REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinny rozliczać VAT firmy zajmujące się usługami ochrony osób i dozoru mienia

Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
faktury 123
faktury 123

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT ma duże znaczenia dla prawidłowego rozliczenia z fiskusem. Sprzedaż towaru lub usługi powinna być bowiem ujęta w deklaracji podatkowej za okres w którym powstał obowiązek podatkowy. Ustawa zaś zawiera dość skomplikowany system ustalania momentu jego powstania. Przedsiębiorcy niestety często zapominają, że w przypadku dokonywania niektórych rodzajów sprzedaży towarów lub usług obowiązek podatkowy winien być ustalony na zasadach szczególnych. Powyższe dotyczy również świadczenia usług dozoru mienia i ochrony osób.

Przed wyjaśnieniem reguł powstawania obowiązku podatkowego w VAT w przypadku usług ochrony osób i dozoru mienia warto pokrótce omówić ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Zasadą jest, że obowiązek podatkowy w VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W przypadku, gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Większość transakcji sprzedaży przedsiębiorca powinien potwierdzić za pomocą faktury VAT. W związku z tym najczęściej to właśnie data wystawienia faktury potwierdzającej wydanie towaru lub wykonanie usługi decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego. 

Polecamy: serwis PIT

Trzeba oczywiście pamiętać o ograniczeniu czasowym 7 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi albowiem data wystawienia faktury stanowić będzie moment powstania obowiązku podatkowego w VAT tylko wtedy, gdy faktura zostanie wystawiona w terminie 7 dni licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo, gdy przedsiębiorca wystawi fakturę 15 dnia po dniu wykonania usługi, to wówczas obowiązek podatkowy nie powstanie w momencie wystawienia faktury, lecz w 7. dniu, licząc od dnia jej wykonania.

Po wyjaśnieniu ogólnych zasad ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT czas przejść do tytułowych usług dozoru mienia oraz ochrony osób. Świadcząc usługi ochrony osób lub dozoru mienia nie prawidłowym bowiem jest rozpoznawanie obowiązku podatkowego na opisanych wyżej zasadach ogólnych. Obowiązek ten należy rozpoznać w oparciu o odrębne regulacje.

Polecamy: serwis Koszty

Jak stanowi art. 19 ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia na terytorium kraju powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Zatem obowiązek ten powstaje podobnie jak przy usługach najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

REKLAMA

W konsekwencji podmioty świadczące tego typu usługi zobowiązane są do wykazywania momentu powstania obowiązku podatkowego z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Przedsiębiorca X świadczył usługi dozoru mienia w miesiącu maju (data wykonania 31 maja), co zostało udokumentowane fakturą VAT wystawioną w dniu 31 maja. Na fakturze wskazano ostateczną datę płatności 5 lipca. Zapłata za świadczoną usługę nastąpiła w całości 30 czerwca.

W takiej sytuacji o momencie powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT przesądza data otrzymania płatności przez przedsiębiorcę X, a więc data 30 czerwca. Jeżeli przedsiębiorca X rozlicza się w miesięcznych deklaracjach podatkowych, to należny VAT winien być przez niego wykazany w deklaracji za miesiąc czerwiec albowiem to w tym miesiącu otrzymano zapłatę.

Przedsiębiorca Y w okresie od 10 do 28 czerwca wykonywał usługi ochrony osób, co zostało udokumentowane fakturą wystawioną w dniu 1 lipca. Na fakturze umieszczono jako termin płatności datę 15 sierpnia. Niestety przedsiębiorca Y nie otrzymał należnego wynagrodzenia w terminie płatności wskazanym na fakturze (otrzymał je dopiero 20 października).

W tym wypadku obowiązek podatkowy powstanie 15 sierpnia (ponieważ tego dnia upłynął termin płatności wskazany na fakturze). Przedsiębiorca Y jest więc zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT w deklaracji podatkowej za miesiąc sierpień.

Przedstawione unormowania i przykłady w sposób jednoznaczny wskazują, że w sytuacji świadczenia usług ochrony osób lub dozoru mienia należy odejść od ogólnych zasad ustalania obowiązku podatkowego w VAT. W szczególności data wystawienia faktury nie przesądza o momencie powstania tegoż obowiązku. Warto o tym pamiętać tak aby nasze rozliczenia podatkowe były dokonywane w sposób prawidłowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA