REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział przychodów w ramach konsorcjum a VAT

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Podział przychodów w ramach konsorcjum - opodatkowanie VAT
Podział przychodów w ramach konsorcjum - opodatkowanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Brak szczególnych przepisów podatkowych regulujących wprost zasady rozliczeń VAT jest źródłem wielu problemów dotyczących opodatkowania konsorcjum. Jednym z nich jest ustalenie skutków podatkowych z tytułu przepływów finansowych pomiędzy konsorcjantami przy realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Dowodem licznych wątpliwości jest ilość interpretacji indywidualnych oraz niejednolite stanowisko organów podatkowych w tym zakresie.

Czym jest konsorcjum?

Istotą konsorcjum jest zobowiązanie uczestników do współpracy w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego. W praktyce, w związku z zasadą swobody zawierania umów, współpraca ta może przyjąć różne formy, determinując określony model funkcjonowania konsorcjum. Najczęściej strony umowy konsorcjum wyznaczają Lidera, który reprezentuje konsorcjum i prowadzi rozliczenia z Zamawiającym. Przyjęty model konsorcjum jest kluczowy z punktu widzenia oceny skutków podatkowych rozliczeń wynikających z realizacji wspólnego przedsięwzięcia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowa konsorcjum a VAT

W kontrowersyjnej interpretacji indywidualnej wydanej w styczniu 2022 r. organ podatkowy uznał, że rozliczenia dokonywane pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z uzgodnionym kluczem podziału przychodów, podlegają opodatkowaniu VAT. Natomiast podział marży (zysku) w ramach udziału we wspólnym przedsięwzięciu pozostaje, zdaniem organu podatkowego, poza zakresem opodatkowania VAT (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 stycznia 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.712.2021.2.HW).

Z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej zwrócili się podatnicy planujący zawrzeć umowę konsorcjum w zakresie świadczenia na rzecz podmiotów trzecich kompleksowych usług logistyczno-magazynowych. Każdy z konsorcjantów będzie odpowiedzialny za realizację swoich zadań wobec i na rzecz klientów, zgodnie z przypisanym zakresem czynności, wynikającym z generalnych warunków ujętych w umowie konsorcjum (Lider konsorcjum zapewni realizację usług magazynowych, natomiast Partner – realizację usług logistycznych). Umowy z każdym klientem będą umowami o charakterze trójstronnym (tj. umowy te zawierane będą z klientem przez obydwu konsorcjantów).

Zgodnie z przyjętymi zasadami rozliczeń, Lider będzie dokumentować całość realizowanego przez konsorcjantów świadczenia (obejmującego usługę logistyczno-magazynową) fakturą wystawianą na rzecz klienta. Na jej podstawie klient będzie dokonywał na rachunek bankowy Lidera płatności całkowitej kwoty wynagrodzenia należnego z tytułu usług wspólnych świadczonych przez uczestników konsorcjum. Wynagrodzenie otrzymane od klienta będzie następnie przedmiotem podziału pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z zasadami określonymi w umowie konsorcjum. Konsorcjanci będą zatem wspólnie (w uzgodnionych proporcjach) partycypować w przychodach osiąganych przez konsorcjum. Podział przychodów uwzględniać będzie pełnione funkcje oraz zakres zadań wykonanych przy świadczeniu usług wspólnych przez każdego z konsorcjantów, koszty poniesione odrębnie przez każdego z uczestników konsorcjum (z tytułu nabycia towarów/usług, dokumentowanych fakturami VAT) oraz marżę dla każdego z konsorcjantów.

REKLAMA

Na gruncie przedstawionych okoliczności faktycznych, konsorcjanci chcieli się upewnić, czy postąpią prawidłowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uznając, że kwoty wypłacane przez Lidera na rzecz Partnera w ramach rozliczenia/podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum, pozostają poza zakresem opodatkowania VAT;
  • konsekwentnie – dokumentując te rozliczenia wyłącznie na podstawie noty księgowej (noty uznaniowej wystawionej przez Lidera lub noty obciążeniowej wystawionej przez Partnera).

Rozliczenia między konsorcjantami są opodatkowane VAT - rozstrzygnięcie organu podatkowego

Dyrektor KIS nie zgodził się z takim stanowiskiem. W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał, że rozliczenia dokonywane pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z uzgodnionym kluczem podziału przychodów, podlegają opodatkowaniu VAT. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, organ wskazał, że:

  • przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami – co oznacza, że działając w ramach konsorcjum, powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z przepisów o VAT;
  • przyjęty sposób dokumentowania czynności wykonywanych przez uczestników w ramach konsorcjum wskazuje na istniejący łańcuch świadczeń – tj. Partner będzie obciążał Lidera wynagrodzeniem należnym mu za wykonane usługi, natomiast faktury dokumentujące wynagrodzenie należne od zamawiającego za wykonane usługi będą wystawiane wyłącznie przez Lidera;
  • w konsekwencji, kwoty wypłacane przez Lidera na rzecz Partnera w ramach rozliczenia/podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum, stanowić będą wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Partnera usług logistycznych na rzecz Lidera, podlegających opodatkowaniu VAT;
  • zatem Partner zobowiązany będzie wystawiać faktury VAT, dokumentujące odpłatne świadczenie usług na rzecz Lidera (rozliczenia pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z ustalonym kluczem podziału przychodów, nie mogą odbywać się na podstawie noty księgowej).

Jednocześnie organ stwierdził, że kwota otrzymana przez Partnera od Lidera w wyniku podziału marży (zysku) pomiędzy konsorcjantami, nieodnosząca się do żadnych wykonanych przez Partnera usług (stanowiąca jedynie transfer przez Lidera części wynagrodzenia otrzymanego od klienta), pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT i w związku z tym nie powinna być dokumentowana fakturą (lecz innym dowodem księgowym, np. notą księgową).

Wątpliwości

Stanowisko zajęte przez organ podatkowy budzi wątpliwości, w szczególności:

  • czy zasadne jest uznanie, że Partner będzie świadczył usługi na rzecz Lidera – skoro każdy z konsorcjantów odpowiedzialny będzie za realizację swoich zadań wobec i na rzecz klientów, w ramach świadczonych usług wspólnych, których beneficjentem będzie klient (brak zatem przesłanek, które wskazywałyby na relację podwykonawstwa na linii Lider – Partner)?
  • czy wobec tego kwoty wypłacane Partnerowi w ramach podziału przychodów faktycznie stanowić będą odpłatność (świadczenie ekwiwalentne) z tytułu świadczenia usług pomiędzy konsorcjantami?
  • nawet jeśli przyjąć za organem, że pomiędzy uczestnikami konsorcjum dochodzi do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT – w jaki sposób jednoznacznie rozgraniczyć przepływy finansowe związane z tymi usługami (opodatkowane VAT, zdaniem organu) oraz pozostałe rozliczenia, wynikające z podziału zysku i nieodnoszące się, jak wskazał organ, do żadnych wykonanych przez Partnera usług?

Wątpliwości jest więcej – zapraszamy na webinarium!

W praktyce rynkowej funkcjonują różne modele konsorcjum, przewidujące m.in. odmienne zasady podziału zadań, odpowiedzialności oraz rozliczeń finansowych pomiędzy konsorcjantami. Ustalenie skutków podatkowych takich rozliczeń, w zależności od przyjętego modelu konsorcjum, przy braku szczególnych przepisów podatkowych regulujących to zagadnienie, przysparza istotnych trudności.

Poza kwestią opodatkowania VAT wzajemnych rozliczeń pomiędzy uczestnikami konsorcjum, wątpliwości budzi także odliczanie VAT od wydatków wynikających z umowy konsorcjum.

Problemy te omówimy w trakcie naszego webinarium „Rozliczenia VAT w ramach konsorcjumzapraszamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji. Termin szkolenia online: 17 listopada 2022 r. o godz. 10:00.

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług


 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA