REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej

Subskrybuj nas na Youtube
Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej
Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej

REKLAMA

REKLAMA

Jak wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, gdy klient zgubił paragon? Kiedy nie trzeba dołączać paragonu do faktury? Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu fiskalnego? Odpowiadamy na te pytania.

Jak wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, gdy klient zgubił paragon

W moim sklepie pojawił się klient (osoba fizyczna), który kilka miesięcy temu kupił u mnie odzież. Dostał wtedy paragon fiskalny. Teraz domaga się ode mnie faktury, ale nie ma paragonu, bo go zgubił. Co mam zrobić w takiej sytuacji?

REKLAMA

Autopromocja

Po pierwsze, powinien Pan sprawdzić, czy klient w ogóle ma prawo domagać się wystawienia faktury. Dokument taki należy wystawić tylko wtedy, gdy nabywca zażąda go w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym sprzedano mu towar lub wykonano usługę. Po tym terminie sprzedawca nie musi już faktury wystawiać - chyba, że zrobi to z własnej woli.

Po drugie, jeśli okaże się, że nabywca ma jednak prawo domagać się faktury, powinien mu ją Pan oczywiście wystawić. Obowiązuje zasada, że do egzemplarza takiego dokumentu pozostającego u sprzedawcy powinno się dołączyć paragon dokumentujący tą sprzedaż. Paragon jest więc swego rodzaju załącznikiem do wystawionej później faktury. Jeśli kupujący nie ma paragonu, to sprzedawca powinien wystawić fakturę, opatrując ją adnotacją o przyczynach braku paragonu (np. informację, że klient go zgubił).

Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP2/443-1165/12-2/KOM), które jest aktualne również w obecnym sta­nie prawnym:

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, tut. Organ stwierdza, że w sytuacji, gdy zgłosi się do Niego klient po fakturę bez przedstawienia paragonu fiskalnego, który uległ np. zagubieniu, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia takiemu klientowi faktury VAT i nie powoduje to obowiązku ponownej zapłaty podatku VAT od tej samej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Kiedy nie trzeba dołączać paragonu do faktury

Klient - osoba fizyczna - żąda ode mnie wystawienia faktury dla sprzedaży udokumentowanej wcze­śniej paragonem. Transakcja, na którą się powołuje, jest zarejestrowana w raporcie dobowym kasy fiskalnej. Czy w tej sytuacji muszę dołączyć do faktury paragon?

Nie, nie musi Pan. W przypadku sprzedawcy, który wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż potwier­dzoną wcześniej paragonem fiskalnym obowiązuje zasada - o ile to oczywiście możliwe - dołączania paragonu do faktury pozostającej u podatnika. Od zasady tej jest jednak wyjątek - nie trzeba dołączać paragonu do faktury wystawianej przy pomocy kasy fiskalnej, o ile tylko wartość sprzedaży i kwota po­datku transakcji potwierdzanej wcześniej paragonem są zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy. Jeśli więc sprzedawca ma te dane w raporcie dobowym i na ich podstawie wystawi fakturę przy pomocy kasy fiskalnej, to nie musi dołączać do faktury paragonu.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312 .

Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu fiskalnego

W naszym hotelu oferujemy gościom noclegi głównie w pokojach dwuosobowych. Często zdarza się, że w takim pokoju nocują dwie osoby i każda z nich prosi nas o wystawienie osobnej faktury do jed­nego paragonu, którym wcześniej na kasie fiskalnej została udokumentowana sprzedaż usługi nocle­gowej. Czy możemy spełnić taką prośbę nie narażając się na zakwestionowanie poprawności takiego udokumentowania tej usługi?

Tak. Nie ma przeszkód, aby w opisanej w pytaniu sytuacji spełnili Państwo prośbę gości i wystawili dwie osobne faktury do jednego paragonu dokumentującego sprzedaż usługi noclegowej, który został uprzed­nio wydrukowany z kasy fiskalnej. Nie ma tutaj bowiem ryzyka uniknięcia opodatkowania VAT bądź też zaniżenia kwoty tego podatku, gdyż zarówno obrót, jak i podatek należny został w prawidłowej wysokości zaewidencjonowany na kasie fiskalnej.

Ponadto, wystawiając fakturę dotyczącą sprzedaży zarejestrowa­nej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż. Ten wymóg wynika wprost z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT. Dysponując zatem paragonem (który klienci otrzymujący fakturę są zobowiązani Pań­stwu zwrócić) oraz egzemplarzami wystawionych do niego faktur nie powinni się Państwo obawiać zakwe­stionowania poprawności udokumentowania tej transakcji dla celów VAT. Wypełniając zaś wymóg kontroli biznesowej, w celu jednoznacznego powiązania wszystkich tych dokumentów dla celów dowodowych, na egzemplarzu faktury, do którego fizycznie nie zostanie dołączony paragon, mogą Państwo wpisać dodat­kowo dane identyfikujące ten paragon, bądź dane faktury, z którą ten paragon zostanie połączony.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 stycz­nia 2010 r. (sygn. ITPP1/443-1067/09/BK), aktualnym również w obecnym stanie prawnym, czytamy:

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi noclegowe, które są ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Cena za nocleg w pokoju 2-osobowym wynosi 100 zł. Klient wynajmuje pokój i dokonuje zapłaty. Recepcjonista-kasjer rejestruje na kasie fiskalnej sprzedaż na kwotę 100 zł i wystawia na tę kwotę paragon fiskalny. Po dokonaniu zapłaty klient informuje kasjera, że życzy sobie wystawienia dwóch faktur do jednego para­gonu dla dwóch osób. Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wnio­sku, stwierdzić należy, iż w tym konkretnym przypadku nie ma przeszkód prawnych do wystawienia dwóch faktur dokumentujących powyższą transakcję, bowiem obrót i podatek należny został na kasie zaewidencjonowany w prawidłowej wysokości. Przy czym dla celów dowodowych na wystawionych fak­turach VAT należałoby umieszczać adnotację zawierającą numer paragonu.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA