REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatniku VAT, sprawdź, czy nie jesteś wykreślony z rejestru

Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Podatniku VAT, sprawdź, czy nie jesteś wykreślony z rejestru
Podatniku VAT, sprawdź, czy nie jesteś wykreślony z rejestru

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy w tym zakresie obowiązują od stycznia 2017 r. i od samego początku budzą kontrowersje. W szczególności krytykowana jest możliwość wykreślenia podatnika z rejestru czynnych podatników VAT bez żadnego powiadomienia o tym fakcie. Organy wykreślają podatników, a firmy funkcjonują (często bez wiedzy, że one lub ich kontrahenci mogli zostać wykreśleni z rejestru VAT). Przepisy nie przewidują bowiem odpowiedniej formy rozstrzygnięcia o usunięciu podatnika z rejestru VAT, a organy nie są nawet zobowiązane do zawiadomienia zainteresowanego podatnika o jego usunięciu z ww. rejestru.

Wykreślenie podatnika VAT z rejestru - co mówią przepisy…

Zgodnie z przepisami art. 96 ust. 9 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatników z rejestru podatników VAT bez konieczności informowania ich o tym, w następujących przypadkach:

REKLAMA

REKLAMA

  • gdy podatnik nie istnieje;
  • mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem ani pełnomocnikiem;
  • dane w zgłoszeniu okażą się niezgodne z prawdą;
  • podatnik (lub jego pełnomocnik) nie stawia się na wezwania organu podatkowego albo organu kontroli skarbowej;
  • posiadane informacje wskazują na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu działu III B Ordynacji podatkowej[1].

Ponadto, w myśl art. art. 96 ust 9a ustawy o VAT wykreśleniu z urzędu z rejestru podatników VAT podlega podatnik, który:

  • zawiesił wykonywanie działalność gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy;
  • nie złożył deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały;
  • składał zerowe deklaracje VAT przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały;
  • wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane;
  • wiedział lub miał uzasadnione podstawy, aby przypuszczać, że uczestniczy w tzw. karuzeli podatkowej.

W powyższych przypadkach naczelnik urzędu skarbowego również nie ma obowiązku informowania takich podmiotów o ich wykreśleniu (choć przepis nie wskazuje tego wprost tak jak w ww. art. 96 ust 9 ustawy o VAT). Pomimo, że omawiane przepisy obowiązują 1 stycznia 2017 r., to jednak przy podejmowaniu decyzji o wykreśleniu organ może uwzględniać wcześniejsze okresy tj. np. podatnik mógł zaprzestać składania deklaracji VAT we wrześniu 2016 i przez kolejne miesiące nie złożył żadnej deklaracji – wówczas może zostać wykreślony z rejestru.

Z informacji uzyskanych w urzędzie skarbowym wynika jednak, że w przypadku, o którym mowa powyżej, w pierwszej kolejności wykreślane są podmioty, które już od dłuższego czasu (powyżej roku), nie składały deklaracji lub składały deklaracje „zerowe”. W rzeczywistości, przedsiębiorcy często w ogóle nie wiedzą, że stracili status podatnika VAT. Dowiadują się o tym najczęściej:

REKLAMA

  • od swoich kontrahentów, gdy urząd skarbowy odmawia im prawa do odliczenia podatku naliczonego (wówczas zaczynają się kłopoty zarówno dla tych kontrahentów, jak i dla wykreślonego podmiotu); lub
  • od urzędu skarbowego, który wzywa ich do złożenia wyjaśnień o przyczynach złożenia deklaracji za dany miesiąc / kwartał – skoro podatnik nie widniał w tym okresie już w rejestrze VAT.

„Ratunek przed wykreśleniem” – specyfika prowadzonej działalności

W sytuacji gdy przyczyną wykreślenia ma być składanie tzw. deklaracji „zerowych” (art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy o VAT), naczelnik urzędu skarbowego odstępuje od wykreślenia zarejestrowanego podatnika jako podatnika VAT czynnego jeśli wykaże on, że składanie ww. deklaracji wynika ze specyfiki prowadzonej przez niego działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie, jak pokazuje praktyka, przed wykreśleniem podatnika z rejestru VAT z ww. przyczyny, urząd skarbowy może wezwać go do złożenia ww. wyjaśnień. W przypadku ich nieotrzymania następuje wykreślenia podmiotu z rejestru. Natomiast w sytuacji otrzymania wyjaśnień już po wykreśleniu (np. w przypadku, gdy podatnik w rzeczywistości nie otrzymał ww. wezwania), urząd może nie uwzględnić wyjaśnień podatnika, co w konsekwencji oznacza konieczność ponownego składania zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponadto, o tym czy i na jakich zasadach podatnik może wrócić do rejestru VAT uzależnione jest od powodu, dla którego urząd skarbowy usunął firmę z rejestru. W większości przypadków, w myśl art. 96 ust. 9a pkt 10 ustawy o VAT, podatnik nie ma obowiązku składać ponownie zgłoszenia rejestracyjnego, lecz powinien przekonać urząd, że jego decyzja była niewłaściwa. Dotyczy to m.in. podmiotów, które wykreślono, gdyż uznano, że nie istnieją lub nie można się było z nimi skontaktować.

Zgodnie z obowiązującym od 2018 roku przepisem art. 96 ust 9j ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł przywrócić zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w art. 96 ust. 9 pkt 5, jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzone przez niego działania nie są realizowane z zamiarem, o którym mowa w art. 96 ust. 9 pkt 5 albo wyjdą na jaw inne okoliczności lub dowody, z których wynikał brak tego zamiaru. Należy przyjąć, że podatnik omyłkowo wykreślony, który rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą łatwo to udowodni. Może to zrobić za pomocą dowolnych środków.

Polecamy: Biuletyn VAT

Czyżby szykowała się zmiana w podejściu organów…

Jak wynika z doniesień prasowych, biuro prasowe Krajowej Administracji Skarbowej poinformowało, że „dla przejrzystości obrotu gospodarczego istotnym jest, by takie zawiadomienie do podatnika zostało wystosowane, choć nie wynika to wprost z przepisu, nie jest także wskazana forma takiego zawiadomienia”. Tyle w teorii, bo w praktyce urzędy skarbowe co do zasady ww. zawiadomień nie wysyłają.

Należy jednak wyjaśnić, że w przypadku otrzymania ewentualnej informacji pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego dotyczącej wykreślenia, jako, że nie przybiera to formy decyzji administracyjnej podatnik nie może się od niej w żaden sposób odwołać.

Podsumowując, zgodnie z obowiązującymi przepisami, podatnik z dnia na dzień może się dowiedzieć, że został wykreślony z rejestru VAT – co w konwencji może przyczynić się do upadku jego biznesu, gdyż podmiot, którego nie ma w rejestrze, staje się niewiarygodny dla kontrahentów. Jednocześnie, jako że ww. zagadnienie jest wciąż szeroko komentowane/ krytykowane, nie można wykluczyć, że Ministerstwo Finansów przygotuje stosowne wytyczne dot. ww. przepisu. Jednak póki co rekomendowane jest regularne sprawdzanie, czy kontrahent (jak również sam podatnik) jest zarejestrowany jako podatnikiem VAT.

[1] Art. 96 ust. 9 pkt 5 został dodany ustawą z dnia 24.11.2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2491), która weszła w życie 13.01.2018r.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA