REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

REKLAMA

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami

REKLAMA

REKLAMA

Klient zamówił u nas kilka różnych towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT. Na poczet tego zakupu wpłacił zaliczkę, nie wskazując jednak, jaka część zaliczki dotyczy danego towaru. Jak ustalić podstawę opodatkowania w podziale na poszczególne stawki VAT w takim przypadku?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji zasadne będzie podzielenie zaliczki proporcjonalnie do sprzedaży według poszczególnych stawek, zgodnie z ustaleniami wynikającymi z zawartej umowy. Ponie­waż otrzymaną zaliczkę należy traktować jako kwotę brutto, należny podatek (według właściwej stawki) w odniesieniu do każdej z części zaliczki przypadającej na poszczególne rodzaje towaru należy wyliczyć metodą „w stu"(art. 106f ust. 1 ustawy o VAT).

Czy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków koszty ich transportu oraz opakowań

REKLAMA

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• art. 106f ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT

Rozprowadzamy odpłatnie wśród firm vouchery umożliwiające korzystanie z usług sportowych, rekre­acyjnych lub kulturalnych oferowanych przez naszych partnerów na podstawie podpisanych z nami umów. Czy kwota otrzymana za voucher podlega opodatkowaniu VAT? Jeśli tak, to jak ustalić podstawę opodatkowania, skoro to korzystający z vouchera użytkownik decyduje, z jakich usług i kiedy skorzysta?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji opłata za voucher będzie stanowić zaliczkę podlegającą opodatkowaniu VAT według właściwej dla danej usługi stawki VAT, jeśli wszystkie warunki transakcji zostaną dostatecznie skonkretyzowane. Chociaż dany voucher zostanie dopiero wymieniony na konkretną usługę, której jest przypisany, to w takim przypadku już w momencie otrzymania kwoty zapłaty od użytkownika (lub osoby trzeciej), powinni Państwo rozpoznać obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża

Świadczymy usługi turystyki jako biuro podróży. Klienci wpłacają nam zaliczki na poczet organizo­wanych przez nas imprez turystycznych (wycieczek, wczasów), które odbędą się w przyszłości. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania, jeśli na moment wpłaty zaliczki nie jest znana wyso­kość kosztów poniesionych z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do danej imprezy turystycznej?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji, gdy turysta dokonuje wpłaty zaliczki na poczet przyszłej usługi turystyki, organy podatkowe nakazują podatnikom obliczać podatek od marży, jaką biuro podróży skalkulowało przy określaniu ceny danej imprezy turystycznej. Uznają bowiem, że - co do zasady - cena imprezy jest stała dla danego klienta i jest ona znana w momencie jej przedsprzedaży, a biuro powinno dysponować dokumentacją, na podstawie której zostały obliczone koszty, uwzględnione następnie przy obliczaniu ceny oraz marży. Natomiast po ustaleniu faktycznych kosztów, jeśli ich wysokość będzie inna od przyjętej do kalkulacji, biuro ma prawo skorygować podatek w deklaracji złożonej za okres rozlicze­niowy, w którym została wykonana usługa turystyki. Tak samo trzeba postąpić, gdy koszty zostaną ponie­sione w okresach późniejszych niż okres, w którym ww. usługa została wykonana.

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 maja 2014 r. (sygn. IBPP1/443-227/14/AS) czytamy:

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania zapłaty przed wykonaniem usługi turystyki podatnik powinien obliczyć kwotę podatku od otrzymanej zaliczki przy uwzględnieniu, iż podsta­wą opodatkowania w tym przypadku jest również marża. W momencie otrzymania zaliczki na poczet usługi turystyki, z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę taką, którą skalku­lował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty. Cena wycieczki, co do zasady, jest stała dla danego klienta i znana już przy dokonywaniu pierwszych przedsprzedaży danej wycieczki. W takiej sytuacji podatnik powinien posiadać stosowną dokumentację, która potwier­dzałaby, że skalkulowane koszty uwzględniane przy wyliczeniu ceny i marży mają swoje uzasadnienie (np. umowy zawarte z hotelami, przewoźnikami). Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści tu­rysty w odniesieniu do danej wycieczki i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać korekty podatku w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana. Koszty, które zostaną poniesione w okresach późniejszych niż okres wykonania usługi, powinny być rozliczone poprzez stosowną korektę deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym doszło do wykonania usługi. Należy bowiem zauważyć, że obo­wiązek podatkowy nie powstaje w stosunku do tych usług później niż z chwilą ich wykonania.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Identyczne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-92/14-6/JN).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Świadczymy usługi hotelarskie. Przyjmując rezerwację miejsc noclegowych w pokojach na dłuższe pobyty w sezonie letnim, pobieramy zaliczki na poczet przyszłej usługi. Zdarza się jednak, że mimo upływu terminu na rezygnację z rezerwacji, klient - nie rezygnując formalnie z usługi - nie pojawia się w hotelu. Wówczas zatrzymujemy wpłaconą zaliczkę jako rekompensatę. Czy taka czynność podlega opodatkowaniu VAT?

Nie. Zatrzymanie zaliczki w opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji pełni funkcję odszkodowawczą. Służy zrekompensowaniu szkody poniesionej przez Państwa z powodu rezygnacji klienta z pobytu bez uprzedzenia. Tym samym, świadczenie to nie jest związane z jakąkolwiek odpłatną usługą, a tym samym nie podlega VAT. Należy podkreślić, że zaliczka w momencie otrzymania podlegała opodatkowaniu, a za­tem podlegała uwzględnieniu w podstawie opodatkowania dla celów VAT. Dlatego, po zmianie jej charak­teru na rekompensacyjny, mają Państwo prawo skorygować podatek, który stał się nienależny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 10 pkt 3, art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA