REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niepotrzebnie wystawiona faktura wewnętrzna, a obowiązek zapłaty VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Obowiązek zapłaty VAT w odniesieniu do niepotrzebnie wystawionej faktury wewnętrznej
Obowiązek zapłaty VAT w odniesieniu do niepotrzebnie wystawionej faktury wewnętrznej

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nadają szczególną rolę fakturze. Przejawem tego jest między innymi regulacja zawarta w art. 108 ust. 1 ustawy o VAT, która nakłada obowiązek zapłaty podatku z samego faktu wystawienia faktury.

Przepis ten reguluje te szczególne sytuacje, z którymi prawo podatkowe nie wiąże powstania obowiązku podatkowego, a obowiązek zapłaty podatku związany jest wyłącznie z faktem wystawienia faktury.

REKLAMA

Przykładem może być wystawienie faktury dokumentującej czynność podlegającą zwolnieniu od podatku.

Faktura wewnętrzna

W świetle tej regulacji ciekawa może wydać się kwestia obowiązku zapłaty podatku wykazanego na fakturze wewnętrznej.

Mianowicie czy podatnik, który omyłkowo wystawi fakturę wewnętrzną jest zobowiązany do zapłaty wykazanego na niej podatku VAT?

By odpowiedzieć na tak postawione pytanie w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się czym jest faktura wewnętrzna i w jakich okolicznościach należy ją wystawić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej wynika z zapisów art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem faktury wewnętrzne wystawiane są w przypadku:

1.      nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

2.      nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem,

3.      wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

4.      dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca,

5.      importu usług,

6.      zwrotu kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zgodnie z § 24 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - do faktur wewnętrznych ma zastosowanie większość przepisów dotyczących faktur „właściwych”.

Przy ich wystawianiu stosujemy więc te same zasady, co przy innych fakturach. Nie oznacza to jednak, że różnic nie ma. Można bowiem wskazać na to, że:

- faktury wewnętrzne można wystawić w jednym egzemplarzu,

- za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie,

- fakturę wewnętrzną należy wyraźnie odznaczyć jako „faktura wewnętrzna”,

REKLAMA

- w przypadkach nieodpłatnego przekazania towarów na potrzeby niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz nieodpłatnego świadczenia usług na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem faktury wewnętrzne wystawia się „na siebie”,

- w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Mówiąc o fakturze wewnętrznej należy jeszcze dodać, iż ma ona charakter dokumentu wewnętrznego – na co zresztą wskazuje jej nazwa. Tego rodzaju fakturą podatnik ma obowiązek udokumentować czynności wymienione w art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Faktura tego rodzaju jest niewystawiana na zewnątrz i pełni rolę wewnętrznego dokumentu rozliczeniowego – inną niż typowa faktura VAT.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Nieuzasadnione wystawienie faktury wewnętrznej nie rodzi obowiązku zapłaty VAT

Wracając do postawionego na wstępie zagadnienia tj. czy istnieje obowiązek zapłaty podatku VAT z omyłkowo wystawionej faktury wewnętrznej – zauważyć należy, że faktura wewnętrzna jako dokument nie wychodzący na zewnątrz, pozostaje w dyspozycji wystawiającego go podatnika.

Ma to ten skutek, iż z faktury takiej inny podatnik nie „skorzysta”. Chodzi tu przy tym o to, że faktura taka nie będzie stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego.

REKLAMA

Jak się wskazuje regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT ma charakter prewencyjny. Wynikające z tego przepisu nałożenie obowiązku zapłaty podatku VAT wykazanego na fakturze ma zapobiegać stratom po stronie budżetu państwa – nie można bowiem wykluczyć, że odbiorca takiej faktury dokona odliczenia podatku naliczonego z niej wynikającego.

Jak wynika z powyższych twierdzeń ryzyko takie nie istnieje przy fakturze wewnętrznej. Prowadzi to rzecz jasna do wniosku, iż regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie miała zastosowania do faktur wewnętrznych.

Dodatkowo zwrócić też należy uwagę na pogląd, iż pojęcie faktury wewnętrznej nie jest znane prawu europejskiemu. Regulacja art. 108 ust. 1 ustawy o VAT stanowi implementacje zbieżnej regulacji zapisów wspólnotowych.

W konsekwencji można zakładać, że prawodawca wspólnotowy nie odnosił się w swej regulacji do nieznanych mu faktur wewnętrznych, a próba rozciągania zapisów art. 108 ust. 1 ustawy o VAT może być wręcz uznana za sprzeczne z prawem wspólnotowym.

Zatem wadliwe udokumentowanie fakturą wewnętrzną czynności nierodzącej obowiązku podatkowego nie skutkuje obowiązkiem zapłaty VAT wykazanego w tej fakturze wewnętrznej.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 marca 2011 r., sygn. akt I FSK 352/10

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA