REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT 2014 – najnowsze stanowiska Ministerstwa Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu jako warunek pełnego odliczenia VAT, Pojazdy samochodowe wykorzystywane na dojazdy do miejsca zamieszkania, użytkowanie kart paliwowych, dostawa towarów dostarczanych kurierem – to tylko przykłady najnowszych interpretacji MF. Od 1 stycznia 2014 MF wydało kilkaset interpretacji dotyczących VAT. Podatnicy, szczególnie odliczający VAT od „wydatków samochodowych” powinni jeszcze raz sprawdzić, czy nadal prawidłowo dokonują rozliczeń.

W 2014 r. podatnicy VAT zmierzyli się z największą nowelizacją przepisów od czasów uchwalenia ustawy o VAT. Zmiany objęły najważniejsze regulacje VAT, takie jak moment powstania obowiązku podatkowego, ustalanie podstawy opodatkowania, zasady odliczania VAT naliczonego, wystawianie i korekta faktur, a także rozliczenia VAT od wydatków samochodowych. Miały one wpływ na rozliczenia wszystkich podatników. Nie dziwi więc ilość zgłaszanych problemów i zadawanych pytań do naszych ekspertów.

REKLAMA

Autopromocja

Urzędy liczą na zwiększone wpływy VAT po wprowadzeniu nowych przepisów dotyczących samochodów, dlatego nowe rozliczenia są przedmiotem licznych kontroli. Jeśli urząd stwierdzi w naszej dokumentacji nieścisłości i uzna, że samochód nie był wykorzystywany tylko do działalności lub nie spełnia warunków technicznych (w przypadku samochodów dostawczych) czekają nas liczne sankcje:
- tracimy prawo do połowy odliczonego VAT  od 1 kwietnia, od wszystkich wydatków związanych z samochodami, a w przypadku paliw do samochodów osobowych tracimy prawo do odliczenia 100% VAT;
- musimy złożyć korekty deklaracji  i zapłacić zaległy VAT wraz z karnymi odsetkami;
- dodatkowo urząd nałoży sankcje karnoskarbowe, których maksymalna kwota może przekroczyć ponad 6 mln złotych.

Odpowiedzi na konkretne pytania zadawane przez osoby, które w praktyce zajmują się rozliczeniami VAT, to najlepszy sposób na wyjaśnienie jak działają nowe przepisy, jak je prawidłowo rozumieć i stosować. Istotne jest też, aby wyjaśnienia te były wsparte stanowiskiem organów podatkowych. Dlatego przygotowaliśmy dla Państwa publikację „NOWY VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów”.

Spis treści

  1. Rozliczanie vat od wydatków samochodowych
    • 1.1. Zasady odliczania vat naliczonego
    • 1.2. Wydatki związane z eksploatacją samochodu
    • 1.3. Wydatki na paliwo
    • 1.4. Leasing i najem
    • 1.5. Wykorzystywanie samochodu na cele prywatne
    • 1.6. Sprzedaż samochodu
    • 1.7. Ewidencja przebiegu pojazdu
    • 1.8. Vat-26 – informacja o wykorzystywaniu pojazdu wyłącznie w działalności
    • 1.9. Badania techniczne pojazdów
    • 1.10. Koszty uzyskania przychodu
  2. Obowiązek podatkowy
    • 1.1. Powstawanie obowiązku podatkowego
    • 1.2. Zasady ogólne powstawania obowiązku podatkowego
    • 1.3. Szczególny moment powstania obowiązku podatkowego
  3. Podstawa opodatkowania
    • 1.1. Elementy wliczane do podstawy opodatkowania
    • 1.2. Obniżenie podstawy opodatkowania
    • 1.3. Podstawa opodatkowania przy zaliczkach
    • 1.4. Szczególne przypadki ustalania podstawy opodatkowania
    • 1.5. Kursy walut
  4. Odliczanie vat naliczonego
    • 1.1. Ogólne zasady odliczania vat
    • 1.2. Termin odliczenia podatku naliczonego
    • 1.3. Ustawowe zakazy odliczania vat
    • 1.4. Proporcja i korekta odliczonego vat
  5. Wystawianie i korekta faktur
    • 1.1. Faktury dokumentujące czynności zwolnione z vat
    • 1.2. Faktury na rzecz konsumentów
    • 1.3. Elementy faktury
    • 1.4. Terminy wystawiania faktur
    • 1.5. Faktury zaliczkowe
    • 1.6. Faktury uproszczone
    • 1.7. Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej
    • 1.8. Faktury elektroniczne
    • 1.9. Faktury korygujące
    • 1.10. Duplikaty faktur

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF - PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA