REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać zaliczki na poczet WNT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Jak rozliczać zaliczki na poczet WNT
Jak rozliczać zaliczki na poczet WNT

REKLAMA

REKLAMA

Czy wpłacenie na poczet WNT zaliczki, która została zafakturowana przez unijnego kontrahenta skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w VAT? Co jeśli dokonano przedpłaty, a do dostawy towarów w ogóle nie doszło? Poniżej opowiadamy na te pytania.

W WNT obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady, z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT. Stanowi o tym  art. 20 ust. 5 ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomnieć należy, że z dniem 31 grudnia 2012 r. uchylono ust. 7 przywołanego art. 20 ustawy o VAT, który wiązał powstanie obowiązku podatkowego z tytułu zapłaty całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru na poczet WNT z wystawieniem faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (dostawcę towaru). Zmiana ta wskazuje, że zaliczki wpłacane przez podatników na poczet WNT nie generują obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT. Zatem, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, obowiązek podatkowy z tytułu WNT powstaje:

  1. w dacie wystawienia faktury przez kontrahenta (dostawcę);
  2. nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Z tego względu w sytuacji, w której przed WNT została wystawiona na poczet przyszłej dostawy faktura zaliczkowa na część należności za towary lub też uiszczono część tej należności, obowiązek podatkowy nie powstaje ani w momencie wystawienia faktury zaliczkowej, ani w momencie zapłaty kwoty wynikającej z tej faktury. Obowiązek podatkowy powstaje natomiast z chwilą wystawienia faktury dokumentującej transakcję przez podatnika podatku od wartości dodanej (a nie samą zaliczkę na poczet tej transakcji), nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego u Spółki przedmiotem WNT (zobacz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29.10.2014 r., sygn. IBPP4/443-343/14/BP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka uiściła na rzecz kontrahenta z Włoch 30 % zaliczki na poczet nabywanego towaru (towar nabywany w ramach WNT). Zaliczka została uiszczona 17.02.2015 r. i udokumentowana przez kontrahenta fakturą z dnia 18.02.2015 r. Dostawa w ramach WNT ma być zrealizowana w czerwcu 2015 r.

W aktualnym stanie prawnym ani
zapłata zaliczki z tytułu WNT, ani otrzymanie faktury zaliczkowej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Z obowiązującego w chwili obecnej brzmienia art. 20 ust. 5 ustawy o VAT można wywnioskować, że w każdym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu WNT powinien zostać wykazany w dacie wystawienia faktury, nawet jeżeli faktura wystawiona została przed dostawą towarów. Pamiętać należy jednak, iż co do zasady musi powstać WNT, aby podatek VAT stał się wymagalny.

Spółka zamierzała dokonać WNT narzędzi.  W związku z tym dokonała przedpłaty na poczet przyszłej transakcji. Otrzymaną kwotę kontrahent udokumentował fakturą, którą Spółka rozliczyła w okresie, w którym fakturę wystawiono. Do planowanej transakcji nie doszło.

Mając na uwadze, że do zamierzonego WNT nie doszło, a  Spółka rozliczyła otrzymaną od kontrahenta fakturę powinna dokonać korekty deklaracji podatkowej, w której została ona rozliczona.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Umowy terminowe po zmianach (książka)

Ewelina Błądek, Konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA