REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania VAT przy dostawie towaru - wartość opakowania zwrotnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Podstawa opodatkowania VAT przy dostawie towaru - wartość opakowania zwrotnego
Podstawa opodatkowania VAT przy dostawie towaru - wartość opakowania zwrotnego

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A dostarcza towar w opakowaniach zwrotnych, za które pobierana jest kaucja. Zgodnie z umowami zawartymi z klientami, nabywcy mają 30 dni na ich odesłanie. Dostawca po zwróceniu opakowań przez klienta wypłaca mu zapłaconą wcześniej kaucję. Zdarzają się jednak sytuacje, w których opakowania nie zostają zwrócone. Czy w takiej sytuacji wartość opakowań powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania dostawy towarów?

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży. Kolejno, w myśl ust. 6 pkt 2 ww. artykułu podstawa opodatkowania towaru obejmuje m.in. wartość opakowania. Jednakże ustawodawca wprowadził szczególną zasadę odnoszącą się do opakowań zwrotnych.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zgodnie z art. 29a ust. 11 ustawy o VAT do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania, jeżeli podatnik dokonał dostawy towaru w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję za to opakowanie lub określając taką kaucję w umowie dotyczącej dostawy towaru. Z powyższego wynika, że jeżeli została pobrana od nabywcy kaucja za opakowanie to wartość takiego opakowania nie powinna podwyższać podstawy opodatkowania dokonanej dostawy. Ponadto, nawet jeżeli kaucja nie została pobrana, a przewidują ją postanowienia umowy między kontrahentami wówczas również wartość opakowania powinna zostać wyłączona z podstawy opodatkowania.

REKLAMA

Powyższe wynika z tego, że opakowania zwrotne nie są przedmiotem dostawy – jak nazwa wskazuje, powinny zostać zwrócone dostawcy. Nie dochodzi zatem do przeniesienia na kontrahenta prawa do rozporządzania tymi opakowaniami jak właściciel, a w związku z tym do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Opakowania zwrotne pozostają własnością sprzedawcy, natomiast pieniądze otrzymane z tytułu kaucji nie są zapłatą za dostawę towarów - stanowią jedynie zabezpieczenie.

Spółka A nie powinna zatem podwyższać podstawy opodatkowania o wartość przekazanych opakowań zwrotnych. Nie jest zobowiązana również wykazywać ich w fakturze dokumentującej dostawę. Jednakże w sytuacji gdy dostawca nie otrzyma z powrotem w wyznaczonym terminie tych opakowań, wartość opakowań zwrotnych należy uwzględnić w podstawie opodatkowania dostarczonych w tych opakowaniach towarów. Wskazuje na to art. 29a ust. 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku niezwrócenia przez nabywcę opakowania zwrotnego podstawę opodatkowania podwyższa się o jego wartość. Przepis ten przewiduje dwie sytuacje: gdy umowa pomiędzy kontrahentami zawiera postanowienia dotyczące terminu zwrotu tego opakowania i gdy brak jest takich postanowień. W pierwszym przypadku podatnik jest zobowiązany podwyższyć podstawę opodatkowania w dniu następującym po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowania (jeżeli tego opakowania nie zwrócono w terminie). Natomiast w przypadku, gdy w umowie nie określono terminu zwrotu, podatnik zobowiązany jest dokonać powiększenia podstawy opodatkowania o wartość takiego opakowania 60. dnia od dnia jego wydania.

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Takie zdarzenie (niezwrócenia w wyznaczonym terminie przez nabywcę opakowań zwrotnych) powinno zostać udokumentowane fakturą korygującą do faktury dokumentującej dostawę towarów w tych opakowaniach. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 17.08.2015 r. znak ILPP5/4512-1-118/15-2/KG, który zauważył, że „(...) w przypadku niezwrócenia w terminie opakowań zwrotnych, pobranej lub określonej w umowie kaucji, nie należy rozliczać i dokumentować wystawiając fakturę na sprzedaż opakowań lecz wystawiając fakturę korygującą do faktury dokumentującej sprzedaż towarów w opakowaniach zwrotnych, podwyższając podstawę opodatkowania o wartość pobranej lub określonej umowie kaucji. Co istotne, w przypadku niezwrócenia opakowań w ustalonym terminie, podatek VAT należny w odniesieniu do takich opakowań powinien zostać obliczony według stawki właściwej dla towaru dostarczanego w tych opakowaniach”.

Podsumowując, w opisanej sytuacji Spółka A powinna podwyższyć podstawę opodatkowania o wartość przekazanych z dostawą towarów opakowań zwrotnych jedynie w sytuacji nieodesłania ich w terminie określonym w umowie. Wówczas powinna również wystawić fakturę korygującą do transakcji dostawy towarów w tych opakowaniach i opodatkować dostawę opakowań stawką VAT właściwą dla towaru będącego przedmiotem dostawy.

Katarzyna Bartniak, Młodszy Konsultant Podatkowy
ECDDP Sp. z o.o

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA