REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami

REKLAMA

Klient zamówił u nas kilka różnych towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT. Na poczet tego zakupu wpłacił zaliczkę, nie wskazując jednak, jaka część zaliczki dotyczy danego towaru. Jak ustalić podstawę opodatkowania w podziale na poszczególne stawki VAT w takim przypadku?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji zasadne będzie podzielenie zaliczki proporcjonalnie do sprzedaży według poszczególnych stawek, zgodnie z ustaleniami wynikającymi z zawartej umowy. Ponie­waż otrzymaną zaliczkę należy traktować jako kwotę brutto, należny podatek (według właściwej stawki) w odniesieniu do każdej z części zaliczki przypadającej na poszczególne rodzaje towaru należy wyliczyć metodą „w stu"(art. 106f ust. 1 ustawy o VAT).

Czy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków koszty ich transportu oraz opakowań

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• art. 106f ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT

Rozprowadzamy odpłatnie wśród firm vouchery umożliwiające korzystanie z usług sportowych, rekre­acyjnych lub kulturalnych oferowanych przez naszych partnerów na podstawie podpisanych z nami umów. Czy kwota otrzymana za voucher podlega opodatkowaniu VAT? Jeśli tak, to jak ustalić podstawę opodatkowania, skoro to korzystający z vouchera użytkownik decyduje, z jakich usług i kiedy skorzysta?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji opłata za voucher będzie stanowić zaliczkę podlegającą opodatkowaniu VAT według właściwej dla danej usługi stawki VAT, jeśli wszystkie warunki transakcji zostaną dostatecznie skonkretyzowane. Chociaż dany voucher zostanie dopiero wymieniony na konkretną usługę, której jest przypisany, to w takim przypadku już w momencie otrzymania kwoty zapłaty od użytkownika (lub osoby trzeciej), powinni Państwo rozpoznać obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża

Świadczymy usługi turystyki jako biuro podróży. Klienci wpłacają nam zaliczki na poczet organizo­wanych przez nas imprez turystycznych (wycieczek, wczasów), które odbędą się w przyszłości. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania, jeśli na moment wpłaty zaliczki nie jest znana wyso­kość kosztów poniesionych z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do danej imprezy turystycznej?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji, gdy turysta dokonuje wpłaty zaliczki na poczet przyszłej usługi turystyki, organy podatkowe nakazują podatnikom obliczać podatek od marży, jaką biuro podróży skalkulowało przy określaniu ceny danej imprezy turystycznej. Uznają bowiem, że - co do zasady - cena imprezy jest stała dla danego klienta i jest ona znana w momencie jej przedsprzedaży, a biuro powinno dysponować dokumentacją, na podstawie której zostały obliczone koszty, uwzględnione następnie przy obliczaniu ceny oraz marży. Natomiast po ustaleniu faktycznych kosztów, jeśli ich wysokość będzie inna od przyjętej do kalkulacji, biuro ma prawo skorygować podatek w deklaracji złożonej za okres rozlicze­niowy, w którym została wykonana usługa turystyki. Tak samo trzeba postąpić, gdy koszty zostaną ponie­sione w okresach późniejszych niż okres, w którym ww. usługa została wykonana.

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 maja 2014 r. (sygn. IBPP1/443-227/14/AS) czytamy:

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania zapłaty przed wykonaniem usługi turystyki podatnik powinien obliczyć kwotę podatku od otrzymanej zaliczki przy uwzględnieniu, iż podsta­wą opodatkowania w tym przypadku jest również marża. W momencie otrzymania zaliczki na poczet usługi turystyki, z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę taką, którą skalku­lował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty. Cena wycieczki, co do zasady, jest stała dla danego klienta i znana już przy dokonywaniu pierwszych przedsprzedaży danej wycieczki. W takiej sytuacji podatnik powinien posiadać stosowną dokumentację, która potwier­dzałaby, że skalkulowane koszty uwzględniane przy wyliczeniu ceny i marży mają swoje uzasadnienie (np. umowy zawarte z hotelami, przewoźnikami). Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści tu­rysty w odniesieniu do danej wycieczki i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać korekty podatku w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana. Koszty, które zostaną poniesione w okresach późniejszych niż okres wykonania usługi, powinny być rozliczone poprzez stosowną korektę deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym doszło do wykonania usługi. Należy bowiem zauważyć, że obo­wiązek podatkowy nie powstaje w stosunku do tych usług później niż z chwilą ich wykonania.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Identyczne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-92/14-6/JN).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Świadczymy usługi hotelarskie. Przyjmując rezerwację miejsc noclegowych w pokojach na dłuższe pobyty w sezonie letnim, pobieramy zaliczki na poczet przyszłej usługi. Zdarza się jednak, że mimo upływu terminu na rezygnację z rezerwacji, klient - nie rezygnując formalnie z usługi - nie pojawia się w hotelu. Wówczas zatrzymujemy wpłaconą zaliczkę jako rekompensatę. Czy taka czynność podlega opodatkowaniu VAT?

Nie. Zatrzymanie zaliczki w opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji pełni funkcję odszkodowawczą. Służy zrekompensowaniu szkody poniesionej przez Państwa z powodu rezygnacji klienta z pobytu bez uprzedzenia. Tym samym, świadczenie to nie jest związane z jakąkolwiek odpłatną usługą, a tym samym nie podlega VAT. Należy podkreślić, że zaliczka w momencie otrzymania podlegała opodatkowaniu, a za­tem podlegała uwzględnieniu w podstawie opodatkowania dla celów VAT. Dlatego, po zmianie jej charak­teru na rekompensacyjny, mają Państwo prawo skorygować podatek, który stał się nienależny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 10 pkt 3, art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA