Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej
REKLAMA
REKLAMA
Czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny
REKLAMA
W związku z wykonywaną działalnością, w celu intensyfikacji sprzedaży, chcemy wprowadzić sprzedaż promocyjną z bonifikatą w postaci tzw. transakcji wiązanych, polegających na tym, że oferując klientom produkt podstawowy o wyższej cenie, oferujemy jednocześnie drugi produkt powiązany w niższej cenie, niż gdyby klienci kupowali go odrębnie. Czy w takim przypadku sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej pod warunkiem zakupu przez kontrahenta towaru podstawowego stanowi rabat transakcyjny, zmniejszający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o kwotę udzielonego rabatu?
Tak. W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej, pod warunkiem zakupu przez kontrahenta towaru podstawowego, stanowi rabat transakcyjny. Rabat ten bowiem udzielany jest w momencie dokonanej sprzedaży, a tym samym nosi cechy rabatu transakcyjnego. Dlatego zmniejsza on podstawę opodatkowania w momencie wystawienia faktury o kwotę udzielonego rabatu.
Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach
Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 listopada 2013 r. (sygn. IBPP1/443-659/13/ES) czytamy:
(...) w przypadku dostawy towarów w ramach sprzedaży wiązanej za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy z tytułu dostawy każdego z towarów sprzedawanych w ramach sprzedaży wiązanej. Wobec powyższego, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w związku ze sprzedażą danego towaru w ramach sprzedaży wiązanej będzie kwota faktycznie należna otrzymana od nabywcy z tytułu dostawy tego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Wnioskodawcy - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT [obecnie art. 29a ust. 1 ustawy - przyp. autora] - będzie kwota rzeczywista należna za sprzedaż danego towaru dodatkowego (cena promocyjna uwzględniająca już przyznany rabat) pomniejszona o należny podatek, z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o VAT.
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 29a ust. 1, ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych
REKLAMA
Organizujemy akcję promocyjną na zasadach programu lojalnościowego, której uczestnikami mogą być kontrahenci będący bezpośrednimi dystrybutorami naszych produktów oraz klienci pośredni. Uczestnik może w dowolnym momencie w czasie trwania promocji wymienić zgromadzone punkty promocyjne na rabat, który zostanie udzielony uczestnikowi w momencie zakupu wybranego przez uczestnika zestawu promocyjnego, zgodnie z wartością punktową. Uczestnikowi nabywającemu wybrany zestaw promocyjny udzielamy rabatu cenowego w wysokości 99,99% ceny netto danego zestawu, z tym, że ostateczna cena netto zestawu promocyjnego po uwzględnieniu powyższego rabatu nie może być niższa niż 1 zł. Jak w takim przypadku powinna zostać ustalona podstawa opodatkowania podatkiem VAT?
W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji, kwota należna od uczestnika akcji promocyjnej za zestawy promocyjne została pomniejszona o udzielony rabat. Rabat, z którego mogą skorzystać uczestnicy akcji promocyjnej, jest niewątpliwie upustem cenowym udzielanym uczestnikowi w momencie dokonywanej sprzedaży. Tym samym, podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży zestawu promocyjnego w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT będzie stanowiła wyłącznie wykazana na fakturze kwota obejmująca przyznany uczestnikowi rabat. Jest to bowiem kwota, którą uczestnik akcji promocyjnej ma zapłacić za zakupione zestawy promocyjne.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 stycznia 2014 r. (sygn. ILPP1/443-909/13-4/NS) czytamy:
Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych towarów lub zestawów towarów w cenie promocyjnej w ramach Akcji Promocyjnej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować będzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar/towary (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych regulaminem warunków). Zatem, określając podstawę opodatkowania, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie podstawą opodatkowania przy sprzedaży zestawów promocyjnych jest/będzie - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy oraz art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy - kwota faktycznie należna od uczestnika Akcji Promocyjnej (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 32 ustawy.
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 29a ust. 1 ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat