REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import towaru kupionego przez Internet - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Import towaru kupionego przez Internet - rozliczenie VAT
Import towaru kupionego przez Internet - rozliczenie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Chcę zamówić przez Internet towar z USA. Czy muszę zlecić import agencji celnej i zapłacić VAT? Przecież w USA jest on zerowy. Jak to rozliczyć w deklaracji VAT (jestem VAT-owcem)?

Import towaru z USA będzie podlegać opodatkowaniu VAT, lecz korzystanie z usług agencji celnej nie jest konieczne. W deklaracjach VAT od importu towarów należy wykazać tylko w części D.2 deklaracji (w celu odliczenia VAT z tytułu importu towarów) jako podatek naliczony. Podatku należnego nie wykazujemy w deklaracji, gdy nie jest stosowana procedura uproszczona. Jeśli towar będzie doręczany przez Pocztę Polską, obowiązki związane ze zgłoszeniem celnym przywożonych towarów oraz rozliczeniem cła i VAT z tytułu importu towarów ciążą na Poczcie Polskiej. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Import towarów a VAT

Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, że pojęcie importu towarów jest związane przede wszystkim z VAT. Z punktu widzenia przepisów celnych konsekwencją przywozu do Polski towaru nabytego w USA jest nie tyle import towarów, ile – najczęściej – konieczność objęcia tego towaru procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu, czego efektem jest nadanie towarowi niewspólnotowemu statusu celnego towaru wspólnotowego. To właśnie w związku z objęciem towaru procedurą dopuszczenia do swobodnego obrotu powstaje konieczność zapłaty należności celnych przywozowych, czyli przede wszystkim cła.

Z przepisów celnych nie wynika obowiązek korzystania z usług przedstawiciela, w szczególności agencji celnej. Korzystanie z usług przedstawiciela jest prawem osób sprowadzających towary spoza obszaru celnego Wspólnoty.

REKLAMA

Konsekwencją przywozu towarów spoza Unii Europejskiej jest obowiązek zapłaty VAT od importu towarów (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Import towarów podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, jeżeli jego miejsce świadczenia znajduje się na terytorium Polski (czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce jest bowiem import towarów na terytorium kraju – zob. art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT). Sytuacja taka ma miejsce, co do zasady, jeżeli w momencie wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej towary znajdują się na terytorium Polski (art. 26a ust. 1 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Import towarów na terytorium kraju podlega opodatkowaniu VAT w Polsce niezależnie od tego, czy w państwie, z którego sprowadzane są towary, istnieje VAT. A zatem w omawianej sytuacji jest bez znaczenia, że w Stanach Zjednoczonych nie ma VAT.

VAT z tytułu importu towarów jest rozliczany w sposób odmienny od obowiązującego przy innych czynnościach podlegających opodatkowaniu. W tym zakresie zasady odliczania są określone w przepisach art. 33–40 ustawy o VAT.

Uproszczeniu podlega rozliczenie VAT od importu towarów doręczanych w formie przesyłek pocztowych przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Operatorem wyznaczonym w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe jest, przynajmniej do końca 2015 r., Poczta Polska SA (art. 178 ustawy – Prawo pocztowe). Przepis art. 33c ustawy o VAT dotyczy zatem w istocie importu towarów doręczanych w formie przesyłek przez Pocztę Polską. Powoduje to, że w przypadku przesyłek spoza Unii Europejskiej doręczanych przez Pocztę Polską obowiązki związane ze zgłoszeniem celnym przywożonych towarów oraz rozliczeniem cła i VAT z tytułu importu towarów ciążą na Poczcie Polskiej. Odbiorca towarów obowiązany jest jedynie do wpłacenia obliczonych przez Pocztę Polską należności w chwili odbioru przesyłki.

Jeżeli procedura ta nie ma zastosowania (oraz nie ma zastosowania żadna inna szczególna procedura), import towarów jest rozliczany na zasadach ogólnych, a więc w oparciu o zgłoszenie celne, które może zostać złożone we własnym imieniu lub w imieniu innej osoby (zgłoszenia w imieniu innej osoby dokonują najczęściej przedstawiciele bezpośredni).

Niezależnie od scenariusza kwota VAT wynikająca z posiadanego przez podatnika dokumentu celnego (np. zgłoszenia celnego czy – w przypadku przesyłek pocztowych – dokumentu potwierdzającego dokonanie zgłoszenia celnego – obrót pocztowy) stanowi kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu na zasadach ogólnych (art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Oznacza to, że jeżeli importowany towar będzie wykorzystany do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z tytułu importu towarów (import ten jest zatem dla podatnika neutralny).

Na zakończenie należy wskazać, że szczególny sposób rozliczania VAT z tytułu importu towarów przejawia się również w tym, iż import towarów nie jest najczęściej wykazywany w części C deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (wyjątek stanowi import towarów rozliczany według szczególnej procedury określonej w art. 33a ustawy o VAT). Import towarów jest zatem przeważnie wykazywany tylko w części D.2 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (w celu odliczenia VAT z tytułu importu towarów).

Biuletyn VAT

UWAGA!

Importer nie ma obowiązku korzystania z usług agencji celnej.

UWAGA!

Gdy towar jest doręczany przez Pocztę Polską, obowiązki związane ze zgłoszeniem celnym przywożonych towarów oraz rozliczeniem cła i VAT z tytułu importu towarów ciążą na Poczcie Polskiej.

PODSTAWA PRAWNA:

- art. 2 pkt 7, art. 5 ust. 1 pkt 3, art. 26a, art. 33–40 oraz art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 1662

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA