REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na instalację fotowoltaiczną a VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Dotacja na instalację fotowoltaiczną a VAT w gminie
Dotacja na instalację fotowoltaiczną a VAT w gminie

REKLAMA

REKLAMA

Dotacja na cele montażu instalacji fotowoltaicznych ma bezpośredni wpływ na koszt, jaki ponosi Gmina w ramach swoich rozliczeń z wykonawcami usług i nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania VAT, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 16 marca 2022 r. (sygn. I SA/Gd 1505/21).

Dotacja na instalacje fotowoltaiczne a VAT

Sprawa dotyczy gminy (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”), która rozpoczęła realizację projektu współfinansowanego ze środków unijnych, mającego na celu stworzenie infrastruktury pozwalającej na wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Zgodnie z założeniami inwestycji, podjęta zostanie współpraca z mieszkańcami, którzy są zainteresowani udziałem w projekcie i którzy wyrażają chęć na zainstalowanie na ich nieruchomościach zestawów fotowoltaicznych (dalej: „Mieszkańcy”, „Uczestnicy”). 

REKLAMA

Autopromocja

W celu rozpoczęcia współpracy, między Gminą a Uczestnikami podpisane zostaną umowy cywilnoprawne regulujące wzajemne zobowiązania stron. Do obowiązków Gminy należeć będzie zapewnienie dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych oraz wyłonienie wykonawców poszczególnych usług, natomiast Uczestnik zobowiąże się do bezpłatnego udostępnienia części nieruchomości, na której będzie zamontowana instalacja oraz urządzenia towarzyszące, a także pokryje 55,3% kosztów realizacji projektu oraz 100% kosztów nieprzewidywalnych, nieobjętych refundacją ze środków unijnych. W ramach umowy, sprzęt pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat, tj. przez cały okres trwania projektu, a po jego zakończeniu całość zestawu instalacji fotowoltaicznych zostanie przekazana Uczestnikowi projektu na własność, na zasadach określonych odrębnym kontraktem regulującym przeniesienie praw własności. 

W ocenie Gminy otrzymane dofinansowanie ze środków unijnych jest dofinansowaniem ogólnym, przeznaczonym na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Nie stanowi ono formy dopłaty do ceny instalacji fotowoltaicznej dla każdego Mieszkańca. 

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Gmina zwróciła się z pytaniem do organu, czy podstawę opodatkowania świadczonej usługi dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych stanowią tylko wpłaty Mieszkańców, pomniejszone o kwotę podatku VAT należnego, czy również dofinansowanie otrzymane w ramach realizowanego projektu ze środków unijnych. 

REKLAMA

Zdaniem Gminy podstawą opodatkowania w powyższym przypadku będzie wyłącznie kwota wynagrodzenia określona w umowach zawartych z Mieszkańcami, pomniejszona o kwotę VAT należnego. Według Gminy, dotacja ma charakter kosztowy, tj. ustalana jest na podstawie ogólnych kosztów projektu, w związku z czym nie będzie stanowiła elementu podstawy opodatkowania VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się ze stanowiskiem Gminy, wskazując, że dopłata również powinna zwiększyć podstawę opodatkowania VAT. Jego zdaniem dofinansowanie nie będzie wykorzystywane przez Gminę do sfinansowania jakiejkolwiek, dowolnej działalności Gminy. Otrzymane dofinansowanie będzie bezpośrednio wpływało na cenę, jaką musi zapłacić Uczestnik chcący wziąć udział w projekcie. Dopłata będzie stanowiła zatem zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej, która w świetle art. 29a ustawy o VAT będzie podlegać opodatkowaniu. 

W związku z powyższym, zdaniem organu, podstawę opodatkowania z tytułu dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych stanowi zarówno wynagrodzenie wpłacane do Gminy przez Mieszkańców, jak i dofinansowanie otrzymane przez Gminę od podmiotu trzeciego na realizację projektu. 

Gmina wniosła skargę na powyższą interpretację do WSA w Gdańsku.

Dotacja na cele montażu instalacji fotowoltaicznych nie zwiększa podstawy opodatkowania VAT za świadczone usługi na rzecz mieszkańców - wyrok WSA w Gdańsku

W ocenie WSA, stanowisko Gminy należy uznać za prawidłowe. Zdaniem Sądu, przedmiotowa dotacja ma bezpośredni wpływ na koszt, jaki ponosi Gmina w ramach swoich rozliczeń z wykonawcami usług, a nie, jak twierdzi Dyrektor KIS, na cenę usług w stosunkach pomiędzy Gminą a Mieszkańcami. W konsekwencji, otrzymana dotacja na realizację tego projektu nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu.

W związku z powyższym, Gmina ustalając podstawę opodatkowania powinna uwzględnić wyłącznie kwotę wynagrodzenia pobieraną od Uczestników projektu, pomniejszoną o kwotę VAT należnego.

Komentarz PwC:

Bezpośredni i bezwzględny charakter wpływu dotacji na cenę usługi jest kluczowy aby stwierdzić, czy dane dofinansowanie stanowić będzie element podstawy opodatkowania i tym samym, czy będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Niemniej, ze względu na dość enigmatyczne brzmienie przepisu, organy podatkowe w różny sposób interpretują wskazane kryterium, w związku z czym temat opodatkowania dotacji pozostaje od lat nierozstrzygnięty.
Co szczególnie istotne z perspektywy samorządów, w ostatnim czasie możemy zauważyć kształtowanie się korzystnej dla podatników tendencji w linii orzeczniczej polskich sądów administracyjnych. Ze względu jednak na znaczne rozbieżności (w poprzednich latach sądy co do zasady zgadzały się z organami podatkowymi, wskazując na obowiązek opodatkowania dotacji) aktualnie zagadnienie jest analizowane zarówno przez NSA (zagadnienie na uchwałę), jak również przez TSUE (pytanie prejudycjalne).
Biorąc pod uwagę powyższe, większość postępowań sądowych w przedmiotowym zakresie pozostaje obecnie zawieszona - w oczekiwaniu na  wiążące rozstrzygnięcia TSUE i NSA. W najbliższym czasie istnieje zatem szansa na ujednolicenie orzeczeń otrzymywanych przez samorządy.

Wojciech Gede, Senior Manager
Katarzyna Dobosz, Senior Associate
Aleksandra Fiedeń, Associate
PwC Polska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA