REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepotrzebnie wystawiona faktura wewnętrzna, a obowiązek zapłaty VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Obowiązek zapłaty VAT w odniesieniu do niepotrzebnie wystawionej faktury wewnętrznej
Obowiązek zapłaty VAT w odniesieniu do niepotrzebnie wystawionej faktury wewnętrznej

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nadają szczególną rolę fakturze. Przejawem tego jest między innymi regulacja zawarta w art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, która nakłada obowiązek zapłaty podatku z samego faktu wystawienia faktury.

Przepis ten reguluje te szczególne sytuacje, z którymi prawo podatkowe nie wiąże powstania obowiązku podatkowego, a obowiązek zapłaty podatku związany jest wyłącznie z faktem wystawienia faktury.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przykładem może być wystawienie faktury dokumentującej czynność podlegającą zwolnieniu od podatku.

Faktura wewnętrzna

W świetle tej regulacji ciekawa może wydać się kwestia obowiązku zapłaty podatku wykazanego na fakturze wewnętrznej.

Mianowicie czy podatnik, który omyłkowo wystawi fakturę wewnętrzną jest zobowiązany do zapłaty wykazanego na niej podatku VAT?

REKLAMA

By odpowiedzieć na tak postawione pytanie w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się czym jest faktura wewnętrzna i w jakich okolicznościach należy ją wystawić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej wynika z zapisów art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku:

1.      nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

2.      nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

3.      wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

4.      dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca,

5.      importu usług,

6.      zwrotu kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 24 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - do faktur wewnętrznych ma zastosowanie większość przepisów dotyczących faktur „właściwych”.

Przy ich wystawianiu stosujemy więc te same zasady, co przy innych fakturach. Nie oznacza to jednak, że różnic nie ma. Można bowiem wskazać na to, że:

- faktury wewnętrzne można wystawić w jednym egzemplarzu,

- za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie,

- fakturę wewnętrzną należy wyraźnie odznaczyć jako „faktura wewnętrzna”,

- w przypadkach nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem faktury wewnętrzne wystawia się „na siebie”,

- w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Mówiąc o fakturze wewnętrznej należy jeszcze dodać, iż ma ona charakter dokumentu wewnętrznego – na co zresztą wskazuje jej nazwa. Tego rodzaju fakturą podatnik ma obowiązek udokumentować czynności wymienione w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Faktura tego rodzaju jest niewystawiana na zewnątrz i pełni rolę wewnętrznego dokumentu rozliczeniowego – inną niż typowa faktura VAT.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Nieuzasadnione wystawienie faktury wewnętrznej nie rodzi obowiązku zapłaty VAT

Wracając do postawionego na wstępie zagadnienia tj. czy istnieje obowiązek zapłaty podatku VAT z omyłkowo wystawionej faktury wewnętrznej – zauważyć należy, że faktura wewnętrzna jako dokument nie wychodzący na zewnątrz, pozostaje w dyspozycji wystawiającego go podatnika.

Ma to ten skutek, iż z faktury takiej inny podatnik nie „skorzysta”. Chodzi tu przy tym o to, że faktura taka nie będzie stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego.

Jak się wskazuje regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT ma charakter prewencyjny. Wynikające z tego przepisu nałożenie obowiązku zapłaty podatku VAT wykazanego na fakturze ma zapobiegać stratom po stronie budżetu państwa – nie można bowiem wykluczyć, że odbiorca takiej faktury dokona odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.

Jak wynika z powyższych twierdzeń ryzyko takie nie istnieje przy fakturze wewnętrznej. Prowadzi to rzecz jasna do wniosku, iż regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie miała zastosowania do faktur wewnętrznych.

Dodatkowo zwrócić też należy uwagę na pogląd, iż pojęcie faktury wewnętrznej nie jest znane prawu europejskiemu. Regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT stanowi implementacje zbieżnej regulacji zapisów wspólnotowych.

W konsekwencji można zakładać, że prawodawca wspólnotowy nie odnosił się w swej regulacji do nieznanych mu faktur wewnętrznych, a próba rozciągania zapisów art. 108 ust. 1 ustawy o VAT może być wręcz uznana za sprzeczne z prawem wspólnotowym.

Zatem wadliwe udokumentowanie fakturą wewnętrzną czynności nierodzącej obowiązku podatkowego nie skutkuje obowiązkiem zapłaty VAT wykazanego w tej fakturze wewnętrznej.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 352/10

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA