REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT

Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT
Zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy VAT, którzy w trakcie poprzedniego roku podatkowego odliczali VAT częściowo według ustalonej wstępnie na dany rok proporcji (lub prognozy proporcji), po zakończeniu roku mają obowiązek skorygować te odliczenia. W tym celu powinni ustalić proporcję ostateczną (%) odliczenia VAT naliczonego obliczoną na podstawie obrotów faktycznie występujących w roku ubiegłym.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Różnica pomiędzy proporcją wstępną i ostateczną odpowiednio zwiększa lub zmniejsza podatek naliczony do odliczenia. W ten sposób dokonane wstępnie odliczenia są sprowadzane do poziomu realnie przysługującego podatnikowi prawa do odliczenia VAT naliczonego.

1. W jakiej deklaracji wykazać korektę roczną odliczenia VAT naliczonego

Kwotę korekty podatku naliczonego należy wykazać w deklaracji VAT składanej za pierwszy okres rozliczeniowy następnego roku podatkowego. Oznacza to, że:

● podatnicy VAT składający miesięczne deklaracje powinni wykazać korektę w deklaracji za styczeń 2015 r. – składanej do 25 lutego 2015 r.,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● podatnicy rozliczający się kwartalnie wykażą korektę w deklaracji za I kwartał 2015 r., składanej w terminie do 27 kwietnia 2015 r. (25 kwietnia przypada w 2015 r. w sobotę).

Polecamy: Kasy rejestrujące 2015 - PDF

2. Czy wszyscy podatnicy mają obowiązek przeprowadzać korektę roczną VAT odliczonego w roku ubiegłym

Przepis art. 91 wprowadzający obowiązek korekty rocznej odliczonego VAT obowiązuje wszystkich podatników. Nie oznacza to jednak, że wszyscy podatnicy są w praktyce zobowiązani do dokonania korekty VAT odliczonego w roku ubiegłym.

Co do zasady obowiązek korekty wystąpi u tych podatników, którzy wykonują zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT (tzw. działalność mieszana). Od zakupów, które służą jednocześnie obu rodzajom działalności, podatnicy ci odliczają VAT naliczony proporcjonalnie (tj. według proporcji wstępnej). Odliczenie proporcjonalne ma zastosowanie tylko do tych zakupów, których nie da się bezpośrednio przypisać do działalności opodatkowanej lub działalności zwolnionej. Tylko tego rodzaju „niepodzielny” podatek naliczony jest częściowo odliczany zgodnie z proporcją przyjętą w danym roku podatkowym. Taki „niepodzielny” podatek naliczony jest też korygowany po zakończeniu roku.

3. Jak korygować VAT w przypadku nieruchomości i środków trwałych

W przypadku nieruchomości wykorzystywanych w działalności „mieszanej” obowiązek korekty VAT naliczonego trwa przez 10 lat tzw. okresu korekty. W przypadku innych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji obowiązek korekty trwa przez 5 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Udostępnienie samochodu zleceniobiorcy - rozliczenie VAT

Rozłożenie korekty w czasie (odpowiednio na 5 i 10 lat) sprawia, że korekcie rocznej podlega:

● 1/10 VAT odliczonego przy zakupie:

nieruchomości będących środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi podlegającymi amortyzacji,

– gruntów oraz

– praw wieczystego użytkowania gruntów,

● 1/5 VAT odliczonego przy zakupie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Dodajmy, że obowiązek rozłożenia korekty w czasie (na 5 lub 10 lat) dotyczy tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł. Jeżeli wartość początkowa zakupionych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nie przekracza 15 000 zł, podatnik dokonuje wyłącznie korekty rocznej podatku za rok, w którym oddano je do użytkowania.

Ewa Sławińska

Paweł Muż

Cały artykuł na INFORFK: Jakie obowiązują zasady rozliczania korekty rocznej odliczonego VAT >>

Z artykułu dowiesz się:

●  W jakiej deklaracji wykazać korektę roczną odliczenia VAT naliczonego

● Czy wszyscy podatnicy mają obowiązek przeprowadzać korektę roczną VAT odliczonego w roku ubiegłym

● Jak korygować VAT w przypadku nieruchomości i środków trwałych

● Jak obliczyć kwotę korekty

● Jakich transakcji nie należy uwzględniać przy obliczaniu wskaźnika proporcji

● Jak korekta wpływa na podatek dochodowy

● Jak ująć w księgach rachunkowych roczną korektę odliczonego VAT

Czytaj także:

„Roczna korekta odliczonego VAT” >>

„Czy obowiązek korekty rocznej dotyczy tylko podatników, którzy dokonują sprzedaży mieszanej” >>

„Jak dokonać korekty rocznej, gdy podatnik zmniejszył podatek naliczony w związku z ulgą na złe długi” >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA