REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż lodów musi być rejestrowana na kasie fiskalnej?

Czy sprzedaż lodów musi być rejestrowana na kasie fiskalnej?
Czy sprzedaż lodów musi być rejestrowana na kasie fiskalnej?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż lodów i zimnych napojów bez konieczności ewidencjonowania obrotów na kasie fiskalnej? To możliwe, jeśli obroty nie przekraczają 20 tys. zł rocznie a sprzedaż jest tak zorganizowana, że można ją uznać za dostawę towarów – wynika z interpretacji przepisów podatkowych.

Przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż czy świadczenie usług na rzecz osób fizycznych, powinni dokonywać ewidencji obrotów przy użyciu kasy fiskalnej. Nie muszą tego robić ci, których obrót w ciągu roku nie przekracza 20 tys. zł, ale to zwolnienie nie obejmuje wszystkich branż. Na przykład nie mogą korzystać z niego przedsiębiorcy, świadczący usługi gastronomiczne oraz zajmujący się przygotowywaniem posiłków dla odbiorców zewnętrznych (czyli cateringiem).

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Lody sprzedawane wyłącznie na wynos - czy to usługa gastronomiczna

Przepisy mówią, że obowiązek stosowania kasy fiskalnej niezależnie od wielkości obrotów dotyczy także tych, którzy oferują usługi gastronomiczne sezonowo, więc praktycznie każdy punkt sprzedający posiłki czy desery musi wydawać klientom paragony. Jednakże i tutaj są wyjątki.

Do izby skarbowej zwrócił się przedsiębiorca, który prowadzi w cieplejszych miesiącach roku lodziarnię. Dokładnie sprzedaje on lody włoskie (oraz zimne napoje). Odbywa się to w ten sposób, że sprzedający podaje zakupione przez okienko lody klientom, którzy potem zjadają je, chodząc po mieście.

REKLAMA

Na ten element przedsiębiorca zwrócił uwagę – że żaden z kupujących lody nie może wejść do lokalu i zjeść ich na miejscu. Nie ma zastawy, sztućców, kelnerów, stolików, nie ma przygotowywania żywności ani cateringu, a więc nie ma niczego, co kojarzy się ze standardowym pojmowaniem pojęcia „usługa gastronomiczna”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca więc zapytał, czy w tej sytuacji musi on używać kasy fiskalnej, skoro w jego przypadku raczej można mówić o dostawie towaru niż o usłudze gastronomicznej. Dodał także, że w 2014 wartość obrotu punktu sprzedaży lodów nie przekroczyła poziomu 20 tys. zł, a także stwierdził on, że również w 2015 r. nie przekroczy tego limitu. W tej sytuacji – jak zasugerował przedsiębiorca – powinien on móc korzystać ze zwolnienia od obowiązku dokonywania ewidencji obrotu przy użyciu kasy fiskalnej.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dostawa żywności to część usługi gastronomicznej

Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 30 lipca 2015 r. (sygnatura IPTPP3/4512-189/15-4/MJ) przyznała rację podatnikowi. Czyli uznała, że nie musi on stosować kasy fiskalnej.

Urzędnicy zwrócili uwagę, że z unijnych przepisów wynika, że „usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie” (art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r.). Innymi słowy, tego rodzaju działalność nie może polegać wyłącznie na dostarczeniu żywności czy napojów, ale ten element powinien być częścią działalności, w której powinny przeważać usługi.

Poza tym urzędnicy przytoczyli wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w sprawie Faaborg-Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg (C-231/94), wg którego za świadczenie usług restauracyjnych można uznać tylko działalność , w której dostawa żywności jest tylko jedną ze składowych. Za to jeśli transakcja dotyczy artykułów żywnościowych na wynos i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach, wówczas o usługach nie może być mowy – wynika z uzasadnienia wyroku.

Sprzedaż lodów jak dostawa towarów

W tej sytuacji wiec urzędnicy uznali, że wnioskujący nie świadczy usług gastronomicznych i że jego działalność należy uznać za dostawę towarów. A w przypadku dostawy towarów przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej, o ile przychody nie przekroczą kwot 20 tys. zł w ciągu roku. Stąd dopóki nie przekroczy tego limitu, wnioskujący nie musi używać kasy fiskalnej przy sprzedaży lodów.

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA