REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami

REKLAMA

Autopromocja

Klient zamówił u nas kilka różnych towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT. Na poczet tego zakupu wpłacił zaliczkę, nie wskazując jednak, jaka część zaliczki dotyczy danego towaru. Jak ustalić podstawę opodatkowania w podziale na poszczególne stawki VAT w takim przypadku?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji zasadne będzie podzielenie zaliczki proporcjonalnie do sprzedaży według poszczególnych stawek, zgodnie z ustaleniami wynikającymi z zawartej umowy. Ponie­waż otrzymaną zaliczkę należy traktować jako kwotę brutto, należny podatek (według właściwej stawki) w odniesieniu do każdej z części zaliczki przypadającej na poszczególne rodzaje towaru należy wyliczyć metodą „w stu"(art. 106f ust. 1 ustawy o VAT).

Czy wliczyć do podstawy opodatkowania sprzedawanych posiłków koszty ich transportu oraz opakowań

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• art. 106f ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT

REKLAMA

Rozprowadzamy odpłatnie wśród firm vouchery umożliwiające korzystanie z usług sportowych, rekre­acyjnych lub kulturalnych oferowanych przez naszych partnerów na podstawie podpisanych z nami umów. Czy kwota otrzymana za voucher podlega opodatkowaniu VAT? Jeśli tak, to jak ustalić podstawę opodatkowania, skoro to korzystający z vouchera użytkownik decyduje, z jakich usług i kiedy skorzysta?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji opłata za voucher będzie stanowić zaliczkę podlegającą opodatkowaniu VAT według właściwej dla danej usługi stawki VAT, jeśli wszystkie warunki transakcji zostaną dostatecznie skonkretyzowane. Chociaż dany voucher zostanie dopiero wymieniony na konkretną usługę, której jest przypisany, to w takim przypadku już w momencie otrzymania kwoty zapłaty od użytkownika (lub osoby trzeciej), powinni Państwo rozpoznać obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża

REKLAMA

Świadczymy usługi turystyki jako biuro podróży. Klienci wpłacają nam zaliczki na poczet organizo­wanych przez nas imprez turystycznych (wycieczek, wczasów), które odbędą się w przyszłości. Jak powinniśmy ustalić podstawę opodatkowania, jeśli na moment wpłaty zaliczki nie jest znana wyso­kość kosztów poniesionych z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do danej imprezy turystycznej?

W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji, gdy turysta dokonuje wpłaty zaliczki na poczet przyszłej usługi turystyki, organy podatkowe nakazują podatnikom obliczać podatek od marży, jaką biuro podróży skalkulowało przy określaniu ceny danej imprezy turystycznej. Uznają bowiem, że - co do zasady - cena imprezy jest stała dla danego klienta i jest ona znana w momencie jej przedsprzedaży, a biuro powinno dysponować dokumentacją, na podstawie której zostały obliczone koszty, uwzględnione następnie przy obliczaniu ceny oraz marży. Natomiast po ustaleniu faktycznych kosztów, jeśli ich wysokość będzie inna od przyjętej do kalkulacji, biuro ma prawo skorygować podatek w deklaracji złożonej za okres rozlicze­niowy, w którym została wykonana usługa turystyki. Tak samo trzeba postąpić, gdy koszty zostaną ponie­sione w okresach późniejszych niż okres, w którym ww. usługa została wykonana.

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 maja 2014 r. (sygn. IBPP1/443-227/14/AS) czytamy:

W związku z powyższym, w przypadku otrzymania zapłaty przed wykonaniem usługi turystyki podatnik powinien obliczyć kwotę podatku od otrzymanej zaliczki przy uwzględnieniu, iż podsta­wą opodatkowania w tym przypadku jest również marża. W momencie otrzymania zaliczki na poczet usługi turystyki, z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę taką, którą skalku­lował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty. Cena wycieczki, co do zasady, jest stała dla danego klienta i znana już przy dokonywaniu pierwszych przedsprzedaży danej wycieczki. W takiej sytuacji podatnik powinien posiadać stosowną dokumentację, która potwier­dzałaby, że skalkulowane koszty uwzględniane przy wyliczeniu ceny i marży mają swoje uzasadnienie (np. umowy zawarte z hotelami, przewoźnikami). Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści tu­rysty w odniesieniu do danej wycieczki i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać korekty podatku w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana. Koszty, które zostaną poniesione w okresach późniejszych niż okres wykonania usługi, powinny być rozliczone poprzez stosowną korektę deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym doszło do wykonania usługi. Należy bowiem zauważyć, że obo­wiązek podatkowy nie powstaje w stosunku do tych usług później niż z chwilą ich wykonania.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Identyczne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 14 maja 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-92/14-6/JN).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8, art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Świadczymy usługi hotelarskie. Przyjmując rezerwację miejsc noclegowych w pokojach na dłuższe pobyty w sezonie letnim, pobieramy zaliczki na poczet przyszłej usługi. Zdarza się jednak, że mimo upływu terminu na rezygnację z rezerwacji, klient - nie rezygnując formalnie z usługi - nie pojawia się w hotelu. Wówczas zatrzymujemy wpłaconą zaliczkę jako rekompensatę. Czy taka czynność podlega opodatkowaniu VAT?

Nie. Zatrzymanie zaliczki w opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji pełni funkcję odszkodowawczą. Służy zrekompensowaniu szkody poniesionej przez Państwa z powodu rezygnacji klienta z pobytu bez uprzedzenia. Tym samym, świadczenie to nie jest związane z jakąkolwiek odpłatną usługą, a tym samym nie podlega VAT. Należy podkreślić, że zaliczka w momencie otrzymania podlegała opodatkowaniu, a za­tem podlegała uwzględnieniu w podstawie opodatkowania dla celów VAT. Dlatego, po zmianie jej charak­teru na rekompensacyjny, mają Państwo prawo skorygować podatek, który stał się nienależny.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 8, art. 29a ust. 10 pkt 3, art. 106j ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA