REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Split payment - obniżenie progu 15 tys. zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jedną z opcji, którą resort finansów bierze pod uwagę, jest obniżenie progu split paymentu
Jedną z opcji, którą resort finansów bierze pod uwagę, jest obniżenie progu split paymentu
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

Split payment. Ministerstwo Finansów rozważa obniżenie progu 15 tys. zł w split paymencie lub wprowadzenie powszechnego obowiązku dzielenia płatności. Przedsiębiorcy są temu przeciwni

Obniżenie progu split paymentu

O tym, że resort zastanawia się nad takimi zmianami, poinformował minister finansów Tadeusz Kościński w wywiadzie dla DGP (nr 61/2021). Wyjaśnił, że jedną z opcji, którą resort bierze pod uwagę, jest obniżenie progu split paymentu. Obecnie podzielona płatność jest obowiązkowa, gdy kwota na fakturze za dostawę towarów lub usług wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT przekracza 15 tys. zł.

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej tego progu dzielenie płatności jest dobrowolne, podobnie jak w sytuacji, gdy w ogóle nie chodzi o dostawę towarów lub usługę z załącznika nr 15. Wtedy o zapłacie w split paymencie decyduje sam nabywca.

Inną opcją, którą również rozważa MF, jest upowszechnienie splitu paymentu w taki sposób, by dotyczył on wszystkich faktur, niezależnie od kwoty lub od rodzaju towaru lub usługi.

Na pytanie, kiedy można się spodziewać inicjatywy legislacyjnej w tym zakresie, minister odpowiedział, że resort chce najpierw porozmawiać z rynkiem.

REKLAMA

- Chcemy zapytać, czy widzi on korzyści czy problemy, a może zaproponuje inne rozwiązania - powiedział minister. Zadeklarował przy tym: - Oczywiście żadnych zmian w trakcie pandemii bez zgody rynku nie będziemy w tej dziedzinie robić, ale myślę, że coraz więcej przedsiębiorstw docenia wyrównywanie szans, czyli jak wszyscy płacą sprawiedliwie podatki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Postanowiliśmy już teraz sprawdzić, co na to biznes. Przeprowadziliśmy minisondę wśród kilku organizacji zrzeszających przedsiębiorców: Lewiatan, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, BCC, Pracodawcy RP, Federacja Przedsiębiorców Polskich.

Z odpowiedzi wynika, że firmy nie chcą ani powszechnego split paymentu, ani nawet obniżenia jedynie progu, po przekroczeniu którego nabywca ma obowiązek zapłaty w podzielonej płatności.

Zmiany w split payment - nie ten moment

- Nie jest dobrym pomysłem wprowadzenie powszechnego split paymentu. Firmy są temu zdecydowanie przeciwne - deklaruje Przemysław Pruszyński, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Zdaniem Łukasza Czucharskiego, eksperta ds. podatkowych Pracodawców RP, nie byłby to też dobry moment na takie zmiany. - Podatnicy zawsze, a już szczególnie w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, patrzą nieprzychylnie na próby zaostrzania polityki fiskalnej. A tak niewątpliwie należy traktować propozycje resortu finansów - ocenia ekspert.

Podkreśla, że w czasie kryzysu nawet w państwach o bardziej rozwiniętych gospodarkach niż nasza dąży się raczej do luzowania obostrzeń, obniżania podatków, stwarzania przedsiębiorcom przestrzeni do poprawy płynności finansowej oraz rozwoju i wyjścia z pokryzysowego dołka.

- Natomiast w Polsce widać utrzymanie kursu na zaostrzanie sankcji i coraz dalej idący fiskalizm państwa - twierdzi Łukasz Czucharski.

Wady split paymentu

Przemysław Pruszyński przyznaje, że firmy owszem, dostrzegają pewne korzyści ze split paymentu, ale przede wszystkim uważają ten mechanizm za obciążenie.

REKLAMA

- Podstawowa korzyść to zmniejszenie przestępczości w obrocie towarami wrażliwymi (złom, stal, paliwa, elektronika), co dla uczciwych firm oznacza większe bezpieczeństwo działalności, a także możliwość uniknięcia solidarnej odpowiedzialności podatnika za nieprawidłowości kontrahenta - wskazuje Mariusz Korzeb, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Podobnego zdania są inni eksperci. - Ograniczenie oszustw oznacza wyższe wpływy do bud żetu, a zatem niższą presję na wprowadzanie nowych obciążeń. Dodatkowo, im mniej będzie podmiotów nierozliczających się z należnych danin, tym bardziej równe będą warunki konkurencji na rynku, co jest korzyścią dla uczciwych firm - mówi Jakub Bińkowski, dyrektor departamentu prawa i legislacji w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Przemysław Pruszyński przyznaje, że split payment sprawdził się w branżach, w których były wyłudzenia, przez co skutecznie ograniczył działania oszustów i dał pewne zabezpieczenie uczciwym podatnikom. Zarazem jednak przekonuje, że korzyści z podzielonej płatności nie mają dużego znaczenia dla firm, mimo że w grę wchodzą: brak sankcji VAT w razie stwierdzenia przez skarbówkę nieprawidłowości w rozliczeniu podatku, przyśpieszony zwrot nadwyżki VAT naliczonego na konto VAT, brak podwyższonych odsetek od zaległości podatkowych.

Podobnego zdania jest Michał Borowski, ekspert BCC oraz partner w Crido. - System podzielonej płatności jest wygodny i korzystny przede wszystkim dla administracji skarbowej, a nie dla podatników - ocenia.

Eksperci twierdzą więc, że przedsiębiorcy nie widzą uzasadnienia do wprowadzenia split paymentu w branżach, w których nieprawidłowości nie występują. - Nie jest to potrzebne, bo oznaczałoby rozciągnięcie obowiązków związanych z podzieloną płatnością na zdecydowanie większą liczbę transakcji, a co za tym idzie, jeszcze bardziej skomplikowałoby rozliczenia i koszty firm - twierdzi Przemysław Pruszyński.

Split payment. Brak dostępu do pieniędzy

Przedstawiciele organizacji przedsiębiorców zgodnie twierdzą, że największą wadą obowiązującego mechanizmu jest odcięcie firm, przynajmniej czasowo, od pieniędzy z VAT. Przypomnijmy, że firmy, które dostają płatności na konto VAT, nie mogą nimi swobodnie dysponować. Przepisy pozwalają opłacić z tych pieniędzy wiele zobowiązań (m.in. własny podatek należny wobec urzędu skarbowego albo równowartość VAT na rzecz kontrahenta bądź też podatek dochodowy lub składki ZUS), ale jeżeli pieniądze nie zostaną w ten sposób wykorzystane, to leżą na koncie VAT.

Z rachunku VAT nie można więc np. wypłacić wynagrodzeń pracownikom. Z tego powodu, zdaniem Michała Borowskiego, wielu przedsiębiorców, szczególnie tych mniejszych, mocno odczułoby proponowane zmiany w split paymencie.

Istnieje możliwość złożenia wniosku do naczelnika urzędu skarbowego o zwolnienie pieniędzy z rachunku VAT, czyli przekazanie ich na zwykły rachunek rozliczeniowy.

Ustawa daje fiskusowi na zwrot aż 60 dni, choć w praktyce pieniądze są uwalniane szybciej.

Eksperci uważają jednak, że zapowiadane zmiany niewątpliwie wpłynęłyby na płynność finansową.

- Wprowadzenie powszechnego, obowiązkowego split paymentu z pewnością nie rozwiąże problemu z brakiem płynności, a wręcz przeciwnie. Podobnie będzie, gdy zostanie obniżony obecny limit 15 tys. zł. Takie ruchy nie wspomagają biznesu, tylko powodują dodatkowe trudności - mówi Michał Borowski.

Split payment. Czego oczekują

Przedsiębiorcy liczą na całkiem inne zmiany w mechanizmie podzielonej płatności niż te, o których powiedział minister Kościński. Kluczowym postulatem - jak mówi Przemysław Pruszyński - jest skrócenie do 14 dni (z obecnych 60 dni) terminu, w którym naczelnik urzędu skarbowego zwalnia środki zgromadzone na koncie VAT.

Tego samego zdania jest Jakub Bińkowski. - Jeśli prowadzone byłyby prace ukierunkowane na dalsze upowszechnienie split paymentu, to prawodawca powinien w pierwszej kolejności rozwiązać problem zbyt długiego oczekiwania na zwrot VAT - mówi ekspert ZPP.

Łukasz Czucharski apeluje o powrót do całkowicie dobrowolnego split paymentu.

- Jednocześnie postulujemy jasne sprecyzowanie zasad dochowania należytej staranności w relacjach handlowych, ponieważ nadal organy skarbowe całkowicie dowolnie oceniają, czy podatnik dochował staranności, a więc czy dostatecznie wnikliwie zweryfikował swojego kontrahenta - dodaje Czucharski.

Michał Borowski dorzuca jeszcze jeden zgłaszany od dawna postulat - stabilizacji przepisów.

- Problem polega na tym, że jeszcze nie zdąży wykształcić się (a cóż dopiero ustabilizować) praktyka dotycząca stosowania split paymentu, a już są nie tylko rozważane, lecz także wprowadzane kolejne modyfikacje - mówi ekspert. Jako przykład podaje ostatnie zmiany dotyczące oznaczania w JPK_V7 grup towarowych objętych obligatoryjnym split paymentem. ©℗

Zmiany w split paymencie obowiązujące od 1 stycznia 2021 r.

W objaśnieniach podatkowych z 23 kwietnia br. dotyczących ostatniej nowelizacji ustawy o VAT (tzw. SLIM VAT) minister finansów odniósł się także do zmian w mechanizmie podzielonej płatności. Wyjaśnił, że:

doprecyzowano, iż obowiązkową podzieloną płatność należy stosować do kwot na fakturze przekraczających (a nie równych) 15 tys. zł,

wyłączono obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności do potrąceń spoza kodeksu cywilnego (np. netting), a więc potrąceń dokonywanych pomiędzy osobami, które np. nie są względem siebie bezpośrednio dłużnikiem i wierzycielem; doprecyzowano też, że potrącane wierzytelności nie muszą być wymagalne w chwili potrącenia, przy czym podatnik musi udokumentować potrącenia, aby w przypadku wątpliwości organu podatkowego mógł wykazać, że nie doszło do naruszenia przepisów o obowiązkowym split paymencie,

od 1 stycznia 2021 r. można opłacać pieniędzmi z konta VAT podatek z tytułu importu towarów oraz należności celnych nie tylko na rachunek urzędu skarbowego, ale również na rachunek agencji celnych,

o uwolnienie środków z rachunku VAT mogą również występować: komornicy (niebędący podatnikami), którzy posiadają środki na rachunku VAT, a także podmioty zagraniczne (nieposiadające siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju), które posiadają środki na rachunku VAT,

w załączniku nr 15 do ustawy o VAT zmieniła się klasyfikacja towarów i usług - od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje PKWiU 2015.

Split payment kiedy obowiązek i co z pieniędzmi na koncie VAT?

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA