REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiet VAT e-commerce, czyli podwyżki w e-handlu

Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

Pakiet VAT e-commerce. Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza tzw. unijny pakiet e-commerce. Zmiana ma wejść we wszystkich krajach Unii. Celem jest wyrównanie szans firm z UE w konkurowaniu w obszarze handlu elektronicznego z podmiotami z krajów trzecich.

Sejm uchwalił nowelizację przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzającą nowe zasady opodatkowania transgranicznej sprzedaży towarów oraz niektórych usług na rzecz konsumentów lub innych podmiotów, które nie mają obowiązku rozliczenia w formie nabycia wewnątrzwspólnotowego.

REKLAMA

Autopromocja

Pakiet VAT e-commerce od 1 lipca 2021 r.

Planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 1 lipca 2021 r. Opóźnienie w tym względzie nie jest jednak możliwe – zmiany w ramach opodatkowania e-commerce wchodzą bowiem w życie jednocześnie we wszystkich krajach UE, na podstawie zmian w Dyrektywie VAT oraz przepisów wykonawczych do Dyrektywy. Konieczna jest więc synchronizacja zmian w lokalnych przepisach każdego z państw członkowskich.

- Negatywnie oceniam fakt, że wciąż brakuje przepisów wprowadzających te zmiany, a podatnicy nie mogą się w pełni do nich przygotować - mówi w rozmowie z MarketNews24 Wojciech Kotowski, doradca podatkowy, Kancelaria Ożóg Tomczykowski.

Zmiany VAT e-commerce

Najważniejsze zmiany wprowadzane w ramach nowelizacji ustawy o VAT dotyczą sprzedaży, która dotychczas była definiowana jako wysyłkowa i obejmują:

- Usunięcie pojęcia sprzedaży wysyłkowej i wprowadzenie pojęcia Wewnątrzwspólnotowej Sprzedaży Towarów na Odległość (WSTO) dla sprzedaży transgranicznej w UE towaru na rzecz m.in. konsumenta;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Objęcie definicją WSTO sytuacji, w której sprzedawca również pośrednio uczestniczy w transporcie lub wysyłce towaru do odbiorcy;

- Wprowadzenie limitu 10 000 EUR dla sprzedaży towarów w ramach WSTO oraz niektórych usług na rzecz odbiorców w całej Unii Europejskiej – w miejsce limitów dla poszczególnych krajów, właściwych dla sprzedaży wysyłkowej. Przekroczenie tego limitu oznacza obowiązek rozliczenia transakcji w kraju odbiorcy;

- Wprowadzenie pojęcia Sprzedaży na Odległość Towarów Importowanych (SOTI) – sprzedaży o charakterze analogicznym do WSTO, lecz której cechą szczególną jest wysyłka towaru z kraju trzeciego (np. z Chin);

- Nowe zasady sprzedaży z użyciem interfejsu elektronicznego (np. portal lub platforma handlowa), przyjmujące fikcję prawną nabycia towaru przez operatora platformy i dokonania przez niego sprzedaży na rzecz konsumenta;

- Nowe zasady stosowania uproszczeń w przypadku obowiązku rozliczenia transakcji opodatkowanych w miejscu zakończenia wysyłki (One Stop Shop – procedura unijna oraz procedura nieunijna).

Limit sprzedaży wysyłkowej

REKLAMA

- Najważniejsza zmiana przy sprzedaży wysyłkowej pomiędzy dwoma krajami jest więc taka, że o ile dotychczas sprzedawca nie przekraczał limitu 100 tys. euro (taki obowiązywał sprzedawcę z Polski, wysyłającego towar np. do Niemiec), wówczas transakcja była opodatkowana tylko w kraju wysyłki – wyjaśnia W.Kotowski z Kancelarii Ożóg Tomczykowski. – Teraz będzie obowiązywał już tylko jeden limit dla całej Unii Europejskiej, będzie wynosił 10 tys. euro i po jego przekroczeniu trzeba będzie rozliczać VAT w kraju odbiorcy przesyłki e-commerce, a w takim kraju trzeba będzie zarejestrować się w celu  rozliczenia podatku należnego ze sprzedaży

Podatnicy mogą jednak wybrać procedurę uproszczoną (one-stop-shop). Rejestracja w Polsce dla celów one stop shop będzie oznaczała konieczność wykazania w Polsce całej sprzedaży wysyłkowej do wszystkich krajów UE, i rozliczenia należnego podatku w jednym, polskim urzędzie skarbowym.

- Jednak wybór takiej opcji nie zwalnia podatnika z weryfikacji tego, jakie skutki podatkowe jego sprzedaż będzie wywierała w kraju konsumenta – przestrzega W.Kotowski.

Nowelizacja przepisów o VAT przewiduje ograniczony zakres stosowania przepisów przejściowych, co oznacza, że już od 1 lipca 2021 r. może ulec zmianie sytuacja prawna wielu podatników, których nie obejmował dotychczas obowiązek rozliczania sprzedaży w miejscu zakończenia wysyłki. Wiele firm musi zweryfikować szczegółowo zakres obowiązków wynikających z nowelizowanych przepisów, mimo, że proces legislacyjny nie uległ jeszcze zakończeniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA