REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinny rozliczać VAT firmy zajmujące się usługami ochrony osób i dozoru mienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
faktury 123
faktury 123

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT ma duże znaczenia dla prawidłowego rozliczenia z fiskusem. Sprzedaż towaru lub usługi powinna być bowiem ujęta w deklaracji podatkowej za okres w którym powstał obowiązek podatkowy. Ustawa zaś zawiera dość skomplikowany system ustalania momentu jego powstania.

Przedsiębiorcy niestety często zapominają, że w przypadku dokonywania niektórych rodzajów sprzedaży towarów lub usług obowiązek podatkowy winien być ustalony na zasadach szczególnych. Powyższe dotyczy również świadczenia usług dozoru mienia i ochrony osób.

Przed wyjaśnieniem reguł powstawania obowiązku podatkowego w VAT w przypadku usług ochrony osób i dozoru mienia warto pokrótce omówić ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zasadą jest, że obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku, gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Większość transakcji sprzedaży przedsiębiorca powinien potwierdzić za pomocą faktury VAT. W związku z tym najczęściej to właśnie data wystawienia faktury potwierdzającej wydanie towaru lub wykonanie usługi decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego. 

Polecamy: serwis PIT

REKLAMA

Trzeba oczywiście pamiętać o ograniczeniu czasowym 7 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi albowiem data wystawienia faktury stanowić będzie moment powstania obowiązku podatkowego w VAT tylko wtedy, gdy faktura zostanie wystawiona w terminie 7 dni licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, gdy przedsiębiorca wystawi fakturę 15 dnia po dniu wykonania usługi, to wówczas obowiązek podatkowy nie powstanie w momencie wystawienia faktury, lecz w 7. dniu, licząc od dnia jej wykonania.

Po wyjaśnieniu ogólnych zasad ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT czas przejść do tytułowych usług dozoru mienia oraz ochrony osób. Świadcząc usługi ochrony osób lub dozoru mienia nie prawidłowym bowiem jest rozpoznawanie obowiązku podatkowego na opisanych wyżej zasadach ogólnych. Obowiązek ten należy rozpoznać w oparciu o odrębne regulacje.

Polecamy: serwis Koszty

Jak stanowi art. 19 ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia na terytorium kraju powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Zatem obowiązek ten powstaje podobnie jak przy usługach najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

W konsekwencji podmioty świadczące tego typu usługi zobowiązane są do wykazywania momentu powstania obowiązku podatkowego z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Przedsiębiorca X świadczył usługi dozoru mienia w miesiącu maju (data wykonania 31 maja), co zostało udokumentowane fakturą VAT wystawioną w dniu 31 maja. Na fakturze wskazano ostateczną datę płatności 5 lipca. Zapłata za świadczoną usługę nastąpiła w całości 30 czerwca.

W takiej sytuacji o momencie powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT przesądza data otrzymania płatności przez przedsiębiorcę X, a więc data 30 czerwca. Jeżeli przedsiębiorca X rozlicza się w miesięcznych deklaracjach podatkowych, to należny VAT winien być przez niego wykazany w deklaracji za miesiąc czerwiec albowiem to w tym miesiącu otrzymano zapłatę.

Przedsiębiorca Y w okresie od 10 do 28 czerwca wykonywał usługi ochrony osób, co zostało udokumentowane fakturą wystawioną w dniu 1 lipca. Na fakturze umieszczono jako termin płatności datę 15 sierpnia. Niestety przedsiębiorca Y nie otrzymał należnego wynagrodzenia w terminie płatności wskazanym na fakturze (otrzymał je dopiero 20 października).

W tym wypadku obowiązek podatkowy powstanie 15 sierpnia (ponieważ tego dnia upłynął termin płatności wskazany na fakturze). Przedsiębiorca Y jest więc zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT w deklaracji podatkowej za miesiąc sierpień.

Przedstawione unormowania i przykłady w sposób jednoznaczny wskazują, że w sytuacji świadczenia usług ochrony osób lub dozoru mienia należy odejść od ogólnych zasad ustalania obowiązku podatkowego w VAT. W szczególności data wystawienia faktury nie przesądza o momencie powstania tegoż obowiązku. Warto o tym pamiętać tak aby nasze rozliczenia podatkowe były dokonywane w sposób prawidłowy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA