REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych   /Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego oddajemy grunty w użytkowanie wieczyste poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste w stosunku do pierwszej opłaty i opłat rocznych, o których jest mowa w art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami?

REKLAMA

REKLAMA

Zasady wnoszenia opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz opłat rocznych dokonywa­nych w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami reguluje jej art. 71. Z przepisu tego wynika, że - co do zasady - pierwsza opłata za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste powinna zostać zapłacona nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Jeśli zatem wpłata nastąpi w tym terminie, to ma ona charakter zaliczki (przedpłaty), co po­woduje, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej opłaty powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, czyli z chwilą otrzymania przez gminę kwoty wniesionej tytułem tej opłaty. Gdyby jednak wpła­ta nastąpiła już po zawarciu umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste, to obowiązek podat­kowy powstanie w dacie zawarcia tej umowy. W tym momencie bowiem, podmiot obejmujący grunt w użytkowanie wieczyste uzyskuje władztwo nad tym gruntem, co oznacza, że od tej chwili ma możli­wość rozporządzania nim jak właściciel. Jest to więc moment dokonania dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, generującej powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku. Z kolei w odniesieniu do opłat rocznych, wnoszonych przez cały okres użytkowania wieczystego w terminach, które zostały ustalone ustawą o gospodarce nieruchomościami, obowiązek podatkowy będzie powsta­wał zgodnie z art. 19a ust. 3 w związku z art. 19a ust. 4 ustawy o VAT, tj. z końcem okresu, do które­go odnoszą się dokonywane przez użytkownika wieczystego płatności. Opłaty roczne, na podstawie art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wnosi się bowiem przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do 31 marca każdego roku, którego dana opłata dotyczy. Zgodnie z tym prze­pisem, w wyjątkowych przypadkach uprawniony organ może ustalić inny termin zapłaty, przypadający jednak w roku, którego dotyczy opłata. Mamy tu bowiem do czynienia z sytuacją, w której w zamian za wydany towar zostały ustanowione następujące po sobie terminy płatności, gdyż użytkownik wieczysty za ustanowione prawo jest obowiązany dokonywać zapłaty opłat rocznych, które mają charakter płat­ności w następujących po sobie terminach płatności (ustalonych w odrębnej ustawie). Opłaty roczne są należne w związku z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego, tj. w związku z dokonaniem dostawy gruntu w rozumieniu ustawy o VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

REKLAMA

Organy podatkowe uważają jednak, że w odniesieniu do opłat rocznych opłaconych w terminie usta­wowym, tj. do 31 marca danego roku za ten rok, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT w dniu dokonania zapłaty, a dopiero w przypadku nieuiszczenia przez użytkownika wieczystego opłaty rocznej za dany rok obowiązek ten powstanie w ostatnim dniu roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 kwiet­nia 2014 r. (sygn. ITPP2/443-244/14/AW) czytamy bowiem, że:

(...) skoro, co do zasady, pierwsza opłata z tytułu użytkowania wieczystego powinna być zapłacona nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, obowiązek podatkowy w stosunku do tej opłaty powstanie zgodnie z art. 19a ust 8 ustawy, tj. z chwilą otrzymania tej kwoty. Gdyby jednak wpłata nastąpiła po zawarciu przedmiotowej umowy, obo­wiązek podatkowy powstanie w dacie zawarcia umowy. (...) uwzględniając ustawowe terminy płatności opłat rocznych, obowiązek podatkowy powstanie w terminie dokonania zapłaty opłaty rocznej, nie póź­niej niż w ostatnim dniu roku, którego opłata dotyczy. Jeżeli opłata zostanie zapłacona w trakcie roku, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy - w dniu dokonania zapłaty, a w przy­padku braku zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie w ostatnim dniu roku, zgodnie z art. 19a ust. 4 w związku z art. 19 ust. 3 tej ustawy.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 1, art. 19a ust. 3, 4 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA