REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział przychodów w ramach konsorcjum a VAT

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Podział przychodów w ramach konsorcjum - opodatkowanie VAT
Podział przychodów w ramach konsorcjum - opodatkowanie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Brak szczególnych przepisów podatkowych regulujących wprost zasady rozliczeń VAT jest źródłem wielu problemów dotyczących opodatkowania konsorcjum. Jednym z nich jest ustalenie skutków podatkowych z tytułu przepływów finansowych pomiędzy konsorcjantami przy realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Dowodem licznych wątpliwości jest ilość interpretacji indywidualnych oraz niejednolite stanowisko organów podatkowych w tym zakresie.

Czym jest konsorcjum?

Istotą konsorcjum jest zobowiązanie uczestników do współpracy w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego. W praktyce, w związku z zasadą swobody zawierania umów, współpraca ta może przyjąć różne formy, determinując określony model funkcjonowania konsorcjum. Najczęściej strony umowy konsorcjum wyznaczają Lidera, który reprezentuje konsorcjum i prowadzi rozliczenia z Zamawiającym. Przyjęty model konsorcjum jest kluczowy z punktu widzenia oceny skutków podatkowych rozliczeń wynikających z realizacji wspólnego przedsięwzięcia.

REKLAMA

Autopromocja

Umowa konsorcjum a VAT

W kontrowersyjnej interpretacji indywidualnej wydanej w styczniu 2022 r. organ podatkowy uznał, że rozliczenia dokonywane pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z uzgodnionym kluczem podziału przychodów, podlegają opodatkowaniu VAT. Natomiast podział marży (zysku) w ramach udziału we wspólnym przedsięwzięciu pozostaje, zdaniem organu podatkowego, poza zakresem opodatkowania VAT (interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 19 stycznia 2022 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.712.2021.2.HW).

REKLAMA

Z wnioskiem wspólnym o wydanie interpretacji indywidualnej zwrócili się podatnicy planujący zawrzeć umowę konsorcjum w zakresie świadczenia na rzecz podmiotów trzecich kompleksowych usług logistyczno-magazynowych. Każdy z konsorcjantów będzie odpowiedzialny za realizację swoich zadań wobec i na rzecz klientów, zgodnie z przypisanym zakresem czynności, wynikającym z generalnych warunków ujętych w umowie konsorcjum (Lider konsorcjum zapewni realizację usług magazynowych, natomiast Partner – realizację usług logistycznych). Umowy z każdym klientem będą umowami o charakterze trójstronnym (tj. umowy te zawierane będą z klientem przez obydwu konsorcjantów).

Zgodnie z przyjętymi zasadami rozliczeń, Lider będzie dokumentować całość realizowanego przez konsorcjantów świadczenia (obejmującego usługę logistyczno-magazynową) fakturą wystawianą na rzecz klienta. Na jej podstawie klient będzie dokonywał na rachunek bankowy Lidera płatności całkowitej kwoty wynagrodzenia należnego z tytułu usług wspólnych świadczonych przez uczestników konsorcjum. Wynagrodzenie otrzymane od klienta będzie następnie przedmiotem podziału pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z zasadami określonymi w umowie konsorcjum. Konsorcjanci będą zatem wspólnie (w uzgodnionych proporcjach) partycypować w przychodach osiąganych przez konsorcjum. Podział przychodów uwzględniać będzie pełnione funkcje oraz zakres zadań wykonanych przy świadczeniu usług wspólnych przez każdego z konsorcjantów, koszty poniesione odrębnie przez każdego z uczestników konsorcjum (z tytułu nabycia towarów/usług, dokumentowanych fakturami VAT) oraz marżę dla każdego z konsorcjantów.

Na gruncie przedstawionych okoliczności faktycznych, konsorcjanci chcieli się upewnić, czy postąpią prawidłowo:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uznając, że kwoty wypłacane przez Lidera na rzecz Partnera w ramach rozliczenia/podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum, pozostają poza zakresem opodatkowania VAT;
  • konsekwentnie – dokumentując te rozliczenia wyłącznie na podstawie noty księgowej (noty uznaniowej wystawionej przez Lidera lub noty obciążeniowej wystawionej przez Partnera).

Rozliczenia między konsorcjantami są opodatkowane VAT - rozstrzygnięcie organu podatkowego

Dyrektor KIS nie zgodził się z takim stanowiskiem. W wydanej interpretacji organ podatkowy uznał, że rozliczenia dokonywane pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z uzgodnionym kluczem podziału przychodów, podlegają opodatkowaniu VAT. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie, organ wskazał, że:

  • przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami – co oznacza, że działając w ramach konsorcjum, powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z przepisów o VAT;
  • przyjęty sposób dokumentowania czynności wykonywanych przez uczestników w ramach konsorcjum wskazuje na istniejący łańcuch świadczeń – tj. Partner będzie obciążał Lidera wynagrodzeniem należnym mu za wykonane usługi, natomiast faktury dokumentujące wynagrodzenie należne od zamawiającego za wykonane usługi będą wystawiane wyłącznie przez Lidera;
  • w konsekwencji, kwoty wypłacane przez Lidera na rzecz Partnera w ramach rozliczenia/podziału przychodów na podstawie umowy konsorcjum, stanowić będą wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Partnera usług logistycznych na rzecz Lidera, podlegających opodatkowaniu VAT;
  • zatem Partner zobowiązany będzie wystawiać faktury VAT, dokumentujące odpłatne świadczenie usług na rzecz Lidera (rozliczenia pomiędzy konsorcjantami, zgodnie z ustalonym kluczem podziału przychodów, nie mogą odbywać się na podstawie noty księgowej).

Jednocześnie organ stwierdził, że kwota otrzymana przez Partnera od Lidera w wyniku podziału marży (zysku) pomiędzy konsorcjantami, nieodnosząca się do żadnych wykonanych przez Partnera usług (stanowiąca jedynie transfer przez Lidera części wynagrodzenia otrzymanego od klienta), pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT i w związku z tym nie powinna być dokumentowana fakturą (lecz innym dowodem księgowym, np. notą księgową).

Wątpliwości

Stanowisko zajęte przez organ podatkowy budzi wątpliwości, w szczególności:

  • czy zasadne jest uznanie, że Partner będzie świadczył usługi na rzecz Lidera – skoro każdy z konsorcjantów odpowiedzialny będzie za realizację swoich zadań wobec i na rzecz klientów, w ramach świadczonych usług wspólnych, których beneficjentem będzie klient (brak zatem przesłanek, które wskazywałyby na relację podwykonawstwa na linii Lider – Partner)?
  • czy wobec tego kwoty wypłacane Partnerowi w ramach podziału przychodów faktycznie stanowić będą odpłatność (świadczenie ekwiwalentne) z tytułu świadczenia usług pomiędzy konsorcjantami?
  • nawet jeśli przyjąć za organem, że pomiędzy uczestnikami konsorcjum dochodzi do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT – w jaki sposób jednoznacznie rozgraniczyć przepływy finansowe związane z tymi usługami (opodatkowane VAT, zdaniem organu) oraz pozostałe rozliczenia, wynikające z podziału zysku i nieodnoszące się, jak wskazał organ, do żadnych wykonanych przez Partnera usług?

Wątpliwości jest więcej – zapraszamy na webinarium!

W praktyce rynkowej funkcjonują różne modele konsorcjum, przewidujące m.in. odmienne zasady podziału zadań, odpowiedzialności oraz rozliczeń finansowych pomiędzy konsorcjantami. Ustalenie skutków podatkowych takich rozliczeń, w zależności od przyjętego modelu konsorcjum, przy braku szczególnych przepisów podatkowych regulujących to zagadnienie, przysparza istotnych trudności.

Poza kwestią opodatkowania VAT wzajemnych rozliczeń pomiędzy uczestnikami konsorcjum, wątpliwości budzi także odliczanie VAT od wydatków wynikających z umowy konsorcjum.

Problemy te omówimy w trakcie naszego webinarium „Rozliczenia VAT w ramach konsorcjumzapraszamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji. Termin szkolenia online: 17 listopada 2022 r. o godz. 10:00.

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług


 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA