REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatniku VAT, sprawdź, czy nie jesteś wykreślony z rejestru

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Accace Polska
Kompleksowa obsługa prawna, doradztwo podatkowe, doradztwo transakcyjne, outsourcing księgowości, kadr i płac.
Podatniku VAT, sprawdź, czy nie jesteś wykreślony z rejestru
Podatniku VAT, sprawdź, czy nie jesteś wykreślony z rejestru

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy w tym zakresie obowiązują od stycznia 2017 r. i od samego początku budzą kontrowersje. W szczególności krytykowana jest możliwość wykreślenia podatnika z rejestru czynnych podatników VAT bez żadnego powiadomienia o tym fakcie. Organy wykreślają podatników, a firmy funkcjonują (często bez wiedzy, że one lub ich kontrahenci mogli zostać wykreśleni z rejestru VAT). Przepisy nie przewidują bowiem odpowiedniej formy rozstrzygnięcia o usunięciu podatnika z rejestru VAT, a organy nie są nawet zobowiązane do zawiadomienia zainteresowanego podatnika o jego usunięciu z ww. rejestru.

Wykreślenie podatnika VAT z rejestru - co mówią przepisy…

Zgodnie z przepisami art. 96 ust. 9 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatników z rejestru podatników VAT bez konieczności informowania ich o tym, w następujących przypadkach:

REKLAMA

Autopromocja
  • gdy podatnik nie istnieje;
  • mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem ani pełnomocnikiem;
  • dane w zgłoszeniu okażą się niezgodne z prawdą;
  • podatnik (lub jego pełnomocnik) nie stawia się na wezwania organu podatkowego albo organu kontroli skarbowej;
  • posiadane informacje wskazują na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu działu III B Ordynacji podatkowej[1].

Ponadto, w myśl art. art. 96 ust 9a ustawy o VAT wykreśleniu z urzędu z rejestru podatników VAT podlega podatnik, który:

  • zawiesił wykonywanie działalność gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy;
  • nie złożył deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały;
  • składał zerowe deklaracje VAT przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały;
  • wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane;
  • wiedział lub miał uzasadnione podstawy, aby przypuszczać, że uczestniczy w tzw. karuzeli podatkowej.

W powyższych przypadkach naczelnik urzędu skarbowego również nie ma obowiązku informowania takich podmiotów o ich wykreśleniu (choć przepis nie wskazuje tego wprost tak jak w ww. art. 96 ust 9 ustawy o VAT). Pomimo, że omawiane przepisy obowiązują 1 stycznia 2017 r., to jednak przy podejmowaniu decyzji o wykreśleniu organ może uwzględniać wcześniejsze okresy tj. np. podatnik mógł zaprzestać składania deklaracji VAT we wrześniu 2016 i przez kolejne miesiące nie złożył żadnej deklaracji – wówczas może zostać wykreślony z rejestru.

Z informacji uzyskanych w urzędzie skarbowym wynika jednak, że w przypadku, o którym mowa powyżej, w pierwszej kolejności wykreślane są podmioty, które już od dłuższego czasu (powyżej roku), nie składały deklaracji lub składały deklaracje „zerowe”. W rzeczywistości, przedsiębiorcy często w ogóle nie wiedzą, że stracili status podatnika VAT. Dowiadują się o tym najczęściej:

  • od swoich kontrahentów, gdy urząd skarbowy odmawia im prawa do odliczenia podatku naliczonego (wówczas zaczynają się kłopoty zarówno dla tych kontrahentów, jak i dla wykreślonego podmiotu); lub
  • od urzędu skarbowego, który wzywa ich do złożenia wyjaśnień o przyczynach złożenia deklaracji za dany miesiąc / kwartał – skoro podatnik nie widniał w tym okresie już w rejestrze VAT.

„Ratunek przed wykreśleniem” – specyfika prowadzonej działalności

W sytuacji gdy przyczyną wykreślenia ma być składanie tzw. deklaracji „zerowych” (art. 96 ust. 9a pkt 3 ustawy o VAT), naczelnik urzędu skarbowego odstępuje od wykreślenia zarejestrowanego podatnika jako podatnika VAT czynnego jeśli wykaże on, że składanie ww. deklaracji wynika ze specyfiki prowadzonej przez niego działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie, jak pokazuje praktyka, przed wykreśleniem podatnika z rejestru VAT z ww. przyczyny, urząd skarbowy może wezwać go do złożenia ww. wyjaśnień. W przypadku ich nieotrzymania następuje wykreślenia podmiotu z rejestru. Natomiast w sytuacji otrzymania wyjaśnień już po wykreśleniu (np. w przypadku, gdy podatnik w rzeczywistości nie otrzymał ww. wezwania), urząd może nie uwzględnić wyjaśnień podatnika, co w konsekwencji oznacza konieczność ponownego składania zgłoszenia rejestracyjnego.

Ponadto, o tym czy i na jakich zasadach podatnik może wrócić do rejestru VAT uzależnione jest od powodu, dla którego urząd skarbowy usunął firmę z rejestru. W większości przypadków, w myśl art. 96 ust. 9a pkt 10 ustawy o VAT, podatnik nie ma obowiązku składać ponownie zgłoszenia rejestracyjnego, lecz powinien przekonać urząd, że jego decyzja była niewłaściwa. Dotyczy to m.in. podmiotów, które wykreślono, gdyż uznano, że nie istnieją lub nie można się było z nimi skontaktować.

Zgodnie z obowiązującym od 2018 roku przepisem art. 96 ust 9j ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego będzie mógł przywrócić zarejestrowanie podatnika, o którym mowa w art. 96 ust. 9 pkt 5, jako podatnika VAT czynnego bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzone przez niego działania nie są realizowane z zamiarem, o którym mowa w art. 96 ust. 9 pkt 5 albo wyjdą na jaw inne okoliczności lub dowody, z których wynikał brak tego zamiaru. Należy przyjąć, że podatnik omyłkowo wykreślony, który rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą łatwo to udowodni. Może to zrobić za pomocą dowolnych środków.

Polecamy: Biuletyn VAT

Czyżby szykowała się zmiana w podejściu organów…

Jak wynika z doniesień prasowych, biuro prasowe Krajowej Administracji Skarbowej poinformowało, że „dla przejrzystości obrotu gospodarczego istotnym jest, by takie zawiadomienie do podatnika zostało wystosowane, choć nie wynika to wprost z przepisu, nie jest także wskazana forma takiego zawiadomienia”. Tyle w teorii, bo w praktyce urzędy skarbowe co do zasady ww. zawiadomień nie wysyłają.

Należy jednak wyjaśnić, że w przypadku otrzymania ewentualnej informacji pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego dotyczącej wykreślenia, jako, że nie przybiera to formy decyzji administracyjnej podatnik nie może się od niej w żaden sposób odwołać.

Podsumowując, zgodnie z obowiązującymi przepisami, podatnik z dnia na dzień może się dowiedzieć, że został wykreślony z rejestru VAT – co w konwencji może przyczynić się do upadku jego biznesu, gdyż podmiot, którego nie ma w rejestrze, staje się niewiarygodny dla kontrahentów. Jednocześnie, jako że ww. zagadnienie jest wciąż szeroko komentowane/ krytykowane, nie można wykluczyć, że Ministerstwo Finansów przygotuje stosowne wytyczne dot. ww. przepisu. Jednak póki co rekomendowane jest regularne sprawdzanie, czy kontrahent (jak również sam podatnik) jest zarejestrowany jako podatnikiem VAT.

[1] Art. 96 ust. 9 pkt 5 został dodany ustawą z dnia 24.11.2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2491), która weszła w życie 13.01.2018r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA