REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej

Subskrybuj nas na Youtube
Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej
Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej

REKLAMA

REKLAMA

Jak wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, gdy klient zgubił paragon? Kiedy nie trzeba dołączać paragonu do faktury? Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu fiskalnego? Odpowiadamy na te pytania.

Jak wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, gdy klient zgubił paragon

W moim sklepie pojawił się klient (osoba fizyczna), który kilka miesięcy temu kupił u mnie odzież. Dostał wtedy paragon fiskalny. Teraz domaga się ode mnie faktury, ale nie ma paragonu, bo go zgubił. Co mam zrobić w takiej sytuacji?

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Po pierwsze, powinien Pan sprawdzić, czy klient w ogóle ma prawo domagać się wystawienia faktury. Dokument taki należy wystawić tylko wtedy, gdy nabywca zażąda go w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym sprzedano mu towar lub wykonano usługę. Po tym terminie sprzedawca nie musi już faktury wystawiać - chyba, że zrobi to z własnej woli.

Po drugie, jeśli okaże się, że nabywca ma jednak prawo domagać się faktury, powinien mu ją Pan oczywiście wystawić. Obowiązuje zasada, że do egzemplarza takiego dokumentu pozostającego u sprzedawcy powinno się dołączyć paragon dokumentujący tą sprzedaż. Paragon jest więc swego rodzaju załącznikiem do wystawionej później faktury. Jeśli kupujący nie ma paragonu, to sprzedawca powinien wystawić fakturę, opatrując ją adnotacją o przyczynach braku paragonu (np. informację, że klient go zgubił).

Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP2/443-1165/12-2/KOM), które jest aktualne również w obecnym sta­nie prawnym:

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, tut. Organ stwierdza, że w sytuacji, gdy zgłosi się do Niego klient po fakturę bez przedstawienia paragonu fiskalnego, który uległ np. zagubieniu, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia takiemu klientowi faktury VAT i nie powoduje to obowiązku ponownej zapłaty podatku VAT od tej samej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Kiedy nie trzeba dołączać paragonu do faktury

REKLAMA

Klient - osoba fizyczna - żąda ode mnie wystawienia faktury dla sprzedaży udokumentowanej wcze­śniej paragonem. Transakcja, na którą się powołuje, jest zarejestrowana w raporcie dobowym kasy fiskalnej. Czy w tej sytuacji muszę dołączyć do faktury paragon?

Nie, nie musi Pan. W przypadku sprzedawcy, który wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż potwier­dzoną wcześniej paragonem fiskalnym obowiązuje zasada - o ile to oczywiście możliwe - dołączania paragonu do faktury pozostającej u podatnika. Od zasady tej jest jednak wyjątek - nie trzeba dołączać paragonu do faktury wystawianej przy pomocy kasy fiskalnej, o ile tylko wartość sprzedaży i kwota po­datku transakcji potwierdzanej wcześniej paragonem są zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy. Jeśli więc sprzedawca ma te dane w raporcie dobowym i na ich podstawie wystawi fakturę przy pomocy kasy fiskalnej, to nie musi dołączać do faktury paragonu.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312 .

Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu fiskalnego

W naszym hotelu oferujemy gościom noclegi głównie w pokojach dwuosobowych. Często zdarza się, że w takim pokoju nocują dwie osoby i każda z nich prosi nas o wystawienie osobnej faktury do jed­nego paragonu, którym wcześniej na kasie fiskalnej została udokumentowana sprzedaż usługi nocle­gowej. Czy możemy spełnić taką prośbę nie narażając się na zakwestionowanie poprawności takiego udokumentowania tej usługi?

Tak. Nie ma przeszkód, aby w opisanej w pytaniu sytuacji spełnili Państwo prośbę gości i wystawili dwie osobne faktury do jednego paragonu dokumentującego sprzedaż usługi noclegowej, który został uprzed­nio wydrukowany z kasy fiskalnej. Nie ma tutaj bowiem ryzyka uniknięcia opodatkowania VAT bądź też zaniżenia kwoty tego podatku, gdyż zarówno obrót, jak i podatek należny został w prawidłowej wysokości zaewidencjonowany na kasie fiskalnej.

Ponadto, wystawiając fakturę dotyczącą sprzedaży zarejestrowa­nej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż. Ten wymóg wynika wprost z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT. Dysponując zatem paragonem (który klienci otrzymujący fakturę są zobowiązani Pań­stwu zwrócić) oraz egzemplarzami wystawionych do niego faktur nie powinni się Państwo obawiać zakwe­stionowania poprawności udokumentowania tej transakcji dla celów VAT. Wypełniając zaś wymóg kontroli biznesowej, w celu jednoznacznego powiązania wszystkich tych dokumentów dla celów dowodowych, na egzemplarzu faktury, do którego fizycznie nie zostanie dołączony paragon, mogą Państwo wpisać dodat­kowo dane identyfikujące ten paragon, bądź dane faktury, z którą ten paragon zostanie połączony.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 stycz­nia 2010 r. (sygn. ITPP1/443-1067/09/BK), aktualnym również w obecnym stanie prawnym, czytamy:

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi noclegowe, które są ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Cena za nocleg w pokoju 2-osobowym wynosi 100 zł. Klient wynajmuje pokój i dokonuje zapłaty. Recepcjonista-kasjer rejestruje na kasie fiskalnej sprzedaż na kwotę 100 zł i wystawia na tę kwotę paragon fiskalny. Po dokonaniu zapłaty klient informuje kasjera, że życzy sobie wystawienia dwóch faktur do jednego para­gonu dla dwóch osób. Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wnio­sku, stwierdzić należy, iż w tym konkretnym przypadku nie ma przeszkód prawnych do wystawienia dwóch faktur dokumentujących powyższą transakcję, bowiem obrót i podatek należny został na kasie zaewidencjonowany w prawidłowej wysokości. Przy czym dla celów dowodowych na wystawionych fak­turach VAT należałoby umieszczać adnotację zawierającą numer paragonu.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA