Kategorie

VAT - podstawa opodatkowania

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące in plus 2021. Nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie 1 stycznia 2021 roku (tzw. pakiet SLIM VAT) zmieniła m.in. zasady ujmowania korekt zwiększających podstawę opodatkowania VAT. Nowe przepisy dotyczące zasad ujmowania korekt zwiększających podstawę opodatkowania odnoszą się do faktur korygujących wystawionych po 31 grudnia 2020 r. w odniesieniu do zdarzeń skutkujących koniecznością dokonania korekty (które zaistniały również po tej dacie). Jak rozliczać faktury korygujące in plus w 2021 roku? Jak ujmować korekty zwiększające podstawę opodatkowania VAT, zwiększać podstawę opodatkowania i podatek należny? Jakie zmiany doprecyzowujące zaszły w zakresie korekt zwiększających podstawę opodatkowania z tytułu WNT i eksportu towarów?
Fiskus ustalił, że podatnik odliczył VAT z faktur, które nie dokumentowały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Odmówił jej tym samym możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w VAT, zobowiązując podatnika do uregulowania podatku w oparciu o puste faktury.
Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom w gospodarce, spowodowanym ogólnoświatową pandemią, uruchomione zostały programy pomocowe dla przedsiębiorców. W ramach Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm mali i średni przedsiębiorcy mogli skorzystać z finansowania na preferencyjnych warunkach. Część przedsiębiorców ma wątpliwości jak rozliczyć dofinansowanie otrzymane z Tarczy Finansowej. Dnia 27 sierpnia 2020 r. wydano interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0113-KDIPT1-1.4012.399.2020.2.RG, w której organ ustosunkował się do wątpliwości podatnika czy otrzymana z PRF subwencja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z uwagi na globalizację ułatwiającą nawiązywanie stosunków gospodarczych istotnie wzrasta znaczenie importu towarów. Prawidłowe rozliczenie VAT takich transakcji jest skomplikowane i wymaga dołożenia licznych starań, aby uniknąć negatywnych konsekwencji oraz umożliwić przeprowadzenie transakcji bez zbędnych problemów i opóźnień na granicy.
Spółka kupuje usługi, których nabycie stanowi dla niej import usług. Jednocześnie w niektórych przypadkach spółka jest obowiązana do poboru podatku u źródła od takich usług. Czy pobierany podatek stanowi element podstawy opodatkowania importu usług?
W odpowiedzi na pytanie portalu infor.pl Ministerstwo Finansów potwierdziło, że podatek od towarów i usług nie powinien być doliczany do wynagrodzenia ustalonego przez notariusza ze stronami czynności, lecz stanowić jego część składową. Bowiem w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej nie została wskazana możliwość podwyższania przez notariuszy maksymalnych stawek taksy notarialnej o podatek od towarów i usług.
Podstawę opodatkowania VAT usług notarialnych stanowi zawsze kwota wynagrodzenia pomniejszona o wartość należnego podatku VAT. Oznacza to, że wartość podatku VAT od wynagrodzenia notariusza powinna być wyliczana metodą „w stu”. Błędna jest więc praktyka doliczania VAT do taksy notarialnej.
Przy sprzedaży nieruchomości, której wartość jest trudna do ustalenia lub wymaga oszacowania z uwagi na stosowne przepisy prawa, konieczna jest wycena przez rzeczoznawcę majątkowego. Z uwagi na obostrzenia prawne, jedynie osoby posługujące się tym tytułem mogą dokonywać wycen. Ich usługi są oczywiście odpłatne i nierzadko wynoszą sporą sumę pieniędzy. Stąd, sprzedający dążą do przeniesienia takiego kosztu na kupujących. Rodzi się zatem pytanie, czy taki koszt należy opodatkować oddzielnie, czy też stanowi on element ceny nieruchomości, a zatem podlega opodatkowaniu jak nieruchomość.
Czy zasądzone przez sąd koszty zastępstwa procesowego są opodatkowane VAT? Pytanie wydaje się banalne, ale jak zawsze, diabeł tkwi w szczegółach.
Podstawa opodatkowania VAT podlegającego zapłacie w związku z wpłatą zaliczki na usługi turystyczne jest obliczana poprzez pomnożenie kwoty tej zaliczki przez procent, jaki stanowi określona w ten sposób przewidywalna marża zysku w całkowitej cenie podróży. Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE, można rozsądnie oczekiwać od dochowującego zwykłej staranności biura podróży, że dokona ono dość szczegółowego oszacowania łącznych kosztów konkretnej podróży celem określenia całkowitej ceny podróży.
Spółka A dostarcza towar w opakowaniach zwrotnych, za które pobierana jest kaucja. Zgodnie z umowami zawartymi z klientami, nabywcy mają 30 dni na ich odesłanie. Dostawca po zwróceniu opakowań przez klienta wypłaca mu zapłaconą wcześniej kaucję. Zdarzają się jednak sytuacje, w których opakowania nie zostają zwrócone. Czy w takiej sytuacji wartość opakowań powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania dostawy towarów?
Należy rozważyć, czy wartość dofinansowania (dotacji) odnosi się do pojęcia wydatków kwalifikowalnych projektu, które można utożsamiać z wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usługi szkoleniowej, czy też dotacja ma związek ze sprzedażą konkretnej usługi, stanowi zatem dopłatę do ceny, nie do projektu. Jeżeli otrzymana dotacja odnosi się bezpośrednio do projektu i przeznaczona jest na pokrycie kosztów kwalifikowalnych tego projektu, a nie na pokrycie ceny konkretnej usługi czy towaru, nie wchodzi do podstawy opodatkowania VAT.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że opłata recyklingowa, która jest elementem należności za dostawę (sprzedaż) lekkiej torby na zakupy z tworzywa sztucznego (tzw. foliówki), jest wliczana do podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy opodatkowanej VAT ze stawką 23% - jeżeli dostawy dokonywać będzie podatnik VAT czynny. Sprzedaż foliówek osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowych powinna być rejestrowana kasą fiskalną.
Ministerstwo Finansów wystosowało do podatników kolejne ostrzeżenie przed nieprawidłowymi rozliczeniami podatkowymi. Tym razem chodzi o praktyki niewłaściwego ustalania podstawy opodatkowania VAT przy sprzedaży towarów (zwłaszcza promocyjnych) w formie zestawów.
Podstawa opodatkowania w VAT obejmuje m.in. koszty opakowania. Przy czym późniejszy zwrot opakowań uprawnia podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania. Powyższe dotyczy również zwrotu palet w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Definicja importu towarów została wskazana w ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (ustawie o VAT). Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
W celu ustalenia kiedy koszty transportu zwiększają podstawę opodatkowania dostawy towaru w podatku VAT, należy odróżnić dwa przypadki. Inna jest sytuacja kiedy dostawa towaru i koszty transportu stanowią świadczenie kompleksowe, tzn. dostawa towarów jest ściśle powiązana z transportem, a inna kiedy transport towarów stanowi usługę niezależną.
Minister Finansów wydał 30 listopada 2015 r. interpretację ogólną w zakresie określania podstawy opodatkowania usług turystyki, podlegających szczególnej procedurze określonej w art. 119 ustawy o VAT. Zdaniem MF gdy w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu lub kwartale) wystąpią zarówno dodatnie jak i ujemne marże w odniesieniu do poszczególnych usług turystyki, podatnik przy wyliczaniu podstawy opodatkowania za ten okres z tytułu świadczenia usług turystyki ma prawo uwzględnienia również kwoty marż ujemnych. W przypadku, gdy tak wyliczona podstawa opodatkowania za dany okres rozliczeniowy jest wartością ujemną, brak jest możliwości do wykazania ujemnego podatku należnego.
Podatnika wydzierżawiający budynki gospodarcze pobierał od dzierżawców opłaty obejmujące czynsz oraz m. in. podatek od nieruchomości od przekazywanych budynków. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 4 sierpnia 2015 r., potwierdził, że kwota podatku od nieruchomości powinna wchodzić w skład podstawy opodatkowania VAT usługi dzierżawy.
Minister Finansów wydał 28 września 2015 r. interpretację ogólną w zakresie kosztów dodatkowych wliczanych do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów. Prezentujemy tę interpretację w całości.
Wystawiamy faktury w euro dla naszych kontrahentów unijnych. Czy powstające w związku z zapłatą za nie różnice kursowe wpływają na wielkość podstawy opodatkowania podatkiem VAT?
Importujemy towary z Chin, odprawiając je w Niemczech. Przywożąc te towary do Polski rozpozna­jemy obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia. Rozliczając WNT przeliczamy podstawę opodatkowania VAT wyrażoną w walucie obcej z zastosowaniem średniego kursu NBP ogło­szonego na ostatni dzień roboczy, poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego. Czy po­stępujemy prawidłowo?
Jako biuro podróży jesteśmy podmiotem świadczącym usługi turystyki w postaci kompleksowych im­prez turystycznych. Dla naszych klientów wykupujemy m.in. dodatkowe ubezpieczenie od kosztów rezygnacji. Klient zainteresowany wykupieniem takiego ubezpieczenia wpłaca nam kwotę należną za imprezę turystyczną powiększoną o koszt ubezpieczenia. Natomiast my otrzymujemy od ubezpieczy­ciela fakturę dokumentującą wydatek poniesiony na wykupienie tego ubezpieczenia. Czy przy wyli­czeniu marży możemy uwzględnić koszt tego dodatkowego ubezpieczenia?
Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży samochodów. Sprzedaż opodat­kowuję w systemie marży. Sprowadzając pojazd z zagranicy jestem zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w urzędzie celnym. Bez zapłaty tego podatku nie można wprowadzić samochodu używa­nego do obrotu na polskim obszarze celnym. Dlatego doliczam podatek akcyzowy do kosztu zakupu. Suma tych dwóch składników jest więc u mnie podstawą obliczenia marży. Czy postępuję prawidłowo?
Jesteśmy Gminnym Ośrodkiem Kultury. Prowadzimy zajęcia warsztatowe mające na celu rozwój ta­lentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Należą do nich także zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z racji dużego zainteresowania tymi zajęciami powstały grupy obejmujące dużą liczbę dzieci. Z tego powodu ilości materiałów plastycznych zaku­pionych przez nas z budżetu są niewystarczające. Dlatego zaproponowaliśmy, żeby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć (przyjmowanie takich wpłat jest dopuszczalne na podstawie statutu). Uzgodniliśmy, że rodzice będą uiszczać składkę w wy­sokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a nasza placówka za zebrane pieniądze zrobi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Wszystkie te artykuły są wydawane do zużycia przez dzieci uczestniczące w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłat­nie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym prowadzimy działalność, pokrywamy z dotacji podmiotowej. Czy po­wyższe wpłaty rodziców powinniśmy uwzględniać w podstawie opodatkowania?
Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?
Nasza gmina jest właścicielem gruntów, które od wielu lat są oddane w dzierżawę. Na dzierżawionych gruntach zostały wzniesione przez dzierżawców na ich koszt budynki garażowe. Grunty te wchodzą w skład gminnego zasobu nieruchomości i mogą zostać przeznaczone do sprzedaży, przy czym pierwszeństwo ich nabycia przysługuje dzierżawcom. Jak ustalić podstawę opodatkowania w takim przypadku?
W związku z wydaniem publikacji książkowej we współpracy z instytucją kultury, która przekazała nam dofinansowanie do kosztów wydania, w ramach realizacji postanowień umownych m.in. sprze­daliśmy tej instytucji za 1 zł licencję, która będzie wykorzystywana przez tę instytucję w celach niekomercyjnych. Czy postąpimy prawidłowo, ustalając podstawę opodatkowania na poziomie 1 zł w odniesieniu do sprzedaży ww. licencji? Nadmieniamy, że ze względu na specyfikę transakcji nie mamy możliwości sprzedaży tej licencji na rynku w cenie komercyjnej.
Reprezentując Skarb Państwa zamierzamy sprzedać udziały w budynkach wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu na rzecz osoby fizycznej. Z tytułu udziału w prawie użytkowania wie­czystego ponoszone są opłaty roczne. Ustanowienie ww. prawa użytkowania wieczystego nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Czy po sprzedaży udziału prawa użytkowania wieczystego Skarbu Państwa opła­ty roczne należy uwzględnić w postawie opodatkowania, doliczając do nich podatek VAT?
W ramach prowadzonej działalności prawniczej świadczymy usługę stałej obsługi prawnej jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych. Na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej, otrzy­mujemy stałe wynagrodzenie miesięczne określone w zryczałtowanej wysokości. Oprócz tego wyna­grodzenia, w umowie zostało określone, że będzie nam należne, w przypadku prowadzeniu procesów sądowych, dodatkowe wynagrodzenie w postaci zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w wysoko­ści zasądzonej w orzeczeniu sądu, po uprawomocnieniu się tego orzeczenia. Umowa nie precyzuje jednak, czy wynagrodzenie to jest kwotą netto czy brutto. Jak powinna zostać w takim przypadku ustalona podstawa opodatkowania?
Świadczymy na rzecz restauracji usługę pośrednictwa w sprzedaży produktów kontrahenta na rzecz uczestników programu. Program skierowany jest do studentów i umożliwia jego uczestnikom zakup określonych usług gastronomicznych i restauracyjnych w promocyjnej cenie. Wynagrodzenie należ­ne restauracji przekazujemy po odliczeniu prowizji należnej z tytułu usług świadczonych na rzecz restauracji. Prowizję stanowi różnica między płatnością pobraną od uczestnika programu a wyna­grodzeniem faktycznie przekazanym restauracji. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania z tytułu świadczonych przez nas ww. usług pośrednictwa?
Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?
Na potrzeby prowadzonej działalności nabywamy usługi doradcze od konsultantów zewnętrznych. W związku z wykonywaniem tych usług, ponoszą oni koszty dodatkowe, takie jak koszty przejazdów, spotkań służbowych z naszymi klientami, koszty podróży, itp. Koszty te są ponoszone przez konsul­tantów zewnętrznych w ich własnym imieniu i na ich rachunek. Obciążając nas tymi kosztami, konsul­tanci wystawiają odrębną fakturę, w której uwzględniają opodatkowanie sumy kosztów dodatkowych w związku ze świadczoną usługą doradczą na takich samych zasadach jak usługa główna. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Prowadzimy kawiarnię. W ramach świadczonych klientom usług restauracyjnych dokonujemy dostaw produktów do spożycia na miejscu, które są opodatkowane różnymi stawkami VAT (gastronomia 8%, a napoje 23%). Jak w takiej sytuacji powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania?
Zamierzamy dokonać zamiany gminnych działek gruntu z osobą fizyczną. Zamiana ma na celu połącze­nie odpowiednich działek, tak aby zostały utworzone działki budowlane. Wartości działek nie są równe i zostały określone na podstawie odrębnych przepisów. W związku z nierównymi wartościami zamie­nianych nieruchomości, zostanie dokonana dopłata w wysokości różnicy zamienianych nieruchomo­ści. Rzeczoznawca majątkowy w operacie szacunkowym, dokonując wyceny zamienianych nierucho­mości, zamieścił klauzulę, zgodnie z którą wartość rynkowa wycenianych nieruchomości nie zawiera opłat i podatków związanych z transakcją zamiany nieruchomości, w tym m.in. podatku VAT. Czy w ta­kim przypadku podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy zamianie nieruchomości będzie określona w operacie szacunkowym wartość naszych gminnych nieruchomości i ewentualna dopłata, jaką otrzymamy z tytułu różnicy w wartości nieruchomości od osoby fizycznej?
Jak ustalić podstawę opodatkowania dla usługi najmu lokalu, gdy najemca poniósł koszty, o które może obniżyć wpłacany czynsz?
W ramach transakcji barterowej, w zamian za usługę, przekazaliśmy naszemu kontrahentowi towar. Ponieśliśmy koszty związane z jego dostarczeniem. Czy te koszty powinniśmy uwzględnić, określając podstawę opodatkowania tej transakcji?
Zajmujemy się leasingiem samochodów. Oferujemy klientom usługę kompleksową, w ramach której oprócz usługi leasingu wykonujemy na rzecz klientów szereg świadczeń dodatkowych takich jak: re­jestracja samochodu w wydziale komunikacji, świadczenie usług serwisu, wydanie duplikatu umowy leasingu, wydanie upoważnienia na wyjazd za granicę, wydanie zgody na korzystanie z przedmiotu leasingu przez osoby trzecie, obsługa szkód częściowych, przygotowanie wniosku do towarzystwa ubezpieczeń o zwrot niewykorzystanej składki. W ramach umowy leasingobiorca może być obciążony różnymi opłatami manipulacyjnymi zgodnie z tabelą opłat i prowizji. Należą do nich m.in. opłaty za wy­stawianie wezwań do zapłaty, zmianę okresu obowiązywania umowy, symulacje zmiany harmonogra­mu opłat leasingowych, opłata za przelew środków do banku zewnętrznego, opłata za brak polecenia zapłaty, opłata za wycofanie dyspozycji pobrania, opłata za zmianę przeznaczenia lub parametrów technicznych przedmiotu leasingu, opłata za wznowienie umowy leasingu po jej uprzednim wypowie­dzeniu itp. Czy opłaty te powinniśmy wliczyć do podstawy opodatkowania usługi leasingu?
Zamierzamy sprzedać kilka nieruchomości, z których część podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a część korzysta ze zwolnienia. Jak prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania sprzedaży tych nieruchomości?
Sprzedajemy gotowe wyroby stalowe wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o podatku VAT. Oferujemy naszym klientom dodatkowo usługi obróbki sprzedawanych wyrobów stalowych polegające na ich cięciu zgodnie z wymogami klienta oraz transportu nabywanych wyrobów stalowych. Ponieważ nie dysponujemy własnym transportem, to zlecamy dostarczenie wyrobów stalowych firmie transportowej, której następnie płacimy za wykonaną usługę na podstawie wystawionej faktury. Czy w przypadku, gdy nabyty przez klienta towar wraz z usługą cięcia jest dostarczany przez wynajętą firmę transportową, to powinniśmy potrakto­wać sprzedaż towaru wraz z usługą cięcia i kosztami transportu jako jedno kompleksowe świadczenie?
W publikacji znajdziesz odpowiedzi na pytanie czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny, a także jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych.
Prowadzimy działalność handlową. Niejednokrotnie zdarza się, że klient zwracający nam towar nie posiada oryginału paragonu. Dostarcza nam jednak ksero dowodu zakupu lub dowodu zapłaty kartą kredytową lub płatniczą. Czy na takiej podstawie wolno nam obniżyć podstawę opodatkowania podat­kiem VAT?
Nabywamy towary od kontrahentów mających siedzibę na terenie Unii Europejskiej. Niektórzy z do­stawców udzielają nam skonta. Chociaż często korzystamy ze skonta, to nasi kontrahenci unijni nie korygują w późniejszym czasie swoich faktur o zrealizowane przez nas skonto. Pomimo braku faktur korygujących, my w deklaracjach VAT i informacjach podsumowujących umieszczamy kwoty stano­wiące podstawy opodatkowania w rzeczywistej wysokości (czyli w kwoty faktycznie zapłacone, po uwzględnieniu udzielonego nam skonta). Nasi kontrahenci to kwestionują, twierdząc że doprowadzi to do niezgodności w deklaracjach VAT-UE, gdyż oni ze swej strony wykazują wielkości nieskorygowane o skonto. Kto ma rację?
Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.
Rada naszej gminy podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości z przezna­czeniem na cele działalności sakralnej, upoważniając wójta gminy do udzielenia bonifikaty w wyso­kości 99% ustalonej ceny sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy w takim przypadku opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie należność stanowiąca 1% ustalo­nej wartości zbywanej nieruchomości?
W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę
Wynajmuję lokal użytkowy osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Zgodnie ze zmienionymi przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami komunalnymi, jako właściciel nieruchomości, złożyłem stosowną deklarację w urzędzie miasta. Nie zmieniłem jednak umowy z najemcą. Opłatę za wywóz odpadów komunalnych naliczam najemcy na podstawie ilości zadeklarowanych pojem­ników i obciążam go tą kwotą odrębnie od pozostałych płatności (tj. czynszu i opłat za media) na podstawie noty obciążeniowej, gdyż nie jest ona ujęta w umowie. Czy postępuję prawidłowo?
Świadczymy usługi telekomunikacyjne. Ponosimy koszty związane z przetwarzaniem płatności za na­sze usługi, gdy klient reguluje należność za nie za pomocą karty bankowej, w kasie banku czy poprzez agenta rozliczeniowego w systemie tzw. szybkich płatności. Czy obciążając klientów tymi dodatkowy­mi kosztami możemy uznać, że jest to usługa finansowa zwolniona z VAT?
Dostarczamy gotowe posiłki na zamówienie klientów. Sprzedaż posiłków opodatkowujemy stawką 8% VAT, natomiast opakowania i koszty dowozu posiłków opodatkowujemy odrębnie, stosując stawkę 23%. Znajomy z branży ostrzegł nas, że organy podatkowe kwestionują taki sposób opodatkowania, gdyż uznają, że te dodatkowe koszty wraz ze sprzedażą posiłku powinny zostać potraktowane jako jedno świadczenie. Czy ma rację?
Świadczymy usługi na rzecz krajowych podmiotów, polegające na usługowej odprawie wyrobów akcyzowych, gdyż nasza spółka jako zarejestrowany odbiorca może dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych na rzecz innych podmiotów. Oprócz wynagrodzenia za nasze usługi (opodatkowanego VAT) kontrahent jednocześnie będzie nam zwracał koszt ponie­sionego przez nas we własnym imieniu, ale na jego rzecz, podatku akcyzowego oraz opłaty pali­wowej. Do rozliczanych kwot nie będziemy doliczać jakiejkolwiek marży. Czy możemy wyłączyć z naszej podstawy opodatkowania VAT koszty ponoszone na rzecz kontrahentów, tj. koszty opłaty paliwowej i akcyzy?