REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezygnacja z wystawienia faktury zaliczkowej, gdy dostawa jest dokonana w tym samym miesiącu

Subskrybuj nas na Youtube
Rezygnacja z wystawienia faktury zaliczkowej, gdy dostawa jest dokonana w tym samym miesiącu
Rezygnacja z wystawienia faktury zaliczkowej, gdy dostawa jest dokonana w tym samym miesiącu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka prowadzi hurtownię artykułów instalacyjno-sanitarnych. VAT rozliczamy za okresy miesięczne. Dość często zdarza się, że klient w trakcie miesiąca wpłaca nam zaliczkę i w tym samym miesiącu odbiera zamówione towary. Czy można zrezygnować z wystawienia faktury zaliczkowej i wystawić tylko jedną fakturę, która potwierdza całą dostawę towarów, jeżeli otrzymanie zaliczki i dostawa towarów mają miejsce w tym samym miesiącu?

Spółka może zrezygnować z wystawienia faktury zaliczkowej i ograniczyć się do wystawienia jednej faktury. Szczegóły w poniższym uzasadnieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli otrzymanie zaliczki i dostawa towarów mają miejsce w tym samym okresie rozliczeniowym, tj. w miesiącu lub kwartale, to zarówno dla otrzymanej zaliczki, jak i dla dostawy towarów (w części nieobjętej zaliczką) obowiązek podatkowy powstanie w dniach przypadających w tym okresie rozliczeniowym (art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT). Oznacza to, że podatek należny zawarty w otrzymanej zaliczce i podatek należny od dokonanej dostawy (w części nieobjętej zaliczką) należy rozliczyć za ten sam okres rozliczeniowy.

W opisanym przypadku w tych samych terminach należałoby również wystawić fakturę zaliczkową – potwierdzającą kwotę otrzymanej zaliczki, oraz fakturę końcową – potwierdzającą dostawę towarów w części nieobjętej zaliczką. Jeśli otrzymanie zaliczki i dostawa towarów nastąpiły w tym samym miesiącu, to termin wystawienia obu faktur (zaliczkowej i końcowej) jest taki sam.

100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fakturę zaliczkową należy bowiem wystawić:

- nie wcześniej niż 30 dnia przed otrzymaniem zaliczki (art. 106i ust. 7 pkt 2 ustawy),

- nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2 ustawy).

Natomiast fakturę końcową należy wystawić:

- nie wcześniej niż 30 dnia przed dokonaniem dostawy towaru (art. 106i ust. 7 pkt 1 ustawy),

- nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru (art. 106i ust. 1 ustawy).

10 lutego 2015 r. klient złożył zamówienie na towar o wartości 12 300 zł (razem z VAT). W tym samym dniu wpłacił zaliczkę w kwocie 3000 zł. Dostawa towaru nastąpiła 13 lutego 2015 r. W takim przypadku sprzedawca powinien wystawić fakturę zaliczkową w terminie do 15 marca 2015 r. Także faktura końcowa powinna być wystawiona w tym samym terminie, tj. do 15 marca 2015 r.

Chociaż dane, które musi zawierać faktura zaliczkowa, nieco różnią się od danych, które zawiera faktura końcowa (art. 106f ustawy), jednak nie wydaje się, aby był to powód, który stoi na przeszkodzie do zafakturowania całej dostawy jedną fakturą – w przypadku gdy terminy zafakturowania zaliczki i dostawy nieobjętej zaliczką są takie same. Taki sam jest też termin powstania obowiązku podatkowego. Dlatego w tej sytuacji nie trzeba wystawiać dwóch faktur. Wystarczy wystawienie faktury ostatecznej. Na niej powinny znaleźć się informacje o otrzymanej zaliczce.

Słuszność tego stanowiska potwierdzają organy podatkowe, czego przykładem mogą być interpretacje indywidualne Dyrektora IS w Warszawie z 16 września 2014 r. (sygn. IPPP1/443-857/14-2/IGo) oraz z 15 maja 2014 r. (sygn. IPPP3/443-186/14-2/SM). W ostatnim piśmie czytamy:

(...) w przypadku, gdy w tym samym okresie rozliczeniowym (miesiącu) Spółka otrzyma zaliczkę na poczet dostawy, jak również dokona samej dostawy towaru, nie ma obowiązku wystawienia odrębnej faktury na udokumentowanie zaliczki (termin na wystawienie faktury zaliczkowej i końcowej jest taki sam). Spółka może wystawić jedną fakturę, zawierającą elementy, o których mowa w art. 106e–106f ustawy, w której opodatkuje całość dokonanej dostawy (łącznie z kwotą otrzymanej zaliczki).

Biuletyn VAT


Tak samo uznał Dyrektor IS w Łodzi w piśmie z 2 grudnia 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-694/14-2/DS), w którym stwierdził, że:

(...) w przypadku, gdy otrzymana zaliczka na poczet dostawy towarów oraz realizacja dostawy odbywa się w tym samym miesiącu (okresie rozliczeniowym), wówczas obowiązek podatkowy, zarówno dla zaliczki jak i dostawy towarów, powstaje w tym samym miesiącu.

Aneta Szwęch, ekspert w zakresie podatków i rachunkowości

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA