REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT
Rozliczenia w ramach konsorcjum nie podlegają opodatkowaniu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jak sygnalizowaliśmy w naszym poprzednim artykule, stanowisko organów podatkowych w kwestii oceny skutków podatkowych wynikających z przepływów finansowych pomiędzy konsorcjantami, w związku z realizacją wspólnego przedsięwzięcia, jest niejednolite. Dzisiaj przestawiamy rozstrzygnięcie odmienne od tego, które opisywaliśmy wcześniej, mimo że podjęte na gruncie zbliżonych okoliczności faktycznych.

Rozliczenia między Liderem a Partnerem konsorcjum a VAT

W poprzednim artykule opisaliśmy interpretację indywidualną, w której organ podatkowy rozstrzygnął, że rozliczenia dokonywane pomiędzy uczestnikami konsorcjum, zgodnie z uzgodnionym kluczem podziału przychodów, podlegają opodatkowaniu VAT. Uznał bowiem, że kwoty wypłacane przez Lidera na rzecz Partnera, w ramach rozliczenia/podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum, stanowią wynagrodzenie należne Partnerowi z tytułu świadczenia na rzecz Lidera usług opodatkowanych VAT.

Z kolei w interpretacji indywidualnej wydanej w maju 2022 r. organ podatkowy potwierdził, że w odniesieniu do rozliczeń pomiędzy Liderem a Partnerem nie dochodzi do jakiejkolwiek czynności opodatkowanej VAT. W konsekwencji, zdaniem organu, Partner nie jest zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu przekazania mu przez Lidera części wynagrodzenia w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciu, w udziale wynikającym z umowy konsorcjum (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 maja 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.123.2022.2.WK).

Z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej zwrócili się podatnicy, którzy zawarli umowę konsorcjum w zakresie wspólnego świadczenia usług prawnych oraz usług doradztwa podatkowego na rzecz klientów. Zawarta przez nich umowa konsorcjum przewidywała, że każdy z konsorcjantów ponosił odpowiedzialność za wykonanie swoich obowiązków wobec osób trzecich, przy czym odpowiedzialność wobec wspólnych klientów była solidarna. We wszystkich umowach z klientami jako strony wskazani byli Lider i Partner działający wspólnie, na podstawie umowy konsorcjum (przy czym Lider działał zarówno w imieniu własnym na własny rachunek, jak również w imieniu i na rzecz Partnera).

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z przyjętymi zasadami rozliczeń, Lider wystawiał na rzecz klientów faktury dokumentujące wspólną realizację usług przez obu członków konsorcjum, opiewające na całą kwotę należnego im wynagrodzenia (tj. także w części przysługującej Partnerowi). Na podstawie otrzymanej faktury, klienci dokonywali płatności całości wynagrodzenia bezpośrednio na rzecz Lidera. Część wynagrodzenia przysługująca Partnerowi była mu następnie przekazywana przez Lidera, zgodnie z udziałem wynikającym z umowy konsorcjum (co do zasady, podział wynagrodzenia dokonywany był po połowie, niezależnie od wykonanych faktycznie czynności, przy czym możliwe było przyjęcie innego udziału, np. w przypadku przewidywanego istotnie większego zaangażowania jednego z konsorcjantów w wykonanie umowy na rzecz klienta).

W ramach konsorcjum Lider i Partner nie wykonywali na swoją rzecz żadnych czynności za wynagrodzeniem (taka sytuacja mogła mieć miejsce wyłącznie w ramach współpracy polegającej na podwykonawstwie, realizowanej poza umową konsorcjum, w przypadku zlecania sobie wzajemnie czynności wykonywanych samodzielnie na rzecz klientów).

W świetle opisanych okoliczności faktycznych, konsorcjanci oczekiwali potwierdzenia, że:

  • w odniesieniu do dokonywanych pomiędzy nimi rozliczeń nie dochodzi do jakiejkolwiek czynności opodatkowanej VAT;
  • w konsekwencji, Partner nie jest zobowiązany do wykazania VAT należnego z tytułu przekazania mu przez Lidera części wynagrodzenia w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciu, w udziale wynikającym z umowy konsorcjum;
  • zatem rozliczenia te mogą być dokumentowane notą księgową (uznaniową lub obciążeniową).

Dyrektor KIS: między Liderem a Partnerem konsorcjum nie dochodzi do czynności opodatkowanych VAT

Dyrektor KIS potwierdził stanowisko uczestników konsorcjum. W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał, że pomiędzy Liderem a Partnerem nie dochodzi do żadnych czynności opodatkowanych VAT, a jedynie do transferu przez Lidera na rzecz Partnera części wynagrodzenia z tytułu realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Transfer ten, zdaniem organu, nie powinien być dokumentowany fakturą, lecz innym dowodem księgowym (np. notą księgową).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, organ przytoczył następujące argumenty:

  • okolicznością, która decyduje o opodatkowaniu VAT, jest odpłatność za świadczoną usługę, tj. wynagrodzenie należne za dane świadczenie – w ocenie organu, operacja księgowa, dokonywana przez Lidera na rzecz Partnera, nie spełnia tego kryterium, z uwagi na brak świadczenia wzajemnego;
  • część wynagrodzenia przysługująca Partnerowi nie stanowi odpłatności z tytułu świadczenia usług bądź dostawy towarów pomiędzy konsorcjantami – lecz rozliczenie będące podziałem zysku z tytułu realizacji wspólnego przedsięwzięcia;
  • rozliczenia te, jako nieodnoszące się do żadnych czynności opodatkowanych VAT pomiędzy Partnerem a Liderem, pozostają zatem poza zakresem opodatkowania VAT – w szczególności, Partner nie jest zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu przekazania mu przez Lidera części wynagrodzenia w związku z udziałem we wspólnym przedsięwzięciu, w udziale wynikającym z umowy konsorcjum.

Co istotne, organ podatkowy uznał, że Partner nie wykonuje na rzecz Lidera żadnych usług – nie podważając stwierdzenia konsorcjantów, iż wszystkie czynności realizowane w ramach konsorcjum wykonywane są wspólnie przez Lidera i Partnera bezpośrednio na rzecz klientów (konsorcjanci nie są usługobiorcami, wręcz odwrotnie – występują zbiorowo w charakterze usługodawców, wykonujących wspólnie usługi na rzecz klientów, zatem nie dochodzi między nimi do odsprzedaży/refakturowania usług).

W odróżnieniu od interpretacji indywidualnej przedstawionej w naszym poprzednim artykule, w tym przypadku organ podatkowy nie stwierdził, że usługi realizowane przez Partnera w ramach umowy konsorcjum, są świadczone na rzecz Lidera (w ramach łańcucha świadczeń), a w rezultacie nie zidentyfikował świadczenia wzajemnego wobec kwot wypłacanych przez Lidera na rzecz Partnera z tytułu podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum.

Wątpliwości jest więcej – zapraszamy na webinarium!

Niejednolita linia interpretacyjna w zakresie rozliczeń VAT w ramach konsorcjum jest źródłem licznych wątpliwości. Które zagadnienia budzą najwięcej wątpliwości w praktyce? Na czym polega ryzyko podatkowe i jak się przed nim uchronić?
Problemy te omówimy w trakcie naszego webinarium „Rozliczenia VAT w ramach konsorcjum” – zapraszamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji. Termin szkolenia online: 17 listopada 2022 r. o godz. 10:00.

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA