REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór WIS-W od 1 lipca 2023 r. Jak się zmieni wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej?

WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt
WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt
Rządowe Centrum Legislacji

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2023 r. będzie obowiązywał nowy wzór WIS-W - wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, a także nowy wzór załącznika do tego wniosku (WIS-W/A). Minister Finansów przygotował już projekty tych wzorów i rozporządzenia, które te wzory wprowadzi. Co się zmieni w tych wzorach?

Projektowane rozporządzenie zastąpić ma obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 29 października 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (Dz. U. 2019, poz. 2109).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowy wzór wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W) - dlaczego jest potrzebny 

Nowy wzór wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W) jest potrzebny w celu jego dostosowania do następujących zmian prawa:

1) w zakresie doręczeń – zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm..) oraz ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn.zm.), wprowadzonymi ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 569, z późn. zm.), a także ustawą z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. poz. 1301),

2) w zakresie ustawy o VAT - procedowany obecnie w Sejmie projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3025) przewiduje m.in. likwidację opłaty za wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej, jak również  rozszerza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o wydanie wiążącej informacji stawkowej. Ustawa ta (tzw. pakiet Slim VAT 3) ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2023 r.

REKLAMA

Co się zmieni we wniosku WIS-W?

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu rozporządzenia, nowy wzór WIS-W oparto, co do zasady, na dotychczas obowiązującym wzorze tego wniosku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doręczenia korespondencji ws. WIS przez ePUAP albo e-Urząd Skarbowy

W celu dostosowania tego wzoru do zmienionych przepisów regulujących doręczenia, zrezygnowano z części B.5. i C.4. „Wniosek o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej”

Wskazany w ww. częściach art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w obowiązującym brzmieniu nie może bowiem stanowić podstawy do składania wniosku o doręczenie na adres do doręczeń elektronicznych. Takiej podstawy nie ma także w innych przepisach Ordynacji podatkowej ani ustawy o doręczeniach elektronicznych. Stosownie do art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, pisma doręcza się na: 
1) adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych;
2) adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, za pomocą której wniesiono podanie, jeżeli adres do doręczeń elektronicznych nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych. 

Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji adresu do doręczeń elektronicznych. Definicja legalna tego pojęcia została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z tym przepisem przez adres do doręczeń elektronicznych należy rozumieć adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług. 

Ponadto w części B.4. oraz C.3. wzoru dodano odpowiednio poz. 30 i 51, w których wnioskodawca będzie mógł wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP. Poz. 30 i 51 będą podlegały wypełnieniu wyłącznie w przypadku, gdy wniosek o wydanie WIS zostanie złożony w postaci papierowej, jednakże wnioskodawca/ pełnomocnik lub przedstawiciel wnioskodawcy, wypełniając odpowiednio poz. 30 lub 51, wniesie o doręczenie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku za pośrednictwem systemu ePUAP

W wyniku tych zmian dokonano korekty objaśnienia nr 9 do wypełniania zarówno poz. 30, jak i poz. 51.

Ważne

Stosownych korekt dokonano również w załączniku do wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W/A).

Jeżeli wniosek o wydanie WIS zostanie wniesiony w systemie ePUAP, doręczanie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku będzie się odbywało w systemie ePUAP, bez konieczności wypełnienia poz. 30 lub 51. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym zawartym w art. 147 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych, doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, do czasu zaistnienia obowiązku stosowania niniejszej ustawy, o którym mowa w art. 155, przez ten podmiot publiczny. 

Zgodnie z art. 155 ustawy o doręczeniach elektronicznych organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia określonego w komunikacie, wydanym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i ogłoszonym w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, określającym termin wdrożenia rozwiązań technicznych, umożliwiających organom administracji rządowej powszechne doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej. W art. 155 ust. 11 ustawy o doręczeniach elektronicznych określono, że termin określony w komunikacie nie może być późniejszy niż dzień 1 stycznia 2024 r. 

Ważne

W konsekwencji doręczenia pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS będzie się odbywało również drogą elektroniczną na adres w systemie ePUAP, z którego został nadany ten wniosek.

Wyżej wskazany art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej wyłącza jednak zasadę doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych w przypadku, gdy doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu podatkowego. Wyjątek ten dotyczy m. in. systemu teleinformatycznego Krajowej Administracji Skarbowej, zwanego „e-Urzędem Skarbowym”, który został uregulowany przepisami art. 35b i nast. ustawy o KAS. Zgodnie z art. 35b ust. 1 pkt 2 lit. a tej ustawy, e-Urząd Skarbowy służy do składania i doręczania pism w sprawach dotyczących wydawania wiążących informacji stawkowych. Jeżeli więc użytkownik konta w e-Urzędzie Skarbowym wyrazi zgodę na doręczanie na to konto pism wydawanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2 ustawy o KAS, to stosownie do art. 35e tej ustawy organ KAS doręczy pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS na konto w e-Urzędzie Skarbowym
W związku z powyższym zbędne jest w takim przypadku wskazywanie we wniosku o wydanie WIS adresu do doręczeń na konto w e-Urzędzie Skarbowym.

Pozostawiono jednocześnie części B.3., B.4 oraz C.2. i C.3., uwzględniając obowiązujący art. 144 § 1b i 1c Ordynacji podatkowej, który przewiduje, że w przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany odpowiednio w pozycji B.3. albo B.4. czy też C.2. albo C.3., za pokwitowaniem, przez operatora wyznaczonego w ramach publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych, a gdy ten sposób doręczenia będzie niemożliwy do dokonania – przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896).

 

Zmiany wynikające z likwidacji opłaty za wydanie WIS

Wyżej wskazana nowelizacja ustawy o VAT (tzw. pakiet SLIM VAT 3) zakłada m.in. likwidację opłaty od wniosku o wydanie WIS w wysokości 40 zł (uchylenie art. 42b ust. 2 pkt 4 i ust. 6, art. 42d i art. 42f ustawy o VAT).

Dlatego w nowym wzorze WIS-W nie będzie części E. WYSOKOŚĆ, SPOSÓB UISZCZENIA I ZWROTU OPŁATY. 

Ponadto zmiana wprowadzana ustawą SLIM VAT 3 w 42b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o VAT polega na rozszerzeniu katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS. Jak wskazuje uzasadnienie do ustawy wprowadzającej tę zmianę, o WIS będą mogły wystąpić – oprócz podmiotów dokonujących lub zamierzających dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu VAT i zamawiających w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych – również podmioty publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi. 

W związku z powyższym wzór wniosku został stosownie uzupełniony w części B.2. STATUS WNIOSKODAWCY.

Od kiedy będą obowiązywały nowe wzory WIS-W i WIS-W/A?

Omawiany projekt rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej przewiduje, że wejdzie ono w życie 1 lipca 2023 r., czyli w dniu, w którym przewidywane jest wejście w życie wskazanych zmian w ustawie o VAT.

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej - projekt

oprac. Paweł Huczko

 

WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA