REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od usług budowlanych – moment powstania obowiązku podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
VAT od usług budowlanych – moment powstania obowiązku podatkowego
VAT od usług budowlanych – moment powstania obowiązku podatkowego
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 1 kwietnia 2016 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT w przypadku świadczenia usług budowlanych i budowlano – montażowych. Minister ostatecznie przesądził, iż jego zdaniem data podpisania protokołu zdawczo – odbiorczego nie ma znaczenia przy ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Interpretacja wiąże inne organy podatkowe.

Problem prawidłowego ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku usług budowlanych rodził liczne problemy interpretacyjne i praktyczne od zmian przepisów ustawy o VAT w zakresie obowiązku podatkowego wprowadzonych  w 2014 r.  Organy podatkowe oraz część sądów administracyjnych przyjmowały niekorzystne dla podatników stanowisko, zgodnie z którym to nie data podpisania protokołu zdawczo – odbiorczego, warunkująca często ostateczne zakończenie procesu budowlanego oraz płatność wynagrodzenia, a faktyczne wykonanie usługi ma wpływ na powstanie obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług budowlanych oraz budowlano – montażowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Gwoli przypomnienia, momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług budowlanych jest na gruncie art. 19a ust. 5 pkt 3 lit a ustawy o VAT moment wystawienia faktury. Zgodnie natomiast z regulacją 19a ust. 7 ustawy o VAT, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w przepisach ustawy. W przypadku usług budowlanych, zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT faktura powinna zostać wystawiona w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi. Analiza całości wskazanych regulacji wskazuje że prawidłowe ustalenie momentu wykonania usługi budowlanej ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego pomimo, że jest on powiązany z wystawieniem faktury VAT.

W wydanej interpretacji Minister poddał analizie różne warianty wykonywania, odbioru oraz rozliczania usług budowlanych. Na wstępie Minister podkreślił, iż umowy o wykonanie usług budowlanych mogą kształtować zarówno odbiór, jak i płatność w różnoraki sposób i wiązać je z różnego typu zdarzeniami. Każdorazowo jednak, postanowienia umowne powinny być analizowane przez kontekst ogółu przepisów ustawy o VAT, a same w sobie mogą mieć jedynie pomocnicze znaczenie przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego. Zdaniem Ministra, momentu powstania obowiązku podatkowego nie należy wiązać z podpisaniem protokołu zdawczo – odbiorczego lub świadectw wydawanych w ramach kontraktu prowadzonego na warunkach FIDIC.

REKLAMA

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powołując się na treść wyroków sądów administracyjnych (wyroki w sprawach: sygn. akt I SA/Kr 708/15, I SA/Ol 118/15, I SA/Bd 190/15, I SA/Wr 2386/14, III SA/Wa 1664/14) oraz orzecznictwo sądów europejskich Minister stwierdził, iż „(…) za datę wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej należy przyjąć datę faktycznego wykonania usługi, tj. dzień, w którym - w związku z wykonaniem określonej umową usługi lub jej części (jeżeli usługa Jest przyjmowana częściowo) doszło do faktycznego zakończenia prac lub ich części - wykonawca zgłasza je do odbioru (w opinii wykonawcy usługi lub ich część są gotowe do ich przyjęcia przez nabywcę usługi).” Zgłoszenie całości lub części usługi do odbioru oznaczało więc będzie wykonanie lub częściowe wykonanie usługi, od którego to momentu liczyć należy termin do wystawienia faktury VAT.

Minister analizował również sytuację, gdy usługa budowlana ma charakter ciągły w rozumieniu art. 19a ust. 3 ustawy o VAT, tj. usługę dla której strony ustaliły następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń. W przypadku tego typu usług, usługę uznaje się za wykonaną  z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi z tym, że w przypadku usług świadczonych w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, termin na wystawienie faktury będzie biegł od dnia upływu każdego roku podatkowego. Zdaniem Ministra, dla zastosowania art. 19a ust. 3 dla usługi budowlanej określenie kwoty zapłaty nie jest konieczne, a wystarczająca jest sytuacja, w której w umowie strony przewidziały cykliczną metodę rozliczeń.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Interpretacja ogólna stanowi w tym zakresie oficjalne stanowisko Ministerstwa oraz wiążącą wskazówkę interpretacyjną dla organów podatkowych i ma za zadanie rozwiązanie sporów, jakie wynikały do tej pory na gruncie usług budowlanych. To rozwiązanie sporu jest jednak całkowicie jednostronne - stanowisko Ministra nie jest korzystne dla podatników.

Zastosowanie się do stanowiska przyjętego w interpretacji ogólnej nadal prowadzić może do powstawania po stronie usługodawców – budowlańców konieczności rozpoznania obowiązku podatkowego w VAT pomimo, iż cały proces przyjmowania i weryfikacji efektu robót budowlanych nie jest formalnie zakończony, a płatność wynagrodzenia jest uzależniona od podpisania protokołu zdawczo – odbiorczego.

Niestety, Minister w żaden sposób nie odniósł się do zgłaszanych w tym zakresie protestów podatników. Przyjmując wykładnie przepisów według MF wykonawcy usług budowlanych muszą wykazać obowiązek podatkowy jeszcze przed przyjęciem robót z inwestorem. Oznacza to, że w niektórych przypadkach nie będą nawet wiedzieć w jakiej kwocie taki obowiązek dokładnie wykazać. Co więcej nawet jeśli wystawią fakturę przed odbiorem protokolarnym to inwestor ją zapewne zwróci odmawiając jej przyjęcia jako faktury przedwczesnej. W jednym z projektów zmian do ustawy o VAT przewidziano modyfikacje obowiązku podatkowego w przypadku usług budowalnych i budowlano-montażowych uzależniając ją od podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego. Powyższa interpretacja to zatem krok wstecz w stosunku do zamierzeń ustawodawcy.

Źródło: Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 1 kwietnia 2016 r. (znak: PT3.8101.41.2015.AEW.2016.AMT.141).

Moment powstania obowiązku podatkowego dla usług budowlanych lub budowlano-montażowych

Mateusz Kozieł,  Jarosław Włoch

Departament Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA