REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepotrzebnie wystawiona faktura wewnętrzna, a obowiązek zapłaty VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Obowiązek zapłaty VAT w odniesieniu do niepotrzebnie wystawionej faktury wewnętrznej
Obowiązek zapłaty VAT w odniesieniu do niepotrzebnie wystawionej faktury wewnętrznej

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nadają szczególną rolę fakturze. Przejawem tego jest między innymi regulacja zawarta w art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, która nakłada obowiązek zapłaty podatku z samego faktu wystawienia faktury.

Przepis ten reguluje te szczególne sytuacje, z którymi prawo podatkowe nie wiąże powstania obowiązku podatkowego, a obowiązek zapłaty podatku związany jest wyłącznie z faktem wystawienia faktury.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładem może być wystawienie faktury dokumentującej czynność podlegającą zwolnieniu od podatku.

Faktura wewnętrzna

W świetle tej regulacji ciekawa może wydać się kwestia obowiązku zapłaty podatku wykazanego na fakturze wewnętrznej.

Mianowicie czy podatnik, który omyłkowo wystawi fakturę wewnętrzną jest zobowiązany do zapłaty wykazanego na niej podatku VAT?

REKLAMA

By odpowiedzieć na tak postawione pytanie w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się czym jest faktura wewnętrzna i w jakich okolicznościach należy ją wystawić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej wynika z zapisów art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku:

1.      nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

2.      nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

3.      wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

4.      dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca,

5.      importu usług,

6.      zwrotu kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 24 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - do faktur wewnętrznych ma zastosowanie większość przepisów dotyczących faktur „właściwych”.

Przy ich wystawianiu stosujemy więc te same zasady, co przy innych fakturach. Nie oznacza to jednak, że różnic nie ma. Można bowiem wskazać na to, że:

- faktury wewnętrzne można wystawić w jednym egzemplarzu,

- za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie,

- fakturę wewnętrzną należy wyraźnie odznaczyć jako „faktura wewnętrzna”,

- w przypadkach nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem faktury wewnętrzne wystawia się „na siebie”,

- w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Mówiąc o fakturze wewnętrznej należy jeszcze dodać, iż ma ona charakter dokumentu wewnętrznego – na co zresztą wskazuje jej nazwa. Tego rodzaju fakturą podatnik ma obowiązek udokumentować czynności wymienione w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Faktura tego rodzaju jest niewystawiana na zewnątrz i pełni rolę wewnętrznego dokumentu rozliczeniowego – inną niż typowa faktura VAT.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Nieuzasadnione wystawienie faktury wewnętrznej nie rodzi obowiązku zapłaty VAT

Wracając do postawionego na wstępie zagadnienia tj. czy istnieje obowiązek zapłaty podatku VAT z omyłkowo wystawionej faktury wewnętrznej – zauważyć należy, że faktura wewnętrzna jako dokument nie wychodzący na zewnątrz, pozostaje w dyspozycji wystawiającego go podatnika.

Ma to ten skutek, iż z faktury takiej inny podatnik nie „skorzysta”. Chodzi tu przy tym o to, że faktura taka nie będzie stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego.

Jak się wskazuje regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT ma charakter prewencyjny. Wynikające z tego przepisu nałożenie obowiązku zapłaty podatku VAT wykazanego na fakturze ma zapobiegać stratom po stronie budżetu państwa – nie można bowiem wykluczyć, że odbiorca takiej faktury dokona odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.

Jak wynika z powyższych twierdzeń ryzyko takie nie istnieje przy fakturze wewnętrznej. Prowadzi to rzecz jasna do wniosku, iż regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie miała zastosowania do faktur wewnętrznych.

Dodatkowo zwrócić też należy uwagę na pogląd, iż pojęcie faktury wewnętrznej nie jest znane prawu europejskiemu. Regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT stanowi implementacje zbieżnej regulacji zapisów wspólnotowych.

W konsekwencji można zakładać, że prawodawca wspólnotowy nie odnosił się w swej regulacji do nieznanych mu faktur wewnętrznych, a próba rozciągania zapisów art. 108 ust. 1 ustawy o VAT może być wręcz uznana za sprzeczne z prawem wspólnotowym.

Zatem wadliwe udokumentowanie fakturą wewnętrzną czynności nierodzącej obowiązku podatkowego nie skutkuje obowiązkiem zapłaty VAT wykazanego w tej fakturze wewnętrznej.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 352/10

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA