REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SLIM VAT 3 - przegląd zmian. Co się zmieni w VAT od 1 lipca i od 15 września 2023 r.?

SLIM VAT 3 - przegląd zmian. Co się zmieni w VAT od 1 lipca i od 15 września 2023 r.?
SLIM VAT 3 - przegląd zmian. Co się zmieni w VAT od 1 lipca i od 15 września 2023 r.?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie największa część nowych przepisów wprowadzanych przez nowelizację ustawy o VAT z 26 maja 2023 r., zwanej pakietem SLIM VAT 3. Zmiana dot. sankcji w VAT weszła w życie już 6 czerwca br., a przepisy dot. HUB-u paragonowego będą obowiązywać od 15 września 2023 r.

SLIM VAT 3 - duże zmiany w VAT

Nowelizacja ustawy o VAT z 26 maja 2023 r. zwana potocznie "SLIM VAT 3" została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 5 czerwca 2023 poz. 1059. Nowelizacja ta przynosi szereg istotnych zmian w podatku od towarów i usług, z których najważniejsze to:
- podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro,
- doprecyzowanie zasad stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadku gdy faktura została wystawiona w walucie obcej,
- doprecyzowanie okresu, za który deklarowana jest WDT, w przypadku gdy podatnik otrzymuje dokumenty z opóźnieniem,
- zmiany w zasadach wydawania WIS,
- rezygnacja z formalnego wymogu posiadania faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu,
- liberalizacja warunków szybszego zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych oraz wzmocnienie ram proceduralnych tego zwrotu,
- likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji szacunkowej,
- zwiększenie kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%,
- wprowadzenie opcji rezygnacji z dokonania korekty rocznej,
- wprowadzenie nowej, dodatkowej możliwości uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej przez "osoby trzecie",
- wprowadzenie możliwości rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów fiskalnych wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących,
- doprecyzowanie zasad dokonywania korekt podatku należnego od dostawy towarów dokonanej dla podróżnego,
- modyfikacja terminu płatności podatku rozliczanego w szczególnej procedurze unijnej i nieunijnej za pośrednictwem systemu OSS oraz IOSS,
- wprowadzenie przepisów stanowiących podstawę do składania deklaracji korygujących poza systemem OSS i IOSS bezpośrednio do Łódzkiego Urzędu Skarbowego.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Zmiany te wchodzą w życie 1 lipca 2023 r. Przy czym już 6 czerwca 2023 r. weszły w życie przepisy, które umożliwią uzależnienie wysokości sankcji VAT od okoliczności popełnienia nieprawidłowości. Natomiast od 15 września 2023 r. obowiązywać będą przepisy dot. tzw. HUB paragonowego, który umożliwi przekazywanie podatnikom e-paragonów.

Polecamy: „VAT 2023. Komentarz”. Książka z aktualizowanym serwisem online

Polecamy: „Przewodnik po zmianach SLIM VAT 3" 

Polecamy: „Zmiany w VAT wprowadzane w ramach pakietu SLIM VAT 3 - konsekwencje praktyczne

REKLAMA

Przewodnik po zmianach SLIM VAT 3. Co i kiedy wchodzi w życie?

Lp.

Czego dotyczy zmiana

Na czym polega zmiana

6 czerwca 2023 r.

1.Sankcje VATWprowadzono możliwość ustalenia wysokości dodatkowego zobowiązania według uznania organu podatkowego. Jednocześnie ustawodawca daje wytyczne, jakimi powinien kierować się organ, wymierzając dodatkowe zobowiązanie, oraz ustalił górne granice sankcji. Jest to, w zależności od okoliczności, 30%, 20% albo 15%.

1 lipca 2023 r.

2.Mały podatnikPodwyższono do 2 000 000 euro limit sprzedaży dla małych podatników. Oznacza to, że od 1 lipca 2023 r. kwartalne rozliczenie będą mogli wybrać podatnicy, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w 2022 r. oraz od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r. kwoty 9 654 000 zł.
3.Kursy walut dla faktur korygującychDoprecyzowano zasady stosowania kursów walut w przypadku korekt podstawy opodatkowania ustalonej w walucie obcej. Obecnie zasady te wynikają z praktyki organów podatkowych, a od 1 lipca zostaną uregulowane w ustawie o VAT. Zasadą będzie stosowanie kursu pierwotnego do korekt.
4.Korekta WDTUregulowano zasady korekty wewnątrzwspólnotowych dostaw, gdy podatnik otrzymuje dokumenty potwierdzające prawo do stawki 0% z opóźnieniem. Dlatego po zmianie z przepisów ustawy o VAT będzie wynikać, że taka transakcja powinna być deklarowana za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy.
5.Odliczanie VAT od WNTZrezygnowano z obowiązku posiadania faktury od kontrahenta zagranicznego, aby odliczyć VAT z tytułu WNT. Po zmianie podatnik nie będzie musiał korygować odliczonego VAT, gdy miną trzy miesiące, licząc od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Jedynym warunkiem prawa do odliczenia będzie rozliczenie VAT należnego z tytułu WNT.
6.Zwrot VAT w terminie 15 dniZmieniono warunki, jakie należy spełnić, aby otrzymać zwrot w terminie 15 dni. Będą mniej rygorystyczne. Ustalono także specjalne terminy na złożenie zażalenia na postanowienie o przedłużeniu terminu 15-dniowego zwrotu, które zostało uznane za doręczone, mimo że podatnik nie podjął korespondencji (tzw. doręczenie zastępcze).
7.Proporcja szacunkowaZmieniono zasady ustalania proporcji szacunkowej. Podatnicy przyjmą proporcję wyliczoną szacunkowo bez uzgadniania z naczelnikiem US. Jednak będą obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji. Zasady te mają zastosowanie również do preproporcji.
8.Ustalanie, czy proporcja wynosi 100%Zmieniono zasady ustalania, czy możemy przyjąć proporcję w wysokości 100%. Ze zmienionego przepisu będzie wynikało, że jest to możliwe, jeśli proporcja przekroczy 98%, a kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł (zamiast dotychczasowych 500 zł). Pierwszy raz zastosujemy tę zasadę do korekty za 2023 r.
9.Rezygnacja z korekty rocznejWprowadzono możliwość rezygnacji z dokonania korekty rocznej, jeżeli różnica między proporcją wstępną a proporcją ustaloną dla zakończonego roku podatkowego nie przekroczy dwóch punktów procentowych. Pierwszy raz podatnik będzie mógł skorzystać z tej możliwości w przypadku korekty za 2023 r.
10.Faktury do e-paragonówUregulowano zasady wystawiania faktur do paragonów elektronicznych. W przypadku gdy podatnik wyda e-paragon, a następnie wystawi fakturę zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, to będzie musiał pozostawić w swojej dokumentacji numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarty na e-paragonie.
11.Uwolnienie od odpowiedzialności solidarnej za niezapłacony VATWprowadzono możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności za niezapłacony VAT w przypadku zmiany podatnika nabywającego wierzytelność (faktora).
12.Zapłata z rachunku VATRozszerzono zakres przypadków, gdy możemy korzystać ze środków na rachunku VAT, dokonując również zapłaty podatku od wydobycia niektórych kopalin, podatku od sprzedaży detalicznej, opłaty od środków spożywczych, zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji, podatku tonażowego oraz opłaty od małpek.
13.Rezygnacja z drukowania dokumentów kasowychRozszerzono zakres dokumentów, które nie muszą być drukowane. Rozwiązanie to będzie miało zastosowanie tylko do kas online, w tym kas wirtualnych.
14.Ulga na zakup kasyUmożliwiono wypłatę podatnikom zwolnionym z VAT ulgi na zakup kas bez wydawania decyzji.
15.Sprzedaż TAX FREEUmożliwiono dokonywanie korekt podatku należnego i zastosowanie stawki 0% w przypadku, gdy sprzedawca zwróci podatek w gotówce i uzyska dokument, na którym podróżny potwierdził własnoręcznym czytelnym podpisem otrzymanie zwrotu kwoty podatku, po upływie terminu do złożenia JPK_V7 za dany okres rozliczeniowy.
16.Zapłata VAT w procedurze OSS i IOSSZmodyfikowano termin płatności VAT w procedurach szczególnych OSS i IOSS przez zastosowanie reguły, zgodnie z którą termin płatności będzie upływał również w przypadku, gdy ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy.
17.Korekta deklaracji złożonych w systemie OSS i IOSSUmożliwiono, w szczególnych przypadkach składanie korekt deklaracji poza systemem OSS i IOSS.
18.Podmioty uprawnione do składania wniosków o wydanie WISUzupełniono katalog podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS.
19.Zasady składania wniosków o WISZniesiono opłatę należną od wniosku o wydanie WIS w wysokości 40 zł. Obowiązywać będzie nowa wersja formularza WIS-W.
20.Moc wiążąca WISRozszerzono oraz doprecyzowano zakres mocy wiążącej WIS poprzez wskazanie, że oprócz organów podatkowych WIS wiąże również adresatów WIS. Umożliwiono wsteczne stosowanie "nowych" WIS wydanych w efekcie zmiany lub uchylenia pierwotnych WIS. Dodatkowo wskazano, do kiedy treścią WIS chronione są podmioty inne niż adresaci WIS, jak również posiadacze wiążących informacji akcyzowych (WIA) oraz inne podmioty posługujące się WIA.
21.Uchylenie WISDoprecyzowano, w jakich przypadkach niezgodności WIS z przepisami prawa podatkowego nastąpi wygaśnięcie tej WIS. Dodatkowo uznano Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za organ podatkowy wyłącznie właściwy do wszczynania postępowań w sprawie zmiany albo uchylenia ostatecznej WIS - z wyłączeniem postępowań przejętych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej - do prowadzenia tych postępowań i wydawania decyzji kończących te postępowania. Wskazano dwie nowe przesłanki uchylenia ostatecznej WIS.
22.Przypisanie transportu do transakcjiDoprecyzowano, że zasady alokacji transportu określone w art. 22 ust. 2e ustawy o VAT nie mają zastosowania do dostaw towarów objętych reżimem tzw. uznanego dostawcy.
23.Bagaż osobistyDoprecyzowano, że za bagaż osobisty nie uznaje się paliw innych niż paliwo znajdujące się w standardowym zbiorniku dowolnego pojazdu silnikowego oraz paliwo znajdujące się w przenośnym kanistrze, którego ilość nie przekracza 10 litrów.
24.Zwolnienie z VAT dla przedstawicielstw dyplomatycznychWprowadzono możliwość odstąpienia przed upływem trzech lat, na zasadzie wzajemności, importowanych pojazdów silnikowych zwolnionych z VAT bez konieczności zapłaty stosownych należności.

15 września 2023 r.

25.HUB paragonowyUmożliwiono wystawianie i wydawanie paragonu fiskalnego lub faktury, za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa KAS (tzw. HUB-u paragonowego), bez konieczności podawania danych osobowych nabywcy. Z systemu będą mogli korzystać tylko użytkownicy kas online, gdy producent wgra im odpowiednie oprogramowanie.
 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna: Ustawa z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (tzw. pakiet SLIM VAT 3) - Dz.U. 2023 poz. 1059.

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA