REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie kosztów w ramach konsorcjum a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Rozliczenie kosztów w ramach konsorcjum a VAT
Rozliczenie kosztów w ramach konsorcjum a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe, inaczej niż sądy administracyjne uznają, że rozliczenia kosztów między partnerami konsorcjum stanowią świadczenie usług opodatkowanych VAT i powinny być dokumentowane fakturą.

Rozliczenia kosztów między partnerami wspólnego przedsięwzięcia, będącymi podatnikami podatku VAT w stosunku do ich udziału, stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi podlegające opodatkowaniu VAT.  Strony zobowiązały się w umowie do wykonywania określonych czynności, w związku z tym każdą płatność (niezależnie od jej nazwy) należną w związku z zawartą umową, należy uznać za wynagrodzenie z tytułu czynności, do których zobowiązała się strona umowy.

REKLAMA

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 sierpnia 2013 r., sygn. IBPP2/443-446/13/WN.

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która wraz z dwoma innymi podmiotami zawarła umowę konsorcjum w  celu świadczenia usług budowlanych. W zawartej umowie strony dokonały szczegółowego podziału prac. W stosunku do osób trzecich spółki tworzące konsorcjum miały występować pod wspólną nazwą; określiły również, która z nich pełni funkcję lidera. Jego zadaniem było wystawianie faktur VAT i przyjmowanie należności za wykonane prace.

Lider konsorcjum prowadził rozliczenie całej inwestycji, w którym ujmował koszty wynikające z wystawionych przez partnerów konsorcjum faktur VAT oraz doliczał koszty robót poniesionych przez siebie. Na podstawie obliczonych łącznych kosztów wykonania robót danego zakresu lider wystawiał faktury zbiorcze dla kontrahenta  do wysokości wartości kosztorysowej wykonanych robót. Realizacja kontraktu wygenerowała stratę. Członkowie konsorcjum dokonali wzajemnych rozliczeń kosztów.

Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała m.in., czy rozliczenie kosztów poniesionych przez  nią jako członka konsorcjum powinny być traktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT i w konsekwencji dokumentowane fakturami VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezentując własne stanowisko spółka wskazała, że przedmiotowe rozliczenia nie stanowią czynności opodatkowanych VAT. Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe.

Jak przygotować się do zmian w VAT 2014

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo


Rozliczenia konsorcjalne – rozdźwięk między orzecznictwem , a aktualnym podejściem organów podatkowych

REKLAMA

W praktyce życia gospodarczego funkcjonuje wiele modeli konsorcjów, w których konsorcjanci wykonują różny zakres czynności oraz przyjmują różny tryb rozliczeń wewnętrznych i rozliczeń ze stronami trzecimi. Dlatego trudno o wspólny mianownik i określenie jednolitego - „jedynego słusznego” - traktowania VAT rozliczeń konsorcjalnych.

Możemy jednak wyróżnić pewne rozwiązania typowe dla określonych branż. W stanie faktycznym omawianej interpretacji przyjęto model dość typowy dla branży budowlanej, gdzie lider z jednej strony rozliczał wszystkie koszty inwestycji (będąc odbiorcą faktur konsorcjantów i innych wykonawców), a z drugiej strony fakturował i otrzymywał całość wynagrodzenia od zamawiającego, które rozdzielał według ustalonego udziału procentowego konsorcjantów. Nadwyżki lub ewentualne straty miały być rozliczane również według udziału procentowego.

Czy powyższe rozliczenia powinny podlegać opodatkowaniu VAT? Najpierw musimy ustalić, o jakim rozliczeniu mowa. Po pierwsze, przedmiotem zapytania były koszty poniesione przez konsorcjanta przy realizacji przypadającego na niego zakresu robót, do których się zobowiązał kontraktowo w zamian za ustalone wynagrodzenie (i które początkowo fakturował na lidera, do czasu powzięcia wątpliwości, czy rozliczenia te nie powinny być dokumentowane notą).

Ze stanu faktycznego nie wynika, jakiego rodzaju roboty wykonywał konsorcjant, w jakim zakresie i na rzecz kogo. Niemniej jednak, można argumentować, że faktycznie wykonane przez konsorcjanta roboty podlegają opodatkowaniu VAT, i słusznie były zafakturowane przez konsorcjanta na lidera (wydaje się, że w tym zakresie konsorcjant pełnił w praktyce rolę podobną do zewnętrznego podwykonawcy).

Czym innym jest jednak wtórne rozliczenie przez lidera kosztów i przychodów, a następnie ewentualnej nadwyżki czy straty według ustalonego udziału procentowego, z czym częstokroć nie łączy się żadna dodatkowa czynność konsorcjanta czy lidera. Tego rodzaju rozliczenia wewnątrz konsorcjalne, co do zasady, nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT.

W tym przypadku organ podatkowy jednak uznał, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakresie i obejmuje w szczególności rozliczenie nadwyżki finansowej z kontraktu (jako rodzaj wynagrodzenia za wypełnienie zobowiązań z umowy konsorcjalnej).

Powyższa interpretacja nie jest zgodna z linią orzeczniczą sądów administracyjnych, które co do zasady uznają, że rozliczenia wewnątrz konsorcjalne (tj. płatności według ustalonego udziału procentowego, „nieprzyporządkowane” do konkretnych robót konsorcjantów) powinny pozostawać poza zakresem podatku VAT. W tym kontekście należy wskazać na ważną tezę, zawartą m.in. w wyroku NSA z 12 czerwca 2013 r. (sygn. I FSK 1128/12), dotyczącym dość podobnego modelu konsorcjum. Mianowicie Sąd uznał, że „dychotomiczny podział na gruncie ustawy o VAT na świadczenie usług i dostawę towarów nie oznacza, że wypełnia on wszelkie przejawy bogatej aktywności podmiotów gospodarczych a każdy przepływ środków finansowych, odbywający się w ramach relacji pomiędzy podatnikami VAT, musi być przyporządkowany świadczeniu usług lub dostawie towarów.” Odwrotne stanowisko będą zapewne niejednokrotnie prezentować organy podatkowe; lecz dostępne orzecznictwo jest mocnym argumentem w rękach konsorcjantów.

Branża budowlana nie jest oczywiście jedynym obszarem, gdzie występują wątpliwości przy rozliczeniach konsorcjalnych. Są one powszechne również w innych sektorach, np. przy wspólnych przedsięwzięciach w sektorze naukowym czy kulturalnym. Niemniej jednak, częstokroć przyjęcie odpowiedniego, dobrze rozważonego modelu rozliczeń wspólnego przedsięwzięcia może pozwolić na istotną optymalizację w zakresie podatku VAT dla wszystkich partnerów konsorcjum czy też wspólnego przedsięwzięcia.

Małgorzata Roman, doradca podatkowy, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA