REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom/ Fot. Fotolia
Jak rozliczyć świąteczne upominki wręczone kontrahentom/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy dość często poza składaniem kontrahentom życzeń z okazji świąt (m.in. świąt Wielkiejnocy), przekazują im również świąteczne upominki. W przypadku zakupu ekskluzywnych prezentów powstaje obowiązek nie tylko do zapłaty podatku VAT, ale i możliwość rozliczenia zakupu w kosztach firmowych.

Prowadzenie biznesu to nie tylko pilnowanie liczb i wyników, ale przede wszystkim dbałość o relacje z klientem i kontrahentem. Wręczanie kontrahentom wielkanocnych kartek czy czekoladek to już standard, warto zatem wiedzieć, jak poprawnie rozliczyć je na gruncie podatków.

REKLAMA

REKLAMA

Wielkanocny zając a VAT

Dostawą towarów opodatkowaną VAT-em jest również nieodpłatne przekazanie przez przedsiębiorcę towarów, jakie kupił „na firmę”, jeżeli w momencie zakupu przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT-u naliczonego, w całości tudzież w części (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Wręczenie kontrahentom tych towarów ustawodawca traktuje zatem jako zwykłą sprzedaż, co sprowadza się generalnie do powstania obowiązku wykazania od tego wręczenia VAT-u należnego.

REKLAMA

Deklaracje VAT i terminy płatności podatku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Generalnie, czyli nie zawsze. Przedsiębiorca uniknie zapłaty VAT-u należnego od wielkanocnego prezentu, od którego odliczył VAT naliczony, jeśli jego wartość nie przekroczy 10 zł netto. A dokładniej, kiedy na jednego obdarowanego kontrahenta:

- łączna wartość upominków w ciągu roku nie przekracza 100 zł (przyjmuje się, że netto) i jednocześnie przedsiębiorca prowadzi rejestr obdarowanych lub

- jednostkowa cena prezentu nie przekracza jednorazowo (w chwili przekazania upominku) 10 zł netto, a prezenty nie są nigdzie rejestrowane. Tutaj nie ma znaczenia, czy kwota zsumowanych wręczanych pojedynczo prezentów przekroczy 100 zł.

Który urząd skarbowy jest właściwy dla podatników VAT

PIT od świątecznego prezentu

Z punktu widzenia podatku dochodowego to, czy wartość wręczanych kontrahentom świątecznych prezentów będzie kosztem firmowym, czy też nie, zależy od charakteru prezentów. Jeśli upominek ma charakter reklamowy – czyli najprościej rzecz ujmując ma na sobie logo firmy – „wrzucimy” go w koszty. Jeśli tak nie jest, a można go natomiast przypisać do wydatku reprezentacyjnego, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT, jego wartość nie obniży podatku. W skrócie reklama ma na celu utrzymanie pozytywnych relacji z kontrahentami, co ma przekładać się na zwiększony wolumen sprzedaży, celem reprezentacji zaś jest stworzenie pozytywnego, prestiżowego wizerunku firmy, wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach.

Zagłębiając się w poprawne zakwalifikowanie naszego wielkanocnego upominku, warto zaznaczyć, że w praktyce sam fakt nałożenia na towar logo firmy nie przesądza o tym, że jest to reklama naszego biznesu, którą zaliczymy do firmowych kosztów. Przykładowo dawanie wyselekcjonowanemu gronowi kontrahentów ekskluzywnych, drogich prezentów, nawet jeśli będą opatrzone logo, nie kwalifikuje się do kosztów firmowych. Powyższe stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2015 r. o sygn. IBPB-1-3/4510-55/15/MO.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA