REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT

Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT
Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, którzy w trakcie poprzedniego roku podatkowego odliczali VAT częściowo według ustalonej wstępnie na dany rok proporcji (lub prognozy proporcji), po zakończeniu roku mają obowiązek skorygować te odliczenia. W tym celu powinni ustalić proporcję ostateczną (%) odliczenia VAT naliczonego obliczoną na podstawie obrotów faktycznie występujących w roku ubiegłym.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Różnica pomiędzy proporcją wstępną i ostateczną odpowiednio zwiększa lub zmniejsza podatek naliczony do odliczenia. W ten sposób dokonane wstępnie odliczenia są sprowadzane do poziomu realnie przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego.

1. W jakiej deklaracji wykazać korektę roczną odliczenia VAT naliczonego

Kwotę korekty podatku naliczonego należy wykazać w deklaracji VAT składanej za pierwszy okres rozliczeniowy następnego roku podatkowego. Oznacza to, że:

REKLAMA

● podatnicy VAT składający miesięczne deklaracje powinni wykazać korektę w deklaracji za styczeń 2015 r. – składanej do 25 lutego 2015 r.,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● podatnicy rozliczający się kwartalnie wykażą korektę w deklaracji za I kwartał 2015 r., składanej w terminie do 27 kwietnia 2015 r. (25 kwietnia przypada w 2015 r. w sobotę).

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

2. Czy wszyscy podatnicy mają obowiązek przeprowadzać korektę roczną VAT odliczonego w roku ubiegłym

Przepis art. 91 wprowadzający obowiązek korekty rocznej odliczonego VAT obowiązuje wszystkich podatników. Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy są w praktyce zobowiązani do dokonania korekty VAT odliczonego w roku ubiegłym.

Co do zasady obowiązek korekty wystąpi u tych podatników, którzy wykonują zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT (tzw. działalność mieszana). Od zakupów, które służą jednocześnie obu rodzajom działalności, podatnicy ci odliczają VAT naliczony proporcjonalnie (tj. według proporcji wstępnej). Odliczenie proporcjonalne ma zastosowanie tylko do tych zakupów, których nie da się bezpośrednio przypisać do działalności opodatkowanej lub działalności zwolnionej. Tylko tego rodzaju „niepodzielny” podatek naliczony jest częściowo odliczany zgodnie z proporcją przyjętą w danym roku podatkowym. Taki „niepodzielny” podatek naliczony jest też korygowany po zakończeniu roku.

3. Jak korygować VAT w przypadku nieruchomości i środków trwałych

W przypadku nieruchomości wykorzystywanych w działalności „mieszanej” obowiązek korekty VAT naliczonego trwa przez 10 lat tzw. okresu korekty. W przypadku innych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji obowiązek korekty trwa przez 5 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Udostępnienie samochodu zleceniobiorcy - rozliczenie VAT

Rozłożenie korekty w czasie (odpowiednio na 5 i 10 lat) sprawia, że korekcie rocznej podlega:

● 1/10 VAT odliczonego przy zakupie:

nieruchomości będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi amortyzacji,

– gruntów oraz

– praw wieczystego użytkowania gruntów,

● 1/5 VAT odliczonego przy zakupie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Dodajmy, że obowiązek rozłożenia korekty w czasie (na 5 lub 10 lat) dotyczy tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł. Jeżeli wartość początkowa zakupionych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nie przekracza 15 000 zł, podatnik dokonuje wyłącznie korekty rocznej podatku za rok, w którym oddano je do użytkowania.

Ewa Sławińska

Paweł Muż

Cały artykuł na INFORFK: Jakie obowiązują zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT >>

Z artykułu dowiesz się:

●  W jakiej deklaracji wykazać korektę roczną odliczenia VAT naliczonego

● Czy wszyscy podatnicy mają obowiązek przeprowadzać korektę roczną VAT odliczonego w roku ubiegłym

● Jak korygować VAT w przypadku nieruchomości i środków trwałych

● Jak obliczyć kwotę korekty

● Jakich transakcji nie należy uwzględniać przy obliczaniu wskaźnika proporcji

● Jak korekta wpływa na podatek dochodowy

● Jak ująć w księgach rachunkowych roczną korektę odliczonego VAT

Czytaj także:

„Roczna korekta odliczonego VAT” >>

„Czy obowiązek korekty rocznej dotyczy tylko podatników, którzy dokonują sprzedaży mieszanej” >>

„Jak dokonać korekty rocznej, gdy podatnik zmniejszył podatek naliczony w związku z ulgą na złe długi” >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA