REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT
Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jak sygnalizowaliśmy w naszym poprzednim artykule, stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych wynikających z przepływów finansowych pomiędzy konsorcjantami, w związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, jest niejednolite. Dzisiaj przestawiamy rozstrzygnięcie odmienne od tego, które opisywaliśmy wcześniej, mimo że podjęte na gruncie zbliżonych okoliczności faktycznych.

Rozliczenia między Liderem a Partnerem konsorcjum a VAT

W poprzednim artykule opisaliśmy interpretację indywidualną, w której organ podatkowy rozstrzygnął, że rozliczenia dokonywane pomiędzy uczestnikami konsorcjum, zgodnie z uzgodnionym kluczem podziału przychodów, podlegają opodatkowaniu VAT. Uznał bowiem, że kwoty wypłacane przez Lidera na rzecz Partnera, w ramach rozliczenia/podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum, stanowią wynagrodzenie należne Partnerowi z tytułu świadczenia na rzecz Lidera usług opodatkowanych VAT.

Z kolei w interpretacji indywidualnej wydanej w maju 2022 r. organ podatkowy potwierdził, że w odniesieniu do rozliczeń pomiędzy Liderem a Partnerem nie dochodzi do jakiejkolwiek czynności opodatkowanej VAT. W konsekwencji, zdaniem organu, Partner nie jest zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu przekazania mu przez Lidera części wynagrodzenia w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciu, w udziale wynikającym z umowy konsorcjum (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 maja 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.123.2022.2.WK).

Z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej zwrócili się podatnicy, którzy zawarli umowę konsorcjum w zakresie wspólnego świadczenia usług prawnych oraz usług doradztwa podatkowego na rzecz klientów. Zawarta przez nich umowa konsorcjum przewidywała, że każdy z konsorcjantów ponosił odpowiedzialność za wykonanie swoich obowiązków wobec osób trzecich, przy czym odpowiedzialność wobec wspólnych klientów była solidarna. We wszystkich umowach z klientami jako strony wskazani byli Lider i Partner działający wspólnie, na podstawie umowy konsorcjum (przy czym Lider działał zarówno w imieniu własnym na własny rachunek, jak również w imieniu i na rzecz Partnera).

REKLAMA

Zgodnie z przyjętymi zasadami rozliczeń, Lider wystawiał na rzecz klientów faktury dokumentujące wspólną realizację usług przez obu członków konsorcjum, opiewające na całą kwotę należnego im wynagrodzenia (tj. także w części przysługującej Partnerowi). Na podstawie otrzymanej faktury, klienci dokonywali płatności całości wynagrodzenia bezpośrednio na rzecz Lidera. Część wynagrodzenia przysługująca Partnerowi była mu następnie przekazywana przez Lidera, zgodnie z udziałem wynikającym z umowy konsorcjum (co do zasady, podział wynagrodzenia dokonywany był po połowie, niezależnie od wykonanych faktycznie czynności, przy czym możliwe było przyjęcie innego udziału, np. w przypadku przewidywanego istotnie większego zaangażowania jednego z konsorcjantów w wykonanie umowy na rzecz klienta).

W ramach konsorcjum Lider i Partner nie wykonywali na swoją rzecz żadnych czynności za wynagrodzeniem (taka sytuacja mogła mieć miejsce wyłącznie w ramach współpracy polegającej na podwykonawstwie, realizowanej poza umową konsorcjum, w przypadku zlecania sobie wzajemnie czynności wykonywanych samodzielnie na rzecz klientów).

W świetle opisanych okoliczności faktycznych, konsorcjanci oczekiwali potwierdzenia, że:

  • w odniesieniu do dokonywanych pomiędzy nimi rozliczeń nie dochodzi do jakiejkolwiek czynności opodatkowanej VAT;
  • w konsekwencji, Partner nie jest zobowiązany do wykazania VAT należnego z tytułu przekazania mu przez Lidera części wynagrodzenia w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciu, w udziale wynikającym z umowy konsorcjum;
  • zatem rozliczenia te mogą być dokumentowane notą księgową (uznaniową lub obciążeniową).

Dyrektor KIS: między Liderem a Partnerem konsorcjum nie dochodzi do czynności opodatkowanych VAT

Dyrektor KIS potwierdził stanowisko uczestników konsorcjum. W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał, że pomiędzy Liderem a Partnerem nie dochodzi do żadnych czynności opodatkowanych VAT, a jedynie do transferu przez Lidera na rzecz Partnera części wynagrodzenia z tytułu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Transfer ten, zdaniem organu, nie powinien być dokumentowany fakturą, lecz innym dowodem księgowym (np. notą księgową).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, organ przytoczył następujące argumenty:

  • okolicznością, która decyduje o opodatkowaniu VAT, jest odpłatność za świadczoną usługę, tj. wynagrodzenie należne za dane świadczenie – w ocenie organu, operacja księgowa, dokonywana przez Lidera na rzecz Partnera, nie spełnia tego kryterium, z uwagi na brak świadczenia wzajemnego;
  • część wynagrodzenia przysługująca Partnerowi nie stanowi odpłatności z tytułu świadczenia usług bądź dostawy towarów pomiędzy konsorcjantami – lecz rozliczenie będące podziałem zysku z tytułu realizacji wspólnego przedsięwzięcia;
  • rozliczenia te, jako nieodnoszące się do żadnych czynności opodatkowanych VAT pomiędzy Partnerem a Liderem, pozostają zatem poza zakresem opodatkowania VAT – w szczególności, Partner nie jest zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu przekazania mu przez Lidera części wynagrodzenia w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciu, w udziale wynikającym z umowy konsorcjum.

Co istotne, organ podatkowy uznał, że Partner nie wykonuje na rzecz Lidera żadnych usług – nie podważając stwierdzenia konsorcjantów, iż wszystkie czynności realizowane w ramach konsorcjum wykonywane są wspólnie przez Lidera i Partnera bezpośrednio na rzecz klientów (konsorcjanci nie są usługobiorcami, wręcz odwrotnie – występują zbiorowo w charakterze usługodawców, wykonujących wspólnie usługi na rzecz klientów, zatem nie dochodzi między nimi do odsprzedaży/refakturowania usług).

W odróżnieniu od interpretacji indywidualnej przedstawionej w naszym poprzednim artykule, w tym przypadku organ podatkowy nie stwierdził, że usługi realizowane przez Partnera w ramach umowy konsorcjum, są świadczone na rzecz Lidera (w ramach łańcucha świadczeń), a w rezultacie nie zidentyfikował świadczenia wzajemnego wobec kwot wypłacanych przez Lidera na rzecz Partnera z tytułu podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum.

Wątpliwości jest więcej – zapraszamy na webinarium!

Niejednolita linia interpretacyjna w zakresie rozliczeń VAT w ramach konsorcjum jest źródłem licznych wątpliwości. Które zagadnienia budzą najwięcej wątpliwości w praktyce? Na czym polega ryzyko podatkowe i jak się przed nim uchronić?
Problemy te omówimy w trakcie naszego webinarium „Rozliczenia VAT w ramach konsorcjum” – zapraszamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji. Termin szkolenia online: 17 listopada 2022 r. o godz. 10:00.

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA