REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

REKLAMA

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami

REKLAMA

Autopromocja

Klient zamówił u nas kilka różnych towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT. Na poczet tego zakupu wpłacił zaliczkę, nie wskazując jednak, jaka część zaliczki dotyczy danego towaru. Jak ustalić podstawę opodatkowania w podziale na poszczególne stawki VAT w takim przypadku?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji zasadne będzie podzielenie zaliczki proporcjonalnie do sprzedaży według poszczególnych stawek, zgodnie z ustaleniami wynikającymi z zawartej umowy. Ponie­waż otrzymaną zaliczkę należy traktować jako kwotę brutto, należny podatek (według właściwej stawki) w odniesieniu do każdej z części zaliczki przypadającej na poszczególne rodzaje towaru należy wyliczyć metodą „w stu"(art. 106f ust. 1 ustawy o VAT).

Czy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków koszty ich transportu oraz opakowań

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• art. 106f ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT

Rozprowadzamy odpłatnie wśród firm vouchery umożliwiające korzystanie z usług sportowych, rekre­acyjnych lub kulturalnych oferowanych przez naszych partnerów na podstawie podpisanych z nami umów. Czy kwota otrzymana za voucher podlega opodatkowaniu VAT? Jeśli tak, to jak ustalić podstawę opodatkowania, skoro to korzystający z vouchera użytkownik decyduje, z jakich usług i kiedy skorzysta?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji opłata za voucher będzie stanowić zaliczkę podlegającą opodatkowaniu VAT według właściwej dla danej usługi stawki VAT, jeśli wszystkie warunki transakcji zostaną dostatecznie skonkretyzowane. Chociaż dany voucher zostanie dopiero wymieniony na konkretną usługę, której jest przypisany, to w takim przypadku już w momencie otrzymania kwoty zapłaty od użytkownika (lub osoby trzeciej), powinni Państwo rozpoznać obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża

REKLAMA

Świadczymy usługi turystyki jako biuro podróży. Klienci wpłacają nam zaliczki na poczet organizo­wanych przez nas imprez turystycznych (wycieczek, wczasów), które odbędą się w przyszłości. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania, jeśli na moment wpłaty zaliczki nie jest znana wyso­kość kosztów poniesionych z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do danej imprezy turystycznej?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji, gdy turysta dokonuje wpłaty zaliczki na poczet przyszłej usługi turystyki, organy podatkowe nakazują podatnikom obliczać podatek od marży, jaką biuro podróży skalkulowało przy określaniu ceny danej imprezy turystycznej. Uznają bowiem, że - co do zasady - cena imprezy jest stała dla danego klienta i jest ona znana w momencie jej przedsprzedaży, a biuro powinno dysponować dokumentacją, na podstawie której zostały obliczone koszty, uwzględnione następnie przy obliczaniu ceny oraz marży. Natomiast po ustaleniu faktycznych kosztów, jeśli ich wysokość będzie inna od przyjętej do kalkulacji, biuro ma prawo skorygować podatek w deklaracji złożonej za okres rozlicze­niowy, w którym została wykonana usługa turystyki. Tak samo trzeba postąpić, gdy koszty zostaną ponie­sione w okresach późniejszych niż okres, w którym ww. usługa została wykonana.

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 maja 2014 r. (sygn. IBPP1/443-227/14/AS) czytamy:

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania zapłaty przed wykonaniem usługi turystyki podatnik powinien obliczyć kwotę podatku od otrzymanej zaliczki przy uwzględnieniu, iż podsta­wą opodatkowania w tym przypadku jest również marża. W momencie otrzymania zaliczki na poczet usługi turystyki, z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę taką, którą skalku­lował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty. Cena wycieczki, co do zasady, jest stała dla danego klienta i znana już przy dokonywaniu pierwszych przedsprzedaży danej wycieczki. W takiej sytuacji podatnik powinien posiadać stosowną dokumentację, która potwier­dzałaby, że skalkulowane koszty uwzględniane przy wyliczeniu ceny i marży mają swoje uzasadnienie (np. umowy zawarte z hotelami, przewoźnikami). Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści tu­rysty w odniesieniu do danej wycieczki i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać korekty podatku w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana. Koszty, które zostaną poniesione w okresach późniejszych niż okres wykonania usługi, powinny być rozliczone poprzez stosowną korektę deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym doszło do wykonania usługi. Należy bowiem zauważyć, że obo­wiązek podatkowy nie powstaje w stosunku do tych usług później niż z chwilą ich wykonania.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Identyczne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-92/14-6/JN).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Świadczymy usługi hotelarskie. Przyjmując rezerwację miejsc noclegowych w pokojach na dłuższe pobyty w sezonie letnim, pobieramy zaliczki na poczet przyszłej usługi. Zdarza się jednak, że mimo upływu terminu na rezygnację z rezerwacji, klient - nie rezygnując formalnie z usługi - nie pojawia się w hotelu. Wówczas zatrzymujemy wpłaconą zaliczkę jako rekompensatę. Czy taka czynność podlega opodatkowaniu VAT?

Nie. Zatrzymanie zaliczki w opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji pełni funkcję odszkodowawczą. Służy zrekompensowaniu szkody poniesionej przez Państwa z powodu rezygnacji klienta z pobytu bez uprzedzenia. Tym samym, świadczenie to nie jest związane z jakąkolwiek odpłatną usługą, a tym samym nie podlega VAT. Należy podkreślić, że zaliczka w momencie otrzymania podlegała opodatkowaniu, a za­tem podlegała uwzględnieniu w podstawie opodatkowania dla celów VAT. Dlatego, po zmianie jej charak­teru na rekompensacyjny, mają Państwo prawo skorygować podatek, który stał się nienależny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 10 pkt 3, art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA