REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej

Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej /Fotolia
Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W publikacji znajdziesz odpowiedzi na pytanie czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny, a także jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych.

Czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wykonywaną działalnością, w celu intensyfikacji sprzedaży, chcemy wprowadzić sprze­daż promocyjną z bonifikatą w postaci tzw. transakcji wiązanych, polegających na tym, że oferując klientom produkt podstawowy o wyższej cenie, oferujemy jednocześnie drugi produkt powiązany w niższej cenie, niż gdyby klienci kupowali go odrębnie. Czy w takim przypadku sprzedaż dodatko­wego towaru w cenie promocyjnej pod warunkiem zakupu przez kontrahenta towaru podstawowego stanowi rabat transakcyjny, zmniejszający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o kwotę udzielonego rabatu?

Tak. W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej, pod warunkiem zakupu przez kontrahenta towaru podstawowego, stanowi rabat transakcyjny. Rabat ten bo­wiem udzielany jest w momencie dokonanej sprzedaży, a tym samym nosi cechy rabatu transakcyjnego. Dla­tego zmniejsza on podstawę opodatkowania w momencie wystawienia faktury o kwotę udzielonego rabatu.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

REKLAMA

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 listopada 2013 r. (sygn. IBPP1/443-659/13/ES) czytamy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) w przypadku dostawy towarów w ramach sprzedaży wiązanej za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy z tytułu dostawy każdego z towarów sprzedawanych w ramach sprzedaży wiązanej. Wobec powyższego, podstawą opodatkowania podat­kiem od towarów i usług w związku ze sprzedażą danego towaru w ramach sprzedaży wiązanej będzie kwota faktycznie należna otrzymana od nabywcy z tytułu dostawy tego towaru, pomniejszona o kwotę należnego po­datku. Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Wnioskodawcy - zgod­nie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT [obecnie art. 29a ust. 1 ustawy - przyp. autora] - będzie kwota rzeczywista na­leżna za sprzedaż danego towaru dodatkowego (cena promocyjna uwzględniająca już przyznany rabat) pomniejszona o należny podatek, z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1, ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych

Organizujemy akcję promocyjną na zasadach programu lojalnościowego, której uczestnikami mogą być kontrahenci będący bezpośrednimi dystrybutorami naszych produktów oraz klienci pośredni. Uczestnik może w dowolnym momencie w czasie trwania promocji wymienić zgromadzone punkty promocyjne na rabat, który zostanie udzielony uczestnikowi w momencie zakupu wybranego przez uczestnika zestawu promocyjnego, zgodnie z wartością punktową. Uczestnikowi nabywającemu wybrany zestaw promocyj­ny udzielamy rabatu cenowego w wysokości 99,99% ceny netto danego zestawu, z tym, że ostateczna cena netto zestawu promocyjnego po uwzględnieniu powyższego rabatu nie może być niższa niż 1 zł. Jak w takim przypadku powinna zostać ustalona podstawa opodatkowania podatkiem VAT?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji, kwota należna od uczestnika akcji promocyjnej za zesta­wy promocyjne została pomniejszona o udzielony rabat. Rabat, z którego mogą skorzystać uczestnicy akcji promocyjnej, jest niewątpliwie upustem cenowym udzielanym uczestnikowi w momencie dokonywa­nej sprzedaży. Tym samym, podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży zestawu promocyjnego w ro­zumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT będzie stanowiła wyłącznie wykazana na fakturze kwota obejmująca przyznany uczestnikowi rabat. Jest to bowiem kwota, którą uczestnik akcji promocyjnej ma zapłacić za zakupione zestawy promocyjne.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 stycznia 2014 r. (sygn. ILPP1/443-909/13-4/NS) czytamy:

Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wybranych towarów lub zestawów towarów w cenie promocyjnej w ramach Akcji Promocyjnej, co oznacza, że powyższa sprzedaż następować bę­dzie po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar/towary (rabat będzie przysługiwał klientowi po spełnieniu określonych regulaminem warunków). Zatem, określając podstawę opodatkowa­nia, Spółka powinna jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży. Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie podstawą opodatkowania przy sprzedaży zestawów promocyjnych jest/będzie - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy oraz art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy - kwota fak­tycznie należna od uczestnika Akcji Promocyjnej (cena promocyjna) pomniejszona o należny podatek, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 32 ustawy.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1 ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe od 2026 r. dla samochodów firmowych. MF: stosuje się je do umów leasingu i najmu zawartych wcześniej jeżeli auto nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki rosną po cichu. Od 2026 r. firmy zapłacą nawet dziesiątki tysięcy złotych więcej

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA