Czy można obniżyć obrót zaewidencjonowany na kasie rejestrującej, gdy klient zwracający towar nie posiada paragonu
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Tak. W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji zakupiony towar zwracany jest przez klienta, który w miejsce paragonu, którym nie dysponuje, przedkłada inne dowody potwierdzające, że uprzednio doszło do sprzedaży tego towaru na jego rzecz. Zaistniała tym samym jedna z przesłanek warunkujących obniżenie podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT. Zasady dokumentowania zwrotu towaru, którego sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie fiskalnej, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z jego § 3 ust. 4 w przypadku zwrotu towarów i uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:
- datę sprzedaży,
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,
- termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,
- wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży, zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,
- dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.
Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach
Należy podkreślić, że w przepisach tych brak jest definicji „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży". Dlatego zasadne jest uznanie, że jakikolwiek dowód przedłożony przez kupującego, z którego wynika że transakcja sprzedaży doszła do skutku spełnia wymogi właściwego udokumentowania w rozumieniu przepisów rozporządzenia. Takim dowodem może być zatem wskazane przez Państwa w pytaniu ksero dowodu zakupu bądź ksero dowodu zapłaty kartą bankową.
Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 maja 2014 r. (sygn. IBPP3/443-122/14/LŻ) czytamy:
(...) prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja dokonanych przez klientów zwrotów musi zawierać wszystkie elementy wskazane w § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia. Jednym z elementów tej ewidencji jest dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Jak wykazano powyżej nie musi to być paragon fiskalny. W tym przypadku, ciężar dowodu znajduje się po stronie podatnika, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty i w sposób niebudzący wątpliwości wykazać fakt sprzedaży towaru, który następnie zostaje zwrócony. Wnioskodawca może w sytuacji braku oryginału paragonu fiskalnego jako dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 6 ww. rozporządzenia, wykorzystać np. ksero dowodu zakupu, dowód zapłaty kartą kredytową lub płatniczą danej sprzedaży. Zatem posiadanie ksera dowodu zakupu lub dowodu zapłaty kartą kredytową lub płatniczą, jak również prowadzenie ewidencji, o której mowa w § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, zawierającej wszystkie wymagane dane są wystarczające do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o której mowa w art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
PODSTAWA PRAWNA:
- art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
- § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. z 2013 r. poz. 363
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat