REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT

Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT
Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, którzy w trakcie poprzedniego roku podatkowego odliczali VAT częściowo według ustalonej wstępnie na dany rok proporcji (lub prognozy proporcji), po zakończeniu roku mają obowiązek skorygować te odliczenia. W tym celu powinni ustalić proporcję ostateczną (%) odliczenia VAT naliczonego obliczoną na podstawie obrotów faktycznie występujących w roku ubiegłym.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Różnica pomiędzy proporcją wstępną i ostateczną odpowiednio zwiększa lub zmniejsza podatek naliczony do odliczenia. W ten sposób dokonane wstępnie odliczenia są sprowadzane do poziomu realnie przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego.

1. W jakiej deklaracji wykazać korektę roczną odliczenia VAT naliczonego

Kwotę korekty podatku naliczonego należy wykazać w deklaracji VAT składanej za pierwszy okres rozliczeniowy następnego roku podatkowego. Oznacza to, że:

● podatnicy VAT składający miesięczne deklaracje powinni wykazać korektę w deklaracji za styczeń 2015 r. – składanej do 25 lutego 2015 r.,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● podatnicy rozliczający się kwartalnie wykażą korektę w deklaracji za I kwartał 2015 r., składanej w terminie do 27 kwietnia 2015 r. (25 kwietnia przypada w 2015 r. w sobotę).

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

2. Czy wszyscy podatnicy mają obowiązek przeprowadzać korektę roczną VAT odliczonego w roku ubiegłym

Przepis art. 91 wprowadzający obowiązek korekty rocznej odliczonego VAT obowiązuje wszystkich podatników. Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy są w praktyce zobowiązani do dokonania korekty VAT odliczonego w roku ubiegłym.

Co do zasady obowiązek korekty wystąpi u tych podatników, którzy wykonują zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT (tzw. działalność mieszana). Od zakupów, które służą jednocześnie obu rodzajom działalności, podatnicy ci odliczają VAT naliczony proporcjonalnie (tj. według proporcji wstępnej). Odliczenie proporcjonalne ma zastosowanie tylko do tych zakupów, których nie da się bezpośrednio przypisać do działalności opodatkowanej lub działalności zwolnionej. Tylko tego rodzaju „niepodzielny” podatek naliczony jest częściowo odliczany zgodnie z proporcją przyjętą w danym roku podatkowym. Taki „niepodzielny” podatek naliczony jest też korygowany po zakończeniu roku.

3. Jak korygować VAT w przypadku nieruchomości i środków trwałych

W przypadku nieruchomości wykorzystywanych w działalności „mieszanej” obowiązek korekty VAT naliczonego trwa przez 10 lat tzw. okresu korekty. W przypadku innych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji obowiązek korekty trwa przez 5 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Udostępnienie samochodu zleceniobiorcy - rozliczenie VAT

Rozłożenie korekty w czasie (odpowiednio na 5 i 10 lat) sprawia, że korekcie rocznej podlega:

● 1/10 VAT odliczonego przy zakupie:

nieruchomości będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi amortyzacji,

– gruntów oraz

– praw wieczystego użytkowania gruntów,

● 1/5 VAT odliczonego przy zakupie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Dodajmy, że obowiązek rozłożenia korekty w czasie (na 5 lub 10 lat) dotyczy tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł. Jeżeli wartość początkowa zakupionych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nie przekracza 15 000 zł, podatnik dokonuje wyłącznie korekty rocznej podatku za rok, w którym oddano je do użytkowania.

Ewa Sławińska

Paweł Muż

Cały artykuł na INFORFK: Jakie obowiązują zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT >>

Z artykułu dowiesz się:

●  W jakiej deklaracji wykazać korektę roczną odliczenia VAT naliczonego

● Czy wszyscy podatnicy mają obowiązek przeprowadzać korektę roczną VAT odliczonego w roku ubiegłym

● Jak korygować VAT w przypadku nieruchomości i środków trwałych

● Jak obliczyć kwotę korekty

● Jakich transakcji nie należy uwzględniać przy obliczaniu wskaźnika proporcji

● Jak korekta wpływa na podatek dochodowy

● Jak ująć w księgach rachunkowych roczną korektę odliczonego VAT

Czytaj także:

„Roczna korekta odliczonego VAT” >>

„Czy obowiązek korekty rocznej dotyczy tylko podatników, którzy dokonują sprzedaży mieszanej” >>

„Jak dokonać korekty rocznej, gdy podatnik zmniejszył podatek naliczony w związku z ulgą na złe długi” >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA