REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania VAT przy dostawie towaru - wartość opakowania zwrotnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Podstawa opodatkowania VAT przy dostawie towaru - wartość opakowania zwrotnego
Podstawa opodatkowania VAT przy dostawie towaru - wartość opakowania zwrotnego

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A dostarcza towar w opakowaniach zwrotnych, za które pobierana jest kaucja. Zgodnie z umowami zawartymi z klientami, nabywcy mają 30 dni na ich odesłanie. Dostawca po zwróceniu opakowań przez klienta wypłaca mu zapłaconą wcześniej kaucję. Zdarzają się jednak sytuacje, w których opakowania nie zostają zwrócone. Czy w takiej sytuacji wartość opakowań powinna zostać wliczona do podstawy opodatkowania dostawy towarów?

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży. Kolejno, w myśl ust. 6 pkt 2 ww. artykułu podstawa opodatkowania towaru obejmuje m.in. wartość opakowania. Jednakże ustawodawca wprowadził szczególną zasadę odnoszącą się do opakowań zwrotnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 29a ust. 11 ustawy o VAT do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania, jeżeli podatnik dokonał dostawy towaru w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję za to opakowanie lub określając taką kaucję w umowie dotyczącej dostawy towaru. Z powyższego wynika, że jeżeli została pobrana od nabywcy kaucja za opakowanie to wartość takiego opakowania nie powinna podwyższać podstawy opodatkowania dokonanej dostawy. Ponadto, nawet jeżeli kaucja nie została pobrana, a przewidują ją postanowienia umowy między kontrahentami wówczas również wartość opakowania powinna zostać wyłączona z podstawy opodatkowania.

Powyższe wynika z tego, że opakowania zwrotne nie są przedmiotem dostawy – jak nazwa wskazuje, powinny zostać zwrócone dostawcy. Nie dochodzi zatem do przeniesienia na kontrahenta prawa do rozporządzania tymi opakowaniami jak właściciel, a w związku z tym do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Opakowania zwrotne pozostają własnością sprzedawcy, natomiast pieniądze otrzymane z tytułu kaucji nie są zapłatą za dostawę towarów - stanowią jedynie zabezpieczenie.

Spółka A nie powinna zatem podwyższać podstawy opodatkowania o wartość przekazanych opakowań zwrotnych. Nie jest zobowiązana również wykazywać ich w fakturze dokumentującej dostawę. Jednakże w sytuacji gdy dostawca nie otrzyma z powrotem w wyznaczonym terminie tych opakowań, wartość opakowań zwrotnych należy uwzględnić w podstawie opodatkowania dostarczonych w tych opakowaniach towarów. Wskazuje na to art. 29a ust. 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku niezwrócenia przez nabywcę opakowania zwrotnego podstawę opodatkowania podwyższa się o jego wartość. Przepis ten przewiduje dwie sytuacje: gdy umowa pomiędzy kontrahentami zawiera postanowienia dotyczące terminu zwrotu tego opakowania i gdy brak jest takich postanowień. W pierwszym przypadku podatnik jest zobowiązany podwyższyć podstawę opodatkowania w dniu następującym po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowania (jeżeli tego opakowania nie zwrócono w terminie). Natomiast w przypadku, gdy w umowie nie określono terminu zwrotu, podatnik zobowiązany jest dokonać powiększenia podstawy opodatkowania o wartość takiego opakowania 60. dnia od dnia jego wydania.

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Takie zdarzenie (niezwrócenia w wyznaczonym terminie przez nabywcę opakowań zwrotnych) powinno zostać udokumentowane fakturą korygującą do faktury dokumentującej dostawę towarów w tych opakowaniach. Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 17.08.2015 r. znak ILPP5/4512-1-118/15-2/KG, który zauważył, że „(...) w przypadku niezwrócenia w terminie opakowań zwrotnych, pobranej lub określonej w umowie kaucji, nie należy rozliczać i dokumentować wystawiając fakturę na sprzedaż opakowań lecz wystawiając fakturę korygującą do faktury dokumentującej sprzedaż towarów w opakowaniach zwrotnych, podwyższając podstawę opodatkowania o wartość pobranej lub określonej umowie kaucji. Co istotne, w przypadku niezwrócenia opakowań w ustalonym terminie, podatek VAT należny w odniesieniu do takich opakowań powinien zostać obliczony według stawki właściwej dla towaru dostarczanego w tych opakowaniach”.

Podsumowując, w opisanej sytuacji Spółka A powinna podwyższyć podstawę opodatkowania o wartość przekazanych z dostawą towarów opakowań zwrotnych jedynie w sytuacji nieodesłania ich w terminie określonym w umowie. Wówczas powinna również wystawić fakturę korygującą do transakcji dostawy towarów w tych opakowaniach i opodatkować dostawę opakowań stawką VAT właściwą dla towaru będącego przedmiotem dostawy.

Katarzyna Bartniak, Młodszy Konsultant Podatkowy
ECDDP Sp. z o.o

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA