REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych   /Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu pierwszej opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i opłat rocznych /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nasza gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego oddajemy grunty w użytkowanie wieczyste poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste w stosunku do pierwszej opłaty i opłat rocznych, o których jest mowa w art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady wnoszenia opłaty za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz opłat rocznych dokonywa­nych w trybie przewidzianym w ustawie o gospodarce nieruchomościami reguluje jej art. 71. Z przepisu tego wynika, że - co do zasady - pierwsza opłata za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste powinna zostać zapłacona nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Jeśli zatem wpłata nastąpi w tym terminie, to ma ona charakter zaliczki (przedpłaty), co po­woduje, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej opłaty powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, czyli z chwilą otrzymania przez gminę kwoty wniesionej tytułem tej opłaty. Gdyby jednak wpła­ta nastąpiła już po zawarciu umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste, to obowiązek podat­kowy powstanie w dacie zawarcia tej umowy. W tym momencie bowiem, podmiot obejmujący grunt w użytkowanie wieczyste uzyskuje władztwo nad tym gruntem, co oznacza, że od tej chwili ma możli­wość rozporządzania nim jak właściciel. Jest to więc moment dokonania dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, generującej powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku. Z kolei w odniesieniu do opłat rocznych, wnoszonych przez cały okres użytkowania wieczystego w terminach, które zostały ustalone ustawą o gospodarce nieruchomościami, obowiązek podatkowy będzie powsta­wał zgodnie z art. 19a ust. 3 w związku z art. 19a ust. 4 ustawy o VAT, tj. z końcem okresu, do które­go odnoszą się dokonywane przez użytkownika wieczystego płatności. Opłaty roczne, na podstawie art. 71 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami, wnosi się bowiem przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do 31 marca każdego roku, którego dana opłata dotyczy. Zgodnie z tym prze­pisem, w wyjątkowych przypadkach uprawniony organ może ustalić inny termin zapłaty, przypadający jednak w roku, którego dotyczy opłata. Mamy tu bowiem do czynienia z sytuacją, w której w zamian za wydany towar zostały ustanowione następujące po sobie terminy płatności, gdyż użytkownik wieczysty za ustanowione prawo jest obowiązany dokonywać zapłaty opłat rocznych, które mają charakter płat­ności w następujących po sobie terminach płatności (ustalonych w odrębnej ustawie). Opłaty roczne są należne w związku z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego, tj. w związku z dokonaniem dostawy gruntu w rozumieniu ustawy o VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

REKLAMA

Organy podatkowe uważają jednak, że w odniesieniu do opłat rocznych opłaconych w terminie usta­wowym, tj. do 31 marca danego roku za ten rok, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT w dniu dokonania zapłaty, a dopiero w przypadku nieuiszczenia przez użytkownika wieczystego opłaty rocznej za dany rok obowiązek ten powstanie w ostatnim dniu roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 kwiet­nia 2014 r. (sygn. ITPP2/443-244/14/AW) czytamy bowiem, że:

(...) skoro, co do zasady, pierwsza opłata z tytułu użytkowania wieczystego powinna być zapłacona nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste, obowiązek podatkowy w stosunku do tej opłaty powstanie zgodnie z art. 19a ust 8 ustawy, tj. z chwilą otrzymania tej kwoty. Gdyby jednak wpłata nastąpiła po zawarciu przedmiotowej umowy, obo­wiązek podatkowy powstanie w dacie zawarcia umowy. (...) uwzględniając ustawowe terminy płatności opłat rocznych, obowiązek podatkowy powstanie w terminie dokonania zapłaty opłaty rocznej, nie póź­niej niż w ostatnim dniu roku, którego opłata dotyczy. Jeżeli opłata zostanie zapłacona w trakcie roku, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy - w dniu dokonania zapłaty, a w przy­padku braku zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie w ostatnim dniu roku, zgodnie z art. 19a ust. 4 w związku z art. 19 ust. 3 tej ustawy.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 1, art. 19a ust. 3, 4 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA