REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór WIS-W od 1 lipca 2023 r. Jak się zmieni wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt
WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt
Rządowe Centrum Legislacji

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2023 r. będzie obowiązywał nowy wzór WIS-W - wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej, a także nowy wzór załącznika do tego wniosku (WIS-W/A). Minister Finansów przygotował już projekty tych wzorów i rozporządzenia, które te wzory wprowadzi. Co się zmieni w tych wzorach?

Projektowane rozporządzenie zastąpić ma obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 29 października 2019 r. w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (Dz. U. 2019, poz. 2109).

REKLAMA

Nowy wzór wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W) - dlaczego jest potrzebny 

Nowy wzór wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W) jest potrzebny w celu jego dostosowania do następujących zmian prawa:

REKLAMA

1) w zakresie doręczeń – zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm..) oraz ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn.zm.), wprowadzonymi ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 569, z późn. zm.), a także ustawą z dnia 8 czerwca 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (Dz. U. poz. 1301),

2) w zakresie ustawy o VAT - procedowany obecnie w Sejmie projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 3025) przewiduje m.in. likwidację opłaty za wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej, jak również  rozszerza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o wydanie wiążącej informacji stawkowej. Ustawa ta (tzw. pakiet Slim VAT 3) ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2023 r.

Co się zmieni we wniosku WIS-W?

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu rozporządzenia, nowy wzór WIS-W oparto, co do zasady, na dotychczas obowiązującym wzorze tego wniosku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doręczenia korespondencji ws. WIS przez ePUAP albo e-Urząd Skarbowy

W celu dostosowania tego wzoru do zmienionych przepisów regulujących doręczenia, zrezygnowano z części B.5. i C.4. „Wniosek o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej”

Wskazany w ww. częściach art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w obowiązującym brzmieniu nie może bowiem stanowić podstawy do składania wniosku o doręczenie na adres do doręczeń elektronicznych. Takiej podstawy nie ma także w innych przepisach Ordynacji podatkowej ani ustawy o doręczeniach elektronicznych. Stosownie do art. 144a § 1 Ordynacji podatkowej w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, pisma doręcza się na: 
1) adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych;
2) adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, za pomocą której wniesiono podanie, jeżeli adres do doręczeń elektronicznych nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych. 

Ordynacja podatkowa nie zawiera definicji adresu do doręczeń elektronicznych. Definicja legalna tego pojęcia została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z tym przepisem przez adres do doręczeń elektronicznych należy rozumieć adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług. 

Ponadto w części B.4. oraz C.3. wzoru dodano odpowiednio poz. 30 i 51, w których wnioskodawca będzie mógł wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP. Poz. 30 i 51 będą podlegały wypełnieniu wyłącznie w przypadku, gdy wniosek o wydanie WIS zostanie złożony w postaci papierowej, jednakże wnioskodawca/ pełnomocnik lub przedstawiciel wnioskodawcy, wypełniając odpowiednio poz. 30 lub 51, wniesie o doręczenie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku za pośrednictwem systemu ePUAP

W wyniku tych zmian dokonano korekty objaśnienia nr 9 do wypełniania zarówno poz. 30, jak i poz. 51.

Ważne

Stosownych korekt dokonano również w załączniku do wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS-W/A).

REKLAMA

Jeżeli wniosek o wydanie WIS zostanie wniesiony w systemie ePUAP, doręczanie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku będzie się odbywało w systemie ePUAP, bez konieczności wypełnienia poz. 30 lub 51. Zgodnie bowiem z przepisem przejściowym zawartym w art. 147 ust. 2 ustawy o doręczeniach elektronicznych, doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, będące użytkownikami konta w ePUAP, do podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP, w ramach usługi udostępnianej w ePUAP, jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, do czasu zaistnienia obowiązku stosowania niniejszej ustawy, o którym mowa w art. 155, przez ten podmiot publiczny. 

Zgodnie z art. 155 ustawy o doręczeniach elektronicznych organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej od dnia określonego w komunikacie, wydanym przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i ogłoszonym w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, określającym termin wdrożenia rozwiązań technicznych, umożliwiających organom administracji rządowej powszechne doręczanie i odbieranie korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej. W art. 155 ust. 11 ustawy o doręczeniach elektronicznych określono, że termin określony w komunikacie nie może być późniejszy niż dzień 1 stycznia 2024 r. 

Ważne

W konsekwencji doręczenia pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS będzie się odbywało również drogą elektroniczną na adres w systemie ePUAP, z którego został nadany ten wniosek.

Wyżej wskazany art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej wyłącza jednak zasadę doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych w przypadku, gdy doręczenie następuje na konto w systemie teleinformatycznym organu podatkowego. Wyjątek ten dotyczy m. in. systemu teleinformatycznego Krajowej Administracji Skarbowej, zwanego „e-Urzędem Skarbowym”, który został uregulowany przepisami art. 35b i nast. ustawy o KAS. Zgodnie z art. 35b ust. 1 pkt 2 lit. a tej ustawy, e-Urząd Skarbowy służy do składania i doręczania pism w sprawach dotyczących wydawania wiążących informacji stawkowych. Jeżeli więc użytkownik konta w e-Urzędzie Skarbowym wyrazi zgodę na doręczanie na to konto pism wydawanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2 ustawy o KAS, to stosownie do art. 35e tej ustawy organ KAS doręczy pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku o wydanie WIS na konto w e-Urzędzie Skarbowym
W związku z powyższym zbędne jest w takim przypadku wskazywanie we wniosku o wydanie WIS adresu do doręczeń na konto w e-Urzędzie Skarbowym.

Pozostawiono jednocześnie części B.3., B.4 oraz C.2. i C.3., uwzględniając obowiązujący art. 144 § 1b i 1c Ordynacji podatkowej, który przewiduje, że w przypadku braku możliwości doręczenia pisma na adres do doręczeń elektronicznych doręczenie pisma nastąpi na adres wskazany odpowiednio w pozycji B.3. albo B.4. czy też C.2. albo C.3., za pokwitowaniem, przez operatora wyznaczonego w ramach publicznej usługi hybrydowej, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych, a gdy ten sposób doręczenia będzie niemożliwy do dokonania – przesyłką rejestrowaną, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896).

 

Zmiany wynikające z likwidacji opłaty za wydanie WIS

Wyżej wskazana nowelizacja ustawy o VAT (tzw. pakiet SLIM VAT 3) zakłada m.in. likwidację opłaty od wniosku o wydanie WIS w wysokości 40 zł (uchylenie art. 42b ust. 2 pkt 4 i ust. 6, art. 42d i art. 42f ustawy o VAT).

Dlatego w nowym wzorze WIS-W nie będzie części E. WYSOKOŚĆ, SPOSÓB UISZCZENIA I ZWROTU OPŁATY. 

Ponadto zmiana wprowadzana ustawą SLIM VAT 3 w 42b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o VAT polega na rozszerzeniu katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie WIS. Jak wskazuje uzasadnienie do ustawy wprowadzającej tę zmianę, o WIS będą mogły wystąpić – oprócz podmiotów dokonujących lub zamierzających dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu VAT i zamawiających w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych – również podmioty publiczne w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia w związku z zawieraną umową o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi – w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia wynagrodzenia koncesjonariusza wraz z ewentualną płatnością od zamawiającego w związku z zawieraną umową koncesji na roboty budowlane lub usługi. 

W związku z powyższym wzór wniosku został stosownie uzupełniony w części B.2. STATUS WNIOSKODAWCY.

Od kiedy będą obowiązywały nowe wzory WIS-W i WIS-W/A?

Omawiany projekt rozporządzenia w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej przewiduje, że wejdzie ono w życie 1 lipca 2023 r., czyli w dniu, w którym przewidywane jest wejście w życie wskazanych zmian w ustawie o VAT.

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru wniosku o wydanie wiążącej informacji stawkowej - projekt

oprac. Paweł Huczko

 

WIS-W - nowy wzór wniosku o WIS od 1 lipca 2023 - projekt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA