REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacja na instalację fotowoltaiczną a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Dotacja na instalację fotowoltaiczną a VAT w gminie
Dotacja na instalację fotowoltaiczną a VAT w gminie

REKLAMA

REKLAMA

Dotacja na cele montażu instalacji fotowoltaicznych ma bezpośredni wpływ na koszt, jaki ponosi Gmina w ramach swoich rozliczeń z wykonawcami usług i nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania VAT, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 16 marca 2022 r. (sygn. I SA/Gd 1505/21).

Dotacja na instalacje fotowoltaiczne a VAT

Sprawa dotyczy gminy (dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”), która rozpoczęła realizację projektu współfinansowanego ze środków unijnych, mającego na celu stworzenie infrastruktury pozwalającej na wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Zgodnie z założeniami inwestycji, podjęta zostanie współpraca z mieszkańcami, którzy są zainteresowani udziałem w projekcie i którzy wyrażają chęć na zainstalowanie na ich nieruchomościach zestawów fotowoltaicznych (dalej: „Mieszkańcy”, „Uczestnicy”). 

REKLAMA

W celu rozpoczęcia współpracy, między Gminą a Uczestnikami podpisane zostaną umowy cywilnoprawne regulujące wzajemne zobowiązania stron. Do obowiązków Gminy należeć będzie zapewnienie dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych oraz wyłonienie wykonawców poszczególnych usług, natomiast Uczestnik zobowiąże się do bezpłatnego udostępnienia części nieruchomości, na której będzie zamontowana instalacja oraz urządzenia towarzyszące, a także pokryje 55,3% kosztów realizacji projektu oraz 100% kosztów nieprzewidywalnych, nieobjętych refundacją ze środków unijnych. W ramach umowy, sprzęt pozostanie własnością Gminy przez okres 5 lat, tj. przez cały okres trwania projektu, a po jego zakończeniu całość zestawu instalacji fotowoltaicznych zostanie przekazana Uczestnikowi projektu na własność, na zasadach określonych odrębnym kontraktem regulującym przeniesienie praw własności. 

W ocenie Gminy otrzymane dofinansowanie ze środków unijnych jest dofinansowaniem ogólnym, przeznaczonym na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Nie stanowi ono formy dopłaty do ceny instalacji fotowoltaicznej dla każdego Mieszkańca. 

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Gmina zwróciła się z pytaniem do organu, czy podstawę opodatkowania świadczonej usługi dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych stanowią tylko wpłaty Mieszkańców, pomniejszone o kwotę podatku VAT należnego, czy również dofinansowanie otrzymane w ramach realizowanego projektu ze środków unijnych. 

Zdaniem Gminy podstawą opodatkowania w powyższym przypadku będzie wyłącznie kwota wynagrodzenia określona w umowach zawartych z Mieszkańcami, pomniejszona o kwotę VAT należnego. Według Gminy, dotacja ma charakter kosztowy, tj. ustalana jest na podstawie ogólnych kosztów projektu, w związku z czym nie będzie stanowiła elementu podstawy opodatkowania VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się ze stanowiskiem Gminy, wskazując, że dopłata również powinna zwiększyć podstawę opodatkowania VAT. Jego zdaniem dofinansowanie nie będzie wykorzystywane przez Gminę do sfinansowania jakiejkolwiek, dowolnej działalności Gminy. Otrzymane dofinansowanie będzie bezpośrednio wpływało na cenę, jaką musi zapłacić Uczestnik chcący wziąć udział w projekcie. Dopłata będzie stanowiła zatem zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej, która w świetle art. 29a ustawy o VAT będzie podlegać opodatkowaniu. 

W związku z powyższym, zdaniem organu, podstawę opodatkowania z tytułu dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych stanowi zarówno wynagrodzenie wpłacane do Gminy przez Mieszkańców, jak i dofinansowanie otrzymane przez Gminę od podmiotu trzeciego na realizację projektu. 

Gmina wniosła skargę na powyższą interpretację do WSA w Gdańsku.

Dotacja na cele montażu instalacji fotowoltaicznych nie zwiększa podstawy opodatkowania VAT za świadczone usługi na rzecz mieszkańców - wyrok WSA w Gdańsku

W ocenie WSA, stanowisko Gminy należy uznać za prawidłowe. Zdaniem Sądu, przedmiotowa dotacja ma bezpośredni wpływ na koszt, jaki ponosi Gmina w ramach swoich rozliczeń z wykonawcami usług, a nie, jak twierdzi Dyrektor KIS, na cenę usług w stosunkach pomiędzy Gminą a Mieszkańcami. W konsekwencji, otrzymana dotacja na realizację tego projektu nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu.

W związku z powyższym, Gmina ustalając podstawę opodatkowania powinna uwzględnić wyłącznie kwotę wynagrodzenia pobieraną od Uczestników projektu, pomniejszoną o kwotę VAT należnego.

Komentarz PwC:

Bezpośredni i bezwzględny charakter wpływu dotacji na cenę usługi jest kluczowy aby stwierdzić, czy dane dofinansowanie stanowić będzie element podstawy opodatkowania i tym samym, czy będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Niemniej, ze względu na dość enigmatyczne brzmienie przepisu, organy podatkowe w różny sposób interpretują wskazane kryterium, w związku z czym temat opodatkowania dotacji pozostaje od lat nierozstrzygnięty.
Co szczególnie istotne z perspektywy samorządów, w ostatnim czasie możemy zauważyć kształtowanie się korzystnej dla podatników tendencji w linii orzeczniczej polskich sądów administracyjnych. Ze względu jednak na znaczne rozbieżności (w poprzednich latach sądy co do zasady zgadzały się z organami podatkowymi, wskazując na obowiązek opodatkowania dotacji) aktualnie zagadnienie jest analizowane zarówno przez NSA (zagadnienie na uchwałę), jak również przez TSUE (pytanie prejudycjalne).
Biorąc pod uwagę powyższe, większość postępowań sądowych w przedmiotowym zakresie pozostaje obecnie zawieszona - w oczekiwaniu na  wiążące rozstrzygnięcia TSUE i NSA. W najbliższym czasie istnieje zatem szansa na ujednolicenie orzeczeń otrzymywanych przez samorządy.

Wojciech Gede, Senior Manager
Katarzyna Dobosz, Senior Associate
Aleksandra Fiedeń, Associate
PwC Polska

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA