REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w komisie krajowym oraz międzynarodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
VAT w komisie krajowym oraz międzynarodowym
VAT w komisie krajowym oraz międzynarodowym

REKLAMA

REKLAMA

Zasady rozliczania podatku VAT w przypadku komisu sprzedaży różnią się w zależności od tego, czy dotyczą transakcji krajowych, eksportowych czy wewnątrzunijnych. W jaki sposób prawidłowo dokonywać rozliczeń?

Zgodnie z art. 765 Kodeksu Cywilnego „Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym”.

REKLAMA

Z przywołanej definicji wynika, że wyróżnia się dwa rodzaje komisu: komis sprzedaży oraz komis kupna. Komis sprzedaży polega na przyjęciu przez komisanta w komis rzeczy należącej do komitenta w celu jej dalszej odsprzedaży. Natomiast komis kupna polega na nabyciu przez komisanta zamówionej przez komitenta rzeczy w celu odsprzedania mu jej.

Tytułem wstępu należy wskazać, że komisant zawsze działa w swoim imieniu. Oznacza to, że wystawiając fakturę lub paragon fiskalny zawsze podaje swoje dane, nie zaś dane komitenta.

Zasady rozliczenia komisu sprzedaży są różne dla transakcji krajowych, eksportowych oraz wewnątrzunijnych.

Komis sprzedaży w transakcjach krajowych oraz eksportowych

Z punktu widzenia podatku VAT, w ramach całej transakcji komisu sprzedaży dochodzi do dwóch osobnych dostaw towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pierwsza dostawa towarów następuje w momencie wydania towaru przez komitenta komisantowi. W przypadku transakcji krajowych obowiązek podatkowy dla tej dostawy powstaje według metody kasowej, tj. po otrzymaniu przez komitenta zapłaty od komisanta za wydany towar.

Moim zdaniem takie same zasady rozpoznawania obowiązku podatkowego należy zastosować w sytuacji, gdy w ramach komisu sprzedaży, w wyniku wydania towaru pomiędzy komitentem a komisantem, towar zostanie wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej (eksport towarów). Wynika to z faktu, że przepisy dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego nie przewidują specjalnych zasad rozpoznawania obowiązku podatkowego dla eksportu towarów. W konsekwencji należy zastosować zasadę przewidzianą dla transakcji krajowych, tj. metodę kasową, o której mowa w art. 19a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT (tak samo na gruncie starych przepisów Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2012 roku, znak: ILPP4/443-110/12-2/BA).

Obowiązek wystawienia faktury VAT przez komitenta powstanie zazwyczaj jeszcze przed powstaniem obowiązku podatkowego. Komitent musi bowiem wystawić fakturę w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po wydaniu towarów (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2016, znak: IBPP2/4512-1094/15/KO). Taka faktura powinna zawierać adnotację „metoda kasowa”.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że w przypadku transakcji krajowych podatek VAT wykazany na tej fakturze jest rozliczany przez strony transakcji dopiero w okresie rozliczeniowym, w którym powstanie obowiązek podatkowy, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym komisant zapłaci komitentowi za sprzedane towary.

Druga dostawa towarów następuje w momencie wydania towaru przez komisanta na rzecz osoby trzeciej. W przypadku tej transakcji obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, tj. w momencie wydania towarów przez komisanta kupującemu.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Spółka ABC oddała w lutym 2016 roku koparkę do komisu prowadzonego przez Spółkę XYZ. Koparka pozostawała w komisie do maja 2016 r., kiedy to została nabyta i odebrana przez właściciela firmy budowlanej, który zapłacił za nią w czerwcu 2016 roku. W lipcu 2016 roku Spółka XYZ (komisant) przelała Spółce ABC (komitent) wynagrodzenie za sprzedaną koparkę (pomniejszone o prowizje).

Spółka ABC (komitent) wystawia Spółce XYZ (komisant) fakturę VAT najpóźniej do 15 dnia miesiąca następującego po wydaniu koparki, tj. najpóźniej do 15 marca. Spółka XYZ wystawia właścicielowi firmy budowlanej fakturę VAT (ze swoimi danymi) w miesiącu wydania koparki , tj. w maju 2016 roku (najpóźniej do 15 czerwca). W lipcu 2016 roku, tj. po otrzymaniu wynagrodzenia za sprzedaną koparkę, Spółka ABC ma obowiązek rozliczyć podatek należny wynikający z faktury, którą wystawiła Spółce XYZ już w lutym (ew. do 15 marca). W tym samym miesiącu Spółka XYZ ma prawo odliczyć podatek naliczony wykazany na otrzymanej od Spółki ABC fakturze.

Rozliczenie VAT przy sprzedaży wysyłkowej


Komis sprzedaży w transakcjach unijnych

Może się zdarzyć, że w ramach umowy komisu sprzedaży towar zostanie wywieziony do komisanta mającego siedzibę w innym kraju Unii Europejskiej. Jak wówczas rozliczyć taką transakcję? 

Również w takim przypadku mamy do czynienia z dwoma oddzielnymi dostawami towaru. Tym razem jednak nie ma możliwości odroczenia momentu rozpoznania obowiązku podatkowego dla transakcji pomiędzy komitentem a komisantem do czasu otrzymania przez komitenta wynagrodzenia.

Oznacza to, że w przypadku wywiezienia towaru do podatnika VAT UE trzeba rozpoznać WDT w miesiącu, w którym nastąpił wywóz, albo w miesiącu następnym (jeżeli komitent nie wystawił do końca miesiąca faktury sprzedaży). 

Organy podatkowe jednoznacznie potwierdzają taki sposób rozliczania tych transakcji, np.: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 stycznia 2016 roku, znak: ILPP4/4512-1-359/15-2/KM; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 lipca 2014 roku, znak: IPTPP2/443-321/14-4/JS.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WDT

Co więcej, jeżeli komisantowi nie uda się za granicą sprzedać towaru przyjętego w komis, to jego ponowne sprowadzenie do komitenta będzie stanowiło dla komitenta wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

PRZYKŁAD

Spółka ABC wywiozła koparkę w styczniu 2016 roku do komisu , który znajduje się na terytorium Niemiec. Koparka została sprzedana w marcu 2016 roku i w tym miesiącu właściciel komisu otrzymał od Klienta wynagrodzenie. Spółka ABC otrzymała od właściciela komisu umówione wynagrodzenie w kwietniu 2016 roku.

Rozliczenie transakcji powinno wyglądać w następujący sposób:  W miesiącu wywozu koparki do Niemiec, tj. w styczniu 2016 roku, Spółka ABC powinna rozpoznać wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) (najpóźniej do dnia 15 lutego). Rozliczenie sprzedaży pomiędzy komisantem a nowym właścicielem koparki powinno odbyć się zgodnie z niemiecką ustawą o podatku obrotowym (Umsatzsteuergesetz). Moment otrzymania zapłaty przez komitenta za sprzedaną koparkę pozostaje bez znaczenia dla rozliczenia polskiego VAT.

Jeżeli nie udałoby się sprzedać koparki i zostałaby ona odesłana z powrotem przez niemieckiego komisanta do Spółki ABC, to wówczas spółka ta miałaby obowiązek z tego tytułu rozpoznać wewnątrzwspólnotowej nabycie towarów (WNT).

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.


Komis zakupu w transakcjach krajowych i międzynarodowych

W przypadku umowy komisu zakupu również mamy do czynienia z dwoma dostawami towarów.

Pierwsza dostawa towarów to nabycie przez komisanta zamówionych przez komitenta towarów od podmiotu zewnętrznego. Druga dostawa towarów to sprzedaż tych towarów przez komisanta komitentowi.

W odniesieniu do komisu zakupu nie występuje żaden szczególny obowiązek podatkowy. Zarówno krajowy, jak i międzynarodowy komis zakupu rozliczany jest według zasad ogólnych, tj. tak jak zwykłe nabycie i sprzedaż towarów.

PRZYKŁAD

Spółka ABC (komitent) złożyła w styczniu 2016 roku u Spółki XYZ (komisant) zamówienie na specjalistyczną maszynę drukarską. Spółka XYZ nabyła maszynę w marcu 2016 roku. W kwietniu 2016 roku odsprzedał  maszynę Spółce ABC.

Spółka XYZ w marcu 2016 roku miała prawo odliczyć podatek naliczony z faktury otrzymanej od sprzedawcy maszyny drukarskiej. Następnie, w miesiącu kwietniu 2016 roku Spółka XYZ miała obowiązek rozliczyć podatek należny wykazany na fakturze wystawionej na rzecz Spółki ABC, która z kolei w tym miesiącu miała prawo rozliczyć ten podatek jako podatek naliczony.

Warto pamiętać, że jeżeli nabyty przez komisanta towar zostanie przetransportowany bezpośrednio od sprzedawcy towaru do komitenta, to wówczas możemy mieć do czynienia albo z transakcją trójstronną albo z transakcją łańcuchową.

Autor: Mikołaj Przybył

Doradca podatkowy nr 11542

Kancelaria Prawna Bartkowiak & Kosewski s.c.

www.bksc.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA