REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT z faktur za media

Jak rozliczać VAT z faktur za media /Fot. Fotolia
Jak rozliczać VAT z faktur za media /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek VAT za media (gaz, wodę czy telefon i Internet) odliczamy w deklaracji za miesiąc bądź kwartał, w którym otrzymaliśmy fakturę. Data otrzymania dokumentów przez firmę decyduje także o rozliczeniu korekt i prognoz z gazowni czy elektrowni.

REKLAMA

Autopromocja

Możliwość i termin odliczenia VAT-u naliczonego z faktury zakupowej zależą od dwóch rzeczy, tj. od daty powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy oraz od otrzymania faktury przez kupującego.

Zgodnie z art. 86. ust 10 ustawy o VAT, nabywca może odliczyć VAT z faktury zakupowej w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów czy usług powstał obowiązek podatkowy. Zasady ogólne w VAT mówią, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W szczególnych przypadkach jest inaczej, a za taki przepisy ustawy uważają m.in. sprzedaż mediów. W przypadku dostawy energii elektrycznej, cieplnej czy gazu oraz świadczenia usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą terminowego wystawienia faktury przez elektrownię, gazownię czy sieć komórkową. Jeśli dostawca energii, gazownia czy sieć komórkowa nie wystawią faktury lub wystawią ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy w VAT u sprzedawcy mediów zgodnie z art. 106i ustawy VAT-owskiej powstanie najpóźniej z upływem terminu płatności.

Jak rozliczyć koszty gwarancji w podatku VAT

Trzeba dysponować fakturą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby przedsiębiorca mógł jednak odliczyć VAT z faktury zakupowej, musi ją jeszcze otrzymać. Tak więc prawo do odliczenia VAT-u za prąd, internet bądź firmowego smartfona powstaje za miesiąc lub kwartał, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę od elektrowni czy operatora.

Przykład 1

Operator sieci komórkowej wystawił przedsiębiorcy fakturę za styczniowy abonament za telefon plus internet w lutym br. i w tym miesiącu powstał u operatora obowiązek podatkowy w VAT. Jeśli faktura dotarła do przedsiębiorcy jeszcze w lutym, VAT z niej rozliczy do 25 marca, czyli w deklaracji za luty, tj. za miesiąc powstania obowiązku w VAT u operatora. Jeśli jednak faktura dotrze do firmy dopiero w marcu, przedsiębiorca będzie mógł odliczyć VAT od firmowego telefonu i internetu w deklaracji za marzec, składanej do 25. kwietnia.

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

Oczywiście odliczenie VAT-u w deklaracji za luty w pierwszym przypadku powyższego przykładu to pierwszy możliwy termin odliczenia. VAT z faktury zakupowej można rozliczyć w deklaracji za okres rozliczeniowy (miesiąc czy kwartał), w którym powstaje obowiązek podatkowy u sprzedawcy i nabywca otrzymuje dokument albo w deklaracji za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych.


VAT przy rozliczeniu prognozy zużycia gazu

Powyższe zasady obowiązują też w przypadku faktur prognozowanych, czyli dokumentów przewidujących pobór przez przedsiębiorstwo np. gazu w zbliżającym się okresie i obliczających należność z wyprzedzeniem.

Przykład 2

Przedsiębiorca otrzymał w lutym fakturę prognozowaną z gazowni na okres 10 luty – 9 kwiecień br. wystawioną w lutym. Z odliczeniem VAT-u naliczonego z takiej faktury nie trzeba czekać do miesiąca lub kwartału nabycia usługi. Przedsiębiorca może odliczyć podatek od towarów i usług już w deklaracji za luty, składanej do 25. marca.

Korekty z gazowni

Co z rozliczeniem VAT-u z faktury korygującej, np. stwierdzającej nadpłatę za energię? W myśl art. 86 ust. 19a ustawy o VAT, jeśli przedsiębiorca otrzymał korektę faktury obniżającą kwotę naliczonego VAT-u, ma obowiązek zmniejszenia jej w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał korektę.

Jak rozliczyć sprzedaż bonu podarunkowego

Przykład 3

W marcu br. do firmy wpłynęła faktura korygująca „in minus”, określająca nadpłatę za gaz za styczeń. Gazownia wyznaczyła termin zwrotu nadpłaty na kwiecień. Przedsiębiorca powinien rozliczyć VAT z faktury korygującej (obniżyć wartość VAT-u naliczonego) w deklaracji za marzec, czyli do 25. kwietnia br.

Katarzyna Miazek, Katarzyna Więsik,

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA