowizn mają również zastosowanie, gdy towary są przekazywane zagranicznym kontrahentom. Bezsprzecznie przekazywanie prezentów kontrahentom ma na celu utrzymanie z nimi dobrych kontaktów. Jest to cel związany w prowadzonym przedsiębiorstwem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem jeżeli prezenty dla kontrahentów spoza UE spełniają ustawową definicję prezentu czy próbki, wówczas ich przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT. W przeciwnym razie nieodpłatne przekazanie towarów będzie trzeba opodatkować VAT. Powstaje pytanie, jaką stawkę zastosować. Z definicji eksportu towarów wynika, że mogą to być nie tylko odpłatne dostawy towarów, ale również dostawy nieodpłatne, gdy podlegają VAT. Dlatego to przekazanie może podlegać opodatkowaniu stawką 0% jak odpłatne dostawy, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Prawo do odliczenia VAT od zakupu prezentów

Zakup towarów, które mają zostać przekazane przez podatnika w formie prezentów na rzecz kontrahentów, daje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli istnieje związek z czynnościami opodatkowanymi i zakup ten dotyczy działalności gospodarczej podatnika. Związek ten może być również pośredni, jak w omawianym przypadku. Utrzymywanie dobrych relacji z kontrahentami wpływa na funkcjonowanie firmy, nieprzerwane dostawy itp. Ma związek z przedsiębiorstwem. Jest tak również, gdy przekazanie prezentów nie podlega VAT lub są przekazywane za granicę.

Stanowisko to potwierdzają organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 17 czerwca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.143.2021.2.WH), wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, czytamy:

(…) W zakresie natomiast upominków przekazanych kontrahentom, także należy uznać, iż upominki te pozostają w związku z działalnością Spółki. Upominki te, podobnie jak w przypadku upominków przekazanych pracownikom, wpływają bowiem na budowanie pozytywnych relacji z kontrahentami, przekładając się bezpośrednio także na budowanie określonego wizerunku Spółki.

REKLAMA

(…) tym samym, nie sposób jest uznać, iż wydatki na zakup upominków dla kontrahentów w analizowanej sytuacji nie pozostają w związku z działalnością Spółki. Wręcz przeciwnie, związek z czynnościami opodatkowanymi jest niezaprzeczalny, a samo wręczenie upominków realizujące wszechstronne cele reklamowe, przyczyniając się do zwiększenia rozpoznawalności i renomy Spółki.

(…) bez wątpienia uznać zatem należy, iż Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na pakowanie, konfekcjonowanie oraz transport upominków wręczanych kontrahentom i pracownikom.

Podstawa prawna:

POWOŁANE INTERPRETACJE ORGANÓW PODATKOWYCH:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 17 czerwca 2021 r. (sygn. 0114-KDIP4-2.4012.143.2021.2.WH)

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA