REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany dotyczące miejsca świadczenia usług w 2010 roku

Marek Pasiński
Radca prawny
Aplikant radcowski

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług od początku 2010 r. wprowadzone zostaje wiele nowych rozwiązań dotyczących przede wszystkim zasad ustalania miejsca świadczenia usług, ale również rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy, importu usług czy uzyskiwania zwrotu VAT przez podmioty zagraniczne.

Zgodnie ze znowelizowanym przepisami (m.in. art. 8 i 17 ustawy o VAT), za miejsce świadczenia usług będą traktowane siedziba lub stałe miejsce zamieszkania usługobiorcy (oczywiście jedynie w przypadku, gdy jest on podatnikiem), który będzie zobowiązany do rozliczenia VAT-u. 

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast w sytuacji, w której nabywca usług nie jest podatnikiem, wciąż miejscem decydującym będzie miejsce związane z usługodawcą, będącym przedsiębiorcą.
Od powyżej przedstawionego sposobu rozliczania podatku – jako zasady ogólnej – w ustawie o VAT można odnaleźć szczególne zasady określania miejsca świadczenia, i tak dla:

1) podatnika, któremu świadczone są usługi w miejscu stałego prowadzenia działalności, różnego od miejsca położenia siedziby przedsiębiorstwa bądź stałego miejsca zamieszkania – decydującym będzie właśnie miejsce prowadzenia działalności, przy czym można ewentualnie za takie uznać również miejsce, w którym zwykle prowadzi on swoją działalność lub ma stały pobyt (art. 28 b ust. 3 ustawy),

2) ponadto nowelizacja zakłada poniższe wyjątki od generalnych zasad dotyczących miejsca świadczenia usług:
- zakwaterowanie w hotelach, rzeczoznawstwo, pośrednictwo w handlu nieruchomościami, usługi architektów i inne usługi związane stricte z nieruchomościami - miejscem ich świadczenia będzie miejsce położenia nieruchomości;
- transport pasażerów - miejscem ich świadczenia będzie miejsce, do którego odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości; (w przepisie ustawy zawarto zapis: „gdzie odbywa się transport”, co może wprowadzać pewną niepewność co do interpretacji);
- transport towarów na rzecz podmiotów niebędących podatnikami - miejscem ich świadczenia będzie miejsce, do którego (ponownie ustawowe:„w którym odbywa się transport”) odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości;

REKLAMA

Należy tutaj wziąć również pod uwagę wyjątek, gdy wchodzi w grę transgraniczny transport towarów, czyli miejsce rozpoczęcia usługi znajduje się np. w Polsce, a zakończenie np. w Austrii. Wtedy także istotnym jest czy w miejscu docelowym (Austria) odbiorcą jest podmiot będący podatnikiem czy też nie. Gdy jest - to on będzie zobowiązany rozliczyć VAT za powyższą usługę. Natomiast, gdy austriackim usługobiorcą będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności, za rozliczenie VAT – u odpowiedzialna będzie strona polska.

- usługi restauracyjne i cateringowe - miejscem ich świadczenia będzie miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, ale należy tutaj także zaznaczyć, że jeśli chodzi o krótkotrwałe wykonywanie ww. rodzaju usług (tzn. na pokładzie statku, samolotu, w pociągu) w części wykonywanej na terenie Wspólnoty – miejscem ich świadczenia będzie miejsce rozpoczęcia transportu pasażerów;
- usługi krótkoterminowego (do 30 dni, a w przypadku jednostek pływających – do 90 dni) wynajmu środków transportu - miejscem świadczenia będzie miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy;
- usługi turystyki, opodatkowane od marży na podstawie art. 119 ustawy o VAT - miejscem ich świadczenia będzie miejsce, gdzie świadczący usługę ma siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Ponadto w nowelizacji zawarto przepisy wchodzące w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. dotyczące wykonywania usług z zakresu kultury, sztuki, sportu, edukacji o podobnych – miejscem ich świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami będzie miejsca ich faktycznego wykonywania. Natomiast do końca roku 2010 miejscem ich świadczenia będzie miejsce ich faktycznego wykonywania bez względu na to czy nabywca jest podatnikiem czy nie.

Marek Pasiński - Radca Prawny
Anna Leszczyńska - Aplikant radcowski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kancelaria Radcy Prawnego w Krakowie www.pasinski.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarobki księgowych na jesieni 2024 r. Jakie pensje oferują pracodawcy?

Ile zarabiają księgowe i księgowi na jesieni 2024 roku? Jakie wynagrodzenie zasadnicze oferują pracodawcy głównym księgowym, samodzielnym księgowym, młodszym księgowym, czy praktykantom w dziale księgowości? Zestawienie to nie uwzględnia premii i pozapłacowych bonusów pracowniczych. 

Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

REKLAMA

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

REKLAMA