REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór WIS-W od 1 lipca 2023 r. Jak się zmieni wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej?

WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt
WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt
Rządowe Centrum Legislacji

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2023 r. będzie obowiązywał nowy wzór WIS-W - wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, a także nowy wzór załącznika do tego wniosku (WIS-W/A). Minister Finansów przygotował już projekty tych wzorów i rozporządzenia, które te wzory wprowadzi. Co się zmieni w tych wzorach?

Projektowane rozporządzenie zastąpić ma obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 29 października 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (Dz. U. 2019, poz. 2109).

Autopromocja

Nowy wzór wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W) - dlaczego jest potrzebny 

Nowy wzór wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W) jest potrzebny w celu jego dostosowania do następujących zmian prawa:

1) w zakresie doręczeń – zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm..) oraz ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn.zm.), wprowadzonymi ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 569, z późn. zm.), a także ustawą z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. poz. 1301),

2) w zakresie ustawy o VAT - procedowany obecnie w Sejmie projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3025) przewiduje m.in. likwidację opłaty za wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej, jak również  rozszerza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o wydanie wiążącej informacji stawkowej. Ustawa ta (tzw. pakiet Slim VAT 3) ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2023 r.

Co się zmieni we wniosku WIS-W?

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu rozporządzenia, nowy wzór WIS-W oparto, co do zasady, na dotychczas obowiązującym wzorze tego wniosku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doręczenia korespondencji ws. WIS przez ePUAP albo e-Urząd Skarbowy

W celu dostosowania tego wzoru do zmienionych przepisów regulujących doręczenia, zrezygnowano z części B.5. i C.4. „Wniosek o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej”

Wskazany w ww. częściach art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w obowiązującym brzmieniu nie może bowiem stanowić podstawy do składania wniosku o doręczenie na adres do doręczeń elektronicznych. Takiej podstawy nie ma także w innych przepisach Ordynacji podatkowej ani ustawy o doręczeniach elektronicznych. Stosownie do art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, pisma doręcza się na: 
1) adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych;
2) adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, za pomocą której wniesiono podanie, jeżeli adres do doręczeń elektronicznych nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych. 

Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji adresu do doręczeń elektronicznych. Definicja legalna tego pojęcia została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z tym przepisem przez adres do doręczeń elektronicznych należy rozumieć adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług. 

Ponadto w części B.4. oraz C.3. wzoru dodano odpowiednio poz. 30 i 51, w których wnioskodawca będzie mógł wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP. Poz. 30 i 51 będą podlegały wypełnieniu wyłącznie w przypadku, gdy wniosek o wydanie WIS zostanie złożony w postaci papierowej, jednakże wnioskodawca/ pełnomocnik lub przedstawiciel wnioskodawcy, wypełniając odpowiednio poz. 30 lub 51, wniesie o doręczenie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku za pośrednictwem systemu ePUAP

W wyniku tych zmian dokonano korekty objaśnienia nr 9 do wypełniania zarówno poz. 30, jak i poz. 51.

Ważne

Stosownych korekt dokonano również w załączniku do wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W/A).

Jeżeli wniosek o wydanie WIS zostanie wniesiony w systemie ePUAP, doręczanie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku będzie się odbywało w systemie ePUAP, bez konieczności wypełnienia poz. 30 lub 51. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym zawartym w art. 147 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych, doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, do czasu zaistnienia obowiązku stosowania niniejszej ustawy, o którym mowa w art. 155, przez ten podmiot publiczny. 

Zgodnie z art. 155 ustawy o doręczeniach elektronicznych organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia określonego w komunikacie, wydanym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i ogłoszonym w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, określającym termin wdrożenia rozwiązań technicznych, umożliwiających organom administracji rządowej powszechne doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej. W art. 155 ust. 11 ustawy o doręczeniach elektronicznych określono, że termin określony w komunikacie nie może być późniejszy niż dzień 1 stycznia 2024 r. 

Ważne

W konsekwencji doręczenia pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS będzie się odbywało również drogą elektroniczną na adres w systemie ePUAP, z którego został nadany ten wniosek.

Wyżej wskazany art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej wyłącza jednak zasadę doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych w przypadku, gdy doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu podatkowego. Wyjątek ten dotyczy m. in. systemu teleinformatycznego Krajowej Administracji Skarbowej, zwanego „e-Urzędem Skarbowym”, który został uregulowany przepisami art. 35b i nast. ustawy o KAS. Zgodnie z art. 35b ust. 1 pkt 2 lit. a tej ustawy, e-Urząd Skarbowy służy do składania i doręczania pism w sprawach dotyczących wydawania wiążących informacji stawkowych. Jeżeli więc użytkownik konta w e-Urzędzie Skarbowym wyrazi zgodę na doręczanie na to konto pism wydawanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2 ustawy o KAS, to stosownie do art. 35e tej ustawy organ KAS doręczy pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS na konto w e-Urzędzie Skarbowym
W związku z powyższym zbędne jest w takim przypadku wskazywanie we wniosku o wydanie WIS adresu do doręczeń na konto w e-Urzędzie Skarbowym.

Pozostawiono jednocześnie części B.3., B.4 oraz C.2. i C.3., uwzględniając obowiązujący art. 144 § 1b i 1c Ordynacji podatkowej, który przewiduje, że w przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany odpowiednio w pozycji B.3. albo B.4. czy też C.2. albo C.3., za pokwitowaniem, przez operatora wyznaczonego w ramach publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych, a gdy ten sposób doręczenia będzie niemożliwy do dokonania – przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896).

 

Zmiany wynikające z likwidacji opłaty za wydanie WIS

Wyżej wskazana nowelizacja ustawy o VAT (tzw. pakiet SLIM VAT 3) zakłada m.in. likwidację opłaty od wniosku o wydanie WIS w wysokości 40 zł (uchylenie art. 42b ust. 2 pkt 4 i ust. 6, art. 42d i art. 42f ustawy o VAT).

Dlatego w nowym wzorze WIS-W nie będzie części E. WYSOKOŚĆ, SPOSÓB UISZCZENIA I ZWROTU OPŁATY. 

Ponadto zmiana wprowadzana ustawą SLIM VAT 3 w 42b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o VAT polega na rozszerzeniu katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS. Jak wskazuje uzasadnienie do ustawy wprowadzającej tę zmianę, o WIS będą mogły wystąpić – oprócz podmiotów dokonujących lub zamierzających dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu VAT i zamawiających w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych – również podmioty publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi. 

W związku z powyższym wzór wniosku został stosownie uzupełniony w części B.2. STATUS WNIOSKODAWCY.

Od kiedy będą obowiązywały nowe wzory WIS-W i WIS-W/A?

Omawiany projekt rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej przewiduje, że wejdzie ono w życie 1 lipca 2023 r., czyli w dniu, w którym przewidywane jest wejście w życie wskazanych zmian w ustawie o VAT.

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej - projekt

oprac. Paweł Huczko

 

WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

REKLAMA