REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grupa VAT, czyli wspólne rozliczanie VAT przez kilku podatników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wspólne rozliczanie VAT przez kilku podatników. Które przepisy dają taką możliwość?

REKLAMA

REKLAMA

Wśród regulacji podatkowych jest niewiele takich, które byłyby oceniane pozytywnie przez doradców podatkowych oraz doktrynę. Do tych nielicznych wyjątków należą przepisy o grupach VAT, pozwalające na wspólne rozliczanie VAT przez kilku podatników.

Przepisy te, po kilkukrotnym odsuwaniu w czasie, obowiązują już prawie pół roku, tj. od lipca 2023 r. Do tej pory zarejestrowano jednak wyłącznie 24 grupy VAT. Dlaczego podatnicy nie chcą korzystać z tego rozwiązania?

REKLAMA

REKLAMA

Dla kogo jest przeznaczona grupa VAT?

Przede wszystkim należy odpowiedzieć na pytanie: dla kogo jest przeznaczona grupa VAT? Wydawać by się mogło, że grupa VAT została ukształtowana jako odpowiednik podatkowej grupy kapitałowej, tylko na gruncie przepisów o VAT. Jednak kryteria wejścia do grupy VAT, są zupełnie inne.

- Przede wszystkim grupę VAT mogą założyć podmioty powiązane finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, a więc przepisy te nie są dedykowane wyłącznie dla spółek kapitałowych. Równie dobrze mogą to być spółki osobowe, a nawet osoby fizyczne zarejestrowane jako czynni podatnicy VAT – mówi w rozmowie z MarketNews24 Agnieszka Ławnicka, senior associate, radca prawny, doradca podatkowy w kancelarii Tomczykowski Tomczykowska. - Z tego powodu nie występuje kryterium przeciętnej wysokości kapitału zakładowego w grupie.

Również wymagane powiązania finansowe są niższe. Przede wszystkim jest to 50% (a nie 75%) udziałów, akcji, udziału w zyskach innych członków grupy VAT. Dużo łatwiej jest zatem spełnić warunki do założenia grupy VAT, a rozwiązanie prawne jest dedykowane dla zdecydowanie szerszego grona odbiorców.

REKLAMA

Jakie są korzyści wynikające z takiego rozwiązania?

Wśród korzyści wynikających z takiego rozwiązania można wymienić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • uproszczenie rozliczeń między podmiotami powiązanymi:
  • transakcje wewnątrz grupy są poza VAT;  
  • zwiększenie efektywności finansowej współpracy między podmiotami z grupy;
  •  brak faktur wewnętrznych w ramach grupy (wystarczą noty księgowe);
  • wyłączone stosowanie split payment w ramach grupy;
  • podatnikiem VAT jest wyłącznie grupa VAT - nabycia realizowane przez jednego członka grupy są nabyciami grupy, sprzedaż przez jednego członka grupy jest sprzedażą grupy.

Wyzwania organizacyjne związane z powstaniem grupy VAT również nie powinny zniechęcać. Koniecznym jest zawarcie umowy pomiędzy podmiotami, która będzie wyznaczała przedstawiciela grupy VAT, który reprezentuje grupę VAT na zewnątrz. Minusem jest konieczność zachowania niezmiennego składu grupy VAT przez okres minimum 3 lat, każda zmiana będzie powodowała rozwiązanie grupy VAT.

Elektroniczna ewidencja wewnątrzgrupowa

Niekorzystnie należy również ocenić zmianę przepisów w zakresie prowadzenia w postaci elektronicznej ewidencji wewnątrzgrupowej zawierającej co najmniej dane dotyczące:

  • rodzaju i wartości dostaw towarów i świadczonych usług przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT;
  • członków grupy VAT, na rzecz których dokonano czynności;
  • dokumentów potwierdzających dokonanie czynności.  

- Niezależnie jednak od swoich wad, grupa VAT to świetne narzędzie w zakresie zabezpieczenia przepływów finansowych wewnątrz grupy, szczególnie tam, gdzie struktura podmiotów mogących utworzyć taką grupę cechuje się różnorodnością w zakresie obowiązków VAT – komentuje Agnieszka Ławnicka z kancelarii Tomczykowski Tomczykowska. 

 
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA