REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych   /Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego oddajemy grunty w użytkowanie wieczyste poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste w stosunku do pierwszej opłaty i opłat rocznych, o których jest mowa w art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady wnoszenia opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz opłat rocznych dokonywa­nych w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami reguluje jej art. 71. Z przepisu tego wynika, że - co do zasady - pierwsza opłata za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste powinna zostać zapłacona nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Jeśli zatem wpłata nastąpi w tym terminie, to ma ona charakter zaliczki (przedpłaty), co po­woduje, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej opłaty powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, czyli z chwilą otrzymania przez gminę kwoty wniesionej tytułem tej opłaty. Gdyby jednak wpła­ta nastąpiła już po zawarciu umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste, to obowiązek podat­kowy powstanie w dacie zawarcia tej umowy. W tym momencie bowiem, podmiot obejmujący grunt w użytkowanie wieczyste uzyskuje władztwo nad tym gruntem, co oznacza, że od tej chwili ma możli­wość rozporządzania nim jak właściciel. Jest to więc moment dokonania dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, generującej powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku. Z kolei w odniesieniu do opłat rocznych, wnoszonych przez cały okres użytkowania wieczystego w terminach, które zostały ustalone ustawą o gospodarce nieruchomościami, obowiązek podatkowy będzie powsta­wał zgodnie z art. 19a ust. 3 w związku z art. 19a ust. 4 ustawy o VAT, tj. z końcem okresu, do które­go odnoszą się dokonywane przez użytkownika wieczystego płatności. Opłaty roczne, na podstawie art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wnosi się bowiem przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do 31 marca każdego roku, którego dana opłata dotyczy. Zgodnie z tym prze­pisem, w wyjątkowych przypadkach uprawniony organ może ustalić inny termin zapłaty, przypadający jednak w roku, którego dotyczy opłata. Mamy tu bowiem do czynienia z sytuacją, w której w zamian za wydany towar zostały ustanowione następujące po sobie terminy płatności, gdyż użytkownik wieczysty za ustanowione prawo jest obowiązany dokonywać zapłaty opłat rocznych, które mają charakter płat­ności w następujących po sobie terminach płatności (ustalonych w odrębnej ustawie). Opłaty roczne są należne w związku z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego, tj. w związku z dokonaniem dostawy gruntu w rozumieniu ustawy o VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

REKLAMA

Organy podatkowe uważają jednak, że w odniesieniu do opłat rocznych opłaconych w terminie usta­wowym, tj. do 31 marca danego roku za ten rok, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT w dniu dokonania zapłaty, a dopiero w przypadku nieuiszczenia przez użytkownika wieczystego opłaty rocznej za dany rok obowiązek ten powstanie w ostatnim dniu roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 kwiet­nia 2014 r. (sygn. ITPP2/443-244/14/AW) czytamy bowiem, że:

(...) skoro, co do zasady, pierwsza opłata z tytułu użytkowania wieczystego powinna być zapłacona nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, obowiązek podatkowy w stosunku do tej opłaty powstanie zgodnie z art. 19a ust 8 ustawy, tj. z chwilą otrzymania tej kwoty. Gdyby jednak wpłata nastąpiła po zawarciu przedmiotowej umowy, obo­wiązek podatkowy powstanie w dacie zawarcia umowy. (...) uwzględniając ustawowe terminy płatności opłat rocznych, obowiązek podatkowy powstanie w terminie dokonania zapłaty opłaty rocznej, nie póź­niej niż w ostatnim dniu roku, którego opłata dotyczy. Jeżeli opłata zostanie zapłacona w trakcie roku, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy - w dniu dokonania zapłaty, a w przy­padku braku zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie w ostatnim dniu roku, zgodnie z art. 19a ust. 4 w związku z art. 19 ust. 3 tej ustawy.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 1, art. 19a ust. 3, 4 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA