REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej

Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej
Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej

REKLAMA

REKLAMA

Jak wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, gdy klient zgubił paragon? Kiedy nie trzeba dołączać paragonu do faktury? Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu fiskalnego? Odpowiadamy na te pytania.

Jak wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, gdy klient zgubił paragon

W moim sklepie pojawił się klient (osoba fizyczna), który kilka miesięcy temu kupił u mnie odzież. Dostał wtedy paragon fiskalny. Teraz domaga się ode mnie faktury, ale nie ma paragonu, bo go zgubił. Co mam zrobić w takiej sytuacji?

REKLAMA

Autopromocja

Po pierwsze, powinien Pan sprawdzić, czy klient w ogóle ma prawo domagać się wystawienia faktury. Dokument taki należy wystawić tylko wtedy, gdy nabywca zażąda go w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym sprzedano mu towar lub wykonano usługę. Po tym terminie sprzedawca nie musi już faktury wystawiać - chyba, że zrobi to z własnej woli.

Po drugie, jeśli okaże się, że nabywca ma jednak prawo domagać się faktury, powinien mu ją Pan oczywiście wystawić. Obowiązuje zasada, że do egzemplarza takiego dokumentu pozostającego u sprzedawcy powinno się dołączyć paragon dokumentujący tą sprzedaż. Paragon jest więc swego rodzaju załącznikiem do wystawionej później faktury. Jeśli kupujący nie ma paragonu, to sprzedawca powinien wystawić fakturę, opatrując ją adnotacją o przyczynach braku paragonu (np. informację, że klient go zgubił).

Potwierdzenie tego stanowiska znajdziemy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP2/443-1165/12-2/KOM), które jest aktualne również w obecnym sta­nie prawnym:

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, tut. Organ stwierdza, że w sytuacji, gdy zgłosi się do Niego klient po fakturę bez przedstawienia paragonu fiskalnego, który uległ np. zagubieniu, Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia takiemu klientowi faktury VAT i nie powoduje to obowiązku ponownej zapłaty podatku VAT od tej samej transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Kiedy nie trzeba dołączać paragonu do faktury

REKLAMA

Klient - osoba fizyczna - żąda ode mnie wystawienia faktury dla sprzedaży udokumentowanej wcze­śniej paragonem. Transakcja, na którą się powołuje, jest zarejestrowana w raporcie dobowym kasy fiskalnej. Czy w tej sytuacji muszę dołączyć do faktury paragon?

Nie, nie musi Pan. W przypadku sprzedawcy, który wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż potwier­dzoną wcześniej paragonem fiskalnym obowiązuje zasada - o ile to oczywiście możliwe - dołączania paragonu do faktury pozostającej u podatnika. Od zasady tej jest jednak wyjątek - nie trzeba dołączać paragonu do faktury wystawianej przy pomocy kasy fiskalnej, o ile tylko wartość sprzedaży i kwota po­datku transakcji potwierdzanej wcześniej paragonem są zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy. Jeśli więc sprzedawca ma te dane w raporcie dobowym i na ich podstawie wystawi fakturę przy pomocy kasy fiskalnej, to nie musi dołączać do faktury paragonu.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312 .

Czy można wystawić dwie faktury do jednego paragonu fiskalnego

W naszym hotelu oferujemy gościom noclegi głównie w pokojach dwuosobowych. Często zdarza się, że w takim pokoju nocują dwie osoby i każda z nich prosi nas o wystawienie osobnej faktury do jed­nego paragonu, którym wcześniej na kasie fiskalnej została udokumentowana sprzedaż usługi nocle­gowej. Czy możemy spełnić taką prośbę nie narażając się na zakwestionowanie poprawności takiego udokumentowania tej usługi?

Tak. Nie ma przeszkód, aby w opisanej w pytaniu sytuacji spełnili Państwo prośbę gości i wystawili dwie osobne faktury do jednego paragonu dokumentującego sprzedaż usługi noclegowej, który został uprzed­nio wydrukowany z kasy fiskalnej. Nie ma tutaj bowiem ryzyka uniknięcia opodatkowania VAT bądź też zaniżenia kwoty tego podatku, gdyż zarówno obrót, jak i podatek należny został w prawidłowej wysokości zaewidencjonowany na kasie fiskalnej.

Ponadto, wystawiając fakturę dotyczącą sprzedaży zarejestrowa­nej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż. Ten wymóg wynika wprost z art. 106h ust. 1 ustawy o VAT. Dysponując zatem paragonem (który klienci otrzymujący fakturę są zobowiązani Pań­stwu zwrócić) oraz egzemplarzami wystawionych do niego faktur nie powinni się Państwo obawiać zakwe­stionowania poprawności udokumentowania tej transakcji dla celów VAT. Wypełniając zaś wymóg kontroli biznesowej, w celu jednoznacznego powiązania wszystkich tych dokumentów dla celów dowodowych, na egzemplarzu faktury, do którego fizycznie nie zostanie dołączony paragon, mogą Państwo wpisać dodat­kowo dane identyfikujące ten paragon, bądź dane faktury, z którą ten paragon zostanie połączony.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 stycz­nia 2010 r. (sygn. ITPP1/443-1067/09/BK), aktualnym również w obecnym stanie prawnym, czytamy:

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi noclegowe, które są ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Cena za nocleg w pokoju 2-osobowym wynosi 100 zł. Klient wynajmuje pokój i dokonuje zapłaty. Recepcjonista-kasjer rejestruje na kasie fiskalnej sprzedaż na kwotę 100 zł i wystawia na tę kwotę paragon fiskalny. Po dokonaniu zapłaty klient informuje kasjera, że życzy sobie wystawienia dwóch faktur do jednego para­gonu dla dwóch osób. Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wnio­sku, stwierdzić należy, iż w tym konkretnym przypadku nie ma przeszkód prawnych do wystawienia dwóch faktur dokumentujących powyższą transakcję, bowiem obrót i podatek należny został na kasie zaewidencjonowany w prawidłowej wysokości. Przy czym dla celów dowodowych na wystawionych fak­turach VAT należałoby umieszczać adnotację zawierającą numer paragonu.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106h ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA